۵ نکته درباره درگاه تاندربولت 3 (USB-C) مک بوک پرو جدید اپل

دوشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
قابلیت‌های عمده و نکاتی مهم درباره‌ی درگاه تاندربولت ۳ (USB-C) مک بوک پرو جدید اپل وجود دارد که باید بدانید.
تبلیغات

مک‌بوک پرو جدید اپل مجهز به درگاه تاندربولت ۳ (Thunderbolt 3) یا همان USB نوع C برای شارژ لپ‌تاپ و اتصال لوازم جانبی است. همراه زومیت باشید تا به کاربردها، قابلیت‌های عمده و نکاتی درباره‌ی این کانکتور اشاره کنیم.

مک‌بوک پرو ۱۳ و ۱۵ اینچی جدید اپل به‌طور کامل با استاندارد تاندربولت 3 که مبتنی بر کانکتور USB-C است، سازگاری دارد. این درگاه‌ها مانند چاقوی ارتشی سوئیسی توانایی انجام کارهای زیادی را دارند. در ادامه‌ی مقاله اطلاعات مفیدی در مورد Thunderbolt 3 بیان خواهیم کرد.

همه‌ی درگاه‌ها، هم تاندربولت ۳ و هم USB نوع C هستند

USB نوع C را همانند یک اتصال دوطرفه در نظر بگیرید که یک طرف آن USB و طرف دیگر تاندربولت ۳ است. تاندربولت ۳ علاوه بر فراهم کردن امکان اتصال رایانه‌ی مک به چند نمایشگر، انتقال سریع داده بین رایانه و دیسک سخت، قابلیت اتصال دستگاه‌های خارجی را هم به‌وسیله‌ی یک اتصال شاخه‌ای ارائه می‌دهد. مک‌بوک‌های جدید همه‌ی این ویژگی‌ها را به‌وسیله‌ی اتصال‌دهنده‌ای از نوع USB-C در دسترس کاربران قرار می‌دهند.

درگاه تاندربولت ۳ (USB-C)

این درگاه قابل استفاده به‌صورت وارونه است

از مدت‌ها پیش، مک‌بوک‌های اپل دارای درگاه‌های جداگانه‌ی تاندربولت و یواس‌بی بودند. کاربران از درگاه یواس‌بی برای اتصال ماوس، چاپگر، نمایشگر و دیگر لوازم جانبی الکترونیکی به رایانه‌ی خود استفاده می‌کردند که این نوع از یواس‌بی با نام USB-A شناخته می‌شود. USB-C قابل استفاده به‌صورت وارونه است و از دستگاه‌هایی که از USB نوع A استفاده می‌کنند، پشتیبانی می‌کند. در حقیقت می‌توان بدون این‌که مشکلی به وجود بیاید، این نوع از یواس‌بی را از هر دو طرف به درگاه USB-C متصل کرد. در این حالت از خرابی‌های احتمالی درگاه یا محل اتصال دستگاه جانبی جلوگیری و باعث سرعت گرفتن انجام کار می‌شود.

تاندربولت ۳ هم برخلاف تاندربولت ۲ به همان اندازه با اتصال به‌صورت وارونه سازگار است. تنها نکته‌ی منفی این نوع از اتصال، نیازمندی به یک آداپتور تبدیل برای اتصال دستگاه‌های قدیمی دارای نسل‌های قبلی درگاه‌های یواس‌بی یا تاندربولت است. یواس‌بی نوع C از لحاظ فیزیکی متفاوت از یواس‌بی نوع A و تاندربولت ۲ است.

نیازی به نگرانی درباره اتصال وارونه تاندربولت ۳ نیست

تابه‌حال چندین بار با اتصال وارونه و اشتباه درگاه یواس‌بی مواجه شده و طرف صحیح اتصال آن را فراموش کرده‌اید؟ خبر خوب این است که دیگر نیازی به تلاش زیاد نیست؛ زیرا یواس‌بی نوع C به‌صورت پشت و رو قابل استفاده است و اتصال هردو طرف آن صحیح است.

درگاه تاندربولت ۳ (USB-C)

این درگاه بسیار سریع است

تاندربولت ۳ امکان اتصال با حداکثر سرعت ۴۰ گیگابیت بر ثانیه را فراهم می‌کند. با وجود این که مک‌بوک پروهای جدید مجهز به تاندربولت ۳ هستند، اما فعلا بیشتر دستگاه‌های جانبی مانند دیسک‌های سخت، کیبوردها و دیگر لوازم جانبی از وجود درگاه تاندربولت ۳ بی‌بهره می‌برند و تجهیز شدن آن‌ها به این نوع از درگاه‌ها، فرآیندی زمان‌بر خواهد بود.

یواس‌بی نوع C نسبت بهUSB 3.1 نسل دوم با سرعت حداکثری ۱۰ گیگابیت بر ثانیه‌ای، سریع‌تر است. یعنی اگر از یک هارد دیسک مجهز به یواس‌بی نوع C استفاده کنید، فایل‌های شما باز هم با سرعت بیشتری نسبت به قبل منتقل خواهد شد. این مورد خبر بسیار خوبی برای افرادی است که تصاویر و ویدیوهای زیادی با آیفون 7 جدید خود ثبت و ضبط کرده‌اند.

تاندربولت ۳ کاربردهای گسترده‌ای دارد

درگاه تاندربولت ۳ (یواس‌بی نوع C) اجازه‌ی اتصال به نمایشگرها، شارژ رایانه‌ی مک، شارژ آیفون از طریق درگاه موجود روی مک‌بوک و انتقال داده را فقط از طریق یک اتصال دهنده‌ی (Connector) فیزیکی ممکن می‌کند.

درگاه تاندربولت ۳ (USB-C)

درحالی‌که اتصال‌دهنده‌ی USB-C بدون شک آینده‌ی قطعی اتصالات فیزیکی را رقم خواهد زد، اما اکنون در وضعیت گذار روبه‌پیشرفت آشفته‌ای قرار داریم؛ گذاری که شامل آداپتورها و دانگل‌هایی برای اتصال دستگاه‌های قدیمی فاقد کانکتور USB نوع C داخلی است. با این حال، در نهایت و در طول زمان قدرت، آسودگی استفاده و تطبیق‌پذیری USB-C باعث گستردگی استفاده از آن و خرسندی همه‌ی کاربران خواهد شد.

آیا تابه‌حال از اتصال تاندربولت ۳ (یواس‌بی نوع C) استفاده کرده‌اید؟ لطفا تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات