نگاه نزدیک زومیت به ال جی جی 6

یک‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۲
مطالعه 7 دقیقه
ال‌جی در جریان کنفرانس خود طی کنگره‌ی موبایل بارسلونا از گوشی هوشمند پرچمدار خود با نام جی ۶ رونمایی کرد که در زومیت نگاهی اختصاصی به این گوشی هوشمند خواهیم داشت.
تبلیغات

ال‌جی ساعاتی پیش از نسل جدید پرچمدار خود با نام جی ۶ رونمایی کرد. جی ۶ را باید نقطه‌ی عطف دیگری برای این کمپانی کره‌ای خواند که تعریف خود از گوشی‌ هوشمند پرچمدار را بار دیگر تغییر داده است. در جی ۶ خبری از مواد خود ترمیم شونده روی بدنه، ماژول‌های قابل تعویض یا تمرکز بر مشخصات فنی بالا نیست. شاید با نگاهی به مشخصات فنی جی ۶ این گوشی را بهترین پرچمدار موجود در بازار ندانیم، اما جی ۶ در مجموع گوشی قابل قبولی است که در نیمه‌ی اول سال ۲۰۱۷ نقش پرچمدار ال جی را بازی خواهد کرد.

ال جی جی 6 / LG G6

اصلی‌ترین فاکتور تغییر یافته در جی ۶ طراحی این گوشی هوشمند است. جی ۶ از یک نمایشگر بزرگ بهره می‌برد که با این وجود استفاده از آن با یک دست همچنان راحت است. بهترین راهکار برای افزایش سایز نمایشگر در کنار ثابت ماندن اندازه‌ی کلی گوشی، کاهش حاشیه است که ال‌جی موفق شده بهتر از هر زمانی به این مهم دست یابد. البته‌ی این کمپانی کره‌ای مجبور شده است برای اعمال تغییرات در بهترین حالت ممکن، نسبت تصویر نمایشگر را دستخوش تغییر کند؛ به‌طوری‌که نمایشگر ۵.۷ اینچی به‌کاررفته با رزولوشن ۲۸۸۰ در ۱۴۴۰ پیکسل دارای نسبت تصویر ۱۸ به ۹ است که در واقع طول این نمایشگر را دو برابر عرض آن کرده است.

نگاه نزدیک ویدیویی:

دانلود 360P  |   دانلود 720P

با افزایش طول نمایشگر به جای افزایش عرض آن، ال‌جی گوشی‌ هوشمندی را خلق کرده که دارای عرض مناسبی است و در عین حال کیفیت نمایش محتوا در آن فدای خصوصیات فیزیکی نشده است. گوشه‌های نمایشگر نیز همچون گوشه‌های خود گوشی به صورت محدب درآمده‌اند که هماهنگی خوبی در پنل جلویی ایجاد کرده است. با توجه به کاهش حاشیه‌ها، قریب به ۸۰ درصد از مساحت پنل جلوی جی ۶ به نمایشگر اختصاص پیدا کرده است. نکته‌ی دیگری که باعث شده جذابیت ظاهری جی ۶ ال‌جی افزایش یابد، ترکیب چشم‌نواز شیشه و فلز در ظاهر این گوشی هوشمند است، حال آنکه ضخامت ۷.۹ میلی‌متری نتوانسته احساس سنگین و بزرگ بودن را در زمان دست گرفتن گوشی القا کند. جی ۶ را باید اولین پرچمدار از سری جی خواند که گواهی مقاومت در برابر نفوذ آب و گردوغبار IP68 را در اختیار دارد.

ال جی جی 6 / LG G6
ال جی جی 6 / LG G6
ال جی جی 6 / LG G6
ال جی جی 6 / LG G6

گوشه‌های محدب نمایشگر ال‌سی‌دی جی ۶ فقط به خاطر زیبایی نیست، چراکه ال‌جی از فضای ایجادشده برای تقویت مقاومت ساختار چهار گوشه بهره گرفته است که اتفاقا آسیب‌پذیرترین نقاط روی گوشی در زمان سقوط روی سطوح سخت است. در صورتی که جی ۶ از طراحی با گوشه‌های تیز در کنار حاشیه‌‌ی باریک بهره می‌برد، یکی از آسیب پذیرترین محصولات در زمان سقوط بود.

ال جی جی 6 / LG G6

یکی از نقاط اشتراک جی ۶ با نسل پیشین، بهره‌گیری از دوربین دوگانه در پنل پشتی است. یکی از دوربین‌ها مجهز به لنز نرمال و دیگری مجهز به لنز عریض است. دوربین سلفی قرارگرفته در پنل جلویی نیز دارای زاویه‌ی دید ۱۰۰ درجه‌ است. برخلاف جی‌ ۵، در نسل جدید پرچمدار ال‌جی هر دو سنسور با رزولوشن ۱۳ مگاپیکسلی همراه شده‌اند. لنز معمولی دارای دیافراگم f/۱.۸ و لرزش‌گیر اپتیکال است، حال آنکه لنز واید دارای دیافراگم f/۲.۴ و از لرزش‌گیر اپتیکال بی بهره است، هرچند این موارد در فاصله‌ی کانونی عریض و زمانی که سرعت شاتر بالا باشد، تأثیر زیادی ندارد.

ال جی جی 6 / LG G6

ال‌جی توجه خود به ماژول دوربین را تنها از نظر بعد سخت‌افزاری افزایش نداده است و از نظر نرم‌افزاری نیز شاهد اضافه شدن قابلیت‌های جدید به این گوشی‌ هوشمند هستیم. نرم‌افزار دوربین جی ۶ از قابلیت جدیدی با نام Fullscreen UX بهره می‌برد. با توجه به اینکه نسبت تصویر نمایشگر جی ۶ اجازه‌ی تقسیم به دو مساحت برابر را می‌دهد،ال‌جی مد‌های جدیدی برای عکاسی مبتنی بر نسبت تصویر یک به یک مورد استفاده در اینستاگرام اضافه کرده است. حتی آیکونی برای دسترسی سریع به قابلیت مورد نظر با عنوان Square Camera پیش‌بینی شده که در صفحه‌ی Home در دسترس است. برای سهولت عکاسی می‌توانید تصویری ثبت و سپس آن را در مربع پایینی برای تصحیح کادربندی در مربع بالا مقایسه کنید. در صورتی که از دوربین برای ثبت تصاویر با نسبت چهار به سه استفاده کنید، فضای اضافی در طرفین برای نمایش تصاویر ثبت شده به کار برده می‌شود.

فضای اضافی نمایشگر در سایر اپلیکیشن‌ها نظیر ایمیل و تقویم جی ۶ نیز مورد استفاده قرار گرفته است، به‌طوری‌که در طرفین شاهد نمایش پنل‌هایی برای سهولت دسترسی هستیم. ال‌جی برای طبیعی‌تر کردن هر چه بیشتر رنگ‌های مورد استفاده در رابط کاربری، با کمپانی Pantone مشورت کرده است. برای بهره‌گیری از بهترین وضعیت نمایش در سایر اپلیکیشن‌ها که برای چنین نسبت تصویری بهینه نشده‌اند، ال‌جی الگوریتمی توسعه داده است که به صورت خودکار پنجره‌ی اپلیکیشن‌ها را کراپ می‌کند. اجرای برخی اپلیکیشن‌ها روی جی ۶ از نظر نمایشی جلوه بهتری دارد و در عوض شمار دیگری با مشکلاتی همراه شده‌اند که شرط بهبود وضعیت نمایش، مراجعه به تنظیمات نمایش و تغییر نسبت تصویر به ایده‌آل‌ترین گزینه است. جی ۶ هنوز راهی بازار نشده و به نظر می‌رسد ال‌جی در تلاش است تا توسعه‌دهندگان را به منظور پشتیبانی از این نسبت تصویر جدید مجاب کند.

ال جی جی 6 / LG G6

در لیست مشخصات فنی جی ۶ مواردی وجود دارد که می‌تواند نظر هر علاقه‌مندی را به خود جلب کند. این گوشی‌ هوشمند از وجود یک باتری با ظرفیت ۳۳۰۰ میلی آمپر ساعت بهره می‌برد که می‌توان آن را در کمتر از ۹۶ دقیقه تا ۱۰۰ درصد شارژ کرد. همانطور که در زومیت خواندید، شماری از ویژگی‌های ال‌جی بسته به بازاری که در آن عرضه می‌شود، متغیر خواهد بود؛ برای مثال پشتیبانی از شارژ بی‌سیم محدود به بازار آمریکا خواهد بود. در عوض پشتیبانی از quad DAC برای ایجاد صدای با کیفیت در جی ۶ نیز فقط برای نسخه‌های عرضه شده در بازار کره راهی بازار خواهد شد. هیچ‌یک از ویژگی‌هایی که به آن اشاره کردیم، در نسخه‌های عرضه شده برای بازار اروپا در نظر گرفته نشده است. انتظار می‌رود ال‌جی مجموع ویژگی‌های مورد نظر را در تمام نسخه‌های سری وی در اختیار کاربران قرار دهد.

یکی دیگر از ویژگی‌های قابل بحث جی ۶، پردازنده‌ای است که ال‌جی در قلب این گوشی قرار داده است. جی ۶ از وجود تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۲۱ استفاده می‌کند، این در حالی است که کوالکام اسنپدراگون ۸۳۵ را رونمایی کرده است. ال‌جی در دفاع از تصمیم خود اعلام کرده که مهندسین این کمپانی آشنایی بیشتری با اسنپدراگون ۸۲۱ داشته و از این‌رو گوشی‌ هوشمند قابل اعتمادتری طراحی کرده‌اند. ال‌جی با همکاری کوالکام ویژگی‌هایی از اسنپدراگون ۸۳۵ را همچون زوم اپتیکال روان بین دو لنز در اسنپدراگون ۸۲۱ به عاریه گرفته است.

ال جی جی 6 / LG G6
ال جی جی 6 / LG G6
ال جی جی 6 / LG G6
ال جی جی 6 / LG G6

تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۲۱ را باید یکی از بهترین پردازنده‌هایی خواند که در شماری از گوشی‌های هوشمند پرچمدار نظیر پیکسل‌های گوگل و وان پلاس ۳ تی به کار گرفته شده و عملکرد این گوشی‌ها به گونه‌ای است که نمی‌توان این پردازنده‌ را کند خواند. همچنین باید به اختصاص اسنپدراگون ۸۳۵ به گلکسی اس ۸ نیز اشاره کرد که ال‌جی را واداشته است تا ریسک به‌کارگیری پردازنده‌ی نسل پیش را به جان بخرد.

ال‌جی را باید اولین گوشی‌هوشمند غیر پیکسلی خواند که از وجود دستیار صوتی هوشمند گوگل اسیستنت بهره می‌برد و این ویژگی را نیز باید یک امتیاز مثبت برای جی ۶ به شمار آورد.

ال جی جی 6 / LG G6

باید دید که جی ۶ در برابر پرچمداران کمپانی چینی هواوی و همچنین گلکسی اس ۸ سامسونگ که در هفته‌های آینده رونمایی خواهد شد، چه عملکردی از خود نمایش می‌دهد؟ آیا جی ۶ موفق خواهد شد روزهای ه‌چندان خوب ثبت‌شده توسط جی ۵ را از اذهان پاک کند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات