فاجعه پلاسکو زنگ خطری برای علاءالدین

شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
پنج‌شنبه تهران شاهد یکی از تلخ‌ترین حوادث تاریخش بود؛ ساختمانی به قدمت نیم‌قرن فرو ریخت.
تبلیغات

صبح روز پنج‌شنبه سی‌ام دی‌ماه ساختمان پلاسکو دچار آتش‌سوزی شد و با وجود ساعت‌ها تلاش مأموران آتش‌نشانی، این ساختمان به شکل کامل تخریب شد و فروریخت.

پرونده پلاسکو با هزارها میلیارد تومان ضرر و زیان مالی و گرفتن جان بسیاری از هم‌وطنانمان همچنان با تلاش مأموران برای نجات بازماندگان احتمالی باز است. ابعاد این فاجعه بسیار بزرگ بود و تاکنون نتوانسته‌اند میزان آن را چه به لحاظ جانی و چه مالی تخمین بزنند، اما در تهران ساختمان‌هایی به قدمت و البته در همان حد پلاسکو ناامن، کم نیستند. در چند صد متری پلاسکو ساختمان علاءالدین واقع شده که سال‌ها است طبقه هفتم آن تیتر بسیاری از خبرها شده و هنوز نه شورای شهر و نه دیوان عدالت اداری نتوانسته‌اند با مالک بر سر تخریب آن کنار بیایند؛ اما مشکل علاءالدین فقط طبقه‌ی خلاف آن نیست. این ساختمان به‌جرئت یکی از ناامن‌ترین ساختمان‌های تجاری تهران است.

به گفته‌ی مدیران پاساژ، علاوه بر ساکنان، روزانه بیش از ۳۰ هزار نفر به این مرکز تجاری رفت و آمد می‌کنند. اگر فاجعه‌ای به شکل پلاسکو دامن علاءالدین را بگیرد با توجه به تعداد مراجعان و ساکنان، قطعا شاهد فاجعه‌ای به‌مراتب بزرگ‌تر از پلاسکو خواهیم بود.

راهروهای باریک، نبود پله فرار، اطفاء حریق و اضافه‌وزن سازه از مشکلات این مرکز خرید است که با وجود هشدارهایی که بارها به مدیر پاساژ داده شده، هنوز هیچ عملیاتی صورت نگرفته است و حتی طبقه هفتم که به شکل غیرقانونی ساخته شده، سال‌ها است که برای تخریب، با مخالفت مالک پاساژ روبه‌رو است.

بر این اساس اگر به وضعیت ساختمان‌هایی همچون علاءالدین رسیدگی نشود، شاید فاجعه‌ی بعدی خیابان جمهوری همین پاساژ معروف علاءالدین باشد.

به این ترتیب تعدادی از کسبه‌ی پاساژ علاءالدین طی نامه‌ای از مسئولان خواسته‌اند که نگذارند فاجعه‌ی پلاسکو دوباره تکرار شود. متن این نامه به این شرح است:

فاجعه عظیم تکرار شدنی استباعرض تسلیت به خانواده و بازماندگان آتش‌نشانان شجاع و فداکار و همه مردم شریف ایران و ابراز همدردی با کسبه ساختمان پلاسکو که خسارت جانی و مالی دیده‌اند.ما کسبه پاساژ علاالدین نمی‌خواهیم بعد از ساختمان پلاسکو در آتش مال‌اندوزی و زیر آوار بی قانونی دفن شویم.با تشکر از مدیریت شورای شهر تهران و سازمان آتش نشانی استان تهران در خواست داریم هرچه سریع‌تر نسبت به ایمن سازی این پاساژ از جوانب مختلف (پله فرار‌، اطفاء حریق و اضافه وزن سازه) اقدام جدی به عمل آید.از آنجایی که این محل دارای بیش از یک هزار واحد تجاری می‌باشد و در محل حدود چهار هزار نفر شاغل هستند و به قول صاحبان پاساژ روزی ۱۰ هزار بازدید کننده در پاساژ داریم که تقسیم بر ۱۰ ساعت کاری یعنی سه هزار نفر مراجعه در ساعت، حال بفرمایید که اگر اتفاقی مشابه در این محل بیافتد چه کسی پاسخگوی خون‌های به هدر رفته خواهد بود، صاحبان پاساژ!!! یا مسئولان امر؟حال بماند که بعد از حدود ۲۰ سال از ساخت پاساژ هنوز تعداد زیادی از کسبه قرارداد خرید و اجاره سرقفلی ندارند، لذا از مسئولان قوه قضائیه نیز درخواست مساعدت داریم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات