اینتل با تبعیت از قانون مور، تولید تراشه 7 نانومتری را از سال 2017 آغاز می کند

دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
اینتل در نظر دارد با تبعیت از قانون مور، کار روی تولید تراشه‌های ۷ نانومتری را از سال ۲۰۱۷ آغاز کند.
تبلیغات

قدم بعدی اینتل در مسیر اجرای قانون مور، تولید تراشه‌های مبتنی بر لیتوگرافی ۷ نانومتری است. کار روی فرایند تولید این تراشه‌ها از سال ۲۰۱۷ آغاز خواهد شد. اینتل در جریان ارائه‌ی گزارش مالی مربوط به سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۷ میلادی این موضوع را بیان کرد.

در طی سالیان اخیر اینتل با تبعیت از قانون مور به تولید تراشه‌ها با لیتوگرافی کمتر پرداخته است که نتیجه‌ی آن تولید تراشه‌هایی با مصرف بهینه‌تر انرژی در کنار قدرت پردازشی بالا و عملکرد سریع‌تر است. تولید این تراشه‌ها باعث شده تولیدکنندگان لپ‌تاپ، رایانه‌های رومیزی و گجت‌های موبایل روز به روز گجت‌های خود را باریک‌تر از قبل تولید کنند و در کنار آن عمر باتری‌ آن‌ها را افزایش دهند.

هرچند شماری از تحلیل‌گران از پایان عمر قانون مور به دلیل محدودیت‌های فیزیکی سیلیکون سخن می‌گویند، اما اینتل در نظر دارد با استفاده از همین قانون راهگشا در حوزه‌ی ریزپردازنده‌ها، نسل بعدی تراشه‌هایش را مبتنی بر لیتوگرافی ۷ نانومتری تولید کند.

دین مک‌کارِن، تحلیل‌گر ارشد موسسه‌ی تحقیقاتی مرکوری در این خصوص می‌گوید:

خط تولید آزمایشی برای تراشه‌های ۷ نانومتری مشخص خواهد کرد که چگونه می‌توان میلیون‌ها عدد از این تراشه‌ها تولید کرد.

هرچند تولید تراشه‌های ۷ نانومتری به‌صورت آزمایشی انجام خواهد شد؛ اما همین فرایند تولید محدود مشخص می‌کند که اینتل چند میلیارد دلار برای توسعه‌ی کارخانه‌هایش به‌منظور تولید تراشه‌های ۷ نانومتری را چگونه باید هزینه کند.

آخرین نسل از تراشه‌های اینتل با نام کبی ‌لیک مبتنی بر لیتوگرافی ۱۴ نانومتری تولید می‌شود. اینتل در نظر دارد تا نسل بعدی تراشه‌های خود را با نام کانن‌لیک مبتنی بر لیتوگرافی ۱۰ نانومتری راهی بازار کند. این تراشه‌ها توسط اینتل در جریان برگزاری نمایشگاه CES 2017 طی ماه ژانویه به نمایش گذاشته شد. تراشه‌ی ۷ نانومتری پس از عرضه‌ی تراشه‌ی ۱۰ نانومتری راهی بازار خواهد شد.

برایان کزارنیچ، مدیرعامل اینتل در طول ارائه‌ی گزارش مالی این کمپانی اعلام کرد تراشه‌های ۷ نانومتری تا انتهای سال ۲۰۱۷ راهی بازار خواهد شد و حجم گسترده‌ای از این تراشه‌ها از ابتدای سال ۲۰۱۸ در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

اینتل با استفاده از قانون مور هر سال تراشه‌های بهتری در مقایسه با سال گذشته راهی بازار می‌کند. البته این کمپانی پیش از این تعداد ترانزیستورهای مورد استفاده در تراشه‌هایش را طی ۱۸ تا ۲۴ ماه به دو برابر افزایش می‌داد که این موضوع تقریبا منجر به دو برابری عملکرد تراشه‌ها می‌شد.

البته دو برابر کردن تعداد ترانزیستورها در لیتوگرافی ۱۴ نانومتری به چالشی برای اینتل تبدیل شد؛ چراکه این کمپانی نتوانست تعداد ترانزیستورهای بیشتر را در مقیاس کوچک‌تر جا دهد. اینتل برای حل این مشکل تراشه‌های خود را با تأخیر راهی بازار کرد، اما نهایتا روند عرضه‌ی محصولات خود را تغییر داد. اینتل تراشه‌های خود را در قالب چرخه‌ی موسوم به تیک-تاک راهی بازار می‌کرد، به‌طوری‌که دو نسل از تراشه‌های این کمپانی روی یک لیتوگرافی عرضه می‌شدند، حال آنکه هر سه نسل برادول، اسکای لیک و کبی لیک اینتل مبتنی بر لیتوگرافی ۱۴ نانومتری تولید و راهی بازار شده‌اند.

اینتل هم‌اکنون قادر است تعداد ترانزیستورهای خود را در هر نسل به دو برابر افزایش دهد، حال آنکه این دو برابر شدن بیشتر مربوط به عملکرد تراشه‌ها یا به بیان بهتر هزینه‌ به ازای هر ترانزیستور است. در واقع اینتل تعریف خود از قانون مور را تغییر داده است و دیگر به‌صورت فیزیکی تعداد ترانزیستورها را دو برابر نمی‌کند، بلکه افزایش عملکرد تراشه‌ها را به معنای مقیاسی برای دو برابر شدن قدرت تراشه‌ها و تبعیت از قانون مور، در نظر دارد.

اینتل سال گذشته اعلام کرد که با معرفی تراشه‌های ۷ نانومتری در نظر دارد به بازه‌ی دوساله برای تبعیت از قانون مور بازگردد.

معماری تراشه‌های ۷ نانومتری اینتل بسیار تغییر خواهد یافت، به‌طوری‌که این تراشه بسیار کوچک‌تر و قدرتمندتر از نسل‌های پیشین خواهد بود. اینتل در نظر دارد برای ساخت تراشه‌های ۷ نانومتری از موادی نظیر گالیوم نیترید استفاده کند که نتیجه‌ی آن تولید تراشه‌های سریع‌تر با مصرف انرژی کمتر است که نتیجه‌ی آن طول عمر باتری کمتر است.

اینتل در نظر دارد با تولید تراشه‌های ۷ نانومتری شماری از چالش‌هایی را که در تولید تراشه‌های ۱۴ و ۱۰ نانومتری با آن روبرو بود، حل کند. اینتل اعلام کرده است که احتمالا ابزار‌های EUV را در فرایند تولید معرفی خواهد کرد.

رقبای اینتل نظیر گلوبال فاندریز و سامسونگ نیز درصدد تولید تراشه‌های ۷ نانومتری هستند. گلوبال فاندریز اعلام کرده است که تولید تراشه‌های ۷ نانومتری را از سال ۲۰۱۸ میلادی آغاز خواهد کرد. کمپانی ARM نیز که هم‌اکنون زیر پرچم سافت‌بانک ژاپن فعالیت می‌کند، ابزارهایی برای طراحی تراشه‌های مبتنی بر لیتوگرافی ۷ نانومتری ارائه کرده است. سامسونگ و گلوبال فاندریز اخیرا تولید تراشه‌های ۱۰ نانومتری را آغاز کرده‌اند که از جمله‌ی آن می‌توان به تولید تراشه‌‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ توسط سامسونگ اشاره کرد. گلوبال فاندریز نیز در آستانه عقد قرارداد با کمپانی IBM است که تراشه‌ی ۷ نانومتری خود را سال میلادی گذشته‌ معرفی کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات