ایرانسل استفاده از IPv6 را برای نخستین بار در ایران ارائه کرد

سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
برای نخستین بار در ایران، ایرانسل با همکاری شرکت ارتباطات زیرساخت و سازمان فناوری اطلاعات، IPv6 را بر بستر موبایل به بهره‌برداری تجاری رساند.
تبلیغات

پروتکل اینترنت نسخه ۶ که به‌اختصار IPv6 نامیده می‌شود، جدیدترین نسخه پروتکل اینترنت است که ارتباط‌های اینترنتی را شکل می‌دهد و پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک جایگزین نسخه چهار این پروتکل (IPv4) شود.

با بهره‌برداری تجاری از این سرویس، در فاز نخست این امکان برای مشترکان ایرانسل در استان‌های تهران، البرز، مرکزی و قم فراهم شده است تا سرویس اینترنت را در بستر IPv6 دریافت کنند. ایرانسل، بزرگ‌ترین اپراتور دیتای ایران، پیش از این برای نخستین بار در ایران موفق به آزمایش IPv6 بر بستر موبایل شده بود.

بر اساس این گزارش، امکان استفاده تمامی مشترکان سرویس نسل 2، 3، 4 و 4.5 اینترنت همراه و اینترنت نسل چهار ثابت (TD-LTE) ایرانسل از این بستر فراهم است.

با استفاده از IPv6 تعداد دستگاه‌هایی که می‌توانند به اینترنت متصل شوند، افزایش و مشکل کمبود IP در دنیا کاهش می‌یابد. استفاده از این پروتکل در اینترنت ایرانسل می‌تواند تعداد دستگاه‌هایی را که به اینترنت این شرکت وصل می‌شوند، افزایش دهد و امکان NAT کردن را راحت و بدون نقص می‌کند.

یکی از مشکلاتی که اپراتورهای اینترنت در ایران و حتی شرکت مخابرات در سال‌های اخیر با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، کمبود IPv6 است که برای استفاده کاربران بیشتر از اینترنت، تمام شرکت‌های ایرانی مانند دیگر کشورهای جهان به سمت IP نسخه‌ی ۶ حرکت کنند.

نسخه ششم پروتکل اینترنت یا IPv6 از فضای آدرس‌دهی ۱۲۸ بیتی استفاده می‌کند که بهره‌گیری از ۲ به توان ۱۲۸ آدرس یکتا را امکان‌پذیر خواهد کرد. این در حالی است که نسخه چهارم پروتکل اینترنت یا IPv4 - که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرد - از استانداردهای قدیمی آدرس‌دهی است و فضای آدرسی ۳۲ بیتی دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات