جهانگرد: محتویات ویدیویی بیشترین ترافیک شبکه ملی اطلاعات را در اختیار دارند

دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
معاون وزیر ارتباطات محتویات ویدیویی را صاحب بیشترین ترافیک ویدیویی دانست و اعلام کرد ۷۰ درصد ترافیک دنیا متعلق به VOD-ها است که در این حوزه خلأ بسیاری داریم.
تبلیغات

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات محتویات ویدیویی را صاحب بیشترین ترافیک ویدیویی در شبکه ملی اطلاعات دانست و اعلام کرد ۷۰ درصد ترافیک دنیا متعلق به VODD-ها است که در این حوزه خلأ بسیاری در کشورمان داریم.

نصرالله جهانگرد معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در مراسم افتتاح فاز دوم شبکه ملی اطلاعات گفت: «شبکه ملی اطلاعات سه مرحله دارد که امروز فاز دوم یا مرحله رشد اجرا می‌شود. ما باید ۵ کار در فاز دوم انجام می‌دادیم. تصویب تبیین الزامات حاکم، توسعه زیرساخت‌ها و شبکه‌ی دسترسی، اصلاح مقررات و نظام اقتصادی، توسعه محتوا و خدمات جدید و همچنین امنیت و صیانت اجتماعی این ۵ مرحله را تشکیل می‌دهند.»

جهانگرد اعلام کرد: «امروز متوسط سرعت دسترسی در نسل سوم تلفن همراه ۲ مگابیت بر ثانیه، در نسل چهارم تلفن همراه ۱۲ مگابیت بر ثانیه و در ADSL حدود ۵ مگابیت بر ثانیه شده است. تاکنون ۲۴ هزار روستا به شبکه اینترنت دسترسی پیدا کرده‌اند و امیدواریم تا پایان دولت یازدهم تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت دسترسی داشته باشند.»

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات توضیح داد: «هم‌اکنون ظرفیت شبکه انتقال زیرساخت از ۴ ترابیت بر ثانیه به ۱۰ ترابیت بر ثانیه رسیده است. در فاز دوم شبکه ملی اطلاعات مراکز تبادل ترافیک داده داخلی از ۴ شهر به ۷ شهر می‌رسد و شهرهای قم، اصفهان و اهواز نیز به تهران، مشهد، تبریز و شیراز افزوده می‌شود.»

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران افزود: «سه سرویس CDN در کشور توسط افرانت، ابر آروان و برهان خلاق ایجاد شده است. امروز در کشور تقاضای میزبانی سایت‌ها و سرویس‌های اینترنتی افزایش یافته و در کنار آن سرویس‌های میزبانی نیز گسترش یافته‌اند. آخرین مصوبه‌ی موجود در مورد قیمت شبکه، شرکت زیرساخت شبکه‌ی انتقال IP  داخلی را برای شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت یک دهم تعرفه اینترنت قرار داده است.»

جهانگرد در مورد محتوای موجود در فضای مجازی گفت:‌ «با توجه به افزایش سرویس‌های VOD هم‌اکنون در بازار ایران بیشترین حجم مصرفی را ترافیک خدمات و محتویات ویدیویی در اختیار دارند. در دنیا حدود ۷۰ درصد از ترافیک مربوط به VOD-ها است که در داخل کشور هنوز در این بخش خلأهای بسیاری داریم.»

به گفته‌ی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، کسب‌وکارهای اینترنتی در کشور در حال رشد هستند تا جایی که هم‌اکنون برای بیشتر سرویس‌های جهانی حداقل یک نمونه‌ی داخلی داریم و در برخی از بخش‌ها نیز رقابت بین کسب‌وکارهای بومی بسیار شدید است.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات در مورد امنیت شبکه ملی اطلاعات گفت:‌ «سامانه‌ی ملی داده کاو برای پایش ویروس‌های موجود در شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی شده است تا بتوانیم امنیت این شبکه را تأمین نماییم.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات