پردازنده Helio P20 در مقابل Helio P25: تفاوت در چیست؟

جمعه ۲۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
در این مطلب قصد داریم به تفاوت‌های دو پردازنده‌ی Helio P25 و Helio P20 مدیاتک بپردازیم.
تبلیغات

شرکت مدیاتک دیروز از چیپ‌ست پردازشی جدید خود با نام Helio P25 رونمایی کرد. این پردازنده‌ی در واقع مدل به‌روز شده‌ و نسل جدید Helio P20 است. همان‌طور که می‌دانید، پردازنده‌ی Helio P20 سال گذشته معرفی شد. مدیاتک پردازنده‌ی Helio P25 را به‌عنوان چیپ‌ستی مناسب برای گوشی‌های هوشمند مجهز به دوربین دوگانه، به فروش می‌رساند. این کمپانی قبلا از همین ویژگی برای فروش پردازنده‌ی P20 خود استفاده کرده است.

مقاله‌های مرتبط:

    چیپ‌ست جدید مورد بحث درست مثل نسل قبلی خود، با فرآیند ۱۶ نانومتری تولید شده و تعداد هسته‌های آن هم‌اندازه‌ی پی ۲۰ است. با این تفاسیر تفاوت این دو پردازنده‌ در چیست؟ برای یافتن پاسخ این سؤال باید به گوشی‌های هوشمندی که از چیپ‌ست پی ۲۵ بهره گرفته‌اند نگاهی داشته باشیم و ببینیم تفاوت عملکرد این دستگاه‌ها نسبت به گوشی‌هایی که از پردازنده‌ی پی ۲۰ استفاده می‌کنند، چگونه است؟ 

    این نکته را باید در نظر داشته باشید که همیشه تولیدکنندگان چیپ‌ست‌‌ها برای به دست آوردن پول بیشتر، با اعمال یک سری بهبود در پردازنده‌های کنونی خود، مدل جدیدی از این چیپ‌ها تولید و روانه‌ی بازار می‌کنند. 

    helio p20 vs p25

    در تکمیل توضیحاتی که در بالا خواندید، به‌عنوان مثال می‌توان به اسنپدراگون ۸۲۰ و اسنپدراگون ۸۲۱ اشاره کرد. اسنپدراگون ۸۲۱ مطمئنا بهتر است؛ اما از نظر کارایی فقط ۱۰ درصد نسبت به نسل قبلی خود یعنی اسنپدراگون ۸۲۰ بهتر عمل می‌کند. کوالکام سرعت کلاک سی‌پی‌یو و جی‌پی‌یو را در اسنپدراگون ۸۲۱ افزایش داده و با بهره گرفتن از کیت توسعه نرم‌افزاری اسنپدراگون وی‌آر (Snapdragon VR SDK)، پشتیبانی از پلتفرم واقعیت مجازی گوگل موسوم به Daydeam VR را به این چیپ‌ست آورده است. البته پشتیبانی از پلتفرم واقعیت مجازی گوگل را می‌توان با بروزرسانی نرم‌افزاری به اسنپدراگون ۸۲۰ اضافه کرد. در این زمینه می‌توان به گوشی هوشمند زدتی‌ای Axon 7 اشاره کرد که از یک پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۲۰ بهره می‌برد و با به‌روزرسانی این محصول به اندروید نوقا، از Daydream نیز پشتیبانی خواهد کرد.

    helio p25 vs p20

    پردازنده‌ی Helio P25 را نمی‌توان یک چیپ‌ پرچم‌دار دانست و این پردازنده در واقع تغییر چندانی نسبت به نسل قبلی خود نداشته است. سرعت کلاک سی‌پی‌یو این چیپ‌ست روی ۲.۵ گیگاهرتز تنظیم شده (این رقم در مدل پی ۲۰ بر روی ۲.۳ گیگاهرتز تنظیم شده بود). همچنین سرعت کلاک پردازشگر گرافیکی این چیپ نسبت به مدل پی ۲۰ هیچ تغییری نکرده است. علاوه بر این، پشتیبانی از دوربین دوگانه در گوشی‌های هوشمند، در پردازنده Helio P20 هم ارائه شده بود.

    اما چه تعداد از تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند از چیپ‌ست Helio P25 استفاده خواهند کرد؟ احتمالا کمپانی‌هایی مثل Meizu و Elephone و UMI که از پردازنده‌ی پی ۲۰ مدیاتک به ترتیب در گوشی‌های Meizu X و Elephone P20 و Umi Plus E استفاده کرده‌اند، از مدل جدیدتر این چیپ‌ست در تولید محصولات آینده‌ی خود نیز بهره خواهند گرفت. در یک شایعه گفته شده است که شرکت Meizu گوشی هوشمندی به نام Meizu S را در ماه جولای معرفی خواهد کرد که این محصول از پردازنده‌ی Helio P25 بهره می‌برد. 

    نظر شما در این مورد چیست؟

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات