ویکی لیکس: CIA کامپیوترهای مک و آیفون های اپل را آلوده کرده است

شنبه ۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
ویکی لیکس در مستندات جدیدش، ادعاهای تازه‌ای را در خصوص هک و آلوده کردن کامپیوترهای مک و آیفون‌های شرکت اپل توسط CIA مطرح کرده است.
تبلیغات

اپل همواره از امنیت بالای مک و محدود بودن بدافزارهای منتشرشده برای این سیستم‌عامل به‌عنوان مزیت ویژه این اکوسیستم در مقابل وضعیت رقبای قدرتمندی نظیر ویندوز مایکروسافت یاد کرده است؛ درحالی‌که مستندات جدید ویکی لیکس شما را به فکر فرو خواهد برد تا تجدید نظر ویژه‌ای در بحث امنیت اکوسیستم کامپیوترهای شخصی شرکت اپل داشته باشید. بر اساس این مستندات، آژانس اطلاعات مرکزی (CIA) آمریکا راهکارها و ابزارهای متفاوتی برای آلوده یا هک کردن کامپیوترهای مک یا آیفون‌های اپل در اختیار دارد.

به‌عنوان مثال، متخصصان CIA این توانایی را دارند که با استفاده از آداپتور تاندربولت به اترنت دست‌کاری شده، کامپیوترهای مک بوک ایر را در حین چرخه بوت، آلوده کنند. نکته قابل توجه اینکه ابزارهای نظارتی CIA روی این دانگل ذخیره می‌شوند تا در صورت استفاده از سیستم رمزگذاری روی کامپیوتر، باز هم توانایی آلوده کردن آن را داشته باشند.

علاوه بر این، در مستندات ویکی لیکس از پروژه‌ای به نام Dark Matter هم یادشده که در واقع پوششی برای پیاده‌سازی راهکارهای متفاوت در جهت جاسوسی از کاربران است. نکته نگران‌کننده آن است که آلودگی‌های ایجادشده حتی با نصب مجدد OS X همچنان روی کامپیوتر بر جا می‌مانند. ابزار ویژه‌ CIA به نام NightSkies 1.2 هم در سال ۲۰۰۸ به آلوده کردن آیفون 3G این شرکت اختصاص داشته است.

ویکی لیکس مدعی شده CIA حتی در مسیر ارسال محموله‌ها و دستگاه‌های مختلف به سمت اهداف این سازمان، راهکارهایی برای آلوده کردن سیستم‌عامل‌ به کار بسته است. با این تفاسیر، CIA امکان ایجاد واسطه‌های فیزیکی در فرایند ارسال آیفون‌های شرکت اپل و در نهایت امر، آلوده کردن آن‌ها را دارد.

در مقابل، اپل در واکنش به انتشار این گزارش اعلام کرده است که مشکلات امنیتی یادشده تنها روی آیفون 3G تأثیرگذار بوده‌‌اند که این امر هم با عرضه آیفون 3GS مرتفع شده است. علاوه بر این، حفره‌های امنیتی مرتبط با مک هم در تمامی دستگاه‌هایی که پس از سال ۲۰۱۳ به بازار عرضه شده‌اند، مرتفع شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات