کوالکام باید ۸۱۴.۹ میلیون دلار به بلک بری خسارت پرداخت کند

جمعه ۲۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
کوالکام،‌ غول پردازنده‌های تلفن همراه، باید به دلیل پرداخت نکردن حق امتیاز به شرکت بلک‌بری خسارت پرداخت کند.
تبلیغات

کوالکام، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سازنده‌ی چیپ‌ الکترونیکی، اعلام کرده که باید به شرکت بلک‌بری کانادا مبلغی معادل ۸۱۴.۹ میلیون دلار خسارت پرداخت کند. این خسارت به عنوان حق امتیاز بخشی از فروش‌های گذشته‌ی این شرکت پرداخت خواهد شد.

به همین دلیل سهام بلک‌بری در آمریکا ۱۷.۸ درصد بالا رفت و به ۹.۰۷ دلار رسید و در کانادا با ۱۷ درصد افزایش به ۱۲.۰۳ دلار کانادا صعود کرد. از طرف دیگر سهام کوالکام با دو درصد نزول به ۵۴.۲۰ دلار آمریکا رسید.

این دعوا از سال ۲۰۱۶ در جریان است. زمانی که کوالکام توافق کرد بخشی از هزینه‌های بلک‌بری برای یک لایسنس تجاری را پوشش دهد.

کوالکام چهارشنبه این هفته اعلام کرد که با تصمیم دادگاه موافق نیست؛ اما این رای قابل بازگشت نیست و پرداخت‌ها را انجام خواهد داد.

مایکل واکلی، تحلیلگر کاناکورد جنویتی، می‌گوید: «با توجه به سرمایه‌گذاری اخیر بلک‌بری در کسب و کار نرم‌افزار خود، دریافت چنین مبلغی می‌تواند به تراز شدن محاسبات شرکت کمک کند و شانس به فروش رفتن بلک‌بری را بالاتر ببرد.» او احتمال داد که مبلغ سهام این شرکت تا پایان سال به ۹.۵ دلار برسد.

کوالکام در پرونده‌ای دیگر نیز با اپل درحال مجادله است. اپل ادعا می‌کند که برای چیپ‌های خریداری شده مبلغ زیادی را پرداخت کرده و کوالکام به وعده‌های خود مبنی بر کسر قیمت عمل نکرده است.

همچنین دولت ایالات متحده کوالکام را متهم به از بین بردن فضای رقابتی و ایجاد فضای انحصاری در خرید و فروش نیمه‌هادی‌های قابل استفاده در گوشی‌های هوشمند کرده است.

بلک‌بری اعلام کرده در مرحله‌ی نهایی به دنبال به دست آوردن سود مبلغ قابل پرداخت و پوشش هزینه‌ی وکلای این شرکت است. این درخواست‌ها ۳۰ می به دادگاه ارائه خواهد شد.

بلک‌بری ارزش بازاری معادل ۵.۴۵ میلیارد دلار کانادا و درآمدی معادل ۱.۳۱ میلیارد در سال ۲۰۱۶ داشته است. در حالی که کوالکام ۸۱.۷۵ میلیارد دلار آمریکا ارزش دارد و ۲۳.۵ میلیارد سالانه درآمد کسب می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات