شراکت پاناسونیک و تسلا برای تولید خودروهای خودران

پنج‌شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
پاناسونیک چندین سال است که با تسلا موتورز شراکت نزدیکی دارد. این شرکت، تنها تأمین‌کننده‌ی باتری‌های تسلا است؛ اما اکنون قصد دارد همکاری خود را با تسلا به فراتر از تأمین باتری گسترش دهد.
تبلیغات

شرکت ژاپنی پاناسونیک که سابقه‌ی شراکت چندساله با تسلا در کارنامه دارد، علاوه بر تأمین باتری برای این خودروساز سیلیکون ولی، در سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی کارخانه‌ی گیگا فکتوری در نوادا با تسلا همکاری می‌کند و مقداری از سهام این کارخانه را در اختیار دارد. اما  صحبت‌های اخیر مدیر عامل پاناسونیک، نشان از علاقه‌ی این شرکت برای گسترش همکاری با تسلا دارد.

کازوهیرو تسوگا در مصاحبه‌ی اخیر خود با رویترز گفت که این شرکت قصد دارد همکاری خود را با تسلا برای تولید خودروهای خودران توسعه دهد. مدیر عامل پاناسونیک گفت: «ما عمیقا به سیستم خودران تسلا علاقه‌مندیم و امیدواریم بتوانیم همکاری خود را با این شرکت با توسعه‌ی مشترک تجهیزات مورد نیاز این هدف، از جمله سنسورها، گسترش دهیم».

تسوگا پیشنهاد داده است که سنسورهای تصویر CMOS فیلم حساس به نور آلی که در حال حاضر توسط پاناسونیک در حال توسعه هستند، می‌توانند در خودروهای خودران آینده گنجانده شوند.

tesla gigafactory

تسوگا می‌گوید: «این سنسورها امکان تشخیص اشیاء متحرک بسیار سریع را با دقت بالا و بدون انحراف ممکن می‌سازند».

تسلا پیش‌تر نشان داده است که از ترکیب رادارها و دوربین‌ها به‌عنوان پایه‌ی تجهیزات سخت‌افزاری سیستم رانندگی مستقل آینده، مشابه آنچه در سیستم کمک راننده‌ی کنونی این شرکت به‌ کار می‌رود، استفاده خواهد کرد.  

سیستم رانندگی خودکار (Autopilot) برخلاف نامش، امکان رانندگی مستقل فراهم نمی‌کند و همواره نیازمند توجه راننده است.

لازم به ذکر است که وابستگی صرف به دوربین‌ها و رادار، تجهیز ساده‌تری نسبت به آنچه سایر خودروسازان به دنبالش هستند، خواهد ساخت. اکثر خودروسازان از سیستم لیدار استفاده می‌کنند که کارکردی مشابه رادار دارد، با این تفاوت که به‌جای امواج رادیویی، از نور استفاده می‌کند. مدیر عامل تسلا، ایلان ماسک، در مقابل استفاده از این روش مقاومت کرده است.

هنوز روشن نیست آیا ماسک تمایلی به استفاده از سنسورهای بیشتر که توسط پاناسونیک تأمین شده‌اند، دارد یا نه.

tesla autopilot system

علاقه‌ی این شرکت ژاپنی به خودروهای خودران شرکت تسلا از نشانه‌های یک تغییر ممتد در بازار هدف پاناسونیک، از کسب و کار لوازم الکترونیکی مصرفی به سمت صنعت خودروسازی است. پاناسونیک محصولات مرتبط با صنعت خودرو را دارای پتانسیل بهتری برای رشد نسبت به صنعت لوازم الکترونیکی مصرفی - که در آن با رقبای سرسختی از چین و کره‌ی جنوبی روبرو است - می‌بیند.

تسلا در حال آزمایش خودروهای خودران در جاده‌های عمومی است و ماسک اعتقاد دارد که مجموعه‌ی سنسور اخیر این شرکت به نام «سخت‌افزار ۲»، سطح ۵ استقلال رانندگی را امکان‌پذیر می‌کند، تا زمانی که سخت‌افزار پیچیده‌تری در دسترس باشد.

سازمان مدیریت ایمنی ترافیک بزرگراه آمریکا (NHTSA) سطح ۵ رانندگی مستقل را این‌گونه تعریف می‌کند: «یک خودروی بدون فرمان یا هرگونه کنترل دیگر برای رانندگی که در آن مسافر به‌سادگی به ماشین دستور می‌دهد که کجا برود و سپس هنگامی‌که خودرو در حال رانندگی است، می‌تواند بخوابد.»

هنگامی‌که در سال گذشته از سخت‌افزار ۲ رونمایی شد، ماسک گفت هدفش ساخت یک خودروی خودران تسلا تا پیش از پایان سال جاری است که بتواند یک یا چند مسافر را بدون هرگونه ورودی مربوط به رانندگی، از لس‌آنجلس به نیویورک ببرد و خود را آنجا پارک کند.

 نظر شما چیست؟ آیا چنین رؤیایی در سال جاری دست‌یافتنی خواهد بود؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات