کوالکام مانع فروش تراشه اکسینوس سامسونگ به سایر تولیدکنندگان شده است

شنبه ۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
کمیسیون تجارت کره‌ی جنوبی در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده که کوالکام مانع اصلی‌ بر سر راه سامسونگ برای فروش تراشه‌های اکسینوس به سایر  تولیدکنندگان بوده است.
تبلیغات

با وجود اینکه کوالکام و سامسونگ این روزها روابط نزدیکی با یکدیگر دارند، شرایط برای این دو کمپانی همواره دوستانه نبوده است؛ چراکه بر اساس جدیدترین یافته‌های کمیسیون تجارت کره‌ی جنوبی، کوالکام مانع فروش تراشه‌های اکسینوس به سایر تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند بوده است.

بر اساس گزارش جدید کمیسیون تجارت کره‌ی جنوبی، کوالکام با سوءاستفاده از پتنت‌های استاندارد یا Standard-essential خود که استانداردهای WiFi و 4G را در مودم‌های این کمپانی تعریف می‌کند، از فروش تراشه‌ها، پردازنده‌ها و مودم‌های سامسونگ به سایر تولیدکنندگان نظیر شیائومی، هواوی، ال‌جی و دیگران ممانعت کرده است. پتنت‌های استاندارد به فناوری‌هایی گفته می‌شود که به یک استاندارد فناوری تبدیل شده باشند؛ کمپانی که پتنت استاندارد را در اختیار دارد، باید گواهی استفاده از فناوری خود را طی یک توافق معقول و منطقی و به دور از سوءاستفاده در اختیار سایر کمپانی‌ها قرار دهد، چراکه این استاندارد باید توسط همه رعایت شود. بر اساس اطلاعات ارائه‌شده، کوالکام، سامسونگ را تهدید کرده است که در صورت تخطی، پرونده‌ای علیه این کمپانی کره‌ای به جریان خواهد انداخت؛ این در حالی است که این دو کمپانی توافقی با مبلغ مشخص برای استفاده از پتنت‌های کوالکام به امضا رسانده‌اند.

حال به نظر می‌رسد کمیسیون تجارت کره‌ی جنوبی، تعاملات دو کمپانی سامسونگ و کوالکام را غیرعادلانه خوانده که برخلاف قوانینی است که برای در اختیار گذاشتن پتنت‌های استاندارد تعیین شده است. کمیسیون تجارت کره‌ی جنوبی به‌صراحت اعلام کرده است که سامسونگ الکترونیکس به‌موجب توافق پتنتی با کوالکام، از فروش تراشه‌هایش به سایر کمپانی‌های بازمانده است.

این کمیسیون پرونده‌ای به جریان انداخته است که کوالکام را محکوم به پرداخت جریمه‌ای ۸۵۳ میلیون دلاری می‌کند. در سوی مقابل، کوالکام نیز درصدد تجدید نظر در رأی صادره است. این کمپانی قویا با رأی و نظر کمیسیون تجارت کره‌ی جنوبی مخالفت کرده است. به اعتقاد کوالکام، رأی صادره کاملا برخلاف حقایق و قوانین و در تناقض با حقوقی است که کمپانی‌های آمریکایی در اختیار دارند.

از سال گذشته، کوالکام درگیر پرونده‌های پتنتی متعددی است که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به نزاع با اپل، کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا و رگولاتوری‌های کره‌ای اشاره کرد. کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده‌ی آمریکا، کوالکام را متهم به وادار کردن سایر کمپانی‌ها برای پرداخت حق گواهی در ازای فروش تراشه کرده و این سیاست را No license, No chips نامیده است. در واقع کوالکام متهم شده که به کمپانی‌هایی که حق استفاده از پتنت‌های این کمپانی را پرداخت نمی‌کنند، تراشه نمی‌فروشد.

اپل نیز از جمله‌ی بزرگ‌ترین شاکیان کوالکام است. این کمپانی شکایات متعددی علیه کوالکام در کشور‌های آمریکا، چین و کره‌ی جنوبی به ثبت رسانده است. اپل، کوالکام را متهم می‌کند که شرایط محدودکننده‌ای برای استفاده از پتنت‌های این کمپانی پیشنهاد داده است. همچنین اپل مدعی است که کوالکام این کمپانی را به دلیل همکاری با رگولاتوری‌های چینی، مجازات می‌کند.

بر اساس گزارش اپل، کوالکام از این کمپانی خواسته است در ازای استفاده از فناوری کوالکام، بخشی از درآمد حاصل از فروش آیفون را به کوالکام پرداخت کند. کوالکام مدعی است که اپل بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ از تراشه‌های کوالکام در محصولات خود استفاده کرده است. اپل پیش از این به‌صورت فصلی تخفیف‌هایی از کوالکام دریافت می‌کرد؛ اما پس از همکاری اپل با کمیسیون تجارت کره‌ی جنوبی، کوالکام این تخفیف‌ها را به حالت تعلیق درآورد.

اپل در واکنش به سیاست‌های کوالکام اظهار ناامیدی کرده و به این نکته اشاره کرده است که دیگر راهی جز مراجعه به دادگاه به دلیل بی‌عدالتی موجود در استراتژی کسب‌و‌کار کوالکام وجود ندارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات