مجموع درآمد پلتفرم iOS اپل در سال ۲۰۱۷ از مرز یک تریلیون دلار عبور می کند

جمعه ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
برآوردها نشان از این دارند که درآمد پلتفرم iOS که شامل سخت‌افزار و نرم‌افزار می‌شود، در میانه‌های سال ۲۰۱۷ از مرز یک تریلیون دلار عبور خواهد کرد.
تبلیغات

انتظار می‌رود اپل در میانه‌های سال ۲۰۱۷ رکورد دیگری از خود به جای بگذارد. برآوردهای انجام‌شده توسط هوریس ددیو، یکی از تحلیل‌گران اپل نشان از این دارند که این کمپانی کالیفرنیایی در سال ۲۰۱۷ به مرز کسب یک تریلیون دلار درآمد از پلتفرم iOS خواهد رسید. ددیو با انتشار پستی در وبلاگ خود به این نکته اشاره کرده است که اپل در سال ۲۰۱۷ مجموع درآمد از پلتفرم موبایل خود را به بیش از ۱۰۰۰ میلیارد دلار افزایش خواهد داد.

هوریس ددیو، در این خصوص می‌گوید:

درآمد حاصل از فروش محصولات مبتنی بر iOS در میانه‌های سال ۲۰۱۷ میلادی به بیش از ۹۸۰ میلیارد دلار خواهد رسید. علاوه بر سخت‌افزار باید سرویس‌های ارائه‌شده مبتنی بر iOS را نیز به شمار آورد که تاکنون بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد عاید اپل کرده است. با احتساب درآمد‌ کسب‌شده از فروش سخت‌افزار شامل آیفون و آیپد‌ در کنار سرویس‌های نرم‌افزاری iOS نظیر اپ استور، انتظار می‌رود درآمد این پلتفرم برای اپل در میانه‌های سال ۲۰۱۷ میلادی از مرز یک میلیارد دلار عبور کند.

در برابر درآمد سخت‌افزار، سرویس‌های نرم‌افزاری حرفی برای گفتن ندارند، اما باید به این نکته اشاره کرد که سرویس‌های اپل اهمیت زیادی دارند. تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که اپل نیز به این موضوع پی برده و از این‌رو در حال تغییر مدل کسب و کار خود برای تمرکز بیشتر بر سرویس‌های نرم‌افزاری است.

همواره اپل به‌عنوان یک کمپانی سخت‌افزاری شناخته می‌شود که محصولاتی انقلابی را راهی بازار کرده و تأثیر شگرفی در وضعیت کلی بازار داشته است. آیفون را باید گل سرسبد محصولات اپل خواند که تحولی بزرگ در مورد گوشی‌های هوشمند ایجاد کرد.

البته پس از روی کار آمدن تیم کوک به‌عنوان مدیرعامل اپل، اتفاق بزرگی از سوی اپل رخ نداده و این کمپانی نتوانسته است همچون گذشته محصولاتی حیرت‌انگیز راهی بازار کند؛ هرچند اپل همچنان به رشد خود ادامه داده است. شاید بتوان اپل واچ را به‌عنوان محصولی خواند که در دوران تیم کوک به‌عنوان یک محصول متفاوت راهی بازار شد؛ اما این ساعت هوشمند نیز نتوانست آن‌چنان که انتظار می‌رفت، موج ایجاد کند.

هوریس ددیو معتقد است که اپل در حال کنار گذاشتن کسب و کار خود بر پایه‌ی ارائه‌ی محصولات انقلابی است که به‌عنوان نقطه‌ی عطف در دنیای فناوری عمل می‌کردند. همان‌طور که اشاره کردیم، اپل تمرکز خود را بر سرویس‌هایی نظیر اپل موزیک افزایش داده که یک کانال درآمدی جدید برای کمپانی است.

Seeking Alpha با انتشار گزارشی اعلام کرد که درآمد حاصل از دریافت کمیسیون از هر تراکنش اپل پی در کنار دریافت حق اشتراک سرویس اپل موزیک و فروش قطعات موسیقی در آیتونز در مقایسه با ارائه‌ی محصولات انقلابی تجارتی به‌مراتب هیجان‌انگیزتر است. سرویس‌های نرم‌افزاری اپل سالانه درآمدی ۲۵ میلیارد دلاری عاید اپل می‌کنند که حاشیه‌ی سود بالای ۶۵ درصدی نیز به همراه دارند. هرچند عرضه‌ی یک هدست واقعیت مجازی یا کار روی خودروهای هوشمند به نظر بسیار جالب توجه است، اما با مقایسه حاشیه‌ی سود ۶۵ درصدی سرویس‌های نرم‌افزاری با حاشیه‌ی سود ۳۵ درصدی تسلا، می‌توان به‌روشنی دید که اپل راه درستی برای تمرکز بیشتر بر سرویس‌هایش در پیش گرفته است. برای دست یافتن به سود حاصل از سرویس‌های نرم‌افزاری اپل، یک کمپانی سخت‌افزاری نظیر تسلا باید سه برابر بزرگ‌تر شود تا بتواند با سود کسب‌شده از سرویس‌های اپل برابری کند.

به بیان ساده‌تر، استفاده از جامعه‌ی کاربران کنونی اپل و بهره‌گیری از پتانسیل آن برای ارائه‌ی سرویس‌های نرم‌افزاری، بسیار ساده‌تر و سودده‌تر از ورود به یک حوزه‌ی جدید است.

همان‌طور که در زومیت خواندید، اپل در ۹ ژانویه دهمین سالگرد رونمایی از آیفون را با اختصاص یک صفحه‌ از وب‌سایت خود گرامی داشت. به‌جرئت می‌توان آیفون را با فروش بیش از ۱.۲ میلیارد دستگاه از اولین نسل، موفق‌ترین محصول در دنیای تکنولوژی خواند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات