داستان حرکت به سمت تکامل؛ مروری بر تاریخچه طراحی گوشی های هوشمند سامسونگ (بخش اول)

جمعه ۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
در این مقاله نگاهی به تاریخچه‌ی طراحی گوشی‌های هوشمند کمپانی سامسونگ خواهیم داشت.
تبلیغات

سامسونگ یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری است که امروزه تقریبا همه با آن آشنایی دارند. این کمپانی کره‌ای فعالیت‌های بسیار زیادی انجام می‌دهد و در حوزه‌های مختلفی حضور دارد؛ اما هدف ما در این مقاله، مروری بر سابقه‌ی طراحی گوشی‌های هوشمند این شرکت است.

سامسونگ در حال حاضر به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند در جهان شناخته می‌شود؛ اما این شرکت راه پر پیچ‌وخمی برای رسیدن به این جایگاه پشت سر گذاشته است. اکنون جدیدترین پرچم‌داران این کمپانی، گلکسی اس ۷ و اس ۷ اج به‌نوعی اوج بلوغ طراحی سامسونگ را نشان می‌دهند. کم‌تر کسی را می‌توانید بیابید که به سبک طراحی این غول کره‌ای برای دو گوشی یادشده علاقه‌مند نباشد. اما بدون صحبت اضافه، مستقیما به سراغ مسیری می‌رویم که شرکت مورد بحث طی ۷ سال گذشته پیموده است تا به وضعیت امروزی دست یابد. در ادامه با زومیت همراه باشید.

سال ۲۰۰۹: نقطه‌ی آغاز

اگر سری به خاطرات خود از دستگاه‌های اندروید سامسونگ بزنیم، قطعا سال ۲۰۰۹ نقطه‌ی آغازین این خاطرات خواهد بود. در بهار آن سال، گوگل در حال توسعه‌ی نسخه‌های اولیه‌ی سیستم‌عامل محبوب موبایل خود بود و همان‌طور که احتمالا می‌دانید، اولین گوشی هوشمند اندروید که بازار عرضه شد T-Mobile G1 بود که توسط شرکت اچ‌تی‌سی تولید شد. اما سامسونگ چند ماه پس از اچ‌تی‌سی، اولین گوشی هوشمند اندروید خود را با نام GT-I7500 معرفی کرد

.

Samsung I7500

اولین گوشی سامسونگ با نام گلکسی (بدون پسوند اس) شناخته می‌شد و شخصیت این محصول بیشتر بر نمایشگر لمسی آن متکی بود. گوشی یادشده طراحی تمام پلاستیکی داشت و همچنین چند دکمه‌ی فیزیکی روی آن وجود داشت که همگی در پایین نمایشگر قرار گرفته بودند. 

با وجود تلاش‌های دیگری که این شرکت در سال ۲۰۰۹ در دنیای اندروید انجام داد؛ نمی‌توان گفت محصولات تولیدشده در این سال توسط غول کره‌ای، حرفی برای گفتن داشتند.

سال ۲۰۱۰: ظهور سری گلکسی اس

اولین‌ اقدامات جدی سامسونگ از نظر طراحی در تولید گوشی‌های هوشمند، به سال ۲۰۱۰ برمی‌گردد. درحالی‌که موتورولا با گوشی DROID خود که در سال ۲۰۰۹ معرفی کرده بود، همچنان در بازار اندرویدی‌ها تاخت و تاز می‌کرد، سامسونگ محصولی که بتواند با گوشی موتورولا رقابت کند، در اختیار نداشت. اما سرانجام در بهار سال ۲۰۱۰، سامسونگ اولین گوشی از سری گلکسی اس خود را با شناسه‌ی مدل GT-I9000 معرفی کرد.

گلکسی اس

گلکسی اس نسبت به محصولی که سامسونگ در سال ۲۰۰۹ تولید کرده بود، به‌طور کامل مورد بازنگری قرار گرفت. این گوشی هوشمند ضخامت کمتری داشت ولی بدنه‌ی آن همچنان از جنس پلاستیک بود. اما نکته‌ی مهم این بود که گلکسی اس به‌طور غیرقابل انکاری نسبت به تلاش‌های قبلی سامسونگ در تولید گوشی‌ اندروید، ظاهر بهتری داشت. بسیاری از افراد در آن زمان سبک طراحی در نظر گرفته‌شده برای گلکسی اس را شبیه به آیفون می‌دانستند؛ چراکه هر دو گوشی یادشده مجهز به نمایشگر لمسی بزرگ و دکمه‌ی فیزیکی هوم بودند و همین ویژگی‌ها باعث شده بود بسیاری از کاربران سبک طراحی گلکسی اس و آیفون را شبیه بدانند.

گوشی GT-I9000 نسبت به تلاش‌های قبلی سامسونگ در بازار گوشی‌های هوشمند در کل عملکرد بهتری از خود نشان داد. علاوه بر این، گوشی گلکسی اس مشخصات فنی بهتری داشت. البته مدلی که برای بازار آمریکا در نظر گرفته شده بود از طراحی متفاوتی بهره می‌برد. اپراتور AT&T این گوشی را با طرح فیبر کربن منحصربه‌فرد خود به دست مشتریان می‌رساند. اسپرینت نیز این محصول را Epic 4G نامیده بود و البته مدلی که توسط این اپراتور به فروش می‌رسید، مجهز به یک کیبورد QWERTY هم بود. T-Mobile و Verizon نیز هر کدام تغییر خاص خود را بر گوشی گلکسی اس اعمال کرده بودند.

اما تمام مدل‌های گلکسی اس، نسبت به زمان خود از سبک طراحی جدیدی بهره می‌بردند و نسبت به فعالیت‌های سال‌های قبل سامسونگ، نوآوری بیشتری در این مدل دیده می‌شد. البته نهایتا معلوم نشد چه کسی طراحی‌های مختلفی برای این گوشی هوشمند پیشنهاد داد و عوامل پشت پرده این امر دقیقا مشخص نیست. اما سامسونگ هدفش این بود که فروش گلکسی اس یا همان GT-I9000 بیشتر باشد. البته بعد مشخص شد که سامسونگ بر نوع طراحی پیشنهادشده برای گلکسی اس در آمریکا، هیچ کنترلی نداشته است.

google nexus s

در اواخر سال ۲۰۱۰، کمپانی سامسونگ وظیفه‌ی دیگری هم بر عهده داشت و آن ساخت دومین گوشی هوشمند برند نکسوس بود. این محصول که برای گوگل ساخته شده بود، نکسوس اس نام گرفت. این گوشی بدنه‌ای تمام پلاستیکی داشت ولی با این شرایط، سامسونگ فرصت داشت سبک طراحی محصولات خود را به شکلی دیگر و برای شرکتی دیگر مورد استفاده قرار دهد و شاید همین مورد باعث شد تجربه‌ی طراحی این غول کره‌ای بیشتر شود. همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، نکسوس اس در زمان خود به دلیل خمیده بودن لبه‌های دستگاه مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گفت.

سال ۲۰۱۱: به دنبال هویت

galaxy s2

سامسونگ در این سال پرچم‌دار دیگری به نام گلکسی اس ۲ را معرفی کرد. این محصول در اوایل سال ۲۰۱۱ رونمایی شد و در آن زمان توجه ویژه‌ای به کاهش ضخامت آن شده بود. گلکسی اس ۲ ضخامتی ۸.۴۹ میلی‌متری داشت و البته سبک طراحی آن نسبت به قبل بهبود یافته بود. بدنه‌ی این محصول نیز پلاستیکی و طراحی آن مستطیلی‌تر شده بود. گلکسی اس ۲ نسبت به نسل قبلی‌اش کمی هم عریض‌تر بود.

سامسونگ در سال ۲۰۱۱ همچنان از طراحی پلاستیکی در تولید گوشی‌های هوشمند خود بهره می‌برد و باید اشاره کنیم که احتمالا هدف این کمپانی تست تجربه‌ی کاربری مشتریان بوده است. در این سال گوشی هوشمند گلکسی پرو B7510 نیز توسط سامسونگ معرفی شد که از یک صفحه‌کلید QWERTY بهره می‌برد. 

Samsung Galaxy Pro B7510

با وجود محصولی مثل گلکسی پرو B7510 که تصویر آن را در بالا مشاهده می‌کنید، سامسونگ همچنان قصد داشت توجه طرفداران کیبوردهای فیزیکی در گوشی‌های همراه را نیز به خود جلب کند.

droid charge

شرکت مورد بحث گوشی‌ هوشمند دیگری به نام دروید شارژ تولید کرد که به‌صورت انحصاری توسط اپراتور Verizon به فروش می‌رسید. این دستگاه سبک طراحی مجزایی نسبت به سبک طراحی مستطیلی گلکسی اس ۲ داشت. همان‌طور که در تصویر بالا می‌بینید، این محصول از بدنه‌ای زاویه‌دار بهره می‌برد که البته برای بسیاری از افراد جذابیت بالایی داشت.

به پایان قسمت اول این مقاله رسیدیم. در بخش بعدی این مقاله به ادامه‌ی تاریخچه‌ی طراحی گوشی‌های هوشمند سامسونگ خواهیم پرداخت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات