AMD تاریخ عرضه، فرکانس و قیمت پردازنده های رایزن را اعلام کرد

چهارشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۵
مطالعه 5 دقیقه
ساعاتی پیش AMD اطلاعات مربوط به پردازنده‌های جدید رایزن نظیر زمان عرضه، قیمت و فرکانس پردازشی را رسما اعلام کرد که حاوی موارد بسیار جالب توجهی است.
تبلیغات

ای ام دی بالاخره اطلاعات رسمی در رابطه با مشخصات فنی پردازنده‌های رایزن را اعلام کرد که مشخص می‌کند این پردازنده‌ها در چه تاریخی و با چه فرکانس پردازشی راهی بازار خواهند شد. ای‌ ام دی همچنین اطلاعات مربوط به قیمت و پیشرفت‌های صورت گرفته از نظر عملکرد پردازنده‌های رایزن در مقایسه با نسل پیشین پردازنده‌های این کمپانی یا همان Excavator را ارائه کرده است.

در سال‌های اخیر ای‌ام‌دی همواره در تلاش بود تا همچون گذشته با پردازنده‌های سری Core i اینتل رقابت کند؛ اما تلاش‌ این کمپانی راه به جایی نبرد. حال آنکه این کمپانی با پردازنده‌های رایزن که از معماری متفاوتی بهره می‌برند، در پی آن است تا به روزهای خوب گذشته بازگردد. بر اساس اطلاعات ارائه‌شده، پردازنده‌های رایزن از معماری متفاوتی در مقایسه با نسل‌های پیشین که شامل Bulldozer، Piledriver، Steamroller و Excavator بهره می‌برد.

ای ام دی در ماه‌های اخیر اعلام کرده بود که معماری جدید هسته‌های این کمپانی از نظر تعداد دستورات به ازای هر کلاک (IPC) چهل درصد بهتر از Excavator خواهد بود؛ اما اطلاعات رسمی اعلام‌شده توسط ای ام دی نشان از این دارند که پردازنده‌های رایزن حتی فراتر از پیش‌بینی‌های خود AMD هستند، به‌طوری‌که نسل جدید پردازنده‌های این کمپانی از نظر تعداد دستورات پردازشی در هر کلاک، ۵۲ درصد بهتر از Excavator است.

رایزن AMD

ای ام دی پیش‌فروش سه پردازنده‌ی رایزن شامل Ryzen 7 1700، Ryzen 7 1700X و Ryzen 7 1800X را از امروز آغاز کرده است. هر سه پردازنده‌ی مورد نظر از هشت هسته و ۱۶ ترد پردازشی بهره می‌برند. برخلاف نتایج بنچمارک پیشین منتسب به پردازنده‌های رایزن، اطلاعات جدید که در ادامه می‌توانید مشاهده کنید، حاوی نتایج بنچمارک پردازنده‌ رایزن AMD با فعال بودن حالت Turbo Mode در مقایسه با پردازنده‌های اینتل است.

پردازنده‌ی Ryzen 7 1700 ای ام دی از مشخصاتی نظیر فرکانس پردازشی ۳.۰ گیگاهرتزی در حالت معمولی و ۳.۷ گیگاهرتزی در حالت بیشینه با توان طراحی حرارتی (TDP)ا۶۵ واتی بهره می‌برد. تراشه‌ی رایزن ۱۷۰۰ ۷، محصولی است که ای ام دی آن را با Core i7-7700K با ۴.۲ گیگاهرتز فرکانس پردازشی در حالت معمولی و ۴.۵ گیگاهرتز در حالت توربو مقایسه کرده است.

بنچمارک Ryzen 7 1700 ای ام دی

با توجه به اینکه رایزن ای ام دی در این نسخه از هسته‌های پردازشی بیشتری بهره می‌برد، برتری آن تعجب‌ برانگیز نیست. پردازنده‌ی اینتل از نظر فرکانس پردازشی ۱۸ تا ۲۵ درصد برتری دارد که تا حدودی عملکرد دو هسته‌ی پردازشی اضافه در پردازنده‌ی رایزن را خنثی می‌کند؛ حال آنکه رایزن ۱۷۰۰ ۷ ای ام دی بسیار سریع‌تر است و انرژی کمتری نیز مصرف می‌کند.

پردازنده‌ی Ryzen 7 1700X از فرکانس پردازشی ۳.۴ گیگاهرتزی در حالت معمولی و ۳.۸ گیگاهرتزی در حالت بیشینه با توان طراحی حرارتی ۹۵ واتی بهره می‌برد. ای‌ام‌دی این نسخه از پردازنده‌ی خود را در برابر دو پردازنده از اینتل که شامل Core i7-6800K با ۶ هسته و ۱۲ ترد پردازشی در کنار فرکانس ۳.۶ گیگاهرتزی در حالت توربو است و همچنین Core i7-6900K با هشت هسته‌ و ۱۶ ترد پردازشی با فرکانس توربوی ۳.۷ گیگاهرتزی قرار داده است. هر دو تراشه‌ی اینتل توان طراحی حرارتی ۱۴۰ واتی دارند.

بنچمارک Ryzen 7 1700X ای ام دی

همان‌طور که در نمودار بالا مشاهده می‌کنید، پردازنده‌ی رایزن باز هم در مقایسه با پردازنده‌ی ۶ هسته‌ای اینتل از عملکرد بسیار بهتری برخوردار است. رایزن ۱۷۰۰ ایکس در مقایسه با Core i7-6900K تنها ۴ درصد بهتر عمل کرده است.

پردازنده‌ی سوم AMD دارای فرکانس پایه‌ی ۳.۶ گیگاهرتزی و فرکانس ۴ گیگاهرتزی در حالت بیشینه و توان طراحی حرارتی  ۹۵ وات است. ای ام‌ دی این پردازنده‌ی قدر را در برابر Core i7-6900K قرار داده که در بنچمارک Cinebench R15 نشان از عملکرد بهتر محصول AMD با اختلاف ۹ درصدی دارد.

قیمت

ای‌ام‌دی قیمت پردازنده‌های رایزن را نیز اعلام کرده است که ارزان‌تر از پردازنده‌های رده بالای اینتل هستند. پردازنده‌ی Core i7-7700 ای ام دی در بازه‌ی قیمت ۳۳۹ تا ۳۵۰ دلار عرضه می‌شود. پردازنده‌های Core i7-6800K اینتل ۴۳۴ تا ۴۴۱ دلار قیمت دارند. در نهایت پردازنده‌ی Core i7-6900K قرار گرفته که قیمت آن قریب به ۱۰۰۰ دلار است.

قیمت پردازنده رایزن AMD

بر اساس اطلاعات ارائه‌شده توسط Extremetech، ای‌ام‌دی نتایج بنچمارک دیگری را علاوه بر Cinebench ارائه کرده است که باز هم نشان از برتری رایزن در برابر پردازنده‌های اینتل دارد. برای مثال Ryzen 7 1700 در بنچمارک Handbrake بر پردازنده‌ی Core i7-7700K اینتل غلبه کرده است. البته باید به این نکته اشاره کرد که در عملکرد تک تردی، اینتل همچنان برتر است؛ حال آنکه اختلاف بین پردازنده‌های جدید رایزن با نمونه‌های اینتل در این حوزه چندان زیاد نیست.

ظهور رایزن

در طول‌ سال‌های اخیر، ای‌ام‌دی به‌کرات در مورد معماری پردازنده‌های زن/رایزن صحبت کرده است و مدعی شده که این نسل قادر است بازار پردازنده‌های دسکتاپ و سرور را با تکیه بر مصرف پایین‌تر تصاحب کند. این پردازنده‌ها برای استفاده در لپ‌تاپ و همچنین کامپیوترهای دسکتاپ تا پایان سال ۲۰۱۷ راهی بازار خواهند شد.

پردازنده رایزن AMD

هرچند قضاوت نهایی را باید پس از انجام بنچمارک‌های مختلف انجام داد؛ اما به نظر می‌رسد پردازنده‌های رایزن با بهره‌گیری از لیتوگرافی ۱۴ نانومتری، حضور پرقدرتی در برابر رقیب دیرینه دارند. مضاف بر اطلاعات ارائه‌شده، باید به این نکته نیز اشاره کرد که AMD در نظر دارد پردازنده‌های رایزن را به‌صورت آنلاک با قابلیت اورکلاکینگ راهی بازار کند.

پردازنده‌‌های رایزن ۷ از ۱۲ اسفند ماه عرضه خواهند شد و رایزن‌های ۵ نیز در آینده‌ی نزدیک روانه‌ی بازار خواهند شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات