گوگل با تبلیغ محصولاتش در سرویس جستجوی خود، به رقیبی برای آگهی دهندگان بدل شده است

جمعه ۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
با افزایش طیف محصولات سخت‌افزاری گوگل، این کمپانی به یکی از مشتریان اصلی سرویس تبلیغاتی خود تبدیل شده است.
تبلیغات

هلدینگ آلفابت، مدیریت بزرگ‌ترین کسب و کار تبلیغات دیجیتال جهان را بر عهده دارد و از طریق نمایش تبلیغات در نتایج موتور جستجوی خود، بیشترین درآمد ممکن را از کسب و کارهای مختلفش کسب می‌کند. با وجود اینکه گوگل بزرگ‌ترین آژانس تبلیغاتی دیجیتال است، خود نیز به یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان این سرویس تبدیل شده است و محصولات خود را اعم از اپ استور تا سرویس موسیقی، در تبلیغات گوگل نمایش می‌دهد.

در صورتی که اخیرا به نمایش تبلیغات در سرویس جستجوی گوگل توجه کرده باشید، شاهد حضور پررنگ‌تر محصولات گوگل هستید که اخیرا بر تعداد آن‌ها نیز اضافه شده است. برای مثال می‌توان به گوشی‌های هوشمند پیکسل گوگل در کنار انواع ترموستات‌های نست اشاره کرد.

وال‌استریت ژورنال با انتشار گزارشی به حقایق جالب توجهی در مورد میزان استفاده‌ی گوگل از سرویس تبلیغات دیجیتال خود اشاره کرده است. بر اساس آمارهای ارائه‌شده، تبلیغات محصولات و سرویس‌های گوگل به همراه کمپانی‌های دیگر زیر پرچم آلفابت در ۹۱ درصد از مجموع ۲۵ هزار جستجوی انجام‌شده با کلمات مرتبط، نمایش داده شده‌اند. در ۴۳ درصد از جستجوهای انجام‌شده، دو تبلیغ اول نمایش داده‌شده مرتبط با گوگل بودند.

موسسه‌‌ی تحقیقاتی SEMrush نیز بررسی مشابهی را به انجام رسانده است. این موسسه ۱۰۰۰ جستجوی انجام‌شده در گوگل را که شامل ۲۵ عبارت نظیر لپ‌تاپ، بلندگو یا سنسور تشخیص‌دهنده‌ی مونوکسید کربن است، بررسی کرده است. SEMrush جستجوهای مورد نظر را با استفاده از یک کامپیوتر دسکتاپ و پس از پاک کردن History مرورگر انجام داده است تا این موضوع تأثیری روی عملکرد جستجو نداشته باشد.

نتایج به‌دست‌آمده نشان از این دارند که گوگل از موتور جستجو و تبلیغات خود در این سرویس برای بهبود عملکرد سایر بخش‌های کمپانی استفاده می‌کند. سخنگوی گوگل در این مورد اعلام کرده است که برنامه‌ی بازاریابی گوگل به گونه‌ای طراحی شده که تأثیری روی تبلیغات سایر مشتریان گوگل ندارد.

تبلیغات گوگل در سرویس جستجوی خود

جستجو‌های انجام‌شده با عبارت "phones" به تبلیغاتی در رابطه با پیکسل گوگل ختم می‌شود. در ۱۰۰۰ جستجوی انجام‌شده با عبارت "laptops"، تبلیغاتی از کروم‌بوک نمایش داده می‌شود. جستجوی ساعت در ۹۸ درصد موارد به نمایش تبلیغات در رابطه با ساعت‌های هوشمند اندروید و جستجوی "Smoke Detector" به نمایش تبلیغات در رابطه با سنسورهای نست منتهی می‌شود.

پس از انتشار گزارش وال‌استریت ژورنال در ۱۵ دسامبر ۲۰۱۶، بسیاری از تبلیغاتی که با جستجوی عبارت‌های تعیین‌شده نمایش داده می‌شدند، ناپدید شدند و گوگل نمایش آن‌ها را متوقف کرد. دومین بررسی انجام‌شده در تاریخ ۲۲ دسامبر نشان از این داشت که تبلیغات مرتبط با نست یا گوگل تنها در ۱۹ درصد جستجوها نمایش داده می‌شود.

نمایش تبلیغات گوگل در سرویس جستجوی گوگل

نمایش تبلیغات مرتبط با محصولات و سرویس‌‌های گوگل باعث شده است تا اتحادیه‌ی اروپا، غول جستجو را به دلیل زیر پا گذاشتن قوانین آنتی تراست به پرداخت جریمه‌ای سنگین محکوم کند.

بر اساس اطلاعات موجود، گوگل بر اساس یک الگوریتم پیچیده و سری در هر جستجو شرایط نمایش تبلیغات را مشخص می‌کند که عوامل متعددی در آن دخیل هستند. آگهی‌دهندگان قیمت مورد نظر خود برای نمایش تبلیغ و شرایط را تعیین می‌کند و گوگل بر اساس نتایج الگوریتم سری خود در هر جستجو با تعیین کردن فاکتورهای مورد نیاز، تبلیغات مرتبط را به کاربر نمایش می‌دهد. فرایند تعیین شرایط نمایش تبلیغات و انتخاب تبلیغات برای نمایش در نتایج جستجو با عنوان Auction شناخته می‌شود. نمایش تبلیغات توسط گوگل به معنای این است که این کمپانی در سرویس تبلیغاتی خود اعمال نفوذ و از شرایط سوءاستفاده می‌کند.

گوگل مدعی است هزینه‌ی نمایش تبلیغات در سرویس دیجیتال خود به‌عنوان بخشی از هزینه‌ی بازاریابی در بودجه‌ی محصولات و سرویس‌هایش در نظر گرفته می‌شود. البته کارشناسان مدعی‌‌اند که حضور گوگل به‌عنوان یک آگهی‌دهنده، می‌تواند باعث افزایش هزینه‌های تبلیغات در نتایج جستجوی گوگل شود. برای مثال زمانی که گوگل برای به دست آوردن شرایط نمایش با سایر آگهی‌دهندگان رقابت می‌کند، شاید رقبا برای افزایش شانس خود به‌منظور نمایش آگهی اقدام به افزایش هزینه‌ی پرداختی در قبال نمایش آگهی کنند که همین موضوع رفته‌رفته قیمت‌ها را به‌واسطه‌ی حضور گوگل افزایش می‌دهد.

بر اساس آمارهای ارائه‌شده گوگل بزرگ‌ترین آژانس تبلیغات دیجیتال است و بنا بر اطلاعات ارائه‌شده توسط eMarketer، قریب به ۳۱ درصد از درآمد بخش تبلیغات دیجیتال را تصاحب کرده است. فیس‌بوک دومین آژانس تبلیغاتی دیجیتال بزرگ در فضای اینترنت است. این شبکه‌ی اجتماعی نیز از بستر تبلیغاتی خود برای نمایش تبلیغات مرتبط با سرویس‌هایش استفاده می‌کند.

SEMrush در اواخر می ۲۰۱۶ اعلام کرد که گوگل به‌صورت ماهیانه هزینه‌ی تبلیغات بیش از ۲.۷ میلیون نمایش را پرداخت می‌کند. آمازون با نمایش ۳.۷ میلیون نمایش تبلیغ به‌صورت ماهیانه، تنها کمپانی است که بالاتر از گوگل قرار می‌گیرد. Target Corp دیگر کمپانی آگهی‌دهنده‌ای است که بیش از یک میلیون نمایش آگهی در ماه دارد.

آمارها نشان از این دارند که نمایش تبلیغات توسط گوگل باعث شده است تبلیغات سایر آگهی‌دهندگان نیز به‌ندرت نمایش داده شود. برای مثال در سال ۲۰۱۶ با جستجوی عبارت CRM بیش از ۷۰ درصد تبلیغات نمایش داده‌شده مربوط به گوگل بود. هرچند گوگل نرم‌افزار CRM در سبد محصولات خود ندارد، اما سرویس‌های ابری این کمپانی برای پیاده‌سازی نرم‌افزار CRM مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ از این‌رو نام گوگل بیش از سایر کمپانی‌های آگهی‌دهنده با دارا بودن نرم‌افزار CRM در تبلیغات نمایش داده می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات