در واکنش به رایزن AMD، اینتل با کاهش قیمت، هایپر تردینگ را به Core i5 می آورد

چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
شنیده‌ها حکایت از این دارند که اینتل در واکنش به اِی اِم دی در نظر دارد علاوه بر کاهش قیمت پردازنده‌هایش، فناوری هایپرتردینگ را به پردازنده‌ی Core i5 خود بیاورد.
تبلیغات

در هفته‌های اخیر شاهد انتشار شایعات متعددی در رابطه با پردازنده‌های رایزن هستیم که انتظار می‌رود طی ماه مارس رونمایی و راهی بازار شوند. در آستانه‌ی رونمایی از نسل جدید پردازنده‌های اِی اِم دی، حال شنیده‌ها نشان از آماده شدن اینتل برای مواجهه با محصولات رقیب قدیمی خود دارند.

بر اساس اطلاعات ارائه‌شده توسط وب‌سایت فرانسوی cpchardware، که برگرفته از گزارش منابع نزدیک به اینتل است، این کمپانی با توجه به اخبار منتشرشده در رابطه با قدرت و قیمت پردازنده‌های رایزن در پی اتخاد سیاست‌های جدید و همچنین ارائه‌ی محصولاتی با قابلیت‌های جدید است.

یکی از جالب‌ترین محصولاتی که بر اساس شنیده‌ها اینتل در نظر دارد راهی بازار کند، پردازنده‌ی Core i5-7640K این کمپانی است که نه‌تنها فرکانس آن ۲۰۰ مگاهرتز بالاتر از Core i5-7600K است، بلکه از هایپر تردینگ (چند ریسمانی) نیز پشتیبانی می‌کند. فناوری هایپر تردینگ، تکنولوژی اختصاصی اینتل است که با استفاده از آن وظایف پردازشی به دو ترد سپرده‌ و هر دو ترد روی یک هسته پردازش می‌شوند. مزیت این ویژگی تسریع پردازش فرایند‌ها است. هرچند استفاده از دو ترد پردازشی روی یک هسته قابلیتی نظیر بهره‌گیری از دو هسته‌ی سخت‌افزاری جدا در اختیار کاربران قرار نمی‌دهد، اما به اجرای اپلیکیشن‌های چند تردی بسیار سرعت می‌بخشد.

کاهش قیمت پردازنده های اینتل

اینتل تا به امروز فناوری هایپرتردینگ را تنها در پردازنده‌های آنلاک شده‌ی Core i7 K خود برای استفاده در محصولات چهار هسته‌ای دسکتاپ، مورد استفاده قرار می‌داد، حال آنکه سیاست جدید اِی اِم دی می‌تواند عملکردی خارق‌العاده در اختیار پردازنده‌های سری Core i5 نیز قرار دهد. کاملا روشن است که اینتل نگران پردازنده‌های هم رده‌ی AMD با قیمت بسیار ارزان‌تر است. به نظر می‌رسد پردازنده‌ی هم رده‌ی Core i5-7600K کمپانی اِی اِم دی با قیمتی در محدوده‌ی ۲۴۰ دلار راهی بازار خواهد شد. پردازنده‌های سری SR5 اِی اِم دی بر اساس آخرین شنیده‌ها حداقل از چهار هسته و هشت ترد پردازشی بهره خواهند برد و در بهترین حالت این تراشه‌ها از وجود ۶ هسته و ۱۲ ترد پردازشی استفاده خواهند کرد که آن را هم‌رده با Core i5-7640K اینتل قرار می‌دهد. همچنین باید به پردازنده‌‌های سری SR3 اشاره کرد که با چهار هسته و هشت ترد پردازشی هم‌رده با Core i5-7600K قرار خواهند داشت.

دومین پردازنده‌ای که بر اساس شایعات اینتل در نظر دارد برای مقابله با پردازنده‌های AMD راهی بازار کند، Core i7-7740K است که در کنار Core i7-7700K قرار خواهد گرفت. فرکانس پردازشی این تراشه در مقایسه با نسل پیشین افزایش خواهد یافت. با وجود عرضه‌ی این پردازنده، همچنان تراشه‌ی اینتل از جذابیت چندانی در مقایسه با سری SR5 اِی اِم دی با بهره‌گیری از ۶ هسته و ۱۲ ترد پردازشی نخواهد داشت و با در نظر گرفتن قیمت برابر یا بالاتر پردازنده‌ی اینتل، این شکاف بیشتر می‌شود. باید این نکته را نیز در نظر داشت که تمام پردازنده‌های سری رایزن نمونه‌های آنلاک شده با قابلیت اورکلاک خواهند بود.

در نهایت وب‌سایت فرانسوی به بررسی کاهش قیمت پردازنده‌های اینتل پرداخته است. این موضوع را می‌توان در نتیجه‌ی عرضه‌ی نسل جدیدی از پردازنده‌های قدرتمند AMD خواند. به نظر می‌رسد در دوران افول اِی اِم دی، اینتل قیمت‌های خود را با توجه به نبود رقیبی نزدیک، مطابق میل خود افزایش داده است؛ حال آنکه بر اساس شنیده‌ها، این کمپانی در شماری از پردازنده‌های خود کاهش قیمت دورقمی ایجاد خواهد کرد. بر اساس شنیده‌ها، انتظار می‌رود قیمت پردازنده‌ی Core i5-7600K از ۲۴۰ دلار به ۲۰۰ دلار کاهش پیدا خواهد کرد. 

اطلاعات موجود نشان از این دارند که AMD برای عرضه بیش از ۲۰ پردازنده برنامه‌ریزی کرده است که مطمئنا بازار تراشه‌ را دچار تحول خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات