نکاتی برای حمایت از زنان در محیط کار

جمعه ۴ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
حمایت از زنان در محیط کار می‌تواند روی بهره‌وری و عملکرد کلی شرکت تأثیر زیادی داشته باشد. این کار باید برای هر شخص به‌صورت جداگانه و با در نظر گرفتن شرایط او انجام شود.
تبلیغات

وضعیت اشتغال زنان نسبت به زمان‌های گذشته تغییرات بسیاری کرده است. چندین سال پیش بسیاری از ادارات و شرکت‌ها از استخدام زنان جلوگیری می‌کردند، اما امروزه می‌بینیم که خانم‌ها مدیرعامل شرکت‌های بزرگ هستند و به موفقیت‌های چشمگیری رسیده‌اند؛ به‌طوری که جذب کردن، درگیر کردن و حمایت‌ کردن از خانم‌ها دیگر از سر دلسوزی نیست، بلکه یک کار هوشمندانه به‌حساب می‌آید. بسیاری از نظرسنجی‌ها ثابت کرده‌اند که زنان مزایای بسیار زیادی برای محیط کاری خود دارند. ازجمله افزایش بهره‌وری، افزایش روحیه و بهتر شدن نتایج. اما این نکته را فراموش نکنید که برای بالا رفتن میزان بهره‌وری زنان در محیط کار باید شرایط بهتری برای آن‌ها فراهم شود، در ادامه این مقاله زومیت ۷ موردی که به حمایت از آن‌ها کمک می‌کند، آورده شده است.

supporting women

۱- اجازه دهید زنان خودشان مسیر کاری و زندگی خود را بسازند

بسیار مهم است که برای زنان شرایط انعطاف‌پذیری در محیط کار محیا کنید تا آن‌ها بتوانند زندگی حرفه‌ای خود را مدیریت کنند. هرکدام از زنان شرایط خاصی دارند که باید جداگانه در نظر گرفته شوند؛ به‌عنوان مثال یک خانم ۲۶ ساله مجرد کارها را در مدت‌زمان کمتری انجام می‌دهد و با اضافه‌کاری مشکلی ندارد. اما خانمی که در کنار کار، وظایف مادری نیز دارد، ترجیح می‌دهد چند روز در هفته به محل کار نیاید و همین مقدار کار را از خانه انجام دهد. درواقع شرایط محیط کاری از نظر امنیت و اعتماد باید به‌گونه‌ای باشد که هر خانمی بتواند بهترین عملکرد خودش را نشان دهد.

۲- به بهترین کارمندان زن ترفیع بدهید

خانم‌هایی که در محیط کار خود خوب عمل می‌کنند و برای این کار ترفیع می‌گیرند، برای دیگر زنان کارمند تبدیل به الگو می‌شوند و مشاهده خواهید کرد که خانم‌های جوان‌تر انگیزه بیشتری برای کار می‌گیرند و درنتیجه ایده‌های جالب‌تری ارائه می‌دهند. همچنین ارتباط قوی‌ و محکم‌تری بین زنان باتجربه و کارمندان کم‌تجربه‌تر ایجاد خواهد شد. همه‌ی این‌ها درنهایت منجر به افزایش بهره‌وری و روحیه میان کارمندان خواهد شد.

supporting women

۳- آن‌ها را به مشارکت در اجتماعات تشویق کنید

شرکت‌ها در طول سال ممکن است رویدادهای کاری و خیریه‌‌ی زیادی برگزار کنند،. در این مواقع بهتر است برنامه کاری خانم‌ها را کمی سبک‌تر کنید تا آن‌ها نیز بتوانند در این مراسم مشارکت داشته باشند.

۴- مزایای کارمندی را مجددا ارزیابی کنید

بسیاری از شرکت‌ها مزایایی برای خانم‌ها در نظر می‌گیرند؛ اما این شرایط چیزهایی نیستند که زنان واقعا خواستار آن باشند. بهترین کار این است که این مزایا برای هر خانمی به‌طور جداگانه و با توجه به شرایطی که دارد ارائه شوند.

۵- راه را به آن‌ها نشان دهید

 عده‌ای از مدیران موفق خانم، معتقدند فرصت‌های شغلی برای خانم‌ها و آقایان باید به یک اندازه باشد و همچنین شرایط مناسبی برای آموزش مهارت‌ها به خانم‌ها باید در نظر گرفته شود تا کارایی آن‌ها در صنایع مردسالار مانند خودروسازی بالا رود. درواقع بسیاری از شرکت‌های بزرگ به درصد بالای کارمندان خانم خود افتخار می‌کنند و بر سر استخدام بهترین و باهوش‌ترین خانم‌هایی که فارغ‌التحصیل شده‌اند، باهم رقابت می‌کنند.

supporting women

۶- زمانی را به همکاران خود اختصاص دهید

یکی از کارهای ضروری که مدیران زن باید انجام دهند، این است که هرازگاهی از وظایف روزانه خود فاصله بگیرند و زمانی را به کارمندان زن اختصاص دهند. به‌عنوان مثال تاریخ، ساعت و یک مکان مشخص را انتخاب کنند و تمام کارمندان در آنجا در مورد مسائل و مشکلات خود صحبت کنند.   

۷- آن‌ها را جدی بگیرید

ایده‌های خلاقانه‌ای که خانم‌ها ارائه می‌دهند، نباید دست‌کم گرفته شوند. کارآفرینان در همه جای دنیا باید هوای خانم‌ها را داشته باشند و از آن‌ها قدردانی کنند. خواندن مقاله ۶ راه برای افزایش اعتمادبه‌نفس زنان کارآفرین می‌تواند در این زمینه کمک زیادی به شما کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات