مشخصات فنی کارت‌ های گرافیک‌ سری ۵۰۰ ای ام دی فاش شد

دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
ای‌ام‌دی یکی از غول‌های سازنده کارت گرافیک در دنیا است و حال مشخصات کارت‌های گرافیک سری ۵۰۰ این شرکت به بیرون درز کرده است.
تبلیغات

کارت‌ گرافیک سری ۵۰۰ ای‌ام‌دی شاید یکی از بدترین رازهایی باشد که تاکنون وجود داشته، چون تابه‌حال افشاگری‌های زیادی در مورد آن صورت گرفته است. حال نیز تصاویری از اسلایدهایی منتشر شده که مزیت‌ کارت‌های گرافیک جدید و نحوه‌ی عملکرد آن‌ها را نشان می‌دهد. این اسلایدها اطلاعاتی در مورد کارت‌های گرافیک آر ایکس ۵۸۰، ۵۷۰، ۵۶۰ و ۵۵۰ به ما می‌دهد.

بر اساس این اطلاعات، کارت گرافیک رادئون آر ایکس 580 با ۳۶ هسته پردازشی (۴ هسته کمتر از پروژه اسکورپیو) و ۸ گیگابایت رم GDDR5 عرضه می‌شود و به ترتیب دارای سرعت پایه و تقویت‌شده، ۱۲۵۷ مگاهرتز و ۱۳۴۰ مگاهرتز است. اگرچه نبود رم GDDR5X باعث می‌شود طرفداران انویدیا دست نگه دارند؛ اما 580 برای کنار زدن سری پاسکال انویدیا طراحی نشده است. در حقیقت می‌توان گفت این کارت تنها یک نسخه با سرعت ساعت بهتر RX 400 است. تنها کاری که این کارت گرافیک می‌تواند انجام دهد، این است که جایگزینی برای پیشینیان خود باشد؛ چون چندین بنچمارک نشان می‌دهند که در رزولوشن 1440P، از R99 380X و انویدیا GTX 970 عملکرد بهتری دارد.

همان‌گونه که RX 480 به‌عنوان یک کارت گرافیک با قیمت مناسب و با قابلیت پشتیبانی از واقعیت مجازی معرفی شد؛ به نظر می‌رسد سری ۵۰۰ و به‌خصوص آر ایکس ۵۸۰ برای بازی با رزولوشن 1440P و واقعیت مجازی طراحی شده باشند.

از کارت‌های دیگر این سری می‌توان به آر ایکس ۵۷۰ اشاره کرد که از ۳۲ هسته پردازشی، ۴ گیگابایت رم GDDR5 و سرعت ساعت ۱۱۶۸ مگاهرتزی که تا ۱۲۴۴ مگاهرتزی قابل بهینه شدن است، بهره می‌برد. سری ۵۶۰ دارای نیمی از هسته‌های پردازشی ۵۷۰ است، ولی سرعت ساعت ۱۱۷۵ مگاهرتز دارد که می‌تواند تا ۱۲۷۵ نیز بهبود یابد. میزان رم هر دو کارت با هم برابر است.

کارت گرافیک RX 550 که ضعیف‌ترین عضو این مجموعه است؛ از ۸ هسته پردازشی، سرعت ساعتی که حداکثر به ۱۱۸۳ مگاهرتز می‌رسد و ۲ گیگابایت رم بهره می‌برد. RX 550 قابلیت دیکد کردن محتوای 4K دارد و ممکن است هدف آن، افرادی باشد که از سینمای خانگی استفاده می‌کنند.

همه کارت‌ها برای DirectX 12 و Vulkan API که ای‌ام‌دی در این مورد کمی از انویدیا جلوتر است، بهینه شده‌اند. جالب خواهد بود ببینیم این کارت‌ها با توجه به ضعف‌هایی که در برابر کارت‌های فعلی انویدیا دارند، چگونه عمل خواهند کرد.

اگرچه نمی‌توان مطمئن بود؛ اما کارت‌های گرافیک سری ۵۰۰ ای‌ام‌دی ممکن است روز ۱۸ آوریل (فردا) معرفی شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات