نقص ایربگ، موجب ایجاد بزرگ ترین فراخوان عرصه خودروسازی شد

سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
پس از اعلامیه‌ی شرکت تاکاتا (Takata) مبنی بر وجود نقص مرگبار در سامانه‌ی چاشنی ایربگ‌های تولیدی این شرکت، حدود ۱۰۰ میلیون خودرو فراخوانی شدند.
تبلیغات

پس از اذعان شرکت تاکاتا به وجود ایراداتی در بخش چاشنی ایربگ‌های این شرکت، حدود ۱۰۰ میلیون خودروی تولیدی از ۱۳ خودروساز مختلف فرا خوانده شدند.

شرکت تاکاتا در هفته‌ی گذشته پرداخت جریمه‌ی یک میلیارد دلاری را قبول کرد. این جریمه شامل ۲۵ میلیون دلار برای غرامت، ۱۲۵ میلیون دلار برای جبران خسارت افراد آسیب‌دیده یا کشته‌شده توسط نقص ایربگ‌ها و ۸۵۰ میلیون دلار برای خودروسازان است. وجود نقص در این ایربگ‌ها، ۱۲ کشته و ۱۸۰ مصدوم بر جای گذاشته است.

این نقص در سال ۲۰۰۶ هنگامی تشخیص داده شد که مقامات شرکت تاکاتا اذعان کردند که برخی از ایربگ‌های تولیدی این شرکت با فشار بیش از حدی باز می‌شوند و براده‌های فلز را به داخل خودرو پخش می‌کند. همچنین در آب‌و‌هوای شرجی، امکان باز شدن بی‌دلیل و خودکار این ایربگ‌ها وجود دارد.

آندرو ویسمان، رئیس دایره‌ی مبارزه با کلاه‌برداری وزارت دادگستری ایالات متحده گفت:

با گذشت بیش از یک دهه، شرکت تاکاتا به شکل متوالی، داده‌های خروجی از آزمون‌های ایمنی محصولاتش را جعل کرده است و سود‌ و درآمد را بر مسائل ایمنی ترجیح داده است.

حدود ۴۲ میلیون دستگاه خودرو در داخل آمریکا و چندین میلیون خودروی دیگر در کل دنیا به این ایربگ‌های معیوب مجهز شده‌اند. در این بین، شرکت هوندا بیشترین سهم را دارد. برند‌های دیگری چون آکورا، بیام‌و، شورلت، کرایسلر، دایملر، دوج، فراری، فیسکر، فورد، جی‌ام‌سی، اینفینیتی، جگوار، جیپ، لندرور، لکسوس، لینکلن، مزدا، مک‌لارن، مرسدس‌بنز، مرکوری، میتسوبیشی، نیسان، پونتیاک، رم، ساب، ساتوران، سیون، سوبارو، تسلا، تویوتا و فولکس‌واگن، از ایربگ‌های تولیدی شرکت تاکاتا استفاده می‌کنند.

خودروسازان، با صاحبان هر یک از این خودروها تماس گرفته‌اند تا این نقص را به‌صورت رایگان اصلاح کنند. این ایراد در برخی از نواحی دنیا حادتر است؛ چرا که به دلیل شرجی‌بودن آب‌و‌هوا، امکان بازشدن بی‌دلیل و خودکار این ایربگ‌ها وجود دارد. با این حال، مقامات دولتی کشور آمریکا از صاحبان این خودروها خواستند تا سامانه‌های ایربگ‌ خود را خاموش نکنند؛ چرا که بازشدن بی‌دلیل ایربگ‌ها اتفاقی نادر است.

ده فراخوان بزرگ عرصه‌ی خودروسازی

مواردی که در زیر به آن اشاره‌ خواهد شد، ده فراخوان بزرگ عرصه‌ی خودروسازی است. هر چند اطلاعات و داده‌های این فراخوان‌ها به طور منظم گردآوری نشده است؛ اما مقامات ایمنی کشور ایالات متحده معتقدند که فراخوان شرکت تاکاتا، بزرگ‌ترین فراخوان طول تاریخ خودروسازی بوده است.

۱. فورد

در سال ۱۹۸۰، ۲۱ میلیون خودرو، به دلیل نقص در جعبه‌دنده‌ی خودکار و تبدیل ناگهانی آن از P به R فراخوانده شدند.

۲. فورد

بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۹ در حدود ۱۴.۹ میلیون خودرو، به دلیل آتش‌گرفتن سوییچ کروز کنترل فراخوانده شدند.

۳. تویوتا

در سال ۲۰۱۰، ۹ میلیون خودرو به دلیل مشکلاتی در شتا‌ب‌گیری ناگهانی فراخوانده شدند.

۴. فولکس‌واگن

در سال ۲۰۱۶، ۸.۵ میلیون خودرو به دلیل تقلب در اندازه‌گیری آلاینده‌ها فراخوانده شدند.

۵. فورد

در سال ۱۹۹۶، ۷.۹ میلیون خودرو به دلیل جرقه‌زدن و آتش گرفتن سوییچ فراخوانده شدند.

۶. تویوتا

در سال ۲۰۱۲، ۷.۴ میلیون خودرو به دلیل مشکلاتی در شیشه‌های برقی فراخوانده شدند.

۷. جنرال‌موتورز

در سال ۱۹۷۱، ۶.۷ میلیون خودرو به دلیل شتاب‌‌گیری ناگهانی ناشی از نصب پیشرانه‌ی خودرو فراخوانده شدند.

۸. جنرال‌موتورز

در سال ۱۹۸۱، ۵.۸ میلیون خودرو به دلیل ایراداتی در پیچ‌های تعلیق عقب فراخوانده شدند.

۹. جنرال‌موتورز

در سال ۲۰۱۴، ۵.۸ میلیون خودرو به دلیل ایراد در سوییچ فراخوانده شدند.

۱۰. هوندا

در سال ۲۰۱۴، ۵.۴ میلیون خودرو به دلیل نقص در ایربگ‌ فراخوانده شدند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات