نحوه ساخت پیشرانه 8 سیلندر بی ام و E92 M3

سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
نحوه‌ی ساخت یکی از بهترین و پرافتخارترین پیشرانه‌‌های ۸ سیلندر جهان در ادامه به نمایش درآمده است.
تبلیغات

پیشرانه‌ی ۸ سیلندر خودروهای E90/E92 M3، اغلب به‌عنوان یکی از بهترین پیشرانه‌های ساخت BMW انگاشته می‌شود: پیشرانه‌ای با اقتباس از پیشرانه‌ی ۱۰ سیلندر خودروی BMW S85 بکار رفته در M5/M6، که معماری پایه و ساختمان آلومینیومی آن مشابه است. پیشرانه‌ی S65 بی‌ام‌و در قطر ۹۲ میلیمتری سیلندر و کورس پیستون ۷۵.۲ میلیمتری، سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ Double-VANOS و نسبت تراکم ۱۲.۰:۱ مشابه پیشرانه‌ی ۱۰ سیلندر S85 است.

یک سیستم روغن‌کاری wet-sump با یک پمپ بازگشت روغن و یک پمپ اصلی روغن، جایگزین سیستم wet-sump سه-پمپی مورد استفاده در پیشرانه‌ی ۱۰ سیلندر شده و موجب کاهش وزن شده است. به‌هنگام شتاب‌گیری به‌منظور به حداکثر رساندن قدرت، ارتباط دینام با موتور قطع می‌شود. در سیستمی که BMW نام آن را احیاء انرژی ترمز (Brake Energy Regeneration) گذاشته، باتری در صورت امکان، تنها هنگام ترمز کردن و شتاب‌گیری معکوس شارژ می‌شود.

پیشرانه‌ی ۸ سیلندر خودروی BMW E92 M3

نسخه‌ی به‌روز شده‌ای از ECU زیمنس مدل MSS65 (بکار رفته در S85 V10) در پیشرانه‌ی ۸ سیلندر گنجانده شده است. ادعا می‌شود ECU جدید (به نام MSS60) قادر است ۲۰۰ میلیون محاسبه در ثانیه را انجام دهد، که به راحتی ECU پیشرانه‌ی S54 را که قادر به ۲۵ میلیون محاسبه در ثانیه است، پشت سر می‌گذارد. MSS60 در واقع قبل از واحد کنترل MSS65 ساخته شد، هرچند در خودروهای تولیدی تا سال ۲۰۰۷ در M3 استفاده نشد. واحدهای کنترل جدید M3 بوسیله‌ی کمپانی کنتیننتال تولید می‌شوند و دیگر برچسب زیمنس را بر خود ندارند.

این پیشرانه با 202 کیلوگرم وزن جایگزین موتور خطی ۶ سیلندری می‌شود و از آن 15 کیلوگرم سبک‌تر و کوتاه‌تر است.

ترتیب احتراق در پیشرانه‌ی S65 اینچنین است: ۱-۵-۴-۸-۷-۲-۶-۳ که با پیشرانه‌های ۸ سیلندر معمولی BMW که از ترتیب ۱-۵-۴-۸-۶-۳-۷-۲ پیروی می‌کنند، متفاوت است.

پیشرانه‌ی ۸ سیلندر خودروی BMW E92 M3

پیشرانه‌ی مذکور در بی‌ام‌و E92 M3 معرفی شد و در سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ به‌عنوان پیشرانه‌ی بین‌المللی سال در رده‌ی ۳ الی ۴ لیتری برگزیده شد.

حال با کمک آرشیو‌های BMW ویدیویی داریم تا به شما لحظات برجسته‌ی مونتاژ و تست این پیشرانه‌ی ۸ سیلندر را نشان دهیم.

دانلود

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات