سونی سنسور دوربین موبایلی با امکان ثبت ۱۰۰۰ فریم بر ثانیه معرفی کرد

چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
سونی اولین سنسور دوربین CMOS سه لایه مجهز به حافظه‌ی DRAM را با رزولوشن ۲۱.۲ مگاپیکسل و ثبت ویدیو با نرخ ۱۰۰۰ فریم بر ثانیه رونمایی کرد.
تبلیغات

سونی سنسور سه لایه‌ی CMOS را برای اولین بار به‌منظور استفاده در گوشی‌های هوشمند رونمایی کرد. این سنسور سه لایه به حافظه‌ی DRAM نیز مجهز شده است. سنسورهای پیشین سونی ساختاری دو لایه دارند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به IMX318 اشاره کرد. این سنسور CMOS سه لایه، سایزی ۱/۲.۳ اینچی دارد و رزولوشن آن نیز ۲۱.۲ مگاپیکسل است که از وجود یک‌ لایه‌ی اضافه به‌عنوان حافظه‌ی DRAM بهره می‌برد. حافظه‌ی DRAM که به‌عنوان لایه‌ی جدید به سنسور اضافه شده، در بین دو لایه‌ی ثبت تصویر و همچنین پردازش منطقی قرار گرفته است.

اما اضافه شدن یک لایه‌ی جدید چه قابلیت‌هایی در اختیار این سنسور سه لایه قرار می‌دهد؟ در درجه‌ی اول اضافه شدن یک حافظه‌ی DRAM منجر به افزایش سرعت خواندن و نوشتن می‌شود که امکان ثبت تصاویر سوژه‌های با سرعت بالا را بدون اعوجاج فراهم می‌کند. همچنین با استفاده از این قابلیت می‌توان تصاویر اسلوموشن را با نرخ ۱۰۰۰ فریم در ثانیه ثبت کرد که عملکرد آن ۸ برابر سریع‌تر از تراشه‌ی IMX318 در حالت فول اچ‌دی است. این تراشه قادر است ویدیو‌های 4K را با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه ثبت کند.

در ادامه می‌توانید ویدیویی را مشاهده کنید که با نرخ ۹۶۰ فریم در ثانیه ثبت شده است و با نرخ ۱۵ فریم بر ثانیه پخش می‌شود.

با استفاده از سنسور جدید سه لایه می‌توان ۱۹.۳ میلیون پیکسل را در کمتر از ۱/۱۲۰ ثانیه خواند که از این نظر عملکردی چهار برابر سریع‌تر از IMX318 دارد. با استفاده از این ویژگی زمان مورد نیاز برای خواندن هر خط پیکسل بسیار کاهش پیدا می‌کند. خواندن سریع اطلاعات از اهمیت فوق‌العاده‌ای در گوشی‌های هوشمند برخوردار است؛ چراکه گوشی‌ها از وجود شاتر مکانیکی بی‌بهره هستند و از این‌رو نمی‌توان کنترل کاملی هنگام در معرض نور قرار گرفتن سنسور داشت.

سونی اطلاعاتی در خصوص اینکه این سنسور چه زمانی راهی بازار می‌شود، ارائه نکرده است، اما چیزی که مبرهن است، پیشرفتی است که باید در زمینه‌ی عکاسی با استفاده از گوشی‌های هوشمند ببینیم. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات