مدیاتک و TSMC در حال تولید پردازنده های 12 هسته ای با فرآیند 7 نانومتری هستند

جمعه ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
دو کمپانی مدیاتک و TSMC تولید آزمایشی پردازنده‌های ۷ نانومتری ۱۲ هسته‌ای خود را آغاز کرده‌اند.
تبلیغات

منابع نزدیک به صنایع تولید چیپ‌ست‌های موبایلی گزارش داده‌اند که شرکت تایوانی TSMC تولید آزمایشی چیپ‌ست‌های ۱۲ هسته‌ای را با استفاده از فرآیند ۷ نانومتری مدیاتک آغاز کرده است. تولید چیپ‌ست‌های موبایلی با فرآیند ۷ نانومتری باعث می‌شود تا عملکرد پردازنده‌ها بالا رفته و در عین حال مصرف انرژی این نوع چیپ‌ست‌ها پایین‌تر از چیپ‌ست‌های تولید شده با فرآیند ۱۰ نانومتری باشد.

از آنجا که مدیاتک در سال ۲۰۱۵ برخی از پردازنده‌های خود از جمله Helio X20 و Helio X25 را با ۱۰ هسته‌ی پردازشی همراه کرده، استفاده از ۱۲ هسته در پردازنده‌های جدید یک به‌روزرسانی منطقی به حساب می‌آید. وجود این تعداد هسته احتمالا باعث می‌شود این چیپ‌ست‌ها برای پردازنده‌های کنونی از جمله اسنپدراگون ۸۲۱ که از چهار هسته بهره می‌برند خط و نشانی جدی بکشند. البته نباید فراموش کنیم که همین پردازنده‌ی چهار هسته‌ای هم در زمان کنونی عملکرد بسیار خوب و قابل توجهی دارد؛ اما ظاهرا مدیاتک قصد درجا زدن ندارد و تصمیم گرفته تا با اضافه کردن تعداد هسته‌های پردازشی چیپ‌ست‌های موبایلی‌اش، قدرت بیشتر و مصرف انرژی بهینه‌تر را ارائه کند.

کمپانی TSMC و رقیب این شرکت یعنی سامسونگ برنامه‌ریزی کرده‌اند تا در اوایل سال ۲۰۱۸، تولید انبوه پردازند‌های ۷ نانومتری خود را آغاز کنند. این یعنی در نیمه‌ی اول سال ۲۰۱۸ شاهد عرضه‌ی این پردازنده‌های ۱۲ هسته‌ای به بازار خواهیم بود و حتی می‌توان انتظار داشت این نوع چیپ‌ست‌ها در گوشی‌هوشمند گلکسی اس ۹ سامسونگ مورد استفاده قرار گیرند.

آیا فکر می‌کنید ۱۰ هسته‌ی پردازشی کافی است؟

در حال حاضر مدیاتک و TSMC مشغول ساخت پردازنده‌ی Helio X30 با استفاده از فرآیند ۱۰ نانومتری هستند. این چیپ‌ست به طور قابل توجهی در گوشی‌های هوشمند مقرون‌به‌صرفه‌ی چینی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، تولید انبوه این چیپ‌ست هم اکنون در حال انجام است؛ لازم به ذکر است که تولید انبوه Helio X30 برای سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۱۷ برنامه‌ریزی شده بود.

نظر شما در این مورد چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات