ارزان ترین پردازنده رایزن ای ام دی با قیمت ۱۲۹ دلار و عملکرد بسیار خوب عرضه می‌شود

دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
اطلاعات جدید فاش شده از پردازنده‌های رایزن AMD در کنار نتایج بنچمارک جدید، نشان از این دارند که قیمت این پردازنده‌ها از ۱۲۹ دلار آغاز می‌شود.
تبلیغات

در آخرین روزهای منتهی به رونمایی از نسل جدید پردازنده‌های اِی اِم دی که با نام رایزن راهی بازار خواهند شد، گزارش جدیدی منتشر شده که حاوی اولین اطلاعات مربوط به قیمت احتمالی این پردازنده‌ها در کنار بنچمارک‌هایی از این پردازنده‌ها است. پیش از این اطلاعاتی در رابطه با پردازنده‌های رایزن منتشر شده بود که نشان از عرضه‌ی ۲۰ پردازنده‌ی رایزن توسط ای‌ام‌دی داشت، به‌طوری‌که این موضوع اینتل را نیز به عکس‌العمل واداشته است. بر اساس اخبار منتشرشده، اینتل در نظر دارد پردازنده‌ی Core i5-7640K را با بهره‌گیری از فناوری هایپرتردینگ راهی بازار کند.

انتشار اطلاعاتی در رابطه با عملکرد پردازنده‌های رایزن نشان از این دارد که اینتل باید از دو جنبه نگران نسل جدید پردازنده‌های رایزن باشد که شامل قیمت کمتر و همچنین عملکرد بسیار بالای این پردازنده‌ها است و به‌راحتی می‌تواند پردازنده‌های اینتل را تحت فشار قرار دهد. بر اساس اطلاعات موجود، انتظار می‌رود پردازنده‌های جدید رایزن اِی اِم دی در بسیاری از جنبه‌ها، عملکردی مشابه پردازنده‌های اینتل داشته باشند.

بنچمارک پردازنده رایزن

وب‌سایت videocardz.com گزارشی حاوی نتایج بنچمارک منتسب به پردازنده‌ی ۸ هسته‌ای با ۱۶ ترد پردازشی Ryzen 7-1700X منتشر کرده که با شماری از پردازنده‌های اینتل مقایسه شده است. شماری از وب‌سایت‌ها با در نظر گرفتن نتایج منتشرشده، به این نکته اشاره کرده‌اند که با توجه به استفاده از پردازنده‌ی رایزن به همراه یک مادربورد رده پایین با سرعت حافظه‌ی پایین، احتمال فعال بودن قابلیت Turbo-Mode یا Precision Bosst پردازنده‌ی AMD بسیار کمتر است. از این‌رو به نظر می‌رسد در صورت فراهم بودن شرایط مورد نیاز، نتایج بنچمارک می‌توانست بسیار جالب‌تر از نمودارهایی باشید که در ادامه می‌توانید مشاهده کنید.

قیمت پردازنده رایزن AMD

با توجه به نتایج منتشرشده می‌توان R7-1700X را رقیبی برای Core i7-6850K خواند که در بیشتر تست‌ها موفق شده است نتایجی نزدیک به رقیب اینتلی خود به دست بیاورد. پردازنده‌ی AMD با کسب نتایجی نزدیک به Core i7-6900K در فاکتور قیمت نیز رقیب اینتلی را به چالش کشیده، هرچند نتایج کسب‌شده از نظر عملکرد نزدیک به این پردازنده است. فاکتور قیمت را باید یکی از اصلی‌ترین عناصری خواند که پردازنده‌های AMD را به گزینه‌ای خوب برای خریداران تبدیل می‌کند. برای مثال Core i7-6850K قیمتی حدود ۶۰۹ دلار دارد که با توجه به اطلاعات فاش شده از قیمت ۳۸۲ دلاری پردازنده‌ی AMD، بسیار گران به نظر می‌رسد، حال آنکه پردازنده‌ی AMD دو هسته‌ی پردازشی بیشتر دارد و از این‌رو از چهار ترد پردازشی بیشتر پشتیبانی می‌کند.

در ادامه می‌توانید لیستی را مشاهده کنید که برگرفته از وب‌سایت wccftech است و نشان می‌دهد که ارزان‌ترین نسخه‌ی پردازنده‌ی AMD با قیمت ۱۲۹ دلار راهی بازار خواهد شد. این پردازنده‌ Ryzen 3-1100 نام دارد که از وجود ۴ هسته‌ی پردازشی با ۸ مگابایت کش بهره می‌برد و فرکانس پردازشی آن ۳.۵ گیگاهرتز است.

قیمت پردازنده رایزن

در بریتانیا نیز شماری از وب‌سایت‌های حوزه‌ی فناوری لیستی از قیمت پردازنده‌های رایزن منتشر کرده‌اند. برای مثال پردازنده‌ی رایزن ۷ با قیمت‌های ۴۷۶، ۳۶۹ و ۳۰۶ پوند قیمت‌گذاری شده است. این پردازنده‌ها شامل X1800X، 1700X و 1700 رایزن می‌شوند که هر سه از وجود ۸ هسته‌ در کنار ۱۶ ترد بهره خواهند برد. همچنین باید به قابلیت اورکلاکینگ در کنار حافظه‌ی کش ۸ مگابایتی از نوع L3 اشاره کرد.

با ظهور پردازنده‌های سری رایزن اِی اِم دی رقابت در دنیای پردازنده‌ها دوباره گرمی گذشته‌ی خود را باز خواهد یافت. اینتل نیز در نظر دارد نسل جدید پردازنده‌های خود را که همان سری کافی لیک است، طی نیمه‌ی دوم سال ۲۰۱۷ راهی بازار کند. این پردازنده‌ها مبتنی بر لیتوگرافی ۱۴ نانومتری توسعه خواهند یافت؛ با این تفاوت که عملکرد آن‌ها ۱۵ درصد بهبود پیدا خواهد کرد.

نظر شما در مورد پردازنده‌های رایزن AMD چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات