چگونه بدون توجه به مشکلات بر اهداف خود تمرکز کنیم

یک‌شنبه ۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
مشکلات کاری و شخصی و فشارهایی که امروزه به افراد وارد می‌شود، اغلب آن‌ها را از تمرکز بر اهداف اساسی زندگی بازمی‌دارد.
تبلیغات

وقتی در معرض فشارهای زیاد کاری و شخصی قرار داشته باشید، به‌راحتی تمرکز خود را از دست خواهید داد و نمی‌توانید در مورد اهداف اصلی زندگی تفکر و برنامه‌ریزی کنید. در فرآیند هماهنگ کردن زندگی کاری و شخصی، همواره احساساتی مانند عذاب وجدان، ناامیدی، سرگردانی و حتی عصبانیت به وجود می‌آیند که تمرکز افراد را بر هم می‌زنند. دلیل اصلی ایجاد این احساسات را می‌توان عدم توانایی در تعیین اولویت‌های زندگی دانست.

آیا شما هم فردی هستید که همیشه از موقعیت خود ناراضی است؟ آیا زمانی که مشغول به کار هستید، به خانه و در زمان حضور در خانه، به کار فکر می‌کنید؟ این احساس در افراد زیادی وجود دارد و راه‌حل‌های ساده‌ای نیز برای آن عرضه شده است. در این مقاله زومیت به بررسی راه حل‌هایی می‌پردازیم که به شما کمک می‌کنند در زمان فشارهای زیاد کاری و شخصی، اهداف خود را فراموش نکنید و بر آن‌ها تمرکز کنید.

برخی کارها را رها کنید یا به زمانی دیگر موکول کنید

انتخاب عمدی برای به تأخیر انداختن یا موکول کردن برخی کارها، می‌تواند در قدم اول بسیار دشوار به نظر برسد. توضیح این تصمیم برای خودمان، همکاران، مدیران و دیگر افراد سخت است. اما حقیقت این است که این تأخیر می‌تواند در ایجاد تمرکز بر مسائل اصلی بسیار مفید باشد.

مرزهای کار و استراحت را مشخص کنید

سعی کنید زمان‌های مشخصی را برای استراحت و در کنار خانواده بودن اختصاص دهید. در این زمان‌ها اصلا به کار فکر نکنید و تلاش کنید حداکثر استفاده را از تفریح و در کنار خانواده بودن ببرید. زمان کاری خود را به‌صورت روشن مشخص و این مرزهای زمانی را با جدیت رعایت کنید.

مقاله کسب و کار - دلایل استعفای کارمندان

هر وقت می‌توانید، بیشتر کار کنید

برخی اوقات، فرصتی پیش می‌آید که می‌توانید از مرزهای خود عبور کنید. از این فرصت‌ها نهایت استفاده را ببرید. به‌عنوان مثال پس از یک روز کاری پرانرژی، حس‌ می‌کنید هنوز انرژی برای کار دارید و برنامه‌ی شخصی خاصی نیز در تقویمتان نیست. بهتر است از این فرصت بهره ببرید و بیشتر کار کنید. این نکته در حالت عکس نیز صادق است. شما می‌توانید برخی اوقات، زمان استراحت خود را بیشتر کنید و از آن لذت ببرید.

تفکرات منفی را از خود دور کنید

همه‌ی ما جمله‌ی بالا را در اکثر اوقات به دوستان و آشنایان خود می‌گوییم. سعی کنید برای خودتان نیز نقش مربی ایفا کنید و در زمانی که تفکرات منفی به شما هجوم می‌آورند، با آن‌ها مبارزه کنید. این تفکرات تمرکز شما را بر هم می‌ریزند و اجازه‌ی فکر کردن به اهداف اصلی به شما نمی‌دهند.

زمانی که به استراحت می‌پردازید، احساس گناه نکنید

برخی افراد در زمان‌هایی که برای خود اختصاص می‌دهند، احساس گناه می‌کنند. وقتی شما در حال استراحت هستید یا کاری غیر از وظایف شغلی انجام می‌دهید، نباید ناراحت باشید. کارهای مانند استراحت، گذراندن زمان با دوستان و خانواده، تفریحات شخصی و ...، عواملی هستند که زندگی کاری شما را بهبود می‌بخشند و نباید از پرداختن به آن‌ها عذاب وجدان داشته باشید.

با تغییر نگرش، می‌توان در کنار انجام دادن وظایف سخت روزانه، اهداف بلندمدت را نیز در نظر داشت و بر آن‌ها تمرکز کرد. البته رسیدن به این روش نیاز به صبر و زمان دارد. برای انجام نکات گفته‌شده نیاز است برخی باورهای غلط قدیمی را اصلاح کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات