نام مرموز Windows Cloud احتمالا برای نسخه‌ جدید ویندوز آرتی استفاده می‌شود

سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
عبارت Windows Cloud که اخیرا در میان برخی فایل‌های ویندوز مشاهده شده، احتمالا نام نسخه‌ای جدید از ویندوز RT مایکروسافت است.
تبلیغات

Windows Cloud نامی است که در میان فایل‌های سیستمی آخرین بروزرسانی ویندوز ۱۰ اینسایدر مشاهده شده است. البته هنوز مشخص نیست این عبارت به چه منظور استفاده شده، اما برخی کارشناسان بر این باورند که ویندوز کلاود نام نسخه‌ی جدیدی از سیستم عامل مایکروسافت است.

عبارت‌هایی که در بروزرسانی ویندوز ۱۰ اینسایدر بیلد ۱۵۰۰۲ مشاهده شده‌اند، Windows Cloud و Windows Cloud N بوده‌اند. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن هستند که حرف N برای نسخه‌ی مخصوص اروپا استفاده شده است.

مری جو فولی، یکی از کارشناسان ZDNet اطلاعات بیشتری در مورد این نام‌ها بررسی کرده است. او بر این باور است که ویندوز کلاود بر خلاف نامش، مخصوص سیستم‌عامل تحت فضای ابری نیست. او این نام را برای نسخه‌ای از ویندوز می‌داند که تنها قابلیت اجرای اپلیکیشن‌های پلتفرم یونیورسال مایکروسافت (UWP) دارد. به عقیده‌ی او، این سیستم‌عامل نسخه‌ی بعدی Windows RT است.

windows cloud

ویندوز آرتی نسخه‌ای از ویندوز بود که در تبلت‌های سری اول سرفیس و سرفیس ۲ استفاده شد. در آن زمان، کاربران به دلیل این‌که نمی‌‌توانستند اپلیکیشن‌هایی به‌جز اپلیکیشن‌ها فروشگاه ویندوز روی این تبلت‌ها نصب کنند، استقبال زیادی از این سیستم‌عامل نکردند. بعلاوه، پلتفرم یونیورسال ویندوز در آن زمان در ابتدای راه بود و اکثر نرم‌افزارهای دیگر برای محیط Win32 توسعه یافته بودند. اگرچه آن نسخه از ویندوز هم طرفداران خاص خود را داشت، اما اکثر کاربران برای استفاده از تبلت‌های حرفه‌ای ویندوزی به سرفیس پرو مجهز به ویندوز ۸ مهاجرت کردند و در نهایت، در سال ۲۰۱۵ شاهد مرگ سرفیس ۲ بودیم.

اگر گمانه‌زنی‌ها در مورد ویندوز کلاود صحیح باشد، این سیستم‌عامل می‌تواند برای کاربردهای خاص مانند مدارس، مفید واقع شود. فولی بر این باور است که مایکروسافت قصد دارد با توسعه‌ی این سیستم عامل، رقابت جدی خود با کروم‌بوک‌ها را شروع کند. در حال حاضر نیمی از مدارس آمریکا از کروم‌بوک استفاده می‌کنند و سادگی و سبکی را دلیل آن می‌دانند. اما مایکروسافت که در این بخش از بازار آن‌چنان موفق نبوده است، قصد دارد با عرضه‌ی این نسخه از ویندوز که قابلیت قفل شدن روی نرم‌افزارهای خاص دارد، بار دیگر به مدارس نفوذ کند. علاوه بر آن، ویندوز قابلیت‌های جذابی مانند جوهرهای دیجیتال دارد که کروم‌بوک‌ها به آن مجهز نیستند و همین قابلیت‌ها می‌‌تواند برگ برنده‌ی مایکروسافت در جاهایی مانند مدارس و مراکز آموزشی باشد.

مایکروسافت به‌تازگی خبر از توافقی با کوالکام منتشر کرده است که اجرای اپلیکیشن‌های ویندوز ۱۰ و اپلیکیشن‌های ۳۲ بیتی را روی چیپ‌های ARM این شرکت، ممکن خواهد ساخت. این پردازنده در حال حاضر برای کروم‌بوک‌ها عرضه می‌شود. به همین دلیل برخی کارشناسان معتقدند نام ویندوز کلاد مخصوص سیستم‌عامل ویندوز روی چیپست‌های ARM است. البته اگر این شرکت قصد داشته باشد سیستم‌عامل خود را تنها برای استفاده از اپلیکیشن‌های یونیورسال قفل کند، قابلیت اجرای اپلیکیشن‌های ۳۲ بیتی در ARM بلااستفاده خواهد بود. Microsoft تا‌کنون از هر اظهار نظری در مورد فرضیات بالا خودداری کرده است.

با توجه به این‌که کاربران استقبال خوبی از ویندوز آرتی نداشتند، در صورتی که نظرات در مورد Windows Cloud صحیح باشد، عرضه‌ی آن می‌تواند یک ریسک به‌حساب بیاید. اما با وجود این‌که اکثر کاربران انعطاف‌پذیری ویندوز در نصب انواع نرم‌افزارها را دوست دارند، قابلیت قفل شدن آن برای اجرای یک یا چند اپلیکیشن خاص، می‌تواند در مواقعی مفید باشد. به همین دلیل است که در بسیاری از نسخه‌های این سیستم‌عامل، قابلیتی با نام kiosk mode برای قفل کردن سیستم‌عامل به‌منظور اجرای اپلیکیشن‌های خاص تعبیه شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات