تایرهای ۴ فصل مناسب رانندگی در روزهای برفی نیستند

شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
در این مقاله سعی داریم به دو باور غلط در دنیای خودروها بپردازیم، اول آنکه تایرهای ۴ فصل کار لاستیک‌های زمستانی را انجام می‌دهند و دوم آنکه خودروهای ۴ چرخ محرک نیازی به لاستیک‌های زمستانی ندارند.
تبلیغات

احتمالا بارها شنیده‌اید که در روزهای زمستانی و خصوصا در زمان بارش‌ برف باید از لاستیک‌های مخصوص زمستان و روزهای برفی استفاده کنید و البته شاید شما هم جزو آن دسته از افرادی باشید که معتقدند تایرهای ۴ فصل واقعا مناسب همه‌ی فصول هستند و در شرایط جوی نامساعد نیز عملکرد مناسب از خود نشان خواهند داد. حتی شاید مالک یک خودروی دو دیفرانسیل باشید و تصور کنید که سیستم ۴ چرخ محرک خودروی شما از پس شرایط دشوار برفی برمی‌آید. حقیقت این است که هر دو تصور کاملا اشتباه هستند.

شاید سیستم چهارچرخ محرک خودروی شما در هنگام شروع حرکت مفید واقع شود، اما زمان پیچیدن و یا توقف خودرو، هیچ کمکی از این سیستم برنمی‌آید. در حقیقت این تایرهای شما هستند که در هنگام توقف و پیچیدن به کمک شما می‌آیند و کمپانی Tire Rack در یک ویدیوی فوق‌العاده این حقیقت را به تصویر کشیده است.

لاستیک تابستانی

این ویدیو که توسط وب‌سایت Road & Track پیدا شده است، در سال ۲۰۰۹ میلادی تولید شده است؛ اما اطلاعات ارائه‌شده در آن همچنان مفید هستند و به زیبایی عملکرد تایرهای زمستانی را به تصویر می‌کشند. این ویدیو در یک پیست یخ تهیه شده است تا شرایط سخت جوی به بهترین شکل شبیه‌سازی شود و مخاطرات ناشی از سهل‌انگاری در ایمنی خودروها را به بهترین شکل به تصویر می‌کشد. کمپانی تایر رک در تولید این ویدیو از ۳ دستگاه بی‌ام‌و سری ۳ استفاده کرده است. یکی از این خودروها به تایرهای تابستانی، دیگری به لاستیک‌های ۴ فصل و خودروی آخر به تایرهای زمستانی مجهز است که با تماشای عملکرد این خودروها، به‌سادگی به عملکرد مناسب تایرهای زمستانی پی خواهید برد.

لاستیک زمستانی

یک سازمان ایمنی کانادایی با جمع‌آوری اطلاعات مربوط به تایرهای زمستانی از سراسر دنیا، شامل آلمان و کانادا که در بخش‌هایی از آن استفاده از تایرهای زمستانی یک الزام قانونی است، به نتایج جالبی دست یافته است. بر اساس یافته‌های این سازمان کانادایی، تایرهای زمستانی سبب بهبود حرکت و توقف خودروها در شرایط جوی نامناسب می‌شوند و حتی نوع لاستیک زمستانی مورد استفاده می‌تواند تا ۲۵ درصد مسافت ترمزگیری را کاهش دهد. بعضی افراد عقیده دارند خرید ۴ حلقه لاستیک تنها برای استفاده در زمستان عاقلانه نیست که در پاسخ باید بگوییم، هزینه‌ی خرید ۴ حلقه لاستیک زمستانی در برابر خسارت ناشی از برخورد خودروی شما با گاردریل، خودروهای دیگر و یا حتی عابران پیاده بسیار ناچیز است.

دانلود

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات