برندگان و بازندگان واقعی CES 2017

یک‌شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
با پایان یافتن نمایشگاه CES 2017، از مسیرهای جدید پیشرفت فناوری یک جمع‌بندی کلی شده است.
تبلیغات

نمایشگاه CES علاوه بر وظیفه مرسوم نمایشگاهی خود که به معرفی جدیدترین محصولات دنیای فناوری می‌پردازد، محلی برای رقابت بین ترندها یا موضوعات پرطرفدار دنیای فناوری نیز هست. به بیان دیگر، گجت‌ها و فناوری‌هایی که به‌زودی از آن‌ها استفاده خواهیم کرد، برای جلب توجه هر چه بیشتر ما تلاش می‌کنند.

CES 2017 مملو از محصولات جدید در حوزه خانه‌های هوشمند، خودروهای بدون راننده، لپ‌تاپ‌ها و دیگر محصولات دنیای فناوری بود. در این لیست نگاهی داریم به برندها و محصولاتی  که در این نمایشگاه، موفق یا ناموفق بوده‌اند.

برندگان CES 2017

آمازون

اکثر تولیدکنندگان محصولات در حوزه خانه‌های هوشمند، تأکید زیادی بر استفاده از دستیار صوتی هوشمند و تحت سرویس ابری آمازون یعنی الکسا داشتند. البته مرسوم شدن استفاده از دستیارهای صوتی هوشمند را می‌شد پیش از نمایشگاه نیز پیش‌بینی کرد؛ اما کمتر کسی تصور می‌کرد الکسا بتواند با این قدرت در CES حاضر شود. حتی برندهایی که در زمینه خانه هوشمند فعالیت نمی‌کنند نیز تمایل زیادی به هماهنگ شدن با Alexa داشتند. به‌ عنوان مثال برند Monster اسپیکرهای بی‌سیمی معرفی کرد که با محصولات آمازون مانند اکو و اکو دات به‌خوبی هماهنگ می‌شد. به‌طور کلی، Amazon را می‌توان موفق‌ترین برند CES 2017 نامید که بدون حضور رسمی در این نمایشگاه، به این موفقیت دست یافت.

طراحی مینیمال

طراحی مینیمال

معرفی محصول جدید ال‌جی در بخش تلویزیون‌ها یعنی Wallpaper TV، شروعی بر تولید تلویزیون‌های فوق باریک است. این تلویزیون که از فناوری OLED استفاده می‌کند، بسیار نازک است و حتی آیفون در برابر آن ضخیم به نظر می‌رسد. استفاده از فناوری جدید و پیکسل‌های خود روشن شونده، وزن این تلویزیون را نیز بسیار کاهش داده است؛ به‌طوری که نمونه ۷۷ اینچی آن، وزنی حدود ۱۲ کیلوگرم دارد. LCD-ها نیز در این نمایشگاه به سمت طراحی ساده و مینیمال حرکت کردند و بسیاری از آن‌ها با حاشیه‌های بسیار کم معرفی شدند. پروژکتورهای کوچک و صفحات نمایش شفاف نیز از رقیبانی بودند که در آینده نزدیک می‌توانند تلویزیون‌ها را از دور خارج کنند.

لپ‌تاپ‌های قدرتمند و غول پیکر

لپتاپ razer

لپ‌تاپ‌ها بر خلاف تلویزیون‌ها، مسیر بزرگ شدن را در پیش گرفته‌اند. به‌ عنوان مثال، مدل‌های معرفی‌شده از برندهای Razer، Lenovo، Acer و دیگر برندها، تمرکز اصلی خود را بر کیفیت و کارایی گذاشته‌اند و باریک بودن و طراحی را فدای این مسئله کرده‌اند. یکی از دلایل اصلی این مسیر را می‌توان واقعیت مجازی عنوان کرد که نیاز به لپ‌تاپ‌هایی با گرافیک و پردازش قوی را نیازی معقول ساخته است. محصولات جدید با طراحی‌های خاص نیز در این حوزه معرفی شدند که می‌توانند عنوان برنده را نصیب خود کنند. لپ‌تاپ ریزر با سه صفحه‌نمایش و لپ‌تاپ ایسر با صفحه‌نمایش خمیده را می‌توان جزو این برندگان نامید.

روترها

روتر

روترهای وای‌فای نیز با طراحی‌ها و قابلیت‌های ویژه در نمایشگاه امسال لاس‌وگاس معرفی شدند. با پیشرفت فناوری و نیاز تمامی اقشار جامعه به اینترنت و مهم‌تر از آن با پیشرفت تجهیزات خانه‌های هوشمند، هر کاربری به ارتباطی باکیفیت و البته امن بر بستر اینترنت نیاز دارد. محصولاتی مانند Norton Core و BitDefender Box با وعده ارتباطی کاملا امن و تضمین‌شده معرفی شدند و محصولات دیگر مانند Velop از شرکت Linksyss نیز با هدف ایجاد شبکه‌های بزرگ و گسترده در خانه‌ها رونمایی شدند.

خودروهای هوشمند

خودروی هوشمند

خودروهای هوشمند و خودروهای بدون راننده، امروزه در حال تبدیل شدن به نیازهایی اساسی در سیستم حمل و نقل هستند. به همین دلیل تولیدکنندگان خودرو نیز تمام تلاش خود را بر این گذاشتند که خودروهای هوشمند جدیدی در نمایشگاه امسال معرفی کنند. شرکت‌های تویوتا و BMW محصولاتی را نمایش دادند که ظاهری کاملا شبیه به فیلم‌های علمی تخیلی داشتند و آینده‌ای روشن برای این صنعت نوید می‌دادند. از طرفی اگرچه محصول جدید فارادی فیوچر محصول بی‌نقصی نبود، اما طراحی آن کاملا عالی و قابل توجه بود.

سلامت شخصی

سلامت شخصی

این موضوع پرطرفدار نیز محصولات زیادی به خود اختصاص داده بود. البته برخی از محصولات معرفی‌شده، جذابیت و کاربرد آن‌چنانی در این صنعت نداشتند؛ اما محصولاتی که برای مصارف خاص مانند کمک به شنوایی و آزمایش خون طراحی شده بودند، روندی رو به رشد و امیدوارکننده را در این بخش از دنیای فناوری نشان می‌دادند.

بازندگان CES 2017

هر شرکتی غیر از آمازون!

خانه هوشمند

این تیتر عجیب، اشاره‌ای دارد به سیستم خانه‌های هوشمند اپل با نام Apple Home و هم‌چنین رقیب دیگر این حوزه یعنی Google Home؛ این دو سرویس نتوانستند حضوری جدی در CES 2017 داشته باشند و تولیدکنندگانِ کمی تمایل به ارائه محصول با هماهنگی با این سرویس‌ها داشتند. البته سرویس گوگل عمر کمی دارد و می‌توان پیش‌بینی کرد که CES 2018 محل جولان این سرویس باشد. شرکت‌های دیگر مانند سامسونگ نیز با SmartThings در این نمایشگاه حضور داشتند که البته آن‌ها هم در مقابل الکسا شکست خوردند.

تلفن‌های هوشمند

honor 6x

اگرچه تلفن‌های هوشمند هنوز به‌ عنوان بازیگران اصلی دنیای فناوری شناخته می‌شوند؛ اما در نمایشگاه امسال، خبر آن‌چنانی از این نوع محصولات منتشر نشد. البته محصول خاصی هم در این نمایشگاه معرفی نشد و تنها چند شرکت مانند هواوی چند محصول معمولی معرفی کردند. به هر حال این افت حضور می‌تواند دلایل مختلفی مانند تثبیت بازار، کم کردن سرعت بروزرسانی‌ها یا نشانه‌ای از یک سال بد برای این صنعت داشته باشد.

حریم خصوصی

خانه هوشمند

اشیاء هوشمند که اغلب با هوش مصنوعی کار می‌کنند، می‌توانند محصولاتی جالب و جذاب باشند. اما این محصولات به خاطر طبیعت کارکردشان، باید اطلاعاتی از کاربر جمع‌آوری کنند و از این اطلاعات ممکن است سوء‌استفاده شود. به بیان دیگر، در دوران کنونی اطلاعات اشیاء هوشمند برای همه اقشار فعال در حوزه‌های فناوری جذاب است. شرکت‌های تولیدکننده از این اطلاعات برای فروش محصولاتشان استفاده می‌کنند و هکرها نیز تلاش می‌کنند با دسترسی به این داده‌ها، هویت کاربران را بدزدند. به هر حال با پیشرفت معقول اینترنت اشیاء، حفاظت از اطلاعات شخصی وارد دورانی جدید و البته حساس و نگران‌کننده شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات