نگاه نزدیک زومیت به گوشی اکسپریا XZ پریمیوم

دوشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۴
مطالعه 9 دقیقه
در این مطلب نگاه نزدیکی به گوشی‌ هوشمند اکسپریا ایکس‌زد پریمیوم سونی خواهیم پرداخت.
تبلیغات

شرکت سونی امروز سرانجام گوشی‌های هوشمند جدید خود را در جریان برگزاری کنگره‌ی جهانی موبایل ۲۰۱۷ بارسلونا به‌طور رسمی معرفی کرد. یکی از این گوشی‌ها اکسپریا XZ پریمیوم نام دارد که در این مطلب نگاه نزدیکی به آن خواهیم داشت.

اکسپریا ایکس زد پریمیوم / Xperia XZ premium

گوشی‌ هوشمند سونی اکسپریا ایکس‌زد پریمیوم یکی از محصولات نوآورانه‌ی این شرکت از نظر نمایشگر است. در هرحال باید دید قیمت نهایی تعیین شده برای این گوشی قدرتمند چقدر خواهد بود و در آن صورت می‌توان گفت که آیا استفاده از صفحه‌نمایش 4K در این محصول به صرفه است یا خیر.

گوشی‌ هوشمند جدید سونی باعث شد تا بسیاری شگفت‌زده شوند؛ چراکه این محصول در شرایطی معرفی شده است که خیلی‌ها گمان می‌کردند شاید استفاده از نمایشگر‌ 4K در یک موبایل واقعیت پیدا نکند. البته ناگفته نماند که پیش از این در گوشی‌ هوشمند اکسپریا زد ۵ پریمیوم نیز شاهد استفاده از این فناوری در یک گوشی بوده‌ایم، اما این‌بار قرار است بیشتر هیجان‌زده شویم؛ چرا که این رزولوشن در بخش‌های بیشتری از رابط کاربری به چشم خواهد خورد و البته محتوای ویدیویی بیشتری نیز برای آن در اختیار خواهد بود.

سونی در چند وقت اخیر با وجود تلاش‌های خوبی که در ساخت گوشی‌های هوشمند انجام داده، در بین نام‌های بزرگ حضور پررنگی نداشته است ؛ولی با معرفی گوشی‌ هوشمند جدید اکسپریا ایکس‌زد پریمیوم احتمالا ورق به نفع این شرکت برخواهد گشت.

اکسپریا ایکس زد پریمیوم / Xperia XZ premium

اکسپریا ایکس‌زد پریمیوم تمام ویژگی‌هایی که یک گوشی‌ هوشمند رده‌بالای امروزی باید داشته باشد، در خود دارد. این محصول از پردازنده‌ی قدرتمند اسنپدراگون ۸۳۵ بهره می‌برد، نمایشگری ۵.۵ اینچی با کیفیت بالای 4K دارد که از HD‌آر پشتیبانی می‌کند و سیستم‌عامل آن اندروید نسخه‌ی ۷.۱.۱ است. به تمام این ویژگی‌ها ضدآب بودن را هم اضافه کنید تا یک دید کلی از قدرت این گوشی در ذهنتان مجسم شود.

علاوه‌بر این، سونی تکنولوژی‌های مختلفی از جمله فناوری‌های دوربین‌، تلویزیون و صوتی خود را ترکیب کرده و از آن‌ها در تولید گوشی اکسپریا ایکس‌زد پریمیوم بهره جسته است. سونی وعده داده که دوربین تعبیه شده در این گوشی عالی خواهد بود و علاوه‌بر این نمایشگر با رزولوشن بسیار بالای آن استفاده از محتوای مختلف را برای‌ کاربر لذت بخش‌تر خواهد کرد.

سونی در کنفرانس مطبوعاتی خود مانور زیادی بر عملکرد صوتی گوشی‌ هوشمند اکسپریا ایکس‌زد نداده، اما بااین‌حال باز هم بهبودهای بسیار خوبی برای ارائه کیفیت صوتی مناسب در این گوشی اعمال شده است؛ به همین دلیل در هنگام استفاده از هدفون‌های سیمی و حتی بی‌سیم، کیفیت بسیار خوبی از نظر صوتی تجربه خواهید کرد.

تاریخ عرضه و قیمت گوشی‌ هوشمند اکسپریا ایکس‌زد پریمیوم سونی

اکسپریا ایکس زد پریمیوم / Xperia XZ premium

تا به این لحظه اطلاعات چندانی در مورد قیمت گوشی‌ هوشمند اکسپریا XZ پریمیوم در دسترس قرار نگرفته است؛ اما انتظار می‌رود این محصول در اواخر بهار روانه‌ی بازار شود. از نظر قیمتی نیز اگر سونی برچسبی در حدود ۹۰۰ دلار برای این گوشی در نظر گرفته باشد،چندان تعجب نخواهیم کرد.

طراحی و ارگونومی

گوشی‌ هوشمند اکسپریا ایکس‌زد پریمیوم از نظر ابعاد در ابتدای قلمرو فبلت‌ها جای می‌گیرد؛ اما براساس استاندارد گوشی‌های مدرن امروزی، که حاشیه‌ها رو به کم شدن گذاشته‌اند، اندکی بزرگ است و کار با یک دست با آن مشکل است.

حسگر اثر انگشت در این گوشی با دکمه‌ی پاور که در لبه‌ی سمت راست دستگاه قرار دارد، یکپارچه شده است. برای استفاده از این حسگر باید انگشت خود را روی دکمه‌ی پاور قرار دهید تا عملیات شناسایی انجام و قفل دستگاه باز شود.

در هرحال وقتی صحبت در مورد طراحی این گوشی‌ هوشمند به میان آید، اولین نکته‌ای که به آن پی خواهید برد این است: بدنه‌ی اکسپریا ایکس‌زد پریمیوم بسیار براق است. بدنه‌ی آینه‌ای این محصول به‌خوبی پس از اولین نگاه جلب توجه خواهد کرد. البته میزان بازتاب نور در رنگ‌های مختلف این محصول متفاوت است.

البته با وجود زیبایی خاصی که در اثر براق بودن این گوشی‌ هوشمند به وجود آمده است، باید این را هم مد نظر داشته باشید که بدنه‌ی دستگاه به سرعت اثر انگشت را جذب می‌کند و در نتیجه سطح گوشی به‌راحتی پر از جای انگشتان شما خواهد شد. اما بدون شک این گوشی بدون لک انگشت بسیار زیبا است و البته فوق‌العاده خوش ساخت.

اکسپریا ایکس زد پریمیوم / Xperia XZ premium

در لبه‌ی پایینی این گوشی‌ هوشمند همانند بسیاری از گوشی‌های سال ۲۰۱۷، شاهد یک درگاه یواس‌بی نوع سی هستیم. علاوه‌بر این در لبه‌ی بالایی این گوشی جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون قرار دارد که حضور این پورت در یک گوشی رده‌بالای امروزی شاید برای خیلی‌ها نکته‌ای مثبت باشد. 

همان‌طور که اشاره کردیم، در دست گرفتن گوشی‌ هوشمند ایکس‌زد پریمیوم احساس بسیار راحت و خوبی به شما منتقل خواهد کرد، اما شاید تنها مشکل آن ابعاد بزرگش باشد. البته جنس بدنه‌ی این محصول کمی لیز است، ولی طراحی گرد لبه‌ها و استفاده از شیشه‌ی خمیده باعث می‌شود تا این مشکل کمرنگ شود.

صفحه‌ نمایش

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های گوشی‌ هوشند مورد بحث، صفحه‌نمایش 4K آن است که از HD‌آر نیز به‌صورت کامل پشتیبانی می‌کند. همین مشخصه باعث می‌شود که این ایکس‌زد پریمیوم یکی از پیشرفته‌ترین گوشی‌های هوشمند جهان تا به این لحظه باشد.

اکسپریا ایکس زد پریمیوم / Xperia XZ premium

البته از آنجا که در نمایشگاه اجازه کار با گوشی به ما داده نشد، نمی‌توانیم در مورد کیفیت صفحه‌نمایش این گوشی اطلاعات زیادی در اختیار شما قرار دهیم و فقط به ذکر مواردی که سونی اعلام کرده است، بسنده می‌‌کنیم.

سونی با همکاری آمازون این امکان را برای دارندگان گوشی‌ هوشمند اکسپریا XZ پریمیوم فراهم کرده است تا از محتوای سازگار با فرمت HD‌آر لذت ببرند. البته در این زمینه سونی اولین نیست؛ چراکه ال‌جی با معرفی گوشی جی ۶ همین روند را در پیش گرفته است تا دارندگان گوشی جدید این غول کره‌ای هم بتوانند از محتوای سازگار با HD‌آر بهره ببرند.

اکسپریا ایکس زد پریمیوم / Xperia XZ premium

درهرصورت باید این مورد را هم مد نظر داشته باشیم که اکنون تولیدکنندگان محتوا از جمله نت‌فلیکس و آمازون رقابت سختی در ارائه محتوای باکیفیت دارند و باتوجه‌به نمایشگر بسیار خوب اکسپریا ایکس‌زد پریمیوم، کاربران می‌توانند در نتیجه‌ی این رقابت از محتوای باکیفیت بهره ببرند.

دوربین و قابلیت ثبت ویدیوهای تصویر آهسته

سونی پیش از این در زمینه‌ی ارائه‌ی یک دوربین باکیفیت در گوشی‌های هوشمند خود کمی سردرگم بوده است. البته این شرکت از نظر فنی جزء بهترین شرکت‌های جهان در این بخش محسوب می‌شود؛ اما در دنیای واقعی می‌بینیم که اپل و سامسونگ توانسته‌اند دوربین‌هایی باکیفیت و با کارایی مناسب در گوشی‌های هوشمند خود جای دهند.

یکی از اقدامات مثبت سونی در تولید ایکس‌زد پریمیوم، رها شدن از جنگ مگاپیکسل‌ها است که برای این شرکت شروع خوبی است. مطمئنا ما به یک دوربین ۲۳ مگاپیکسلی در یک گوشی نیاز نداریم؛ چراکه فقط مگاپیکسل‌ بالا باعث ایجاد تصاویری باکیفیت نخواهد شد.

اکسپریا ایکس زد پریمیوم / Xperia XZ premium

در هرحال، سونی به‌لطف فعالیت‌های اخیر بخش دوربین‌های خود، توانسته است یک دوربین باکیفیت را در گوشی‌ هوشمند اکسپریا ایکس‌زد جای دهد. یکی از ویژگی‌های این دوربین بزرگ‌تر شدن آن است که باعث خواهد شد در هنگام ثبت عکس و فیلم نور بیشتری جذب شود و نهایتا نویز تصاویر کاهش و کیفیت آن‌ها افزایش پیدا کند. استفاده از سنسوری با گشودگی دیافراگم بازتر خود یک گام بزرگ است.

یکی دیگر از ویژگی‌های دوربین اکسپریا ایکس‌زد پریمیوم سونی، بهره بردن از حسگر موشن‌آی است. این حسگر می‌تواند پردازش تصاویر را تا ۵ برابر سریع‌تر از قبل انجام دهد. این فناوری بدین منظور طراحی شده است تا پیش از اینکه خودتان بخواهید اقدام به ثبت عکس کنید، از سوژه مورد نظر تصویری باکیفیت‌تر و بدون لرزش گرفته شود.

اکسپریا ایکس زد پریمیوم / Xperia XZ premium

در تست‌های ما این قابلیت عملکرد خوبی داشت. سونی نمونه‌ای برای معرفی این قابلیت به نمایش گذاشت که در آن از سوژه‌ای متحرک عکس گرفته می‌شود. معمولا اگر خودتان بخواهید از چنین سوژه‌های متحرکی عکس بگیرید آن را از دست خواهید داد؛ ولی حالا با استفاده از فناوری جدید سونی، گوشی ایکس‌زد پریمیوم به‌صورت هوشمند پیش از اینکه شما اقدام به ثبت عکس کنید، از سوژه چند تصویر ثبت ‌می‌کند.

تمامی ویژگی‌های جدیدی که سونی به گوشی‌ هوشمند مورد بحث اضافه کرده است، به‌ نظر کاربردی هستند و این شرکت حالا می‌تواند به نوآوری‌های خود در این زمینه افتخار کند. البته هنوز هم نمی‌توان نظر قطعی در مورد عملکرد این ویژگی‌ها داد و باید منتظر بررسی تخصصی و کامل زومیت از اکسپریا ایکس‌زد پریمیوم سونی باشید.

امکان ثبت ویدیوهای صحنه آهسته نیز یکی دیگر از قابلیت‌های بسیار مهم دوربین ایکس‌زد پریمیوم است. امروزه بسیاری از افراد به این سبک فیلم‌برداری علاقه‌ی زیادی دارند.

اکسپریا ایکس زد پریمیوم / Xperia XZ premium

گوشی اکسپریا ایکس‌زد پریمیوم سونی می‌تواند ویدیوهایی با نرخ ۹۶۰ فریم‌ بر ثانیه ثبت کند که نسبت به هر گوشی‌ هوشمند دیگری در جهان عملکرد بسیار بهتری دارد. با استفاده از این فناوری می‌توان دید بهتری از رویدادهای ثبت شده در فیلم به دست آورد و آن‌ها را با سرعتی بسیار آهسته مشاهده کرد.

البته کیفیت فیلم در حالت صحنه آهسته نهایتا می‌تواند 720P باشد و کیفیت نهایی فیلم‌ نیز در این حالت به نور محیط بستگی دارد. در تست ما در سالن که یک محیط داخلی ولی پرنور بود، باز هم فیلم ثبت شده کمی دانه‌دانه به نظر می‌رسید.

در کل می‌توان قابلیت‌های مختلف در نظر گرفته شده برای دوربین ایکس‌زد پریمیوم را خیلی خوب ارزیابی کرد. در انتها نیز می‌توانید تصاویر ثبت شده با دوربین این گوشی را مشاهده کنید.

گالری تصاویر ثبت شده با دوربین اکسپریا ایکس زد پریمیوم:

تصویر ثبت شده با اکسپریا ایکس زد پریمیوم
تصویر ثبت شده با اکسپریا ایکس زد پریمیوم
تصویر ثبت شده با اکسپریا ایکس زد پریمیوم
تصویر ثبت شده با اکسپریا ایکس زد پریمیوم
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات