مایکروسافت پتنتی برای تشخیص عنبیه ویژه موبایل ثبت کرد

سه‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
مایکروسافت پتنتی به ثبت رسانده است که صحت بالای شناسایی عنبیه کاربر را برای استفاده در گجت‌های موبایل نظیر گوشی‌ هوشمند و تبلت‌ تضمین می‌کند.
تبلیغات

دفتر ثبت علائم تجاری و اختراعات ایالات متحده‌ی آمریکا در هفته‌ی جاری پتنتی مربوط به مایکروسافت منتشر کرده است که نشان از کار روی سیستم شناسایی عنبیه توسط ردموندی‌ها دارد و احتمالا در گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های سری سرفیس مورد استفاده قرار خواهد گرفت. بر اساس اطلاعات ارائه‌شده در این پتنت، سیستم جدید مایکروسافت مبتنی بر ثبت چندین تصویر از چشم کاربر با زاویه‌های مختلف فعالیت می‌کند. تصاویر مورد نظر با تمرکز بر عنبیه و مردمک کاربر مورد نظر از زوایای مختلف ثبت‌ می‌شود و سپس اطلاعات برگرفته از هر تصویر که زاویه‌های مختلفی دارند به‌صورت مستقل با یکدیگر مورد مقایسه قرار می‌گیرند. در صورتی که دو تصویر ثبت‌شده، در زمان مقایسه اطلاعات یکسانی داشته باشند؛ سیستم تشخیص عنبیه مایکروسافت، هویت کاربر مورد نظر را تأیید می‌کند. در این روش علاوه بر تأیید هویت کاربر با استفاده از تصاویر ثبت‌شده در زاویه‌های مختلف، واقعی بودن کاربر نیز تأیید می‌شود؛ چراکه در این روش نمی‌توان سیستم را با استفاده از تصویر فریب داد.

پتنت عنبیه سنج مایکروسافت

بنا بر اطلاعاتی که در فایل پتنت وجود دارد، به نظر می‌رسد مایکروسافت ثبت تصویر از دو یا سه زاویه را در سیستم خود مدنظر قرار داده است تا از این طریق به مقایسه‌ی صحت تصاویر ثبت‌شده با عنبیه‌ی کاربر بپردازد.

مایکروسافت در پتنت خود به این نکته اشاره کرده که ساختار چشم انسان به‌صورت سه‌بعدی است که البته تا حدی در برخی بخش‌ها شفافیت دارد. برای مثال ساختار شفاف مردمک که باعث می‌شود نور از آن عبور کند و وارد شبکیه‌ شود. با توجه به اینکه هر بخش از چشم بر اساس زاویه‌ی نگاه دارای مشخصات متفاوتی در مقایسه با سایر زاویه‌ها است؛ می‌توان بر اساس تفاوت‌های موجود در تصویر ثبت‌شده از هر زاویه، تأیید کرد که خود کاربر در جلوی گجت مورد نظر قرار دارد و در نتیجه، امکان فریب خوردن سیستم بسیار کاهش پیدا می‌کند. در صورتی که سیستم نتواند تفاوت‌های موجود در فریم‌های ثبت‌شده از هر زاویه را تشخیص دهد، احتمال اینکه کاربر واقعی جلوی دوربین قرار نگرفته باشد، وجود دارد.

پتنت عنبیه سنج مایکروسافت

مایکروسافت به این نکته اشاره کرده است که سیستم شناسایی عنبیه این کمپانی می‌تواند در گجت‌های زیادی نظیر تبلت، گوشی‌ هوشمند، ایکس‌باکس، هولولنز، سرفیس بوک و ... مورد استفاده قرار گیرد.

مایکروسافت پتنت مورد نظر را در سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۵ به ثبت رسانده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات