نگاه نزدیک زومیت به گوشی هوشمند هواوی پی 10

دوشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۱
مطالعه 11 دقیقه
روز گذشته کمپانی هواوی سرانجام گوشی‌ هوشمند هواوی پی ۱۰ را رسما در کنگره‌ی جهانی موبایل ۲۰۱۷ معرفی کرد. زومیت در این مطلب به بررسی اولیه‌ی این محصول پرداخته است.
تبلیغات

پرچمدار اصلی هواوی برای سال ۲۰۱۷ بر پایه‌ی یک سری قابلیت‌های ارائه شده در گوشی‌ هوشمند میت ۹ ساخته شده است. این محصول از دوربین بهبودیافته و طراحی باریکی بهره می‌برد و علاوه بر این، عملکرد آن بر اساس هوش‌ مصنوعی بهینه می‌شود. همانطور که احتمالا می‌دانید، هواوی پرچمدار جدید خود را در دو مدل پی ۱۰ و پی ۱۰ پلاس رسما معرفی کرده است.

نگاه نزدیک ویدیویی زومیت به هواوی پی 10:

دانلود 360P  |   دانلود 720P

از نظر فنی، گوشی‌ هوشمند هواوی پی ۱۰ از امکانات و ویژگی‌های اصلی گوشی میت ۹ بهره گرفته است؛ ولی این بار در قالب محصولی با ابعاد کوچک‌تر و همین عامل باعث شده تا پی ۱۰ جذابیت بیشتری برای افراد علاقه‌مند به گوشی‌هایی با سایز متوسط داشته باشد. پردازنده‌ی جدید کرین ۹۶۰ و نسل دوم دوربینی که با همکاری شرکت معروف لایکا ساخته شده است، از جمله مشخصات هواوی پی ۱۰ هستند. این گوشی برای کار با یک‌ دست بسیار مناسب طراحی شده است؛ ولی با وجود ابعاد مناسب، از نمایشگری ۵.۱ اینچی بهره می‌برد. بدین ترتیب می‌توان گفت که از نظر ابعاد این محصول از سبکی مشابه با آیفون ۷ بهره می‌برد. نمایشگر به کار گرفته شده در هواوی پی ۱۰ از نوع آی‌پی‌اس ال‌‌سی‌دی است و کیفیت ۱۰۸۰p ارائه می‌دهد. عملکرد این صفحه‌نمایش در محیط‌های داخلی بسیار خوب است؛ اما هنوز فرصت تست آن در محیط بیرون را نداشته‌ایم.

هواوی پی 10 / huawei p10

اما طراحی بیرونی پی ۱۰ بسیار متفاوت است. همیشه عادت داشتیم ظاهری الهام گرفته از گوشی‌های آیفون را در پرچمداران هواوی نیز مشاهده کنیم؛ اما اکنون خطوط آنتن به‌نحوی طراحی شده‌اند که به گوشی‌ هواوی پی ۱۰ نوعی شخصیت می‌بخشد. در واقع باید اشاره کنیم که شکل و طراحی پی ۱۰ نسبت به پی ۹ یک انقلاب محسوب می‌شود. لبه‌های گوشی‌ مورد بحث گرد طراحی شده است؛ اما با این‌حال، با در دست گرفتن این دستگاه حس لیز بودن به شما منتقل نخواهد شد. دوربین دوگانه‌ی تعبیه شده در بالای بدنه‌ی فلزی دستگاه نیز از سبک همیشگی طراحی هواوی بهره می‌برد. 

هواوی سعی کرده است توجه بیشتری به رنگ‌بندی محصول جدید خود داشته باشد. رئیس بخش طراحی هواوی، سونوش کیم پیش از شروع کنفرانس مطبوعاتی این شرکت در کنگره‌ی جهانی موبایل، در گفتگو با خبرنگاران اعلان کرد که رنگ برای تیم طراحی یکی از اولویت‌های اصلی برای زندگی بخشیدن به هواوی پی ۱۰ بوده است. هواوی پی ۹ در زمان عرضه‌ی اولیه در رنگ‌های مختلفی در دسترس کاربران قرار گرفت و مدتی بعد هواوی این محصول را در رنگ‌های جدید نیز به بازار عرضه کرد. حالا هواوی پی ۱۰ در هنگام عرضه‌ی اولیه در هشت رنگ در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت. این محصول در رنگ‌های مشکی، سفید/نقره‌ای و رزگلد تولید شده است و علاوه بر این، مدل آبی بسیار خیره‌کننده و سبز نیز از جمله رنگ‌های جدید پی ۱۰ محسوب می‌شوند. هواوی به‌جای استفاده از طرح‌های مات استاندارد، توانسته یک پوشش براق و بسیار زیبا را در گوشی‌ هوشمند پرچمدار جدید خود ارائه دهد که چشمان هر بیننده‌ای را با رنگ‌های جدید به خود جلب خواهد کرد. علاوه بر این هواوی اعلام کرده است که سطح براق هواوی پی ۱۰ نسبت به گوشی‌های براق رقبا کمتر لک اثر انگشت جذب می‌کند و ما نیز این مورد را تست کردیم.

با وجود داشتن یک نمایشگر ۵.۱ اینچی، گوشی‌ هوشمند هواوی پی ۱۰ ابعاد بسیار کوچکی دارد و حاشیه‌ی نمایشگر این محصول نیز بسیار باریک است. این مشخصه‌ها باعث می‌شوند با توجه به پنل جلویی پی ۱۰، به یاد گوشی‌ آنر ۸ بیفتیم. نکات ظریفی در طراحی ظاهری این گوشی‌ هوشمند در نظر گرفته شده است؛ از جمله‌ می‌توان به نوار باریک نارنجی دکمه‌ی پاور اشاره کرد که پیش از این در گوشی‌های هواوی نووا و پی ۹ پلاس نیز نمونه‌اش را دیده‌ایم. علاوه بر این می‌توان جزئیات بسیار کوچکی در هواوی پی ۱۰ مشاهده کرد که احتمالا به‌منظور همخوانی بیشتر با ساعت هوشمند جدید این کمپانی در نظر گرفته شده‌اند.

هواوی پی 10 / huawei p10

به منظور ساده‌سازی طراحی، هواوی سنسور اثر انگشت را به پنل جلویی گوشی‌ هوشمند جدید پرچمدار خود منتقل کرده است و بدین ترتیب، برآمدگی یا برش اضافه‌ای در پنل پشتی دستگاه ایجاد نشده است. باید گفت که سنسور اثر انگشت در زیر نمایشگر، در واقع جایگزین برند هواوی در محصولات قبلی شده که به‌نظر یک حرکت آگاهانه بوده است. یکی از نمایندگان هواوی به خبرنگاران حاضر گفت که برخی از کاربران گوشی‌های هوشمند ساخت برندهای کمتر شناخته شده را پیش‌داوری می‌کنند و بدین طریق نظر افراد مختلف را برای خرید این نوع محصولات تغییر می‌دهند؛ به همین جهت بهتر است پیش از تصمیم‌گیری نهایی، از نزدیک با گوشی‌های مختلف کار کنید.

سنسور اثر انگشت گوشی‌ هوشمند هواوی پی ۱۰ نقش یک دکمه‌ی خازنی را نیز ایفا می‌کند که در واقع دکمه هوم پی ۱۰ محسوب می‌شود و وظیفه‌ی سه دکمه‌ی هوم، بازگشت و دسترسی به لیست برنامه‌های در حال اجرا را انجام می‌دهد. برای بازگشت باید یک‌ بار روی این دکمه لمس کنید و با دو بار لمس به صفحه‌ی خانگی گوشی هدایت خواهید شد. همچنین برای دسترسی به اپلیکیشن‌هایی که اخیرا باز کرده‌اید باید بر روی این دکمه سوایپ کنید. در تست کوتاهی که ما انجام دادیم، کار با دکمه‌ی هوم جدید هواوی پی ۱۰ کمی خسته کننده به نظر می‌رسید. البته شاید در درازمدت استفاده از این دکمه‌ی جدید بتواند باعث دسترسی راحت‌تر به بخش‌های مختلف گوشی شود. قطعا این مورد را در بررسی تخصصی زومیت از پی ۱۰ به طور کامل تست خواهیم کرد.

هواوی پی 10 / huawei p10

در هر صورت، نکته‌ی مثبت این است که اگر فکر می‌کنید به هیج‌وجه به این دکمه‌ی جدید عادت نخواهید کرد، امکان فعال کردن دکمه‌های استاندارد نیز در پی ۱۰ وجود دارد. مسلما بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند همانند گوشی‌هایی مثل میت ۹ و میت ۹ پورشه‌دیزاین از سه دکمه‌ خازنی مجزا برای ناوبری استفاده کنند. باید به شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند یادآور شد که اگر قصد دارید دکمه‌ی هوم را در جلوی دستگاه به کار ببرید، بهتر است دو دکمه خازنی دیگر نیز در کنار آن قرار دهید.

هواوی پی 10 / huawei p10

در برخی از گوشی‌های هوشمند هواوی امکان دسترسی به نوتیفیکیشن‌ها با سوایپ روی سنسور اثر انگشت وجود دارد که برای بسیاری از کاربران از جمله خود من بسیار کاربردی است. اما این ویژگی متأسفانه در گوشی‌ هوشمند هواوی پی ۱۰ وجود ندارد. همچنی هواوی اعلام کرده است که سنسور اثر انگشت گوشی پی ۱۰ یکی از سریع‌ترین نمونه‌های موجود در بازار است. در تستی که ما انجام دادیم نیز این سنسور با سرعت بسیار زیاد و در کسری از ثانیه اثر انگشت را شناسایی و قفل دستگاه را بدون هیچ‌ لگی باز کرد.

رابط کاربری EMUI 5.1

هواوی پی ۱۰ رابط کاربری انحصاری جدید هواوی موسوم به EMUI 5.1 را که بر پایه‌ی اندروید ۷.۰ نوقا توسعه داده شده است، اجرا می‌کند. این نسخه نسبت به نسخه‌های قبل از نظر ظاهری تفاوت چندانی ندارد؛ اما در زیر پوست آن بهبودهای بسیاری اعمال شده است. از جمله ویژگی‌های این رابط کاربری می‌توان به بهینه‌سازی خودکار اپلیکیشن‌ها بر اساس یادگیری ماشینی اشاره کرد. این ویژگی اولین بار در گوشی‌ هوشمند هواوی میت ۹ ارائه شده بود و حالا با فشرده‌سازی حافظه‌ی بر اساس رفتار اپلیکیشن‌ها، بهبود یافته است. رابط کاربری EMUI در گوشی‌ هوشمند هواوی پی ۱۰ به طور خودکار یاد می‌گیرد که کاربر از چه اپلیکیشن‌هایی بیشتر استفاده می‌‌کند و این موضوع را هم بررسی می‌کند که چه اپلیکیشن‌هایی به منابع بیشتری نیاز دارند و کدام از منابع کمتری بهره می‌برند. هواوی گفته است که این قابلیت‌ها باعث می‌شوند گوشی پی ۱۰ نهایت استفاده را از ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم خود داشته باشد.

هواوی پی 10 / huawei p10

رابط کاربری EMUI 5.1 در بخش دوربین از قابلیت‌های ویدیویی جدیدی بهره می‌برد و علاوه بر این، بهینه‌سازی‌های بسیاری بر آن اعمال شده است.

پاسخگویی دستگاه به لمس‌ نیز ارتقاء یافته است و بنا به اعلام هواوی، رابط کاربری جدید پی ۱۰ مجهز به سیستم نظارت بر حرکات انگشتان کاربر است که به درایور لمسی اجازه می‌دهد مکان‌ها و جهت‌های انگشت‌ کاربر را بین سوایپ‌ها و تپ‌ها به طور دقیق‌تری شناسایی کند.

علاوه بر آنچه گفته شد، هواوی با بررسی عمیق کرنل لینوکس سیستم‌عامل اندروید و رفع مواردی که منابع دستگاه را بیهوده استفاده می‌کنند، سعی کرده است تا آنجا که می‌تواند بهینه‌سازی‌های پایه‌ای و عمیقی در نسخه‌ی جدید EMUI ارائه دهد. در نتیجه‌ی بهینه‌سازی‌های مورد بحث، گفته می‌شود که اپلیکیشن‌ها در هواوی پی ۱۰ نسبت به قبل تا ۳۰ درصد با سرعت بیشتری اجرا خواهند شد. بر اساس تست‌های اولیه‌ای که ما بین رابط کاربری EMUI 5.0 در گوشی میت ۹ و EMUI 5.1 در گوشی پی ۱۰ انجام دادیم، دیدن تفاوت در اجرای اپلکیشن‌ها و روان بودن رابط کاربری کمی سخت بود. اما در هرحال باید گفت که وجود این تغییرات در نرم‌افزار گوشی‌ هوشمند پرچمدار جدید هواوی، نشان می‌دهد که این شرکت بیکار ننشسته و در این حوزه نیز فعالیت‌هایی زیادی انجام داده است.

هواوی پی 10 / huawei p10

مهم‌ترین تفاوت قابل توجه در رابط کاربری EMUI 5.1 استفاده از تعداد زیادی تم جدید است که به منظور همخوانی بیشتر با رنگ اصلی گوشی مورد بحث در نظر گرفته شده‌اند. هواوی با همکاری گوپرو اپلیکیشن گالری را به‌روزرسانی کرده تا بتوان از تصاویر موجود کلیپ‌هایی زیبا ساخت. این ویژگی به قابلیتی که اچ‌تی‌سی و کمپانی‌های دیگر سال‌ها است آن را در گوشی‌های خود ارائه می‌دهد، شباهت بسیار زیادی دارد. در واقع کاربران می‌توانند با استفاده از این ویژگی‌ طول کلیپ‌های مورد نظر خود را تعیین کنند و سبک انتقال از یک تصویر به تصویر دیگر در کلیپ‌ها را نیز به صورت خودکار توسط اپلیکشن اعمال کنند. علاوه بر این می‌توانید موسیقی مورد نظرتان را به کلیپ تصاویر خود اضافه کنید تا حس و حال بهتری بیابد. باید گفت که این ویژگی جدید یکی از قابلیت‌های کاربردی و جالبی است که در نتیجه‌ی همکاری‌های استراتژیک هواوی با کمپانی‌های دیگر به وجود آمده است.

دوربین

نسخه‌ی معمولی گوشی‌ هوشمند هواوی پی ۱۰ مجهز به دوربینی شبیه به دوربین گوشی هواوی میت ۹ است. اما هواوی پی ۱۰ پلاس دوربینی قدرتمندتر دارد.

دوربین هواوی پی ۱۰ روی کاغذ دقیقا شبیه به دوربین میت ۹ است.

هواوی از نسخه‌ی دوم دوربین دوگانه‌ی لایکا در گوشی‌ هوشمند هواوی پی ۱۰ بهره گرفته است که روی کاغذ شبیه به دوربین مورد استفاده در میت ۹ است. این دوربین شامل یک سنسور ۱۲ مگاپیکسلی رنگی است که از لرزش‌گیر اپتیکال تصویر نیز بهره می‌برد. سنسور دوم ۲۰ مگاپیکسلی و تک‌رنگ و دارای گشودگی دیافراگم F/2.2 است. این دوربین دوگانه در گوشی‌ هوشمند میت ۹ عملکرد خوبی از خود نشان داده‌ است ولی بهترین نمونه‌ی موجود نیست.

هواوی پی 10 / huawei p10

هواوی در گوشی‌ پی ۱۰ تمرکز زیادی بر عکس‌های پرتره و سلفی داشته است. حالت پرتره جدید می‌تواند به صورت خودکار نور صحنه‌های مختلف را تنظیم کند تا با ساختار رنگ پوست شما همخوانی بیشتری داشته باشد. تمام این تنظیمات به واسطه‌ی داده‌های به‌دست آمده از دوربین دوگانه‌ی گوشی پی ۱۰ انجام می‌شوند. این ویژگی شاید برای دارندگان گوشی آیفون ۷ پلاس آشنا به‌ نظر بیاید؛ البته روش عملکرد دوربین دوگانه‌ی آیفون ۷ پلاس نسبت به محصول جدید هواوی بسیار متفاوت است. ظاهرا هواوی اعلام کرده که کیفیت تصاویر گرفته شده با دوربین گوشی‌ هوشمند پی ۱۰ با تصاویر ثبت شده با آیفون ۷ پلاس یکسان است. به دلیل همین ادعای هواوی، ما بیشتر ترغیب شدیم که دوربین پرچمدار جدید این کمپانی را تست کنیم.

هواوی پی 10 / huawei p10

از سوی دیگر هواوی دوربین سلفی پی ۱۰ را نیز ارتقاء داده و حالا از یک سنسور ۸ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.9 بهره گرفته است. این اولین‌باری است که از دوربین ساخته شده توسط برند لایکا در جلوی یک گوشی‌ هوشمند استفاده شده است. علاوه بر این دوربین سلفی هواوی پی ۱۰ پلاس از بهبودهای نرم‌افزار کمپانی لایکا بهره می‌برد. با توجه به گشودگی دیافراگم دوربین جلویی گوشی مورد بحث، مسلما در هنگام ثبت عکس نور بیشتری جذب خواهد شد که نتیجه‌ی آن ثبت تصاویری با کیفیت بیشتر و نویز کمتر است.

تفاوت‌های هواوی پی ۱۰ با هواوی پی ۱۰ پلاس

درست مثل سال گذشته، هواوی امسال پرچمدار سری پی خود را در دو مدل معمولی و پلاس تولید کرده است. گوشی‌ هوشمند هواوی پی ۱۰ پلاس از نمایشگر بزرگ‌تری بهره می‌برد. علاوه بر این، رزولوشن صفحه‌نمایش پی ۱۰ پلاس به QHD ارتقاء یافته است. باتری مدل پلاس نیز به دلیل بزرگ‌تر بودن ابعاد این گوشی نسبت به مدل معمولی پی ۱۰ ظرفیت بیشتری دارد. در واقع باتری در نظر گرفته شده برای هواوی پی ۱۰ پلاس ظرفیتی ۳۷۵۰ میلی‌آمپر ساعتی دارد و این در حالی است که هواوی پی ۱۰ معمولی از یک باتری با ظرفیت ۳۲۰۰ میلی‌آمپر ساعت بهره می‌برد. افزون بر این، در مدل پلاس گوشی یادشده، بهبودهایی در دوربین اعمال شده است.

هواوی پی 10 / huawei p10

دوربین دوگانه‌ی پشتی گوشی پی ۱۰ پلاس نسل دوم دوربین لایکا پرو است و لنزهای آن دارای گشودگی دیافراگم f/1.8 هستند. با وجود این مشخصات مدل پلاس پرچمدار جدید هواوی در محیط‌های کم‌نور می‌تواند نور بیشتری جذب کند و تصاویری با کیفیت‌تر به ثبت برساند. مسلما گشودگی دیافراگم F/2.2 در دوربین مدل معمولی پی ۱۰ باعث می‌شود تا کاربران به مدل پلاس این محصول بیشتر جذب شوند. از دیگر تفاوت‌های پی ۱۰ پلاس با مدل معمولی این محصول، می‌توان به رم ۶ گیگابایتی و حافظه‌ی داخلی ۱۲۸ گیگابایتی آن اشاره کرد. این ویژگی‌ها باعث می‌شوند تا هواوی پی ۱۰ پلاس از این منظر در حد و اندازه‌ی گوشی‌ هوشمند میت ۹ پرو باشد.

هواوی پی ۱۰ در آمریکا به فروش نخواهد رسید؛ اما در هر حال مدیر اجرایی هواوی این موضوع را تایید کرده است که گوشی یادشده در انگلیس با همکاری چهار اپراتور (Vodafone، O2، EE و Three) در این کشور در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

نظر شما در مورد گوشی‌‌های هوشمند هواوی پی ۱۰ و پی ۱۰ پلاس چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات