اسنپ و تپسی پلمب می شوند (تکذیب شد)

سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۷
مطالعه 3 دقیقه
رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران اعلام کرد اسنپ و تپسی به دلیل مغایرت فعالیت با جواز صنفی، پلمب می شوند.
تبلیغات

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران ضمن اعلام موافقت این اتحادیه با پلمب واحدهای اسنپ و تپسی به دلیل مغایرت فعالیت با جواز صنفی گفت: «مراتب اجرایی این کار در قالب نامه‌ای به اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران واگذار شد.»

پوشش گسترده فعالیت آژانس‌های موبایلی در سطح تهران یک سالی است که موجب نارضایتی برخی آژانس‌ها و دست‌اندرکاران سیستم حمل‌ونقل شهری یا به عبارتی شیوه سنتی حمل و نقل شده است.

رشد فعالیت اپلیکیشنهای موبایلی به اندازه‌ای بوده است که کمتر کسی را می‌توان یافت که با عنوان «اسنپ» و «تپسی» به عنوان دو نمونه از آژانس‌های موبایلی آشنایی نداشته باشد؛ همانطور که نرخ رشد تکنولوژی منجر به رشد نرخ رکود در ساختارهای سنتی می‌شود، در این حوزه هم شاهد رشد روزافزون استفاده از خدمات مبتنی بر موبایل هستیم.

درحالی‌که اکنون فعالیت صاحبان آژانس و در پاره‌ای موارد تاکسی‌ها با چالش مواجه شده است، هر از گاهی شاهد اعتراض دسته‌جمعی آن‌ها نسبت به فعالیت آژانس‌های آنلاین هستیم.

تمامی اظهارات و دل‌نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شود که پیش از این یکی از مسئولان حمل‌ونقل شهری در یک برنامه تلویزیونی، خبر از راه‌اندازی اپلیکیشن موبایلی حمل‌ونقل در آینده و زیر نظر تاکسیرانی داد.

لذا می‌توان اینطور برداشت کرد که مسئولان به ظرفیت‌های پنهان در این حوزه پی برده اما چون با تأخیر به این موضوع دست یافته‌اند، اکنون بخشی از بازارشان از دست رفته است و با اقداماتی نظیر اعمال محدودیت برای بازیگران بخش خصوصی، در صدد بازگردانی سهم از دست‌رفته خود هستند.

در روزهای اخیر شاهد اختلالاتی در عملکرد این اپلیکیشن‌ها بودیم. سید مهدی میرمهدی کمیجانی؛ رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران در مورد دلیل اختلالات یکی دو روز اخیر در یکی از این اپلیکیشن‌ها گفت: «بر اساس خواسته اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، روز گذشته موافقت خود را با بستن این دو واحد صنفی (اسنپ و تپسی) در قالب نامه‌ای به این اتاق اعلام کردیم.»

وی ادامه داد: «اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران به دلیل اینکه آژانس‌های موبایلی مذکور جواز متفاوتی به نسبت فعالیت خود دارند، طی نامه‌ای درخواست پلمب این واحدهای صنفی را به ما داد که ما هم متقابلا در پاسخ به این نامه اعلام موافقت کردیم اما انجام روال بستن و پلمب را به خود اتاق واگذار کردیم.»

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران با بیان اینکه ما مخالف فعالیت‌های مبتنی بر تکنولوژی نیستیم، خاطرنشان کرد: «دست‌های پشت پرده‌ای وجود دارد که نمی‌خواهد این دو کسب‌وکار به فعالیت خود ادامه دهند.»

او افزود: «با این حال اختیار پلمب این دو واحد صنفی بر عهده اتاق بازرگانی است و با توجه به نقش نظارتی که در رسته تولید، توزیع یا خدمات فنی بر تمامی اصناف دارد، می‌تواند مانع از فعالیت آن‌ها در کشور شود.»

میرمهدی تصریح کرد: «در نامه‌ای که به اتاق بازرگانی نوشتیم، از تداخل فعالیت صنفی این دو آژانس موبایلی گفتیم؛ اما این را هم گفتیم که اتحادیه فناوران دوست ندارد خودش به‌صورت مستقیم وارد ماجرای پلمب شود و عده‌ای را از نان خوردن بیندازد، لذا مراتب اجرایی را به خود اتاق واگذار کردیم.»

وی خاطرنشان کرد: «بنده به شخصه موافق صددرصدی فعالیتهای اینترنتی در کشور هستم، اما به شرطی که قانون را رعایت کنند؛ مثلا این دو اپلیکیشن موبایلی حاضر به دریافت جواز کسب‌وکارهای مجازی از اتاق بازرگانی شوند.»

البته در روزهای گذشته نیز محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، حمایت خود را از فعالیت تپسی و اسنپ اعلام کرده بود.

بروزرسانی:

روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران در بیانیه‌ای ضمن تکذیب خبر تعطیلی اسنپ و تپسی، حمایت خود از آن‌ها را اعلام کرده است:

روابط عمومی اتاق ایران؛ در پی درج خبری در رسانه‌ها که از اعلام مخالفت اتاق بازرگانی ایران نسبت به فعالیت دو آژانس موبایلی «اسنپ و تپسی» و پلمپ آن‌ها خبر داده، به اطلاع می‌رساند این خبر صحت نداشته و تکذیب می‌شود.اتاق ایران نه تنها هیچگونه مخالفتی نسبت به این نوع فعالیت‌ها ندارد بلکه از کسب‌وکارها و کارآفرینی نوین و استارت‌آپ‌ها حمایت می‌کند.به همین منظور تاکنون نیز اتاق ایران با برگزاری همایش‌های مختلف از شیوه‌های نوین کسب‌وکار حمایت کرده و با ایجاد «کمیسیون جوانان، کارآفرینی و کسب و کار نوین و دانش بنیان» همچنان از آن‌ها حمایت خواهد کرد. چندی پیش نیز در جلسه با وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات اتاق ایران ضمن ضرورت شمردن وجود استارتاپ‌ها برای اقتصاد کشور از ایشان درخواست پشتیبانی بیشتر و جدی‌تر دولت از استارتاپ‌ها را نمود.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات