پژو 208؛ مشخصات فنی، قیمت و هر آنچه باید بدانید

شنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴
مطالعه 14 دقیقه
پژو ۲۰۸ هاچبک جذابی است که در آینده توسط شرکت مشترک ایران‌خودرو و پژو (ایکاپ) در ایران تولید و عرضه خواهد شد.
تبلیغات

پژو 208 خودرویی در کلاس مینی محسوب می‌شود که در سال ۲۰۱۲ و در نمایشگاه خودروی ژنو، توسط پژو رونمایی شد. این هاچبک در دو نسخه‌ی ۳ در و ۵ در تولید می‌شود و از پیشرانه‌های متعدد بنزینی و دیزلی برخوردار است. این خودرو با نام کد A9 توسط پژو توسعه یافته است و از پلتفرم PF1 گروه خودروسازی PSA استفاده می‌کند که به‌طور میانگین ۱۱۰ کیلوگرم سبک‌تر از پلتفرم پژو ۲۰۷ است و در مقایسه با نسل قبل خود، فضای بیشتری به سرنشینان ارائه می‌کند.

پژو 208 / peugeot 208

پژو ۲۰۸ در اروپا یک خودروی هاچبک کوچک شهری یا سوپرمینی محسوب می‌شود که در کلاس B قرار دارد. اولین سری این خودرو، در سال ۲۰۱۱ و به‌صورت نسخه‌ی ۳ در در کشور اسلواکی تولید شد. یک سال بعد، پژو نسخه‌ی ۵ در ۲۰۸ را در نمایشگاه خودروی ژنو رونمایی کرد و فروش سراسری این خودرو آغاز شد.

پژو تمام تلاش خود را در توسعه‌ی ۲۰۸ به کار گرفته است تا بتواند هاچبک خود را به محبوبیت و آمار فروش مشابهی با ۲۰۶ برساند.

مشخصات فنی پژو 208

وقتی صحبت از پیشرانه‌های پژو ۲۰۸ می‌شود، گزینه‌های متعدد بر حسب سلیقه‌های مختلف، باعث جذب خریداران بیشتری می‌شوند که می‌توانند براساس بودجه و نیازهای خود انتخاب معقولانه‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌ای داشته باشند. طیف پیشرانه‌ها از ۱.۲ لیتر تنفس طبیعی شروع می‌شود و به نسخه‌های مجهز به توربوشارژر و حجیم‌تر ۱.۶ لیتری ختم می‌شود. توان تولیدی این پیشرانه‌ها در ضعیف‌ترین نسخه ۸۲ اسب‌ بخار و در قوی‌ترین نسخه ۲۰۸ اسب‌ بخار است؛ باتوجه به وزن کم این خودرو که بین ۹۷۵ الی ۱۲۱۵ کیلوگرم است، حتی ضعیف‌ترین پیشرانه نیز می‌تواند توان کافی برای به حرکت درآوردن این هاچبک داشته باشد.

پژو 208

در بخش انتقال قدرت، پژو هر دو نمونه‌ی دستی و خودکار را برای هاچبک ۲۰۸ در نظر گرفته است. این جعبه‌دنده‌ها از نوع ۵ و ۶ سرعته هستند که باتوجه به نوع پیشرانه قابل انتخاب است. همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، این خودرو در کلاس B قرار دارد که به‌معنی خودروی کوچک شهری است و ابعاد آن در طول ۳.۹۶، در عرض ۱.۷۴ و ارتفاع ۱.۴۶ متر است و شاهد افزایش ۵ سانتی‌متری در بخش فضای پای سرنشینان عقب نسبت به پژو ۲۰۷ هستیم. بدین ترتیب یکی از بزرگ‌ترین مشکلات پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ که عدم وجود فضای کافی برای سرنشینان عقب است، تا حدودی در ۲۰۸ مرتفع شده‌ است.

مشخصات فنی پژو ۲۰۸

PureTech 82 دستی

PureTech 82 خودکار

PureTech 110 دستی

PureTech 110 خودکار

GT-Line

GTi

تعداد سیلندر

۳- خطی

۳- خطی

۳- خطی

۳- خطی

۴- خطی

۴- خطی

حجم موتور (لیتر)

۱.۲

۱.۲

۱.۲ توربوشارژر

۱.۲ توربوشارژر

۱.۶ توربوشارژر

۱.۶ توربوشارژر

حداکثر توان (اسب‌بخار)

۸۲

۸۲

۱۰۹

۱۰۹

۱۶۵

۲۰۸

حداکثر گشتاور (نیوتن‌متر)

۱۱۸

۱۱۸

۲۰۵

۲۰۵

۲۴۰

۳۰۰

استاندارد آلایندگی

یورو ۶

یورو ۶

یورو ۶

یورو ۶

یورو ۶

یورو ۶

حجم باک (لیتر)

۵۰

۵۰

۵۰

۵۰

۵۰

۵۰

مصرف سوخت ترکیبی (L/100 Km)

۴.۵

۴.۲

۴.۵

۴.۵

۵.۶

۵.۴

جعبه‌دنده

۵ سرعته دستی

۵ سرعته خودکار

۵ سرعته دستی

۶ سرعته خودکار

۶ سرعته خودکار

۶ سرعته دستی

حداکثر سرعت (Km/h)

۱۷۵

۱۷۹

۱۹۰

۱۹۵

۲۱۷

۲۳۰

زمان رسیدن به سرعت ۱۰۰ Km/h

۱۲.۲

۱۴.۵

۹.۶

۹.۸

۷.۴

۶.۵

حجم صندوق بار (لیتر)

۲۸۵ - با صندلی تاشده ۱۰۷۶

۲۸۵ - با صندلی تاشده ۱۰۷۶

۲۸۵ - با صندلی تاشده ۱۰۷۶

۲۸۵ - با صندلی تاشده ۱۰۷۶

۲۸۵ - با صندلی تاشده ۱۰۷۶

۲۸۵ - با صندلی تاشده ۱۰۷۶

وزن (کیلوگرم)

۹۷۵

۹۷۵

۱۰۷۰

۱۰۷۰

۱۲۱۵

۱۱۶۰

پژو 208 PureTech82

این نسخه از پژو ۲۰۸ مجهز به پیشرانه‌ی ۳ سیلندر با آرایش خطی و حجم معادل با ۱۲۰۰ سی‌سی است. توان خروجی این پیشرانه‌ی تنفس طبیعی ۸۲ اسب‌ بخار و حداکثر گشتاور تولیدی آن برابر با ۱۱۸ نیوتن‌متر است. پیشرانه‌ی مذکور از تکنولوژی PureTech پژو بهره می‌برد که هم دوستدار محیط زیست است و هم توان مناسبی تولید می‌کند. مصرف سوخت PureTech82 به‌همراه جعبه‌دنده‌ی ۵ سرعته‌ی دستی در داخل شهر ۵.۵ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر و در بزرگراه‌ها برابر با رقم قابل‌توجه ۳.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. بدین ترتیب مصرف سوخت ترکیبی این پیشرانه ۴.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که آمار درخشانی است. استاندارد آلایندگی این نسخه از پیشرانه‌ی پژو ۲۰۸، یورو ۶ است که آن را به یکی از پاک‌ترین پیشرانه‌های اروپایی تبدیل می‌کند.

پژو 208

مصرف سوخت پیشرانه‌ی PureTech82 در صورت همراه شدن با جعبه‌دنده‌ی خودکار ۵ سرعته، به میزان چشمگیری کاهش می‌یابد. با این شرایط، مصرف سوخت نسخه‌ی خودکار پژو ۲۰۸ که مجهز به این نوع پیشرانه است، برابر با ۴.۶، ۳.۹ و ۴.۲ لیتر به ترتیب در داخل شهر، بزرگراه و سیکل ترکیبی است.

پژو 208 PureTech110

این پیشرانه نیز ساختار یکسانی با نمونه‌ی PureTech82 دارد؛ بنابراین حجم این پیشرانه بدون تغییر و برابر با ۱۲۰۰ سی‌سی و تعداد سیلندرها نیز ۳ عدد است که با آرایش خطی در کنار هم قرار گرفته‌اند. تنها تفاوت این پیشرانه، اضافه شدن توربوشارژر است که باعث افزایش توان خروجی آن شده است. توان خروجی PureTech110 با افزایش ۲۷ اسب‌ بخاری، به رقم ۱۰۹ اسب‌ بخار رسیده است و گشتاور تولیدی آن ۲۰۵ نیوتن‌متر است.

پژو 208

پژو 208 GT-Line

این نسخه، جزو قدرتمندترین نمونه‌‌های پژو ۲۰۸ محسوب می‌شود. پیشرانه‌ی نصب‌شده روی این نسخه ۱۶۰۰ سی‌سی، ۴ سیلندر و مجهز به توربوشارژر است و نحوه‌ی آرایش سیلندرها خطی است. توان خروجی این پیشرانه‌ی پرقدرت ۱۶۵ اسب‌ بخار است. این نسخه با جعبه‌دنده‌ی ۶ سرعته‌ی خودکار، به ۷.۴ ثانیه زمان نیاز دارد تا از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد. استاندارد آلایندگی این پیشرانه همچون سایر نمونه‌های ۲۰۸، یورو ۶ و مصرف سوخت آن در شهر، بزرگراه و سیکل ترکیبی به ترتیب برابر با ۷.۱، ۴.۶ و ۵.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

پژو 208

پژو 208 (GTi (1.6 THP

پژو ۲۰۸ GTi قدرتمند‌ترین نسخه‌ی این هاچبک محسوب می‌شود و رد پای بخش اسپرت پژو به‌وضوح در آن دیده می‌شود. پیشرانه‌ی ۱۶۰۰ سی‌سی، ۴ سیلندر و مجهز به توربوشارژر این خودرو قادر به تولید توانی معادل با ۲۰۸ اسب‌ بخار و  حداکثر گشتاوری معادل با ۳۰۰ نیوتن‌متر است. وزن این خودرو ۱۱۶۰ کیلوگرم است که بدین ترتیب از سنگین‌ترین نسخه‌های این هاچبک محسوب می‌شود؛ با این حال شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت پژو ۲۰۸ GTi برابر با ۶.۵ ثانیه است که سریع‌ترین در انواع مختلف خود به شمار می‌رود. جعبه‌دنده‌ی متصل به این پیشرانه از نوع ۶ سرعته‌ی دستی است. مصرف سوخت این نسخه از ۲۰۸ برابر با ۷ لیتر در شهر، ۴.۵ لیتر در بزرگراه و ۵.۴ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر در سیکل ترکیبی است. ظرفیت مخزن سوخت این هاچبک ۵۰ لیتر است و با یک بار پر کردن مخزن، می‌تواند حداقل ۷۱۰ کیلومتر مسافت طی کند.

امکانات رفاهی

پژو امکانات زیادی در هاچبک خود به کار برده است. تقریبا می‌توان گفت ۲۰۸ کم و کسری ندارد و هر نوع آپشن خودروهای خانوادگی که به ذهن شما می‌رسد در این هاچبک موجود است. سیستم‌هایی از قبیل تهویه خودکار دوگانه، برف پاک‌کن خودکار، ترمز خودکار، کمک پارک، دوربین دید عقب و نمایشگر ۷ اینچی همراه نقشه‌های ناوبری، آینه‌ی عقب الکتروکرومیک و آینه‌های جانبی تاشوی برقی، همگی در ۲۰۸ قابل سفارش هستند. دیگر امکاناتی که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد، ایموبلایزر، حسگر فشار باد تایرها، کروز کنترل، چهار اسپیکر، دماسنج، نشانگر دنده و کامپیوتر سفری هستند که به‌صورت استاندارد در پژو ۲۰۸ ارائه می‌شوند.

پژو 208 / peugeot 208

تجهیزات سفارشی دیگری نیز جهت رفاه بیشتر سرنشینان در نظر گرفته شده است که شامل سیستم درخواست کمک اضطراری، غربیلک و دسته دنده‌ی چرم، خروجی اگزوز دوتایی، چراغ جلوی خودکار، چراغ مه شکن تطبیقی، گرم کن صندلی هستند.

طراحی بیرونی و کابین

در طراحی بیرونی و کابین پژو ۲۰۸، ۳ نفر دخیل بوده‌اند. پیر اوتیه سرپرستی طراحی این خودرو را بر عهده داشته است و طراحی بخش داخلی این خودرو توسط آدام بازیدلو و طراحی رنگ کابین نیز توسط ماری سانو انجام شده است. مهم‌ترین اصل طراحی در هاچبک‌های جذاب؛ طراحی اسپرت، جوان‌پسند و هیجان‌انگیز این خودروها است. با نگاهی به نمای بیرونی خودرو شاهد سیمایی به‌روز هستیم که دارای منحنی‌های خاص و کمی ملایم است.

پژو 208 / peugeot 208

نمای ظاهری خودرو جذاب و تهاجمی است؛ اما نقاط تیز و برش خورده نسبت به رقبا کمتر است و انحنای بیشتری دارد. جلوپنجره و دماغه‌ی خودرو طراحی برجسته‌ای دارند و به‌همراه رینگ‌های اسپرت، نمای کلی زیبایی خلق کرده‌اند. چراغ‌های جلو و عقب هماهنگی خوبی دارند و در عقب خودرو شاهد طراحی شیک و ممتازی هستیم. در بخش کناری پژو ۲۰۸ شاهد طراحی متفاوتی نسبت به رقبا هستیم؛ خط ملایمی که از در جلو و از روی دستگیره‌ها به سمت عقب کشیده شده است و انحنای زیبای روی در عقب دارد و تا چراغ عقب ادامه داشته است. اما می‌توان زیباترین بخش کناری را طراحی لچکی شیشه‌ی جلو دانست که قسمتی از آن روی گلگیر جلو امتداد پیدا کرده است و طراحی متفاوت و جالبی به این قسمت بخشیده است. در نگاه اول می‌توان آیرودینامیک بودن خودرو را تشخیص داد و دست‌پخت طراحان، ضریب درگ ۰.۲۹ است که برای این کلاس خودرویی رقم مناسبی محسوب می‌شود.

پژو 208

پژو ۲۰۸ خودروی کوچکی است و با یک نگاه به کابین آن می‌توان به فضای کابین کوچک این خودرو پی برد. غربیلک فرمان اندازه‌ی کوچکی دارد و پایین‌تر از نشان‌دهنده‌ها قرار گرفته است. طراحی داشبورد به گونه‌ای است که در نگاه اول یا عاشق آن خواهید شد یا متنفر می‌شوید. دلیل این امر، طراحی خاص این کابین است که متفاوت از سایر خودروها است و محل قرارگیری نشان‌دهنده‌ها و کنسول میانی، کابین پژو ۲۰۸ را از سایر رقبا مجزا می‌سازد.

پژو 208
پژو 208
پژو 208
پژو 208

حجم صندوق عقب پژو ۲۰۸ برابر با ۲۸۵ لیتر است و با تاشدن صندلی‌های عقب این حجم به ۱۰۷۶ لیتر افزایش می‌یابد. اگرچه این فضا هیچگونه برتری نسبت به رقبا ندارد، اما در نوع خود خوب و قابل قبول محسوب می‌شود. باید به این نکته اشاره کنیم که اگر فردی با قدی بیش از ۱۸۰ سانتی‌متر در صندلی جلو بنشیند، تنها قشری که می‌تواند از صندلی‌های عقب خودرو استفاده کند، کودکان خواهند بود. با این شرایط، فضا برای افراد بلندقامت کمی چالش برانگیز و ناراحت خواهد بود.

تجربه‌ی رانندگی

اما جذاب‌ترین بخش پژو ۲۰۸ رانندگی با آن است. هندلینگ این خودرو مثال زدنی است و یکی از دلایل مهم هندلینگ خوب، فرمان‌پذیری سریع و دقیق آن است. در اکثر نسخه‌ها، خودرو واکنش مناسبی به پدال گاز نشان می‌دهد و در شرایط کلی عملکرد پدال گاز خوب است. حسی که در حین رانندگی به سرنشینان منتقل می‌شود، حس نشستن در خودرویی بزرگ‌تر است و عملکرد سیستم تعلیق نیز بدون تأثیر در القای این حس نیست و این سیستم در مواجهه با ناهمواری‌ها باعث ناراحتی سرنشینان نمی‌شود.

پژو 208 / peugeot 208

کنترل خودرو در هنگام عبور از جاده‌های پر پیچ‌وخم به‌خوبی صورت می‌گیرد و اعتماد به نفس زیادی به راننده می‌دهد. عملکرد کلی ۲۰۸ در ناهمواری‌ها خوب است و فقط چاله‌ها و پستی بلندی‌های تیز و بزرگ به کابین منتقل می‌شود. برخی از دارندگان این خودرو از کوبش سیستم تعلیق ناراضی بوده‌اند که دلیل آن محل قرارگیری بوش بالایی در یکی از جذب‌کننده‌های ضربه است و با جایگزینی رفع می‌شود. در نسخه‌های خودکار نیز شاهد تعویض نرم و سریع دنده‌ها هستیم و هماهنگی خوبی بین پیشرانه‌ها و جعبه‌دنده‌های خودکار مشاهده می‌شود.

ایمنی

پژو قدم‌های بزرگی در بهبود ایمنی ۲۰۸ برداشته است. از کاهش وزن خودرو گرفته تا امکانات ایمنی نصب‌شده روی خودرو که همگی در سطح خودروهای روز جهانی است. ترمزهای جلو دیسکی و مجهز به سیستم‌های ترمز ضد قفل ABS، توزیع نیروی الکتریکی EBD، کنترل پایداری ESP و ترمز اضطراری EBA هستند. ترمزهای چرخ‌های عقب در نسخه‌های پایه کاسه‌ای هستند و ترمز دیسکی برای این چرخ‌ها قابل سفارش است.

پژو 208 / peugeot 208

در نسخه‌های فول، پژو ۲۰۸ به ۶ کیسه‌ی هوا مجهز است که شامل نمونه‌ی جلوی راننده، سرنشین جلو، جانبی و پرده‌ای است. پژو ۲۰۸ موفق به اخذ ۵ ستاره‌ی ایمنی از مؤسسه‌ی EURO NCAP شده است که امتیازات این خودرو به شرح زیر است:

  • حفظ جان سرنشینان بزرگ‌سال: ۸۸
  • حفظ جان سرنشینان خردسال: ۷۸
  • حفظ سلامت عابران پیاده: ۶۱
  • سیستم‌های ایمنی و کمکی راننده: ۸۳

امتیازات کسب‌شده، نشان‌دهنده‌ی ایمنی بالای پژو ۲۰۸ هستند که به سرنشینان خودرو اطمینان کافی در خصوص حفظ جان آن‌ها می‌دهد.

در ادامه شما را به تماشای ویدیوی تست تصادف پژو ۲۰۸ در آزمایش‌ها مؤسسه‌ی EURO NCAP دعوت می‌کنیم.

کیفیت ساخت و خدمات پس از فروش

پژو 208 / peugeot 208

مواد به‌کاررفته در ساخت اجزای کابین، حس خوب و و کیفیت بالا را به سرنشینان القا می‌کند. کیفیت ساخت خودرو بسیار خوب است و دقت کافی در مونتاژ قطعات خرج شده است. به‌طور کلی می‌توان ۲۰۸ را خودرویی مستحکم و باکیفیت دانست که قطعاً کار را برای رقبا سخت خواهد کرد. خدمات پس از فروش این خودرو بر عهده‌ی شرکت مشترک ایران‌خودرو و پژو به‌نام ایکاپ است و این شرکت برای خدمت‌رسانی به مشتریان از سامانه‌ی خدمات پس از فروش ایران‌خودرو در سراسر کشور استفاده خواهد کرد که گسترده است و از این حیث برگ برنده‌ی دیگری به نفع پژو ۲۰۸ رو می‌شود.

قیمت احتمالی

به‌روزرسانی اردیبهشت ۱۴۰۰

پژو 208 / peugeot 208

این خودرو در بازار جهانی با قیمت ۱۵,۹۹۰ دلار عرضه می‌شود. قیمت بالاترین رده‌ی پژو 208 با نام GTI  حدود ۳۰,۹۹۰ دلار است. تا زمان به‌روزرسانی مطلب در اردیبهشت سال ۱۴۰۰، واردات این خودرو محقق نشد.

رقبا

پژو ۲۰۸ در بازارهای جهانی رقبای قدرتمند و به‌روزی دارد که به‌راحتی این خودرو را به چالش می‌کشند. اما در ایران قضیه متفاوت است و باتوجه به مشخصات فنی، کیفیت ساخت و امکانات این خودرو، به‌نظر می‌رسد پژو ۲۰۸ گوی سبقت را از رقبا برباید. مهم‌ترین رقیب آسیایی این خودرو هیوندای i10 است که به‌تازگی توسط کرمان موتور رونمایی شده است.

پژو 208 / peugeot 208

از دیگر رقبای پژو ۲۰۸ می‌توان به رنو ساندرو، لیفان x50، برلیانس h320 و ام‌وی‌ام ۳۱۵ اشاره کرد. در ادامه می‌توانید جدول مشخصات رقبای پژو ۲۰۸ را مشاهده کنید.

پژو ۲۰۸ PureTech110 خودکار

رنو ساندرو استپ وی

لیفان X50

هیوندای i10

برلیانس h320

ام وی ام ۳۱۵

تعداد سیلندر

۳-خطی

۴- خطی

۴- خطی

۴- خطی

۴- خطی

۴- خطی

حجم موتور (لیتر)

 توربوشارژر۱.۲

۱.۶

۱.۵

۱.۲۵

۱.۵

۱.۵

حداکثر توان (اسب‌بخار)

۱۰۹

۱۰۵

۱۰۲

۸۶

۱۰۳

۱۰۷

حداکثر گشتاور (نیوتن‌متر)

۲۰۵

۱۴۲

۱۳۳

۱۲۱

۱۳۸

۱۴۰

استاندارد آلایندگی

یورو ۶

یورو ۴

یورو ۵

یورو ۶

یورو ۴

یورو ۴

حجم باک (لیتر)

۵۰

۵۰

۴۲

۴۰

۵۵

۵۰

مصرف سوخت ترکیبی (L/100 Km)

۴.۵

۸

۶.۵

۴.۹

۶.۷

۶.۵

جعبه‌دنده

۶ سرعته خودکار

۴ سرعته خودکار

CVT یا دستی

۴ سرعته خودکار

۴ سرعته خودکار

۵ سرعته دستی

حداکثر سرعت (Km/h)

۱۹۵

۱۷۰

۱۶۰

۱۶۶

۱۷۰

۱۷۰

زمان رسیدن به سرعت ۱۰۰ Km/h

۹.۸

۱۱.۵

نامشخص

۱۲.۳

نامشخص

نامشخص

حجم صندوق بار (لیتر)

۲۸۵- با صندلی تاشده ۱۰۷۶

۳۲۰ - با صندلی عقب تاشده ۱۲۰۰

نامشخص

۲۱۸

نامشخص

نامشخص

وزن (کیلوگرم)

۱۰۷۰

۱۱۴۶

۱۱۷۵

۹۳۳

۱۲۴۰

۱۲۱۰

قیمت (میلیون تومان)

حدود ۶۸

۴۹

۵۰.۵

۷۱.۹

۵۸

۴۳

گالری تصاویر

پژو 208 / peugeot 208
پژو 208
پژو 208
پژو 208
پژو 208
پژو 208
پژو 208
پژو 208
پژو 208
پژو 208
پژو 208
پژو 208
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات