۱۰ اتفاق مهم فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران در سال ۹۶ رخ خواهد داد

یک‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
سال ۹۶ در حالی آغاز می‌شود که اتفاقات مهمی در فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران رخ می‌دهد و برخی از آن‌ها تحولی اساسی هستند.
تبلیغات

سال ۹۶ در حالی آغاز خواهد شد که در حوزه فناوری اطلاعات شاهد اتفاقات مهمی خواهد بود. هرچند قرار بود بخش زیادی از انتخابات سال ۱۳۹۶ الکترونیکی باشد؛ اما بر اساس تصمیم وزارت کشور این کار منتفی شد تا مهم‌ترین اتفاق فناوری اطلاعات و ارتباطات  در سال ۹۶ لغو شود. اما با این حال ۱۰ اتفاق بزرگ در فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور رخ خواهد داد که در ادامه با هم مرور می‌کنیم.

۱- ارائه‌ی سیم‌کارت اپراتور‌های مجازی

یکی از اتفاقاتی که در سال ۹۶ در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور رخ خواهد داد، ارائه‌‌ی سیم‌کارت اپراتورهای مجاز خواهد بود. تاکنون عرضه‌ی سیم‌کارت اپراتور مجازی با نام‌های سامانتل، شاتل موبایل و آپتل قطعی شده است. سامانتل با پیش‌شماره‌ی ۰۹۹۹ کد ۹، شاتل موبایل با پیش‌شماره‌ی ۰۹۹۸ کد ۱ و آپتل با شماره‌ی ۰۹۹۹ کد ۱ ارائه خواهد شد.

۲-عرضه‌ی اینترنت TD-LTE توسط شرکت‌های FCP

شرکت‌های ارتباطات ثابت دارنده‌ی مجوز FCP در حال تدارک عرضه‌ی TD-LTE هستند. خدمات اینترنت ثابت نسل چهارم TD-LTE سال ۹۵ توسط ایرانسل و پس از آن توسط مبین نت ارائه شده بود. خدمات TD-LTE شرکت‌های FCP احتمالا در نیمه دوم سال ۹۶ ارائه می‌شود.

۳- افتتاح فاز سوم و نهایی شبکه ملی اطلاعات

فاز سوم و نهایی شبکه ملی اطلاعات قرار بود در اردیبهشت امسال راه‌اندازی شود؛ اما با توجه به برگزاری انتخابات در اردیبهشت‌ماه، افتتاح فاز سوم و نهایی شبکه ملی اطلاعات بعد از ماه مبارک رمضان و در تیرماه ۱۳۹۶ افتتاح خواهد شد. در این مرحله شاهد افزایش خدمات دولتی به مردم، افزایش مراکز تبادل ترافیک داده، کاهش قیمت، افزایش سرویس‌های ایرانی و افزایش کیفیت سرویس‌ها خواهیم بود.

۴- اجرای طرح رجیستری گوشی‌های موبایل

طرح رجیستری گوشی‌های موبایل که قرار بود سال ۹۴ یا ۹۵ اجرا شود، احتمالا در تیرماه ۱۳۹۶ به بهره‌برداری خواهد رسید. بر اساس آخرین اطلاعاتی که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ارائه داده است، سامانه‌ی تشکیل‌شده برای این طرح ایراداتی داشته که در مرحله‌ی تست نمایان شده است. بدین ترتیب قرار است در صورت رفع شدن ایرادات و کامل بودن سامانه‌ی مذکور، طرح رجیستری گوشی موبایل تیرماه سال ۹۶ اجرا می‌شود.

۵- تجاری‌سازی VoLTE و VoWiFi

فناوری‌های VoLTE و VoWifi سال ۹۵ توسط ایرانسل و همراه اول آزمایش شدند تا برای عرضه به مشتریان و طی کردن مراحل رگولاتوری آماده شوند. خدمات تماس در بستر فناوری LTE و خدمات تماس در بستر وای‌فای برای بهره‌برداری تجاری یا همان عرضه به مشتریان راه زیادی باقی‌ ندارند و در صورت موافقت سازمان تنظیم مقررات و اراده‌ی اپراتورهای تلفن همراه، احتمالا در تابستان ۹۶ برای استفاده مشترکان ایرانسل و همراه اول ارائه خواهند شد.

۶- حضور نوکیا در بخش اینترنت و موبایل

نوکیا در سال ۹۶ حضور رسمی در ایران خواهد داشت. این حضور در دور حوزه صورت می‌گیرد. نوکیا که سال ۹۵ با کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های اینترنتی ایران از جمله شاتل، آسیاتک، های وب و پارس آنلاین قرارداد همکاری در بخش TD-LTE را به امضاء رساند، برای اجرای این طرح و حضور در دیگر طرح‌های اینترنتی و ارتباطی کشور، به ایران خواهد آمد. اواخر سال ۹۵ شرکت HMD Global (صاحب امتیاز گوشی‌های برند نوکیا به مدت ۱۰ سال) از گوشی‌های نوکیا ۶، نوکیا ۵، نوکیا ۳ و ۳۳۱۰ رونمایی کرد و بر اساس اظهار نظر مدیران این شرکت، قرار است گوشی‌های موبایل نوکیا تابستان سال ۹۶ به بازار ایران بیاید.

۷- انتخاب و فعالیت دو اپراتور پست خصوصی

قرار است برای اولین بار در تاریخ پست ایران، دو اپراتور بخش خصوصی برای رقابت با شرکت ملی پست ایران انتخاب شوند و در سال ۹۶ فعالیت خود را شروع کنند. این فعالیت می‌تواند در سال‌های آینده سبب رشد و تحول در بخش پست کشور شود.

۸- برگزاری دومین دوره کنفرانس ایران کانکت

اولین دوره‌ی ایران کانکت، سال ۹۵ در تهران برگزار شد تا در حاشیه این کنفرانس بین‌المللی، علاوه بر ارتباطات شرکت‌های خصوصی با شرکت‌های اروپایی و آسیایی، شرکت ارتباطات زیرساخت با شرکت‌های DE.CIX آلمان و اسپارکل ایتالیا قرارداد بین‌المللی امضاء کند. برگزاری دومین دوره از کنفرانس ایران کانکت که بخشی از مجموعه کنفرانس‌های ظرفیت است، می‌تواند راهکاری مناسب برای حضور شرکت‌های ارتباطی در ایران و حضور شرکت‌های ارتباطی ایران در عرصه‌های بین‌المللی باشد.

۹- راه‌اندازی تماس تصویری در بستر 3G و 4G

خرداد ۹۲ تماس تصویری رایتل به دلیل نداشتن پیوست فرهنگی و قوانین مشخص در این زمینه متوقف شد. از آن سال قرار شد شورای عالی فضای مجازی پیوست فرهنگی اپراتورهای موبایل را ارائه و تصویب کند تا تماس تصویری توسط رایتل (که در آن زمان تنها اپراتور 3G کشور) بود، به مشترکان ارائه شود. بر اساس اعلام معاون مرکز ملی فضای مجازی هم‌اکنون پیوست فرهنگی در مرکز ملی فضای مجازی آماده شده است و پس از تصویب در شورا به اپراتورها ابلاغ می‌شود. به نظر می‌رسد در سال ۹۶ و پس از ۴ سال قطع بودن خدمات تماس تصویری موبایل به ایران برمی‌گردد.

۱۰- افزایش پهنای باند کشور

بر اساس برنامه‌ی ششم توسعه‌ی کشور باید پهنای باند ایران به ۱۰۰ ترابیت بر ثانیه برسد. پهنای باند کشور در سال ۹۵ به ۱۰ ترابیت بر ثانیه رسید. قرار است در سال ۹۶ نیز پهنای باند کشور افزایش یابد و به بیش از ۲۰ ترابیت بر ثانیه برسد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات