گارتنر: افول بازار پی‌ سی برای پنجمین سال متوالی در سال ۲۰۱۶

جمعه ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
گارتنر با انتشار گزارشی اعلام کرده که فروش پی‌سی در سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۱۶ قریب به ۲.۶ درصد کاهش یافته که افول بازار پی‌سی برای پنج سال متوالی را رقم زده است.
تبلیغات

بازار پی‌سی‌ برای پنجمین سال متوالی روندی رو به نزول تجربه می‌کند؛ چراکه آمارهای ارائه‌شده توسط مؤسسات تحقیقاتی نشان از کاهش فروش پی‌سی‌ در فصول متوالی دارند. گارتنر و IDC به‌عنوان دو مرجع ناظر بر فرآیند عرضه و تقاضا در بازار گجت‌های دیجیتال، با انتشار گزارشی که به تحلیل بازار پی‌سی در پاییز ۲۰۱۶ می‌پردازد، اعلام کرد که فروش پی‌سی‌ها در سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۶ میلادی بیش از ۳.۷ درصد کاهش داشته است.

برآوردهای گارتنر نشان از این دارند که کاهش ۳.۷ درصدی عرضه‌ی پی‌سی در بازار جهانی تعداد پی‌سی‌های عرضه‌شده را به کمتر ۷۲.۶ میلیون دستگاه کاهش داده که نهمین فصل از کاهش عرضه به‌صورت متوالی است. بر اساس آمار منتشرشده، عرضه‌ی پی‌سی‌ به‌صورت سالیانه از ۲۰۱۲ روندی نزولی در پیش گرفته است، حال آنکه تعداد پی‌سی‌های عرضه‌شده در سال ۲۰۱۶ میلادی با تعداد عرضه‌شده در سال ۲۰۰۷ میلادی برابری می‌کند.

همان‌طور که در جدول زیر نیز مشاهده می‌کنید، ۶ تولیدکننده‌ی برتر حوزه‌ی پی‌سی به ترتیب کمپانی‌های لنوو، اچ‌پی، دل، ایسوس، اپل و ایسر هستند. یافته‌های گارتنر نشان از این دارند که در این بین، تنها ایسوس و ایسر کاهش عرضه تجربه کرده‌اند. سایر تولیدکنندگان پی‌سی به غیر از ۶ تولیدکننده‌ی برتر کاهشی ۱۸.۸ درصدی تجربه کرده‌اند.

برآورد IDC نیز نشان از این دارد که عرضه‌ی پی‌سی‌ها در سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۶ با کاهشی ۱.۵ درصدی به ۷۰.۲ میلیون دستگاه کاهش پیدا کرده است. پنج تولیدکننده‌ی برتر پی‌سی بر اساس گزارش IDC شامل لنوو، اچ‌پی، دل، اپل و ایسوس هستند.

کاهش فروش پی سی

در گزارش دو موسسه‌‌ی آی دی سی و گارتنر به این نکته اشاره شده که ایسوس در پاییز سال ۲۰۱۶ شاهد کاهش بوده است و سایر کمپانی‌ها افولی دو رقمی تجربه کرده‌اند. همچنین IDC به این نکته اشاره کرده که اپل نیز در سه‌ماهه‌ی چهارم شاهد کاهشی اندک بوده است.

کاهش فروش پی سی

IDC نیز در مورد رشد دل در طول یک سال هم‌عقیده است، حال آنکه این موسسه اچ‌پی را نیز دارای رشد می‌داند.

تحلیل‌گران IDC و Gartner دلایل متعددی برای کاهش فروش پی‌سی اعلام کرده‌اند، اما اصلی‌ترین دلیلی که کاهش عرضه‌ی پی‌سی را در تمام فصول به خود اختصاص داده، کاهش تقاضا برای پی‌سی است که همچون سابق نیست.

بر اساس تحلیل‌های ارائه‌شده توسط گارتنر، با وجود ورود به فصل طلایی فروش که همان سه‌ماهه‌ی منتهی به سال نوی میلادی است، افزایش فروش آن‌چنان که باید نتوانسته جلوی کاهش فروش و عرضه‌ی پی‌سی را بگیرد، هرچند تولیدکنندگان محصولات جدیدی در فرم‌فکتورهای جدید، نظیر محصولات هیبریدی با قابلیت‌های چون افزایش عمر باتری راهی بازار کرده‌اند.

برخلاف گارتنر، IDC خوش‌بینانه‌تر به بازار پی‌سی نگاه کرده است و اعلام می‌کند که بازار پی‌سی پس از پنج سال رکود نیاز به پوست‌اندازی دارد و وقت بروزرسانی محصولات قدیمی توسط کاربران فرارسیده است. IDC معتقد است که زمان بروزرسانی پی‌سی توسط کاربران تجاری فرا رسیده و از سوی دیگر، مشتریان عادی نیز دیگر از نظر خرید تبلت‌ و گوشی‌ هوشمند به دلیل اشباع بازار تحت فشار نیستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات