هیوندای توسان 2017؛ کراس اوور جذاب و محبوب بازار ایران

چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۰
مطالعه 17 دقیقه
هیوندای توسان، یکی از محبوب‌ترین شاسی‌بلندهای بازار ایران است. در ادامه معرفی کاملی از نسخه ۲۰۱۷ به همراه مشخصات و قیمت این خودرو خواهیم داشت.
تبلیغات

بیایید در ابتدای مطلب نگاهی به آمار فروش مدل‌های مختلف شاسی‌بلند و کراس‌اوور در کشورمان داشته باشیم تا اهمیت بررسی هیوندای توسان بیشتر مشخص شود. در سال ۱۳۹۴، تعداد ۵۰,۲۸۹ دستگاه خودروی سواری وارد کشورمان شد که از کل این رقم،۵۷ درصد شامل خودروهای شاسی‌بلند می‌شود. نکته مهم اینجا است که تعداد ۲۸۵۰ دستگاه هیوندای توسان در این سال به کشور وارد شد که ۱۰ درصد از کل شاسی‌بلندهای وارد شده به ایران را شامل می‌شود.

هیوندا توسان 2017

تلفظ درست نام این خودرو، توکسان است که شهری در صحرای آریزونای آمریکا است. محصولات دیگری از هیوندای، مانند سوناتا و آزرا هم نام مناطقی در کشور امریکا هستند که با هدف جلب مشتری در این کشور، روی محصولات این برند کره‌ای گذاشته شده‌اند و البته باید به این نکته نیز توجه داشت که طراحان آمریکایی زیادی تاکنون با این شرکت همکاری داشته‌اند.

اولین مدل توسان با کد ix35، در سال ۲۰۰۴ معرفی شد و با تولید هم‌زمان در کره، هندوستان، برزیل، چین، مصر ، اوکراین و تایوان تا سال ۲۰۰۹، موفقیت بزرگی برای هیوندای کسب کرد. این خودرو در ایران هم حضور پررنگی داشت و توانست اطمینان مردمی را جلب کند. در نسل دوم، توسان در ظاهر و باطن متحول شد. طراحی بی‌تفاوت نسل قبل، در مدل ۲۰۱۰ پویا و چشم‌نواز شد و پیشرانه ۲.۷ لیتری پرمصرف قبلی، با نمونه ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر جایگزین گردید تا این‌که امسال، نسل سوم توسان وارد بازار شلوغ و پرطرفدار کراس‌اوورها شود.

مشخصات فنی

نسخه‌ی توسان واردشده به ایران، با پیشرانه‌ی ۲ لیتری تنفس طبیعی عرضه می‌شود که ۱۶۴ اسب بخار قدرت و ۲۰۵ نیوتن‌متر گشتاور دارد. این درحالی است که نسل قبلی با پیشرانه‌ی ۲.۴ لیتری ۱۸۲ اسب بخار در کشورمان به فروش می‌رسید. طبیعتا مدل جدید با شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۱۱.۵ ثانیه، کندتر از مدل قبلی است؛ اما در عوض راندمان بهترین دارد و با میانگین مصرف سوخت ۸.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، حدود یک لیتر کم‌مصرف‌تر شده است.

هیوندا توسان 2017

توسان با پیشرانه‌های دیگری هم در بازار اروپا و آمریکا موجود است که ورود آن‌ها به کشورمان دور از انتظار نیست. موتور توربوشارژ ۱.۶ لیتری هیوندای که در نوع خود پرچم‌دار سری جدید پیشرانه‌های تولیدی این شرکت است، روی توسان ۲۰۱۷ قابل سفارش خواهد بود که قدرت ۱۷۵ اسب بخار و گشتاور ۲۶۴ نیوتن‌متر به همراه دارد. مصرف سوخت این موتور کوچک اما پرقدرت، در ترافیک شهری نهایتا ۹ و در سرعت ثابت جاده، ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که با توجه به توان تولیدی، راندمان بسیار خوبی دارد.

توسان 2017

توسان 2014

حجم موتور (لیتر)

۲

۲.۴

تعداد سیلندر

۴

۴

حداکثر توان (اسب بخار)

۱۶۴

۱۸۰

حداکثر گشتاور (نیوتن‌متر)

۲۰۵

۲۴۰

جعبه‌دنده

۶ سرعته خودکار

۶ سرعته خودکار

مصرف سوخت سیکل ترکیبی (لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر)

۸.۵

۹.۶

طول (میلی‌متر)

۴۴۷۵

۴۴۱۰

عرض (میلی‌متر)

۱۸۵۰

۱۸۲۰

ارتفاع (میلی‌متر)

۱۶۵۵

۱۶۵۵

وزن خالص (کیلوگرم)

۱۵۲۰

۱۵۵۹

استاندارد آلایندگی

یورو ۵

یورو ۵

قیمت (میلیون تومان)

۱۶۵

-

پیشرانه

از پیشرانه‌ ۲.۴ لیتری همیشگی خودروهای گروه هیوندای کیا، در توسان ۲۰۱۷ خبری نیست و در نمونه‌ی واردشده به کشور، پیشرانه‌ی ۲ لیتری ۱۶۴ اسب بخار استفاده شده است که ۲۰۵ نیوتن‌متر گشتاور دارد. بیشترین قدرت در دور موتور ۶۲۰۰ و بیشترین گشتاور در دور موتور ۴۰۰۰ دور بر دقیقه حاصل می‌شود که با جعبه‌دنده‌ی ۶ سرعته‌ی اتوماتیک همراه شده است. عموم توسان‌های جدید وارد شده به ایران، دیفرانسیل جلو هستند و البته نمونه دو دیفرانسیل آن با قیمت بالاتر نیز به‌تازگی وارد کشور شده است.

هیوندا توسان 2017

با پیشرانه مدرن ۲ لیتری، توسان ۲۰۱۷ در حدود ۱۱ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد که نسبت به مدل قبلی مجهز به پیشرانه‌ی ۲.۴ لیتری، نزدیک به یک ثانیه کندتر است. اما در طرف دیگر مصرف سوخت آن، حدود یک لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر کاهش یافته و در سیکل ترکیبی به ۸.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر رسیده است؛ در صورت حرکت با سرعت ثابت در بزرگراه‌ها نیز مصرف سوخت کراس‌اوور جذاب هیوندای تا ۷.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر کاهش می‌یابد. با توجه به کاهش حجم موتور و توان نسل جدید توسان، نهایت سرعت خودرو نیز با اندکی کاهش در نسل جدید به ۱۷۰ کیلومتر در ساعت رسیده است. این خودرو همچنین استاندارد آلایندگی یورو ۵ دارد و البته مونواکسید کربن کمتری نسبت به مدل قبلی تولید می‌کند.

هیوندا توسان 2017

طراحی بدنه و کابین

خودروی موفق توسان ۲۰۱۰، توسط توماس بروکله، طراح سابق شرکت بی‌ام‌و خلق شد که هنوز هم در خیابان‌های ایران خودنمایی می‌کند؛ اما در بروزرسانی ۲۰۱۶، مدیر طراحی چیره دست این روزهای هیوندای، پیتر شرایر، توسان را با تبعیت از زبان طراحی جدید هیوندای که در سانتافه شاهد آن هستیم، به بلوغ رسانده و بر جذابیت آن افزوده است.

شاید در نگاه اول فکر کنید بدنه توسان نسبت به مدل قبلی فقط دچار تغییراتی در فرم چراغ‌ها، سپر و جلو پنجره شده است، اما در واقع ابعاد طول و عرض خودرو نیز تغییر کرده و بزرگ‌تر شده است. به عقیده کارشناسان، توسان در طراحی از شرق دور به سمت غرب رفته و حالا مثل شاسی‌بلند‌های آمریکایی، شخصیتی تقویت‌شده دارد.

هیوندا توسان 2017
هیوندا توسان 2017
هیوندا توسان 2017
هیوندا توسان 2017

در نمای مقابل، جلوپنجره ۶ ضلعی با لوگوی درشت هیوندای دیده می‌شود که امروزه نه‌تنها در سانتافه، که در اکثر محصولات این برند از جمله النترا و جنسیس ۲۰۱۷ هم دیده‌ می‌شود. این جلوپنجره همراه با فرم چراغ‌های جلو، حالتی تهاجمی و قدرتمند به توسان می‌دهد. در نمای عقب هم، چراغ‌ها باریک و کشیده‌ هستند تا حس اسپرت خودرو همچنان حفظ شود. جلوپنجره شش ضلعی، با دو شش ضلعی کوچک در طرفین سپر جلو همراه شده است که علاوه بر نقش هدایت‌کننده هوا، جایگاه مناسبی نیز برای چراغ‌های مه‌شکن هستند. در نمای روبرو، استفاده از خطوط افقی، روی جلو پنجره و سپر، همراه با چراغ‌های کشیده اصلی و حتی مه‌شکن که آن هم حالتی افقی دارد، همگی به پهن‌تر و با ابهت‌تر دیده شدن توسان کمک شایانی کرده‌اند.

خمیدگی شیشه‌ی جلو، در توسان جدید بیشتر از مدل قبلی است که علاوه بر افزایش آیرودینامیک، شیشه جلو را بزرگ‌تر کرده و طبیعتا بین کاپوت جلو و سقف فاصله می‌اندازد. این سبک طراحی، هدایت خودرو و اشراف راننده بر بخش جلوی آن را بیشتر می‌کند. از سویی دیگر این کشیدگی شیشه‌ی جلو، نمای جانبی توسان را زیباتر کرده است. 

هیوندا توسان 2017

همان طور که پیش از این در جدول مشخصات فنی مشاهده کردید، نسل جدید توسان با تغییر در ابعاد، فضای داخلی بیشتری فراهم کرده است. این فضا با نوعی پختگی در طراحی همراه شده که خطوطی منحنی در داشبورد، آن را چشم‌نواز جلوه می‌دهد و می‌توان گفت نسبت به مدل قبلی، متحول شده است. نمایشگر میانی، بزرگ‌تر شده و با دو خروجی‌ هوای اصلی احاطه شده است که قابی نیم دایره، فلزی و هماهنگ با فرم منحنی داشبورد دارد. خط مورب میانی، نقش زیادی در زیبایی فضای داخلی توسان دارد، چرا که با طراحی مدرن داخل درهای جلو نیز هماهنگ است. توسان ۲۰۱۷ اکنون در کابین خود فضایی لوکس‌تری را به سرنشینان القاء می‌کند.

امکانات رفاهی

طبق معمول خودروهای کره‌ای با لیست نسبتا کاملی از آپشن‌ها‌ی رفاهی قابل سفارش هستند و طبیعتا این موضوع بر قیمت آن‌ها تاثیرگذار است. نمونه‌ی استاندارد این خودرو، با سقف پانورامیک و آینه‌های جانبی جمع‌شونده همراه شده است و در کنار مانیتور ۵ اینچی لمسی ارائه می‌شود که مجهز به دوربین دنده عقب است. ناوبری ماهواره‌ای و سیستم صوتی مجهز به ۸ بلندگو نیز در این نسخه وجود دارد که با نمونه حرفه‌ای از برند اینفینیتی قابل سفارش خواهد بود. نکته‌ی جالب اینجا است که ارزان‌ترین توسان‌های وارداتی به کشور نیز با نمایشگر ۸ اینچی ارائه می‌شود.

هیوندا توسان 2017

در مدل‌های دو دیفرانسیل و فول‌آپشن، سامانه ناوبری با توانایی‌های بالاتری در سیستم ناوبری و تشخیص ترافیک همراه است. رادار جانبی با امکان تشخیص اجسام در نقاط کور، کروز کنترل هوشمند، گرم‌کن برای ۵ صندلی، سردکن برای صندلی‌های جلو، ترمز دستی برقی، ۱۱ ایربگ شامل انواع مقابل، جانبی و پرده‌ای، بازکننده خودکار درب صندوق، سنسور جلو و عقب، ترمز خودکار در هنگام پارک از جلو و عقب، تمیزکننده چراغ‌های جلو، سامانه‌ی ارتباط با گوشی‌های اندروید و iOS و رینگ‌های ۱۹ اینچ، از دیگر امکانات نسخه‌ی فول آپشن توسان ۲۰۱۷ هستند.

ایمنی

در نمونه استاندارد و بدون آپشن اضافی، توسان ۲۰۱۷ دارای ۶ ایربگ است. همچنین فن‌آوری پشت‌سری هوشمند برای صندلی‌های جلو استفاده شده که در هنگام تصادف از عقب خودرو، آسیب به گردن سرنشینان را کاهش می‌دهد. در هر دو نمونه تک و دودیفرانسیل سامانه کنترل پایداری وجود دارد که به ثابت ماندن خودرو خصوصا در شرایط لغزنده جاده کمک شایانی می‌کند. شروع حرکت در بالارفتن از شیب با سیستم کمکی حرکت در سراشیبی (Hillstart Assist Control) و کنترل ترمزگیری در پایین‌ آمدن از شیب (Downhill Brake Control) هم در تمامی نسخه‌های توسان جدید وجود دارد.

هیوندا توسان 2017

در نمونه‌های مجهز‌تر، سیستم هشدار تشخیص اجسام و عابران پیاده در نقاط خودرو که در ترافیک‌ها و هنگام تعویض لاین اهمیت زیادی دارد، نیز قابل سفارش است. توسان ۲۰۱۷ می‌تواند با سامانه‌ی شناسایی عابر پیاده در خارج خیابان که در حال نزدیک شدن به خودرو است، نیز خریداری شود. شاید مهم‌ترین نکته در ایمنی این کراس‌اوور، کسب ۵ ستاره ایمنی از سازمان آزمایش ایمنی خودروی اروپا (Euro NCAP) باشد که آن را به گزینه‌ای بسیار قابل اعتماد در مواجه با انواع تصادف تبدیل می‌کند. جزئیات امتیازات نسل جدید توسان به شرح زیر است:

  • ایمنی سرنشینان بزرگ‌سال: ۸۶ درصد
  • ایمنی سرنشینان خردسال و کودکان: ۸۵ درصد
  • ایمنی عابران پیاده: ۷۱ درصد
  • سیستم‌های کمکی راننده: ۷۱ درصد

کیفیت ساخت و خدمات پس از فروش

هیوندای را می‌‌توان مثال بارزی در زمینه‌ی بهبود کیفیت کلی محصولات دانست. خرابی‌های متعدد جعبه دنده و استهلاک بالای پیشرانه در نسل اول توسان که منجر به خرابی بخش‌های متعددی اعم از CVVT می‌شد، در نمونه‌های تولیدشده‌ی این خودرو در نسل‌های دوم و به خصوص سوم (نسل کنونی)، به‌ندرت مشاهده می‌شود. هیوندای به‌خوبی به اهمیت کیفیت بالای محصولات تولیدی در میان خریداران پی برد و با تغییر رویه و استراتژی کلی، علاوه بر افزایش زمان گارانتی و بهبود خدمات پس از فروش، اقدامات گسترده‌ای در بخش کنترل کیفیت خود اعمال کرد تا محصولات نهایی تفاوت گسترده‌ای با نمونه‌های تولیدی پیشین داشته باشند.

هیوندا توسان 2017

البته موارد بالا به معنی بی‌عیب بودن نسل جدید توسان نیست؛ اما آمار خرابی خودرو کاهش چشمگیری داشته است. طبق گزارش‌های منتشرشده، عموم مشکلات نسل جدید هیوندای همچنان به گیربکس، پاشنه آشیل محصولات این شرکت، مربوط می‌شود. تعویض دنده‌ی نابجا، لرزش هنگام تعویض دنده، تأخیر در تعویض دنده و شتاب‌گیری کند، مشکلات عمومی سیستم انتقال قدرت نسل جدید توسان هستند که البته هیوندای اعلام کرده است مشکلات گزارش‌شده به‌راحتی و با بروزرسانی ماژول کنترل گیربکس، حل خواهند شد. 

یکی از اصلی‌ترین اهداف شرکت آسان موتور نماینده‌ی هیوندای در ایران، کسب جایگاه بالا در زمینه‌ی ارائه‌ی خدمات پس از فروش مناسب و رضایت مشتریان در این بخش بوده که البته همواره با رقبای قدرتمندی اعم از اطلس خودرو و ایرتویا مواجه بوده است. با این حال با توجه به گزارش‌های سازمان بازرسی و کیفیت استاندارد ایران، میزان رضایت مشتریان از کیفیت خدمات پس از فروش خودروهای هیوندای در ایران طی سال‌های گذشته، همواره در سه رده‌ی ابتدایی این لیست قرار داشته است.

تجربه رانندگی

هیوندا توسان 2017

نسل جدید خودروهای هیوندای و سدان سوناتا در صدر آن‌ها، تغییر قابل توجهی در بخش کیفیت سواری تجربه کرده‌اند. به لطف الهام‌گیری از المان‌های توسعه و طراحی خودروهای لوکس جنسیس در سایر محصولات هیوندای، اکنون شاهد ارتقاء تجربه‌ی سواری در خودروهای میان‌رده و خانوادگی هیوندای نیز هستیم. کراس‌اوور توسان نیز از این قاعده مستثنا نیست و در نسل جدید خود، کابین آرام‌ و سواری‌ نرم‌تری برای سرنشینان به ارمغان می‌آورد. البته همچنان طبق بررسی‌های نشریات معتبر از نسل جدید کراس‌اوور هیوندای، رقبای ژاپنی این خودرو و هوندا CR-V در صدر آن‌ها، سواری راحت‌تری برای سرنشینان مهیا می‌کنند. البته باید به این موضوع نیز توجه داشت که توسان ۲۰۱۷ قیمت به مراتب کمتری نسبت به رقبای توانمند ژاپنی خود دارد.

قیمت

مدل

پیشرانه

جعبه‌دنده

قیمت

توسان SE

۲ لیتر چهار سیلندر

۶ سرعته خودکار

۲۲٬۷۰۰

توسان SE دو دیفرانسیل

۲ لیتر چهار سیلندر

۶ سرعته خودکار

۲۴٬۱۰۰

توسان ECO

۱.۶ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ

۷ سرعته خودکار دو‌کلاچه اکوشیفت

۲۴٬۱۵۰

توسان ECO دو دیفرانسیل

۱.۶ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ

۷ سرعته خودکار دو‌کلاچه اکوشیفت

۲۵٬۵۵۰

توسان SPORT

۱.۶ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ

۷ سرعته خودکار دو‌کلاچه اکوشیفت

۲۶٬۱۵۰

توسان SPORT دو دیفرانسیل

۱.۶ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ

۷ سرعته خودکار دو‌کلاچه اکوشیفت

۲۷٬۵۵۰

توسان Limited

۱.۶ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ

۷ سرعته خودکار دو‌کلاچه اکوشیفت

۲۹٬۹۰۰

توسان Limited دو دیفرانسیل

۱.۶ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ

۷ سرعته خودکار دو‌کلاچه اکوشیفت

۳۱٬۳۰۰

در جدول فوق قیمت مدل‌های مختلف هیوندای توسان ۲۰۱۷ در بازار جهانی را مشاهده می‌کنید؛ درحالی‌ که فعلا بیشترین حجم واردات این خودرو در ایران به مدل SE اختصاص دارد که دارای پیشرانه‌ی ۲ لیتری است. هم‌اکنون در بازار تهران، نسخه تک دیفرانسیل با آپشن‌های استاندارد در حدود ۱۶۵ میلیون تومان قیمت دارد در حالی‌که نسخه دو دیفرانسیل با آپشن‌های متفاوت از ۱۸۵ تا ۲۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

هیوندا توسان 2017

رقبای داخلی و خارجی

در بسیاری از نشریات و خبرگزاری‌های معتبر صنعت خودروی جهان، توسان ۲۰۱۷ خصوصا با پیشرانه ۱.۶ لیتری مجهز به توربوشارژ در فهرست ۵ کراس‌اوور برتر دنیا قرار گرفته است. برخلاف سال‌های گذشته که دیگر محصول این خانواده، کیا اسپورتیج با اقبال بیشتری روبه‌رو بود، به نظر می‌رسد هم در ایران و هم در سطح جهانی، اکنون توسان با استقبال بهتری مواجه شده و ادامه‌دهنده‌ی رشد بالای فروش محصولات هیوندای باشد. در بازار جهانی مهم‌ترین رقبای این خودرو، هوندا CR-V، مزدا CX۵، تویوتا Rav4، نیسان قشقایی، کیا اسپورتیج و جیپ چروکی هستند، که همگی آن‌ها به غیر از مزدا و جیپ، در ایران حضور دارند. نمایندگی رسمی نیسان نیز هنوز برنامه‌ای برای واردات نسل جدید کراس‌اوور جذاب قشقایی ندارد.

هیوندا توسان 2017

از سویی دیگر می‌توان به‌جای خرید یک توسان صفر کیلومتر، به خودروهای دست دوم کم‌کار مثل هیوندای سانتافه هم فکر کرد. در جدول زیر مقایسه‌ای کلی فهرستی از جدید‌ترین نسخه‌ی مهم‌ترین کراس‌اوورهای بازار ایران برای شما قرار داده شده است. 

البته لازم به ذکر است که نسخه‌ی ۲۰۱۷ کیا اسپورتیج هنوز به طور رسمی وارد بازار کشور نشده است و به صورت وارداتی عرضه می‌شود. نسل جدید رنو کولئوس نیز هنوز در بازار داخلی به فروش نمی‌رسد.

توسان ۲۰۱۷

کیا اسپورتیج ۲۰۱۷

هوندا CR-V ۲۰۱۶

تویوتا RAV4

میتسوبیشی ASX ۲۰۱۷

رنو کولئوس ۲۰۱۶

نیسان جوک اسپرت

ام‌جی GS

تعداد سیلندر

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

حجم موتور (لیتر)

۲

۲.۴

۲.۴

۲.۵

۲

۲.۵

۱.۶

۲

حداکثر توان (اسب بخار)

۱۶۴

۱۶۸

۱۸۵

۱۷۷

۱۴۷

۱۷۰

۱۹۰

۲۱۷

حداکثر گشتاور (نیوتن‌متر)

۲۰۵

۲۲۰

۲۴۵

۲۳۳

۱۹۸

۱۹۳

-

۳۵۰

استاندارد آلایندگی

یورو ۵

یورو ۵

یورو ۵

یورو ۵

یورو ۵

یورو ۴

یورو ۵

یورو ۵

مصرف سوخت ترکیبی (L/100 Km)

۸.۵

۹.۴

۸.۱

۷.۱

۸.۴

۹.۳

۶.۵

۶.۲

جعبه دنده

۶ سرعته خودکار

۶ سرعته خودکار

CVT

۶ سرعته خودکار

CVT

CVT

CVT

۶ سرعته خودکار

حجم باک بنزین

-

۵۰

۵۸

۵۶

-

۷۵

۵۰

۵۵

وزن (کیلوگرم)

۱۵۲۰

۱۶۹۵

-

۱۷۸۰

-

۱۶۵۵

-

-

قیمت (میلیون تومان)

۱۶۵

۱۹۰

۲۳۵

۲۵۵

۱۶۶

۱۶۵

۱۷۲

۱۶۲

مشخصات فنی دقیق انواع خودرو هیوندای در بازار کشورمان، مقایسه‌ی آن‌ها با محصولات برندهای دیگر، بحث و تبادل نظر پیرامون آن‌ها، پرسش و پاسخ کاربران و کارشناسان به همراه گالری تصاویر اتومبیل‌های این خودروساز کره‌ای را در بخش محصولات زومیت ببنید.

گالری تصاویر

هیوندا توسان 2017
هیوندا توسان 2017
هیوندا توسان 2017
هیوندا توسان 2017
هیوندا توسان 2017
هیوندا توسان 2017
هیوندا توسان 2017
هیوندا توسان 2017
هیوندا توسان 2017
هیوندا توسان 2017
هیوندا توسان 2017
هیوندا توسان 2017
هیوندا توسان 2017

در پایان پیشنهاد می‌کنیم فیلم کوتاه معرفی آخرین نسخه از این خودرو را تماشا کنید که در آن جزئیات فناوری‌ها و آپشن‌های هیوندای توسان ۲۰۱۷ توضیح داده شده است.

دانلودباکیفیت  360p    720p  

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات