اپل به عضویت کنسرسیوم وایرلس پاور درآمد

یک‌شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
کمپانی اپل برای استفاده از تکنولوژی شارژ بی‌سیم Qi در آیفون‌های آینده، به عضویت کنسرسیوم وایرلس پاور درآمده است.
تبلیغات

اپل به عضویت کنسرسیوم وایرلس پاور (WPC) درآمد. این کنسرسیوم همان گروهی است که طی ۹ سال گذشته استاندارد شارژ بی‌سیم Qi را توسعه داده است. با عضویت اپل در WPC این پتانسیل به وجود می‌آید که در آیفون‌های آینده‌ی کوپرتینویی‌ها شاهد اضافه شدن پشتیبانی از استاندارد Qi باشیم و علاوه بر این، شرایط یادشده برای کمپانی‌های دیگر عضو کنسرسیوم وایرلس پاور نیز منافعی به دنبال خواهد داشت.

رقابت بین استانداردهای شارژ بی‌سیم

استاندارد Qi اولین استانداری است که برای شارژ بی‌سیم توسعه داده شده تا از این فناوری در دستگاه‌های همراه استفاده شود. به‌طور هم‌زمان استاندارد دیگری به نام PMA توسط شرکت پاور مَت و سایر کمپانی‌های بزرگ ایجاد شد. وجود چندین استاندارد برای شارژ بی‌سیم، باعث شد تا اکنون بسیاری از شرکت‌های تولید‌کننده‌ی گوشی‌های هوشمند برنامه‌ای برای اضافه کردن این فناوری به محصولات خود نداشته باشند و این وضعیت احتمالا تا شفاف شدن استانداردهای مورد بحث ادامه خواهند داشت.

معرفی استاندارد شارژ بی‌سیم دیگری به نام رزنس (Rezence) توسط برخی از اعضای کنسرسیوم وایرلس پاور، شرایط را پیچیده‌تر کرده است. استاندارد‌های Qi و PMA از روش شارژ القایی استفاده می‌کنند. برای بهره بردن از این روش دستگاه فرستنده و گیرنده‌ی شارژ باید روی یکدیگر قرار بگیرند.

استاندارد رزنس از «تشدید مغناطیسی» برای شارژ بی‌سیم استفاده می‌کند. این یعنی برای شارژ شدن دستگاه گیرنده‌ی شارژ بی‌سیم، نیازی نیست که الزاما شارژ و خود دستگاه با یکدیگر در تماس باشند؛ ولی در هر صورت برای عملکرد صحیح، دستگاه گیرنده باید در محدوده‌ی مشخصی از شارژر قرار داشته باشد. در این روش مسلما هرچه دستگاه گیرنده‌ی شارژ بی‌سیم به شارژر نزدیک‌تر باشد، انتقال انرژی بهینه‌تر و در نهایت دستگاه در زمان کوتاه‌تری شارژ خواهد شد.

شرکت پاورمت و اعضای وایرلس پاور تصمیم گرفتند که با یکدیگر متحد شوند و اتحاد ایرفیول (Airfuel Alliance) را ایجاد کنند. از جمله اعضای این اتحاد جدید می‌توان به اینتل اشاره کرد.

مطمئنا شارژ بی‌سیم قابلیتی نیست که همه‌ی افراد وجود آن را در نوت‌بوک یا رایانه‌ی خود ضروری بدانند و علاوه بر این اینتل در بازار موبایل‌ هم فعالیت قابل توجهی ندارد. به همین سبب شاید عضویت اینتل در Airfuel بیشتر با هدف تشویق سایر شرکت‌ها برای عضویت در اتحاد استاندارد Airfuel انجام شده باشد.

اپل از تکنولوژی شارژ بی‌سیم Qi حمایت می‌کند

حالا که اپل بخشی از کنسرسیوم وایرلس پاور محسوب می‌شود و از تکنولوژی شارژ بی‌سیم Qi هم حمایت می‌کند، احتمالا در آینده کمپانی‌های تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند دیگر برنامه‌هایی برای استفاده از فناوری Qi در محصولات خود تدارک خواهند دید؛ زیرا در این شرایط شرکت‌های دیگر اطمینان پیدا می‌کنند که فناوری مورد بحث شانس بیشتری برای تبدیل شدن به استاندارد اصلی شارژ بی‌سیم دارد.

پیش از این شایع شده بود که اپل با Energous نیز وارد همکاری شده است. Energous همان شرکتی است که تکنولوژی شارژ بی‌سیم راه دور WattUp را توسعه می‌دهد. این شرکت به‌منظور انتقال شارژ از امواج رادیویی در طیف ۵.۷ گیگاهرتز استفاده می‌کند، اما اگر فاصله‌ی دستگاه گیرنده‌ی شارژ در فاصله‌ای دورتر از ۱.۵۲ متر از شارژر قرار داشته باشد، قدرت از ۱۶ وات به ۴ وات کاهش خواهد یافت.

البته امکان دارد اپل روزی تصمیم بگیرد از تکنولوژی شارژ بی‌سیم راه دور مورد بحث در محصولات خود استفاده کند، اما تا آن زمان منطقی است که همانند سایر شرکت‌ها از استاندارد Qi بهره ببرد. احتمال دارد تکنولوژی شارژ بی‌سیم Qi نسبت به سایر استانداردهای موجود همچنان به‌عنوان مؤثرترین روش در دنیای واقعی باقی بماند؛ زیرا برای استفاده از این فناوری باید فرستنده و گیرنده در نزدیک‌ترین فاصله از یکدیگر قرار داشته باشند.

در هر حال باید گفت تکنولوژی شارژ Qi نسبت به شارژ کابلی همچنان عملکرد کم اثرتری دارد‌. اگر بخواهیم در مورد تکنولوژی شارژ سریع کابلی که امروزه به‌خوبی پیشرفت کرده‌اند، صحبت کنیم، مقایسه‌ی بین شارژ بی‌سیم و شارژ کابلی سخت‌تر هم می‌شود؛ چرا که امروزه درگاه‌های یواس‌بی نوع سی امکان انتقال انرژی تا ۱۰۰ وات را هم فراهم کرده است. به همین دلیل گوگل تصمیم گرفته است فعلا توسعه‌ی شارژ بی‌سیم را متوقف و در عوض از درگاه یواس‌بی نوع سی در گوشی‌های هوشمند نکسوس ۶ پی و نکسوس ۵ ایکس استفاده کند.

علاوه بر این شایع شده است که اپل شارژرهای بی‌سیم را به‌عنوان یک گزینه‌ی اختیاری به همراه آیفون‌های بعدی خود به فروش خواهد رساند. به همین دلیل می‌توان گفت که فعلاً بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از شارژرهای کنونی استفاده و  دستگاه خود را در زمان کوتاه‌تری شارژ کنند. حداقل در ابتدا فقط برخی از کاربران ترجیح می‌دهند از شارژر وایرلس به‌جای شارژرهای معمولی خود استفاده کنند.

در استاندارد Qi برای شارژ بی‌سیم باید شارژر را روی گیرنده یا خیلی نزدیک به آن قرار داد و به همین دلیل می‌توان گفت این روش احتمالاً روش فراگیرتری نسبت به شارژ معمولی نخواهد شد.

البته همه انتظار روزی را داریم که تمامی لوازم الکترونیکی‌ ما به‌واسطه‌ی شارژرهای وایرلس موجود در محیط اطراف شارژ شوند. همان‌طور که اشاره شد، تکنولوژی‌هایی مثل WattUp کمپانی Energous و یا Cota کمپانی Ossia دقیقا در حال توسعه چنین شارژهایی هستند. اما برای دستیابی به این پیشرفت مسلما باید مدت‌زمان بیشتری صبر کنیم.

نظر شما در مورد تکنولوژی شارژ بی‌سیم چیست و عضویت اپل در کنسرسیوم وایرلس پاور چه تأثیری در سرعت پیشرفت این فناوری خواهد داشت؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات