با وجود ویژگی های تکراری منتسب به آیفون 8، این گوشی موفقیت دیگری برای اپل خواهد بود

پنج‌شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
با نگاهی به شایعات در خصوص آیفون ۸ اپل، ویژگی‌هایی به این گوشی هوشمند نسبت داده می‌شود که در محصولات اندرویدی وجود دارد؛ اما با این اوصاف، آیفون ۸ موفقیت دیگری برای اپل خواهد بود.
تبلیغات

انتظارات از آیفون ۸ اپل بسیار بالا است؛ چراکه این گوشی هوشمند به‌عنوان محصولی درخور برای دهمین سالگرد آیفون راهی بازار خواهد شد و شنیده‌ها نشان از این دارند که ویژگی‌های مورد استفاده در آیفون ۸ بسیار متفاوت هستند و به‌نوعی یک تحول در خانواده‌ی آیفون‌های اپل خواهند بود. اما با نگاهی به شایعات منتشرشده در رابطه با این گوشی هوشمند می‌توان مشاهده کرد که حقیقت در مورد آیفون ۸ از تعاریف ارائه‌شده فاصله دارد؛ چراکه اغلب ویژگی‌های منتسب به این گوشی هوشمند در رقبای اندرویدی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

با وجود استفاده از ویژگی‌هایی که در سایر گوشی‌های هوشمند اندروید نیز می‌توان این روزها دید، فوربز این گوشی هوشمند را یک موفقیت اقتصادی دیگر برای  اپل توصیف کرده است.

فوربز در ابتدای گزارش خود این سؤال را مطرح کرده است که آیا ویژگی خلاقانه و جذابی با آیفون ۸ اپل همراه خواهد شد یا خیر؟ آیا می‌توان امروزه افزایش حافظه‌ی گوشی برای ارزان‌ترین نسخه به ۶۴ گیگابایت را یک ویژگی جالب توجه در میان گوشی‌های هوشمند اندروید خواند؟ به‌طور حتم پاسخ این سؤال منفی است؛ چراکه میان رده‌های اندرویدی نیز این روزها به سراغ استفاده از حافظه‌ی داخلی ۶۴ گیگابایتی رفته‌اند و در پرچم‌داران بعضا شاهد حافظه‌ی داخلی ۲۵۶ گیگابایتی هستیم.

استفاده از نمایشگری با لبه‌های خمیده را نیز نباید به‌عنوان یک ویژگی جدید برای آیفون ۸ در نظر گرفت؛ چراکه سامسونگ در سال‌های اخیر پرچم‌داران خود را مجهز به نمایشگری می‌کند که در طرفین خمیدگی دارد و بدون حاشیه است. در صورتی که به حافظه‌ی تاریخی خود رجوع کنیم، استفاده از نمایشگری که در لبه‌ها با خمیدگی به بدنه‌ی گوشی رسیده باشد، حتی قبل از محصولات سامسونگ وجود داشت و می‌توان در لومیا ۸۰۰ نوکیا که در سال ۲۰۱۱ راهی بازار شد، استفاده از چنین ایده‌ای را برای افزایش زیبایی ظاهری مشاهده کرد.

انتظار می‌رود آیفون ۸ اپل با بهره‌گیری از نمایشگر OLED راهی بازار شود و از این‌رو، آن را باید اولین گوشی هوشمندی از سوی اپل خواند که نمایشگر ال‌سی‌دی در آن کنار گذاشته شده است. البته نباید این ویژگی را جدید خواند، چراکه بسیاری از گوشی‌های هوشمند رده بالای اندروید در سال‌های اخیر به استفاده از نمایشگر OLED رو آورده‌‌اند.

شارژ بی‌سیم را باید یکی دیگر از قابلیت‌های برشمرده در گمانه‌‌زنی‌ها برای آیفون ۸ اپل خواند، حال آنکه این ویژگی نیز به‌عنوان یک نقطه‌ی قوت برای بازاریابی گوشی‌های هوشمند اندروید مورد استفاده قرار گرفته است. شماری از کارشناسان استفاده از استاندارد Qi برای شارژ بی‌سیم آیفون ۸ را یک سیاست اشتباه عنوان کرده‌اند.

در کنار شارژ بی‌سیم، استفاده از شارژ سریع نیز یکی دیگر از گزینه‌هایی است که در مورد آیفون ۸ مطرح شده، حال آنکه این ویژگی نیز پیش از این در بسیاری از گوشی‌های هوشمند اندروید مورد استفاده قرار گرفته است.

از دیگر ویژگی‌های منتسب به آیفون ۸ باید به نمایشگری با رزولوشن بالاتر در مقایسه با نسل‌های پیشین آیفون، حذف کلید فیزیکی، مقاومت در برابر نفوذ آب و شمار دیگری از قابلیت‌ها اشاره کرد که همگی پیش از این در سایر محصولات اندرویدی و حتی ویندوزی وجود دارند.

موضوعی که باید در اینجا مطرح کرد، عدم به‌کارگیری تکنولوژی‌های جدید توسط اپل در محصولاتش است. در واقع اپل صبر می‌کند تا پس از تکامل یک تکنولوژی جدید و در دسترس بودن آن، از آن به‌صورت پخته در محصولاتش استفاده کند. البته می‌توان به‌کارگیری تکنولوژی‌های جدید توسط اپل را نیز از منظر کاهش ریسک در صورت ایجاد مشکل بررسی کرد.

دامنه‌ی محصولات سخت‌افزاری اپل محدود است و با این وجود بخش اعظمی از درآمد این کمپانی با فروش آیفون‌ تأمین می‌شود، از این‌رو کاپرتینویی‌ها نمی‌توانند با اضافه کردن ویژگی‌های جدید که هنوز به بلوغ نرسیده‌اند، درآمدزایی خود را با ریسک همراه کنند. برای مثال می‌توان به گلکسی نوت ۷ سامسونگ اشاره کرد. این کمپانی کره‌ای سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۶ را به دلیل مشکل پیش‌آمده برای فبلت خود از دست داد و رقبا بهترین استفاده را از این خلأ بردند، هرچند خود سامسونگ نیز تا حدودی با تمرکز بر گلکسی اس ۷ و گلکسی اس ۷ اج، کمبود موجود را پوشش داد.

شرایط درآمدزایی اپل، قدرت مانور زیاد و ریسک‌پذیری بالا را برای ایجاد تغییرات در آیفون فراهم نمی‌کند. هر سال که اپل آیفون جدیدی را رونمایی می‌کند، باید محصولی کامل با ایجاد تجربه‌ای کامل همچون نسل‌های پیشین باشد تا بتواند فروشی فوق‌العاده برای این کمپانی رقم بزند.

فروش موفق آیفون شرط اصلی ادامه‌دار بودن موفقیت اپل است. آیفون‌های سال ۲۰۱۷ اپل نیز به‌احتمال زیاد از ویژگی‌های موجود در سایر گوشی‌های هوشمند بهره خواهند برد. اپل همچنان با اتخاذ سیاستی که کمترین نقطه‌ی اشتراکی با ریسک کردن دارد، به موفقیت خود از نظر اقتصادی ادامه خواهد داد.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات