مهمترین عنصری که صدای برند شما را تاثیرگذار می کند

چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
اغلب شرکت‌ها می‌خواهند صدای برند منحصربه‌فرد و ویژه‌ای داشته باشند، ولی فراموش می‌کنند که در این راه، گوش دادن به مشتریان، بسیار مهم‌تر از حرف زدن با آن‌ها است.
تبلیغات

صدای برند (Brand Voice)، اصطلاحی است که برای ادبیات ارتباطی یک برند و سبک گفتمان آن به کار می‌رود. به‌عبارت‌دیگر صدای برند، بیان هدفمند و واضحی از روش‌های نوشتاری و کلامی است که یک برند برای انگیزه بخشی و تعامل با مشتریان به کار می‌برد.

امروزه همه‌ی برندهای بزرگ و مطرح تلاش می‌کنند صدای منحصربه‌فرد خود را داشته باشند، چراکه صدای برند، شخصیت شرکت را تعیین می‌کند. شرکت تصمیم می‌گیرد که می‌خواهد چه جلوه‌ای در ذهن مخاطبان خود داشته باشد. یک تصویر صمیمی و عامیانه یا استعاری و پیچیده، سنتی یا مدرن، جالب و هیجان‌انگیز یا رسمی و کلاسیک؟

اغلب مردم وقتی به عبارت «صدای برند» برمی‌خوردند، به لوگوی شرکت و لحن تبلیغات آن فکر می‌کنند. اما صدای برند نقش مهم‌تری به عهده دارد و سبک کلیه‌ی روابط کسب‌وکار را شامل می‌شود.

صدای برند شما، فرم و جوهره، سبک کاری و شخصیت شرکت شما است و همچنین، زبان و ادبیات پیام‌هایی که ارسال می‌کنید و حضور رسانه‌ای شما را تعریف می‌کند.

حالا بیایید از معنی و توصیف صدای برند بگذریم. درهرصورت همه‌ی ما می‌دانیم که یک برند خوب، از ادبیاتی عالی استفاده می‌کند. کافی است نام نایک، اپل، الد اسپایس و شینولا را به یاد بیاوریم. ولی صدای برند، فقط به این موضوع که شما چگونه در رسانه‌ها ظاهر می‌شوید بستگی ندارد.

آیا کسب‌وکار شما واقعاً به صدای برند احتیاج دارد؟

ملیسا لفسکی وال، بنیان‌گذار بریک وال مدیا، در مقاله‌ای نوشته است:

روح برند شما در محتوایی که منتشر می‌کنید، دیده می‌شود. اینکه برندتان چه حال و هوایی دارد و می‌خواهد چه پیامی را به مخاطبان ارسال کند، به خود شما بستگی دارد؛ ولی اگر نتوانید راهی منحصربه‌فرد برای ابراز خودتان پیدا کنید، هرگز نمی‌توانید محتوایی را که برای آن تلاش کرده‌اید، در این بازار شلوغ و پر همهمه از سایرین متمایز کنید.
Effective Brand Voice

به‌عنوان یک صاحب کسب‌وکار، شما به یک صدای برند خوب و تأثیرگذاری نیاز دارید. این همان کیفیتی است که شما را از رقبا متمایز می‌کند و باعث می‌شود در ذهن مخاطبان فعلی و مشتریان بالقوه، به‌یادماندنی و ماندگار شوید. صدای برند حتی باعث می‌شود سرمایه‌گذاران بزرگ‌تری را به خود جذب کنید.

مهم‌تر از همه، صدای برند باعث می‌شود مردم به‌راحتی با شما معاشرت کنند.

مهم‌ترین اشتباه در توسعه‌ی صدای برند

بدترین حالتی که ممکن است اتفاق بیفتد، این است که شما خودتان را در چهارچوب یک سری عقاید محدود حبس کنید و شخصیتی برای برند خود خلق کنید که فکر می‌کنید مشتریان هدفتان را به ذوق می‌آورد.

رویکرد مؤثر هم این است که ابتدا شناخت خوبی از مشتریان و مخاطبان احتمالی به دست آوردید و بعد، زبان و ادبیات و پیامی را بیابید که آن‌ها را به شما نزدیک‌تر و ارتباط متقابلتان را تسهیل می‌کند. به آنچه خریداران ایده‌آلتان می‌گویند گوش دهید، با آن‌ها همدلی کنید و به چالش‌ها و مباحثاتشان احترام بگذارید. تمام ادراک خود را برای شنیدن خواسته‌های واقعی آن‌ها به کار بگیرید.

هیچ راه میانبری برای گذشتن از این نکته‌ی مهم وجود ندارد. بخشی از مسیر حرفه‌ای شما این است که ارتباطی واقعی با بازار برقرار کنید و به مشتریانتان خدمت کنید. برخی از مردم به‌اشتباه تصور می‌کنند که می‌توانند به‌راحتی تخصص یا محصولی را به‌صورت آنلاین به اشتراک بگذارند و با فروش آن به غریبه‌ها، درآمد بالایی به دست آورند. آن‌ها فکر می‌کنند بدون اینکه به صحبت و معاشرت با مردم نیازی باشد، می‌توانند یک کسب‌وکار پایدار به وجود آورند. واقعیت این است که هرگز چنین اتفاقی روی نمی‌دهد. هیچ‌کس بدون گفتمان و مکالمه با مردم و استفاده از بازخورد آن‌ها برای توسعه‌ی محصول (و صدای برند) فروش موفقی نخواهد داشت.

با حلقه‌های ارتباطی قبلی‌تان شروع کنید. با دوستان، خانواده و آشنایان و مخاطبان فعلیتان تماس بگیرید. کنار آن‌ها بنشینید و ایده‌های خود را به اشتراک بگذارید. به عکس‌العمل آن‌ها دقت کنید. اگر در حال حاضر چند مشتری دارید، با آن‌ها تماس بگیرید و ببینید چه احساسی نسبت به برند شما دارند.

در آینده، وقتی صدای برندتان را پیدا کردید و با استفاده از آن به جذب مشتریان پرداختید، همچنان گوش دادن را ادامه دهید. بازارها تکامل پیدا می‌کنند، کسب‌وکار شما پیشرفت می‌کند. همیشه باید بتوانید ارتباط مؤثری بین برند و مشتریانتان برقرار کنید. گوش دادن، عنصری است که در این راه یاری‌تان می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات