بررسی آیفون 7 پلاس اپل

یک‌شنبه ۴ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
مطالعه 22 دقیقه
بررسی آیفون 7 پلاس، جدیدترین گوشی پرچم‌دار اپل با دوربین دوگانه و رنگ‌بندی جدید.
تبلیغات

آیفون 7 و 7 پلاس، پرچمداران امسالِ شرکت پرآوازه‌ی اپل هستند که با محصولات باکیفیت خود توانسته هواداران زیادی را برای خرید محصولات خود مشتاق کند. آیفون‌های امسال اما برخلاف روند دو سال یکبار اپل دچار تغییر نشده‌اند و نوآوری‌های عجیب و غریبی ندارند. اما اپل هیچ‌گاه به‌دنبال نوآوری‌های عجیب نبوده و همواره تلاش داشته که بهترین کیفیت و تجربه‌ کاربری را دراختیار کاربران خود قرار دهد و هر سال نیز این کیفیت را بهبود بخشیده است. 

برای بررسی این محصول از دید عملکرد در بازی‌های و ویژگی‌های مخصوص به سرگرمی، به مقاله بررسی آیفون 7 پلاس در زومجی مراجعه کنید.  شما می‌توانید برای مقایسه‌ی مشخصات فنی آیفون‌های جدید با رقبا، قیمت گوشی و اطلاع از قیمت آیفون،‌ قیمت گوشی سامسونگ، قیمت گوشی هواوی و قیمت گوشی شیائومی از بخش محصولات زومیت استفاده کنید.

بررسی ویدیویی

دانلود 360P | دانلود 720P  | دانلود 720P شاتل  | تماشا در یوتیوب

اپل باتوجه‌به اینکه سال بعد دهمین سال ورود آیفون به بازار است احتمالا تغییرات اساسی را به آن زمان موکول کرده است. اما آیا آیفون‌های امسال تنها برای گذر زمان بوده‌اند؟ آیا اگر آیفون 6 اس پلاس دارید خرید آیفون 7 پلاس گزینه‌ای مناسب برای خرید است؟ عملکرد دوربین دوگانه آیفون 7 پلاس چگونه خواهد بود؟ با زومیت همراه باشید تا به بررسی فبلت پرچم‌دار اپل بپردازیم.

آیفون ۷ پلاس اپل با قیمت پایه‌ی ۳,۲۹۰,۰۰۰ تومان در فروشگاه اپل نیک به فروش می‌رسد.

مقایسه آیفون 7 پلاس با آیفون های نسل قبل

طراحی

همگی به تغییرات اساسی در طراحی آیفون‌ها در بازه‌ی دو ساله عادت کرده‌ایم، اما امسال اپل روند همیشگی خود را تغییر داد و شاهد دگرگونی اساسی در طراحی آیفون ۷ نیستیم. بااین‌حال رنگ مشکی براقی که برای بررسی دراختیار داشتیم شاید این عدم تغییر در طراحی را پوشش داده و به نوعی با دیدن آیفون 7 پلاس متوجه متفاوت بودن آن با آیفون ۶ اس پلاس شوید. البته تغییر محل نوار آنتن‌ها و نیز ملایم کردن برآمدگی دوربین درکنار ماژول دوگانه باعث شده تا تغییرات جزئی اما مهم بیشتری را شاهد باشیم.

اما با در دست گرفتن آیفون 7 پلاس دقیقا حسی مشابه با آیفون 6 اس پلاس خواهید داشت. با وجود اینکه ابعاد گوشی تغییری نکرده اما همچنان باریک است و بدنه‌ی فلزی نیز حسی خوبی را به کاربر منتقل می‌کند. پنل جلوی گوشی نسبت به گذشته تغییرات زیادی نداشته و تنها دکمه‌ی هوم حالا به حالت لمسی درآمده است. حاشیه‌های صفحه‌نمایش و محل قرارگیری اسپیکر مکالمه هیچ تغییر نسبت به گذشته نداشته‌اند و همچنان ابعاد گوشی نسبت به گوشی‌های ۵.۵ اینچی دیگر موجود در بازار بزرگ‌تر است. نکته‌ی جالب این است که طول گوشی از گلکسی نوت ۷ با نمایشگر ۵.۷ اینچی نیز بیشتر است.

آیفون 7 پلاس / iPhone 7 Plus

iPhone 7 Plus

مخفی شدن طراحی تکراری پشت رنگ مشکی

این سومین سال متوالی است که آیفون با طراحی یکسان روانه بازار می‌شود، مهم‌ترین تغییرات ظاهری در آیفون مربوط به اضافه شدن دوربین دوگانه و تغییر مکان نوارهای آنتن در پشت دستگاه است. احتمالا علاوه بر دوربین دوگانه مهم‌ترین عامل فروش آیفون‌های جدید اضافه شدن رنگ‌های مشکی مات و مشکی جت بلک خواهد بود.

اما دکمه‌ی هوم لمسی یک تغییر جزئی و خوب در مسیری مناسب است. اگر در گذشته از گوشی‌هایی مانند وان پلاس ۳ استفاده کرده باشید به این دکمه‌ی لمسی عادت و مزایای استفاده از آن را نیز حس کرده‌اید. علاوه بر اینکه حذف حالت فشاری دکمه‌ی هوم باعث شده تا آیفون‌ها جدید با داشتن گواهی IP67 ضد آب و گردو غبار باشند، دیگر شاهد لق زدن این دکمه در استفاده‌ی طولانی مدت نخواهید بود. این دکمه با ۳ سطح لرزش که توسط موتور Taptic ایجاد می‌شوند، به نوعی حس کلیک را به شما القا می‌کند و کل گوشی بوسیله‌ی این موتور به لرزه در می‌آید. هر چند عادت به این دکمه کمی زمان می‌برد، اما در حالت کلی زمانی‌که به آن عادت کنید، حس خوبی در استفاده از دکمه‌ی جدید لمسی خواهید داشت و باید با این دکمه مانند دکمه‌ی فشاری برخورد کنید با این تفاوت که حرکتی در دکمه مشاهده نخواهید کرد.

با ویژگی‌های جدیدی که به آی او اس 10 اضافه شده کار با این دکمه لمسی راحت‌تر نیز شده است و حسگر اثر انگشت تعبیه شده زیر لایه‌ی سطحی این دکمه حتی بهتر از گذشته کار می‌کنند تا حسگر اثر انگشت آیفون 7 پلاس یکی از بهترین‌های حال حاضر بازار باشد.

اما کافی است نگاهی به فریم اطراف گوشی بیاندازید تا اولین تغییر خود را نشان دهد. حذف جک ۳.۵ میلی‌متری صدا که هیاهوی زیادی نیز به پا کرده یک تغییر عمده است که شاید به مزاق خیلی‌ها خوش نیاید. در مورد این موضوع در بخش اسپیکر بیشتر صحبت خواهیم کرد. اما به‌جای این جک ۳.۵ میلی‌متری حالا بخش اسپیکر مانندی قرار گرفته که درواقع اسپیکر نبوده و میکروفونی برای انجام مکالمات است.

با برگرداندن گوشی تغییرات بیشتری را نیز مشاهده خواهید کرد. رنگ مشکی ماتی که دراختیار ما است این تغییرات را بیشتر از سایر رنگ‌ها نشان می‌دهد. علاوه بر رنگ متفاوت و جدید، دوربین دوگانه و ملایم شدن برآمدگی درکنار تغییر محل نوار پلاستیکی آنتن‌ها که در این رنگ عملا غیرقابل مشاهده هستند باعث شده‌اند تا حس متفاوتی نسبت به آیفون‌های سال قبل داشته باشید. همچنین دو رنگ جدید نوارهای آنتن را نیز با همرنگ شدن با شاسی عملا ناپدید کرده‌اند.

آیفون 7 پلاس / iPhone 7 Plus

اما باتوجه‌به اینکه حتی خود شرکت اپل نیز تأکید داشته رنگ جت بلک به‌راحتی خش می‌پذیرد، سوالی که پیش می‌آید اینجا است که رنگ جدید آیفون در استفاده روزانه در چه حد مقام است؟ باید گفت اپل در این مورد صادقانه عمل کرده و به احتمال زیاد در همان ۲۴ ساعت اول استفاده شاهد خط و خش‌های هرچند ریز روی گوشی خواهید بود. لک‌پذیری گوشی نیز بسیار بالا است و نیاز به پاک کردن مداوم دارد. باید همیشه رنگ جت بلک را با دستمال نرم و مناسب پاک کنید چرا که پاک کردن با لباس نخی نیز باعث خش‌ افتادن روی گوشی گران‌قیمت شما می‌شود. اگر حساسیتی روی این موارد ندارید رنگ جت بلک آیفون 7 پلاس بسیار زیبا و متفاوت به‌نظر می‌رسد و باتوجه‌به لیز بودن کمتر نسبت به سایر رنگ‌ها، گزینه خوبی نیز خواهد بود. اما اگر نگران خط و خش روی گوشی هستید بهتر است به فکر رنگ‌های دیگر به‌خصوص مشکی مات که در این مقاله بررسی کردیم، باشید یا برای گوشی متفاوت خود کیس تهیه کنید!

به‌طور کلی اپل امسال ترجیح داده تا طراحی خوب و باکیفیتش را تغییر نداده و تنها به بهبودهای جزئی بسنده کند تا احتمالا سال بعد با دستی پر به بازار گوشی‌های هوشمند بیاید. رنگ‌های جدید، تغییر محل نوار آنتن‌ها و مقاومت در برابر آب به عمق یک متری، بهبودهای هستند که شاید برای بسیاری تعیین کننده نباشند، اما برای برخی نیز دلایل کافی برای کوچ کردن به نسل جدید گوشی‌های اپل باشند.

با این همه با پیشرفت‌هایی که گوشی‌های هوشمند در زمینه طراحی نسبت به زمان معرفی آیفون 6 داشته‌اند، تغییر محل آنتن و ملایم کردن برآمدگی دوربین تغییراتی نیستند که باعث متفاوت شدن آیفون 7 در قیاس با رقبا باشند. طراحی سری هفتم آیفون‌ها صرف‌نظر از رنگ‌های جدید هیچ شگفتی نسبت به دو نسل قبل ندارد و طراحی را نمی‌توان به‌تنهایی دلیلی برای خرید آیفون ۷ دانست.

اسپیکر

یکی از تغییرات مثبت آیفون ۷ در بخش اسپیکر، اضافه شدن اسپیکر دوم به آن بوده است. البته در نگاه اول ممکن است شیارهای زیر گوشی شما را به اشتباه انداخته و تصور کنید اسپیکرهای دوگانه در این بخش قرار دارند اما تنها یکی از آن‌ها اسپیکر بوده و دیگری میکروفون است. اسپیکر دوگانه در بخش اسپیکر مکالمات و در پنل جلوی گوشی تعبیه شده است.

این اسپیکر‌ها به‌طور قطع بهترین کیفیت را در بین تمامی آیفون‌ها تا به امروز دراختیار شما قرار می‌دهند و تغییری بسیار مهم به شمار می‌روند. البته جهت پخش صدا در این دو اسپیکر متفاوت است که کمی به تجربه‌ی کاربری ضربه وارد می‌کند چرا که کاملا متوجه متفاوت بودن جهت آن‌ها می‌شوید. بااین‌حال حجم بسیار خوب صدا و وجود حداقل یک اسپیکر در بخش جلوی گوشی در تجربه‌ی صوتی و مولتی‌مدیا نقشی انکارناپذیر دارد.

آیفون 7 پلاس / iPhone 7 Plus

اما یکی از پرهیاهوترین تغییرات حذف جک ۳.۵ میلی‌متری صدا در آیفون ۷ است که اپل حذف آن را شهامت خود خوانده است! بااین‌حال قرار دادن موتور Taptic، قرار دادن باتری بزرگ‌تر و مهم‌تر از همه کمک به فروش بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی هدفون‌های بی‌سیم یعنی بیتس که مالکیت آن دراختیار اپل است به‌نظر دلایل منطقی‌تر از شهامت می‌آیند. حذف جک ۳.۵ میلی‌متری صدا هرچه که باشد باعث بهبود تجربه کاربری نمی‌شود و شما را مجبور به استفاده از تبدیل یا هدفون‌های بلوتوث می‌کند.

Earpod های امسال حالا به درگاه لایتنینگ به‌صورت مستقیم متصل می‌شوند تا حالا این در گاه هم برای شارژ و هم برای اتصال هدفون استفاده شود که باعث پایین آمدن عمر استفاده از آن نیز خواهد شد. اما اگر همچنان می‌خواهید از جک ۳.۵ میلی‌متری صدا بهره ببرید اپل در جعبه‌ی گوشی تبدیلی را برای شما در نظر گرفته تا پورت لایتنینگ را به جک ۳.۵ میلی‌متری صدا تبدیل کنید. این تبدیل به جاگذاشته شده یا گم خواهد شد که در این صورت نیاز به پرداخت ۱۰ دلار و خرید تبدیل جدید خواهید داشت.

اما استفاده از درگاه لایتنینگ برای اتصال هدفون داخل جعبه‌ی گوشی تفاوتی در کیفیت صدای خروجی ایجاد نکرده و با همان کیفیت نسبتا خوب همیشگی رو‌به‌رو هستیم. در حالت کلی می‌توان به‌راحتی عنوان کرد که حذف جک ۳.۵ میلی‌متری صدا قدمی در راستای بهبود تجربه کاربران نبوده، اما اضافه شدن اسپیکر دوگانه گامی بزرگ رو به جلو در تجربه‌ی صوتی بوده است.

صفحه‌نمایش

اپل در iPhone 7 Plus از همان صفحه‌نمایش ۵.۵ اینچی نسل قبل با رزولوشن Full HD بهره برده است که به‌معنای ۴۰۱ پیکسل در هر اینچ است. با توحه به اینکه در گوشی‌های با قیمت بسیار پایین‌تر شاهد روزلوشن QHD بوده‌ایم انتظار افزایش رزولوشن در آیفون ۷ پلاس را نیز داشتیم اما این گونه نشده و رزولوشن این پنل برای سومین سال نیز دست نخورده باقیمانده است.

آیفون 7 پلاس / iPhone 7 Plus

5.5" IPS LCD 1080p

صفحه‌نمایش همچنان خوب است اما دیگر بهترین نیست

با وجود اینکه از نظر تراکم پیکسلی، صفحه‌نمایش آیفون توان رقابت با پرچمداران اندرویدی را ندارد، اما تجربه‌ی خوبی را به کاربر منتقل می‌کند. بااین‌حال وقتی این نمایشگر را درکنار یکی از پنل‌های AMOLED با رزولوشن QHD قرار می‌دهید، کفه‌ی ترازو به سمت پنل‌های AMOLED سنگینی می‌کند.

البته رزولوشن پایین دلیل بر بی‌کیفیت بودن این صفحه‌نمایش نیست. اپل در این پنل از طیف وسیع‌تری از رنگ‌ها بهره برده تا رنگ‌های بیشتری توسط آن به نمایش درآیند و از طرفی تراکم پیکسلی آن نیز برای چشم عادی بسیار مناسب است و به سختی می‌توان در آن پیکسل‌ها را مشاهده کرد. البته برای بهره‌گیری از طیف وسیع رنگ‌ها نیاز به محتوای مناسب دارید. اگر محتوای شما مناسب این طیف نباشد اپل با استفاده‌ی از روش‌های نرم‌افزاری آن را تغییر خواهد داد تا رنگ‌ها اشباع نشوند. بااین‌حال اگر محتوای مناسبی داشته باشید و به تماشای آن بپردازید نمایش رنگ‌های بیشتر به بهبود تجربه‌ی شما کمک شایانی خواهد کرد.

شاید پنل مورد استفاده در آیفون 7 پلاس به خوبی صفحه‌نمایش گلکسی نوت 7 نباشد اما قطعا بعد از آن می‌تواند یکی از بهترین‌ها لقب بگیرد. رنگ‌ها در این صفحه‌نمایش بسیار طبیعی نمایش داده می‌شوند و اپل مدعی است این پنل ۲۵ درصد نسبت به گذشته روشنایی بالاتری نیز دارد. پنل‌های مورد استفاده‌ی اپل همواره یکی از بالاترین روشنایی‌ها را داشته‌اند و آیفون ۷ پلاس نیز از این قاعده مستثنی نیست و مشاهده محتوا روی صفحه‌نمایش آن در زیر نور مستقیم خورشید به‌راحتی صورت می‌پذیرد. روشنایی حداقلی این پنل نیز برای استفاده طولانی مدت در محیط‌های تاریک مناسب است و حالت شب نیز به کمتر شدن آسیب وارد شده به چشم کمک بسیاری می‌کند.

صفحه‌نمایش آیفون 7 پلاس را می‌توان در تمامی بخش‌ها مانند دقت نمایش رنگ، کنتراست و روشنایی جزو بهترین‌ها دانست اما به‌راحتی می‌توان گفت صفحه‌نمایش گلکسی نوت 7 بهتر از آیفون 7 پلاس عمل کرده است. بااین‌حال به‌نظر می‌رسد اپل استفاده از پنل‌های OLED و رزولوشن‌های بالاتر را سال بعد اعمال خواهد کرد تا سامسونگ را در جایگاه بالاتر خود به چالش بکشد.

نرم‌افزار

نسخه دهم سیستم‌عامل اپل برای گوشی‌های هوشمند همانند آیفون 7 ازلحاظ ظاهری تغییر زیادی نکرده و تمامی تغییرات آن به‌راحتی کار و کاربردی شدن iOS منجر شده است. یکی از نقاط قوت اپل سیستم‌عامل آن بوده که هماهنگی بسیار خوبی با سخت‌افزار آیفون‌ها نیز دارد. از طرفی با داشتن گوشی ۳ یا ۴ سال قبل اپل نیز می‌توانید این به‌روزرسانی را دریافت کرده و ظاهری تازه به گوشی که شاید حالا قدیمی شده باشد، بدهید.

iOS 10 حالا از ویجت‌ها پشتیبانی می‌کند و با جدا کردن صفحه‌ای خاص برای ویجت‌ها به نوعی تمرکز بالا روی این بخش را بیش‌ازپیش نشان می‌دهد. به‌راحتی حالا می‌توانید اطلاعات بسیاری را روی لاک اسکرین خود مشاهده کنید و حتی با سوایپ به سمت چپ سریعا به دوربین گوشی دسترسی داشته باشید. ویژگی جالب دیگر در نسخه‌ی جدید آی او اس امکان پاک کردن برنامه‌های پیش‌فرض است که می‌توان برنامه‌های کم کاربردی مانند Tips را حذف کنید. البته حذف شدن برنامه به‌صورت کامل نیست و تنها برنامه و آیکن آن از دید شما پنهان می‌شود که البته بسیار خوب بوده و از شلوغ شدن گوشی شما جلوگیری می‌کند.

iOS 10

بزرگ‌ترین تغییر را می‌توان در بخش iMessage دانست که علاوه بر تغییرات ظاهری، از استیکرها پشتیبانی کرده و ویژگی‌های بسیاری مانند امکان ارسال نوشته روی عکس و تغییر پس‌زمینه چت را فراهم کرده است. 

همچنین کنترل سنتر نیز تغییراتی به خود دیده و دو صفحه شده تا بخش کنترل اپل موزیک، صفحه‌ای جدا در این بخش داشته باشد. همچنین تاگل‌ها تغییراتی به خود دیده‌اند و برای مثال می‌توانید فلش را در سه حالت نور پایین، متوسط و بالا تنظیم کنید تا شدت نوری متفاوتی را دراختیار شما برای استفاده به‌عنوان چراغ قوه قرار دهد. بااین‌حال همچنان نبود امکان دسترسی به بخش تنظیمات آیکن میان‌بر مربوطه یکی از ویژگی‌هایی است که در اندروید وجود دارد اما راهی به سیستم‌عامل اپل باز نکرده است.

یکی از تغییرات شاید مهم دیگر در بخش موزیک اپل است که حالا شباهت بیشتری با اسپاتیفای دارد و تبی برای مشاهده آهنگ‌های پخش شده‌ی اخیر نیز به آن اضافه شده تا یکی از مهم‌ترین ایرادات این سرویس برطرف شود. به‌علاوه حالا می‌توانید متن بسیاری از آهنگ‌ها را نیز تماشا کرده و باتوجه‌به علایق شما، آهنگ‌هایی که ار سوی اپل پیشنهاد می‌شوند را نیز مشاهده کنید که البته این بخش عملکرد خوبی در شناخت علایق شما دارد.

سیری نیز در iOS 10 کاربردی‌تر از قبل شده است و باتوجه‌به قرار گرفتن API آن دراختیار توسعه‌دهندگان به‌طور قطع در آینده شاهد گسترش عملکرد سیری و امکان استفاده از آن در اپلیکیشن‌های غیراپلی بیشتری نیز خواهیم بود.

iOS 10

اپلیکیشن فوتوز اپل تنها اپلیکیشنی نیست که می‌تواند تصاویر ثبت شده در گوشی را مرتب کرده و برای مثال براساس چهره یا محل ثبت عکس آن‌ها را مرتب کند. گوگل فوتوز از مدت‌ها قبل این کار را به نحو احسن انجام می‌داده، اما اپل قول این موضوع را داده که برای دسته‌بندی تصاویر نیازی به ارسال تصاویر به فضای ابری و تحلیل ابری نیست و با این اتفاق درواقع امنیت تصاویر شما نیز حفظ می‌شود. 

بااین‌حال، اپلیکیشن فوتوز بدون ایراد نیست و ممکن است گاهی اوقات تحلیل تصاویر چندین روز به طول بیانجامد، به‌خصوص اگر تعداد تصاویر بسیار زیاد باشند. از طرفی تحلیل تصاویر زمانی انجام می‌پذیرد که گوشی شما به منبع شارژ متصل باشد و این موضوع نیز دلیلی برای تأخیر در پردازش تصاویر است. اما در حالت کلی وجود اپلیکیشنی مشابه گوگل فوتوز اما به‌صورت پیش‌فرض روی آیفون‌ها قدمی مفید است و از طرفی تحلیل داده‌ها توسط این اپلیکیشن نیز به خوبی صورت می‌گیرد.

به‌طور کلی آی او اس ۱۰ تغییرات ریز و البته تاثیرگذاری دارد که باعث شده تجربه کاری شما به‌طور کلی تغییر کرده و بهبود بسیاری پیدا کند. از طرفی هماهنگی بسیار بالای نرم‌افزار و سخت‌افزار و البته پشتیبانی چندین ساله از گوشی شما باعث می‌شود تا آی او اس ۱۰ یکی از نکات قوت بسیار تعیین‌کننده در خرید گوشی‌های آیفون باشد.

دوربین

دوربین یا بهتر است بگوییم دوربین‌های آیفون 7 پلاس یکی از بزرگ‌ترین تغییرات در این گوشی را رقم زده‌اند. از زمانی‌که به یاد داریم دوربین‌ آیفون‌های اپل همه ساله پیشرفت چشمگیر داشته و هر سال بهتر از قبل شده‌اند و البته همواره اگر بهترین نباشند جزو بهترین‌ها بوده‌اند.

آیفون ۶ اس درحال‌حاضر نیز یکی از بهترین‌ها است و یکی از بزرگ‌ترین ضعف‌های آن در قیاس با رقبایی همچون گلکسی اس ۷ در محیط‌های تاریک و کم نور بود اما آیفون‌های امسال با f/1.8 آمده‌اند تا ضعف در این زمینه را نیز پشت سر بگذارند.

آیفون 7 پلاس / iPhone 7 Plus

با استفاده از ویژگی‌های جدید و البته فلش چهار رنگ آیفون‌های جدید اپل در محیط‌های کم نور به‌صورت محسوسی بهتر از آیفون 6 اس هستند اما در محیط‌های با نوردهی مناسب تفاوت عمده‌ای را به غیر از رنج داینامیک بهتر مشاهده نخواهید کرد. البته تصاویر ماکرو نیز با توجه دیافراگم f/1.8 خیلی بهتر از قبل شده و جلوه بوکه‌ی پس‌زمینه به بهتر شدن این تصاویر کمک بسیاری کرده است. با این همه در تصاویر با نوردهی مناسب به غیر از پیشرفت‌های کم در رنج داینامیک و روشنایی بیشتر تصاویر تغییر زیادی را مشاهده نخواهید کرد.

اما جایی که اپل سعی کرده متفاوت عمل و به نوعی تغییرات را محسوس‌تر  کند در استفاده از دو دوربین در آیفون 7 پلاس به خوبی به چشم می‌خورد. آیفون ۷ پلاس علاوه بر لنز ۲۸ میلی‌متری دارای زاویه دید گسترده، لنز تله‌فوتو ۵۶ میلی‌متری با f/2.8 نیز دارد. این دو لنز به‌صورت هم‌زمان با یکدیگر عمل می‌کنند به این ترتیب که می‌توانید با سویچ کردن به لنز تله‌فوتو زوم اپیتکال دو برابری را در دست داشته و به سوژه نزدیک‌تر شوید. اما به دلیل اینکه این کار به وسیله لنز انجام می‌شود افت کیفیتی مانند زوم دیجیتال رایج مشاهده نخواهید کرد که باعث می‌شود تصاویر بسیار خوبی را ثبت کنید.

هر چند این ویژگی جدید نبوده و در گوشی‌هایی مانند ال‌جی وی ۲۰ نیز شاهد آن بوده‌ایم اما امکان زوم دو برابری اپتیکال می‌تواند برای برخی بسیار جذاب باشد. البته می‌ توانید تا ۱۰ برابر زوم دیجیتال نیز داشته باشید که باعث افت زیادی در کیفیت تصاویر خواهد شد.

درحال‌حاضر تنها کاری که لنز دوم انجام می‌دهد زوم دو برابری اپتیکال است، اما اپل با ارائه به‌روزرسانی حالت پرتره‌ای را نیز به این دوربین اضافه خواهد کرد تا بلور کردن پس‌زمینه در عکس‌های پرتره تصاویر بهتر و جذاب‌تری داشته باشید. البته امیدواریم اپل به توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری اجازه دهد تا از پتانسیل این دوربین استفاده بیشتری بکنند.

اما در مورد کیفیت تصاویر ثبت شده به وضوح می‌توان بار دیگر دوربینی بسیار خوب را در آیفون 7 پلاس دید. لنز اصلی این گوشی تصاویری با کیفیت بالا، رنج داینامیک عالی و جلوه بوکه مناسب ثبت می‌کند و در محیط‌های تاریک نیز تصاویر آن روشنایی مناسب داشته و پیشرفت محسوسی نسبت به نسل قبل داشته است.

آیفون 7 پلاس / iPhone 7 Plus

12MP با لنز عریض و لنز تله فتو

اما لنز دوم باتوجه‌به f/2.8 که دارد تصاویر با نویز بیشتری ثبت می‌کند و رنج داینامیک چندان خوبی ندارند با این همه وظیفه لنز دوم دراختیار گذاشتن امکان زوم دوبرابری است که به خوبی از عهده‌ی آن برآمده است.

دوربین خودعکس یا سلفی آیفون 7 نسبت به گذشته تغییراتی داشته و حالا از سنسوری ۷ مگاپیکسلی بهره می‌برد که تصاویر با وضوح و کیفیت بهتری را نسبت به نسل قبل به ثبت می‌رسانند.

بار دیگر دوربین آیفون 7 پلاس یک از بهترین‌ها است و یکی از بهترین تجربه‌های عکاسی را دراختیار کاربران قرار می‌دهد اما شاید این سؤال پیش آید که دوربین آیفون 7 بهتر است یا سایر رقیا مانند گلکسی نوت ۷ و اس ۷؟ برای رسیدن به پاسخ این سؤال منتظر مقایسه دوربین زومیت باشید.

گالری تصاویر دوربین آیفون 7 پلاس:

(برخی از تصاویر دو بار گرفته شده‌اند. یک بار در حالت عادی و بار دیگر با بزرگنمایی اپتیکال ۲ برابر )

نمونه تصاویر آیفون 7 پلاس دوربین
نمونه تصاویر آیفون 7 پلاس دوربین
نمونه تصاویر آیفون 7 پلاس دوربین
نمونه تصاویر آیفون 7 پلاس دوربین
نمونه تصاویر آیفون 7 پلاس دوربین
نمونه تصاویر آیفون 7 پلاس دوربین
نمونه تصاویر آیفون 7 پلاس دوربین
نمونه تصاویر آیفون 7 پلاس دوربین
نمونه تصاویر آیفون 7 پلاس دوربین
نمونه تصاویر آیفون 7 پلاس دوربین
نمونه تصاویر آیفون 7 پلاس دوربین
نمونه تصاویر آیفون 7 پلاس دوربین
نمونه تصاویر آیفون 7 پلاس دوربین
نمونه تصاویر آیفون 7 پلاس دوربین
نمونه تصاویر آیفون 7 پلاس دوربین
نمونه تصاویر آیفون 7 پلاس دوربین
نمونه تصاویر آیفون 7 پلاس دوربین
نمونه تصاویر آیفون 7 پلاس دوربین
نمونه تصاویر آیفون 7 پلاس دوربین
نمونه تصاویر آیفون 7 پلاس دوربین
نمونه تصاویر آیفون 7 پلاس دوربین
نمونه تصاویر آیفون 7 پلاس دوربین
نمونه تصاویر آیفون 7 پلاس دوربین
نمونه تصاویر آیفون 7 پلاس دوربین
نمونه تصاویر آیفون 7 پلاس دوربین
نمونه تصاویر آیفون 7 پلاس دوربین
نمونه تصاویر آیفون 7 پلاس دوربین
نمونه تصاویر آیفون 7 پلاس دوربین
نمونه تصاویر آیفون 7 پلاس دوربین
نمونه تصاویر آیفون 7 پلاس دوربین

بازده و عملکرد

اپل طبق روال همه‌ ساله‌ی این شرکت، همراه‌با معرفی آیفون 7 یک پردازنده‌ی جدید را نیز رونمایی کرد. سیستم-روی-یک-چیپِ جدید اپل، A10 Fusion نام دارد و همچنان اپل توضیحات فنی در باره‌ی این پردازنده را منتشر نکرده است. بااین‌حال کالبدشکافی‌ و تصویری که از Die آن گرفته شده اطلاعاتی از این پردازنده را در اختیارمان قرار داده است. درحال‌حاضر می‌دانیم که حداقل، نسخه‌ای که توسط TSMC تولید شده است براساس لیتوگرافی ۱۶ نانومتری ساخته شده و این بدین معنی است که برای سه نسل پشت سر هم، پردازنده‌ی آیفون‌ها برپایه‌ی یک لیتوگرافی ساخته می‌شوند. ابعاد این پردازنده که به‌گفته‌ی اپل ۳.۳ میلیارد ترانزیستور در خود دارد ۱۲۵ میلی‌متر مکب است.

آیفون 7 پلاس / iPhone 7 Plus

A10 اولین پردازنده‌ی ۴ هسته‌ای در بین آیفون‌ها است. از این چهار هسته، ۲ هسته پر توان و ۲ هسته کم مصرف و با توان پایین‌تر هستند. هنوز مشخص نیست که این هسته‌ها بر پایه‌ی چه معماری درکنار یکدیگر کار می‌کنند اما بعضی معتقدند که اپل از معماری big.LITTLE‌ آرم بهره برده است. بااین‌حال می‌دانیم که دو هسته‌ی کم مصرف در انجام امور عادی که نیازی به قدرت پردازشی بالا ندارند مورد استفاده قرار می‌گیرند تا مصرف انرژی به حداقل برسد و دو پردازنده‌ی پر توان نیز در انجام بازی‌های یا پردازش‌های سنگین وارد عمل می‌شوند. با وجود اینکه هنوز دقیقا نمی‌دانیم فرکانس کاری این هسته‌های چیست اما برخی از کارشناسان حدس می‌زنند که حداکثر فرکانس کاری این پردازنده ۲.۴ گیگاهرتز است. با وجود اینکه اپل اعلام کرد که A10 نسبت به A9 چهل درصد قوی‌تر شده است اما در بنچمارک‌های مختلف بهبود پردازنده‌ی آیفون 7 نسبت به آیفون 6s بین ۲۰ تا ۴۰ درصد است. این در حالی است که A9 نسبت به نسل قبل خود ۷۰ درصد سریع‌تر عمل می‌کرد.

این پردازنده با ۳ گیگابایت حافظه‌ی رم همراه شده است تا خیال کاربر از اجرای روان تمام اپلیکیشن‌ها و بازی‌های موجود در اپ‌استور راحت شود. هرچند هنوز هم اپلیکیشنی وجود ندارد که A9 نتواند آن را به بهترین شکل اجرا کند.

طی چند هفته‌ی اخیر حتما اخبار مربوط به ایجاد صدا در آیفون ۷ در زمان فشار به پردازنده را شنیده‌اید تنها یک بار با نویز ریزی مواجه شدیم و آن هم در فیلم‌برداری 4K بود. این مشکل در استفاده روزمره و حتی اجرای بازی‌ها نیز رخ نمی‌دهد و جای نگرانی نیست. 

باتری

اپل باتوجه‌به حذف جک ۳.۵ میلی‌متری صدا و فضای خالی که این اتفاق دراختیار طراحان قرار داده توانسته حجم باتری را از ۲۷۵۰ میلی‌آمپر ساعت به ۲۹۰۰ میلی‌آمپر ساعت برساند. اپل وعده‌ی افزایش یک ساعتی شارژدهی باتری را داده است که این موضوع در تست‌های ما نیز نمایان است. 

اما عملکرد باتری این فبلت در عمل چگونه است؟ طبق روال همیشه روشنایی صفحه‌نمایش آیفون را روی ۵۰ درصد قرار داده، ارتباطات بی‌سیم را قطع کرده و ویدئویی با رزولوشن HD را تا رسیدن شارژ باتری از ۱۰۰ به صفر پخش کردیم. باتری آیفون 7 پلاس توانست در این تست قبل از اتمام کامل شارژ  ۱۴ ساعت و ۲۰ دقیقه دوام بیاورد که این مدت زمانی بسیار خوب به شمار می‌رود. به‌علاوه آیفون ۷ پلاس می‌تواند تا حدود ۱۲ ساعت وبگردی را نیز برای کاربران تضمین کند.

آیفون 7 پلاس / iPhone 7 Plus

همان‌طور که می‌بینید آیفون ۷ پلاس شارژدهی بسیار خوبی دارد و عملا یک روز نیمه سنگین کاری را به خوبی جواب خواهد داد. البته آیفون ۷ پلاس در قیاس با گذشته شارژدهی بهتری دارد، اما این تفاوت در استفاده روزانه چندان محسوس نیست. اما مهم‌ترین بخش زمان بسیار طولانی مدت شارژ آیفون ۷ پلاس است. برای شارژ باتری فبیلت اپل با استفاده از شارژر تعبیه شده در جعبه‌ی گوشی نیاز به سه ساعت زمان دارید که در قیاس با رقبایی که حالا از شارژ سریع پشتیبانی می‌کنند بسیار ناامید کننده است.

جمع‌بندی

در یک جمله می‌توان گفت آیفون‌های امسال اپل تغییرات شگفت‌انگیز و بزرگی نسبت به نسل قبل نداشته‌اند و درواقع زیربنایی برای آیفون سال بعد فراهم کرده‌اند. آیفون ۶ اس پلاس درحال‌حاضر یکی از بهترین فبلت‌های بازار است و آیفون 7 پلاس تغییرات زیادی نسبت به آن نداشته که ارتقا از پرچم‌دار سال قبل اپل به پرچمداران امسال را توجیه کند. اگر رنگ جدید اهمیت زیادی برای شما نداشته و مقاومت در برابر آب و گرد غبار نقشی اساسی در انتخاب گوشی هوشمند برای شما بازی نمی‌کند بهتر است منتظر آیفون سال بعد بمانید.

اما سؤال بعدی که ممکن است مطرح شود این است که آیفون 7 پلاس بهتر است یا گلکسی نوت 7 سامسونگ؟ اگر تنها ظاهر در این مورد تأثیرگذار باشد برنده‌ی واضح این مقایسه گلکسی نوت ۷ خواهد بود، اما اکوسیستم iOS درکنار پشتیبانی بی‌نظیر اپل برای سال‌های متمادی نیز قابل صرف‌نظر نیست و باعث می‌شود آیفون 7 پلاس مزیت بزرگی نسبت به رقبای اندرویدی خود داشته باشد. بااین‌حال مقایسه‌ای عمیق بین آیفون ۷ پلاس و گلکسی نوت ۷ سامسونگ انجام خواهیم داد تا این مورد را از همه‌ی جنبه‌ها مورد بررسی قرار دهیم.

آیفون 7 پلاس / iPhone 7 Plus

به‌طور کلی دوربین ارتقا یافته، رنگ‌بندی‌های جدید، مقاومت در برابر آب و البته پردازنده‌ای بسیار قدرتمند باعث شده‌اند گوشی‌های بسیار خوب سال قبل بهتر نیز بشوند و آیفون 7 پلاس به یکی از بهترین‌های بازار تبدیل شود اما مواردی مثل طراحی تکراری و حذف جک هدفون عواملی هستند که به‌راحتی نمی‌توان از آن گذر کرد و از طرفی وعده‌ی آیفون با تغییرات گسترده در سال آینده به نوعی ممکن است شما را از خرید آیفون 7 پشیمان کند. در نهایت اگر آیفون 6 یا آیفون‌ها قبلی را دارید یا می‌خواهید گوشی جدید و پرچم‌دار بخرید می‌توانید آیفون 7 پلاس را در لیست گوشی‌های مدنظر خود قرار دهید.

آیفون ۷ پلاس اپل با قیمت پایه‌ی ۳,۲۹۰,۰۰۰ تومان در فروشگاه اپل نیک به فروش می‌رسد. در پایان از شما دعوت می‌کنیم برای مشاهده مشخصات فنی کامل، قیمت گوشی آیفون ۷ پلاس در فروشگاه‌های اینترنتی و مقایسه‌ی آن با دیگر محصولات از صفحه‌ی آیفون 7 پلاس اپل در دیتابیس محصولات زومیت استفاده کنید.

نکات مثبت

  • کیفیت ساخت عالی
  • صفحه‌نمایش با کیفیت بسیار خوب
  • دوربین با عملکرد عالی
  • ضد آب و گرد و غبار بودن گوشی

نکات منفی

  • حذف جک ۳.۵ میلی‌متری صدا
  • نسخه جت بلک به‌راحتی خش و لکه برمی‌دارد
  • ابعاد بزرگ‌تر نسبت به گوشی‌هایی با نمایشگر ۵.۵ اینچ
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات