نمایشگاه شانگهای 2017 و خودروهایی که معرفی می‌شوند

دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
با توجه به بازار میلیارد نفری چین، نمایشگاه خودروی شانگهای نیز اهمیت زیادی پیدا کرده است. در این مطلب به بررسی مهم‌ترین خودروهایی می‌پردازیم که در این نمایشگاه رونمایی خواهند شد.
تبلیغات

تنها دو روز دیگر به آغاز بزرگ‌ترین نمایشگاه خودروی آسیا باقی مانده است. تاریخچه‌ی خودروسازی در چین، طولانی و باسابقه نیست، اما رشد این صنعت در یکی از بزرگ‌ترین قدرت‌های اقتصادی جهان، بالاتر از هر جای دیگر بوده است. درحالی‌که روزبه‌روز به تعداد افراد پردرآمد در آن اضافه می‌شود، نمایشگاه خودروی شانگهای نه‌تنها فرصت مناسبی برای خودروسازان بزرگ چین برای عرضه‌ی آخرین دستاورد‌ها محسوب می‌شود، بلکه مکان مناسبی برای حضور برندهای مطرح دنیا و معرفی محصولات برای این بازار میلیارد نفری خواهد بود. فراموش نکنیم بسیاری از خودروسازان بزرگ جهان، کارخانه‌های بزرگی در چین دارند که در زمینه‌ی ساخت و مونتاژ خودرو و قطعات وابسته به آن، فعال است.

 نمایشگاه خودروی شانگهای از سال ۱۹۸۵ برگزار می‌شود؛ اما از سال ۲۰۱۵ شکل جدی‌تری به خود گرفته است. حالا نمایشگاه خودروی چین با انتقال به محل مخصوص نمایشگاه‌های بین‌المللی شانگهای که نزدیک فرودگاه عظیم این شهر قرار دارد، پذیرای شرکت‌های مطرح دنیا است.

در این مطلب به بررسی خودروهایی می‌پردازیم که حضور آن‌ها در نمایشگاه خودروی شانگهای، رسما از سوی برندهای تولیدکننده تأیید شده است و به‌زودی شاهد رونمایی از آن‌ها خواهیم بود.

سیتروئن C5 ایرکراس

سیتروئن ایرکارس C5

تولید کراس‌اوور سیتروئن به‌زودی در چین آغاز خواهد شد و نمایشگاه شانگهای فرصت بسیار مناسبی برای معرفی آن خواهد بود. این خودرو بر اساس پلت‌فرم پژو 3008 شکل‌ گرفته است و احتمالا از پیشرانه‌های آن استفاده خواهد کرد. نوع توربوشارژ ۱.۶ لیتری و ۱.۸ لیتری برای ایرکراس در نظر گرفته شده است که به‌ ترتیب با قدرت‌های ۱۶۷ و ۲۰۵ اسب بخار همراه خواهد بود.

خودروی پژو 3008 در چین با نام 4008 تولید موفقی پشت سر گذاشته است و حالا خط تولید C5 در کنار آن، فعالیت خواهد کرد. احتمال دارد پیشرانه‌ی قدرتمند ۲ لیتری و توربوشارژ نیز به‌زودی برای این خودروها قابل سفارش باشد.

ماکسوس LDV D90

ماکسوس LDV D90

گروه خودروسازی شانگهای موتورز در سطح جهانی با نام اختصاری SAIC شناخته می‌شود. این نام تا حدود زیادی در ایران ناشناخته است؛ اما از زیرمجموعه‌های معروف آن می‌توان به MG و LDV اشاره کرد. شرکت خودروسازی LDV سال‌های پیش، با هدف ساخت خودروهای تجاری ون، وانت و کامیونت در انگلستان شکل گرفت؛ اما از بحران اقتصادی سال‌های ۲۰۰۰ جان سالم به درنبرد و در نهایت در سال ۲۰۰۹ به شانگهای‌ موتورز فروخته شد. برند ماکسوس به‌عنوان دیگر زیرمجموعه‌ی شانگهای موتورز، در سال ۲۰۱۱ معرفی شد و با سرمایه‌گذاری در LDV، بازار استرالیا و روسیه را هدف گرفت.

خودروی D90 از ابتدای سال ۲۰۱۸ وارد بازارهای جهانی خواهد شد تا یک کراس‌اوور فول‌سایز و خوش‌قیمت با ۵ ستاره‌ی ایمنی باشد. جزئیات فنی این خودرو به‌زودی در نمایشگاه خودروی شانگهای معرفی خواهد شد.

لکسوس NX فیس‌لیفت

لکسوس NX فیس‌لیفت lexus

کراس‌اوور NX در سال ۲۰۱۵ به سبد محصولات لکسوس اضافه و با استقبال جهانی روبه‌رو شد. این خودرو در ایران نیز وجود دارد و حالا برای تولید در سال ۲۰۱۸ با تغییر چهره مواجه خواهد بود. در این مدل چراغ‌های جلو، اندکی کوچک‌تر اما در داخل متحول شده و  سه LED پرقدرت، جایگزین لامپ زنون آن شده است. قیمت این خودرو و پیشرانه‌های قابل سفارش، تفاوتی با نسل فعلی نخواهد داشت و با آستانه‌ی قیمت ۳۶ هزار دلار فروخته خواهد شد.

لینک اند کو 03

Lynk & Co 03 Sedan

شرکت دانش‌بنیان Lynk & Co با همکاری چند برند بین‌المللی شکل گرفته و مقر اصلی آن در چین است. این شرکت به‌عنوان زیرمجموعه‌ی گروه خودروسازی جیلی فعالیت می‌کند و پلت‌فرم مدل‌های خود را از ولوو سوئد (دیگر زیرمجموعه‌ی جیلی) می‌گیرد.

پیش از این در نمایشگاه خودروی دیترویت، شاهد رونمایی لینک اند کو از مدل 01 بودیم که برنامه‌ی تولید آن به‌عنوان یک کراس‌اوور لوکس، نهایی شده است. مدل جدیدی از این شرکت به نام 03 نیز به‌زودی در نمایشگاه خودروی شانگهای معرفی خواهد شد که احتمالا از پیشرانه‌های ۱.۵ لیتری توربوشارژ و ۲ لیتری ولوو استفاده خواهد کرد.

بر این اساس، پلت‌فرم مدل 03 نیز مانند 01 از ولوو تهیه می‌شود و سرشار از آخرین فناوری‌ها خواهد بود. لینک اند کو، در حال کار روی پیشرانه‌های هیبریدی و تمام برقی برای مدل‌های سدان 03 و کراس‌اوور 01 است تا در آینده‌ی نزدیک، از آن‌ها رونمایی کند.

 فیس‌لیفت مرسدس کلاس S

spy shot mercedes S class

حضور لوکس‌ترین خودروی مرسدس بنز با چهره‌ای جدید در نمایشگاه شانگهای تأیید شده است؛ اما نمی‌توان با قاطعیت درباره‌ی ظاهر آن صحبت کرد. تصاویر جاسوسی متعددی از نسخه‌ی فیس‌لیفت شده‌ی کلاس S منتشر شده است؛ اما مرسدس هواداران خود را در انتظار رونمایی از نسخه‌ی نهایی در شانگهای گذاشته است.

رشد اقتصادی چین، قدرت خرید طبقه‌ی مرفه آن را بالا برده است. امروزه برندهای لوکس، جایگاه ویژه‌ای در چین دارند و خودروهای مرسدس بنز با تقاضای خوبی در این کشور مواجه شده‌اند.

مینی کانتریمن پلاگین هیبرید

2017 Mini Countryman PHEV

مدل کانتریمن از شرکت مشهور مینی، نسبت به دیگر محصولات این شرکت، بزرگ‌تر است؛ هرچند یک کراس‌اوور کوچک محسوب می‌شود. این خودرو از سال ۲۰۱۰ تولید می‌شود و نسل دوم آن به‌تازگی در بازار جهانی عرضه شده است. کانتریمن جدید به‌زودی با فناوری پلاگین هیبرید تولید می‌شود که با تکنولوژی گروه خودروسازی بی‌ام‌و به عنوان مالک اصلی مینی، همراه خواهد بود.

کانتریمن جدید با پیشرانه‌ی ۳ سیلندر ۱.۵ لیتری توربوشارژ روی محور جلو و موتور الکتریکی در عقب، قدرت ۲۲۰ اسب بخار و گشتاور ۳۸۵ نیوتن‌متر به همراه دارد. مینی ادعا کرده است که میانگین مصرف سوخت این خودرو ۲.۱ لیتر در صد کیلومتر است و بدون بنزین با نهایت سرعت ۱۲۵ کیلومتر بر ساعت قابل استفاده خواهد بود.

 فیسکر فورس 1

fisker force 1

خودروسازی فیسکر از پیشگامان ساخت خودروهای اسپرت برقی در جهان محسوب می‌شود. اولین محصول این شرکت با نام کارما در سال ۲۰۰۷ معرفی شد و به تعداد ۲۰۰۰ دستگاه فروش داشت؛ اما خودروسازی فیسکر دچار بحران‌ اقتصادی شد و در نهایت در سال ۲۰۱۴ به مالکیت گروه صنعتی وانژیانگ چین درآمد. امروزه شرکت‌های خودروسازی فیسکر و کارما، دو برند مستقل هستند. فیسکر به بنیان‌گذار آن، هنریک فیسکر تعلق دارد و فعلا قرار نیست خودروهای برقی تولید کند؛ اما  شرکت کارما با مدیریت جدید در چین، به فعالیت خود در حوضه‌ی محصولات الکتریکی ادامه خواهد داد.

مدل جدید فیسکر با الهام از زبان طراحی مدل‌های قبل، به همراه فناوری‌های مدرن تولید خواهد شد. نام کامل این خودروی دودر VLF Force 1  گذاشته شده است و مهندسین فیسکر مدعی هستند که مدل جدید از نظر توانایی‌های فنی و دینامیک، یکی از بهترین خودروهای اسپرت دنیا خواهد بود. پیشرانه‌ی این مدل قبلا در دوج وایپر استفاده شده و از نوع ۱۰ سیلندر V شکل به حجم ۸.۴ لیتر است. این پیشرانه‌ی تنفس طبیعی، قدرت ۷۴۵ اسب بخار و گشتاور ۸۶۵ نیوتن‌متر تأمین می‌کند که روی خودرویی به وزن ۱۵۴۰ کیلوگرم، عملکرد جذابی خواهد داشت. قیمت نهایی این خودرو، نزدیک به ۲۷۰ هزار دلار اعلام شده است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات