لینوکس مینت 18: بررسی ویژگی ها و تغییرات جدید توزیع مینت

دوشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
اولین نسخه‌ی رسمی سیستم عامل لینوکس مینت 18 موسوم به Sarah حدود ۵۰ روز پیش منتشر شده و در ۳ ویرایش در اختیار همه‌ی کاربران توزیع‌های لینوکسی قرار گرفته است. هم‌اکنون این نسخه از مینت، مانند سایر سیستم عامل‌های رقیب دارای رابط کاربری مسطح است. همراه زومیت باشید تا به ویژگی‌ها و تغییرات جدید نسخه‌ی 18 لینوکس مینت (Linux Mint) بپردازیم.
تبلیغات

حدود ۵۰ روز پیش اولین نسخه‌ی رسمی سیستم عامل لینوکس مینت 18 تحت عنوان سارا (Sarah) در ۳ ویرایش MATE ،Cinnamon و Xfce منتشر شده و در اختیار همه‌ی کاربران علاقه‌مند به توزیع‌های لینوکسی قرار گرفته است.

سیستم عامل لینوکس مینت هم مانند سایر سیستم عامل‌های رقیب از جمله اندروید گوگل و ویندوز 10 شرکت مایکروسافت، به خاطر محبوبیت بالا در بین کاربران از رابط کاربری مسطح استفاده کرده است. در این مقاله قصد داریم به ویژگی‌ها و تغییرات جدید نسخه‌ی 18 لینوکس مینت (Linux Mint) که یک سیستم عامل کاملا رایگان و منبع باز (open source) است بپردازیم.

۱- انتخاب دسکتاپ

لینوکس مینت همانند نسخه‌ی اخیر سیستم عامل اوبونتو که برپایه‌ی آن است، به دلیل پشتیبانی ۵ ساله به وسیله‌ی توسعه دهندگان، گزینه‌ای عالی برای کسب و کار محسوب می‌شود. به علاوه، سیستم عامل لینوکس مینت امکان انتخاب محیط دسکتاپ را در اختیار کاربران علاقه‌مند گذاشته است. رابط کاربری Cinnamon 3.0 لینوکس مینت که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، به وسیله‌ی گروه مینت توسعه داده شده و دسکتاپ پیش‌فرض سیستم عامل یاد شده است.

لینوکس مینت 18

در این‌جا هم می‌توانید ویرایش MATE لینوکس مینت را مشاهده کنید. ویرایش MATE برپایه‌ی GNOME 2 توسعه داده شده است.

لینوکس مینت 18

۲- مجموعه‌ای جدید از نرم‌افزارها: نمایش تصاویر

لینوکس مینت ۱۸ مجموعه‌ی جدیدی از نرم‌افزارهای پیش‌فرض را تحت عنوان X Apps برای اجرا در محیط دسکتاپ GTK در اختیار کاربران گذشته است. هدف از مجموعه‌ی نرم‌افزاری X Apps، ارائه‌ی نرم‌افزارهای اصلی برای استفاده در محیط دسکتاپ لینوکس مینت است. در این‌جا می‌توانید Xviewer را که یک نرم‌افزار پیش‌فرض و بر پایه‌ی Eye of GNOME برای نمایش تصاویر است، مشاهده کنید.

لینوکس مینت 18

۳- مجموعه‌ای جدید از نرم‌افزارها: نمایش اسناد

همچنین بخشی از مجموعه نرم‌افزارهای پیش‌فرض، ابزار Xviewer برای نمایش و مدیریت اسناد و فایل‌های PDF است. با این که مجموعه‌ی نرم‌افزاری X Apps دارای نرم‌افزارهای پیش‌فرض است اما هنوز هم نرم‌افزارهای جایگزین زیادی در منابع نرم‌افزاری مینت قابل دسترس است. بنابراین کاربران می‌توانند در کنار نرم‌افزارهای پیش‌فرض، اقدام به نصب نرم‌افزارهای دیگری هم کنند. این کاربران در نهایت می‌توانند درباره‌ی بهترین گزینه برای استفاده‌ی مداوم تصمیم بگیرند.

لینوکس مینت 18

۴- مجموعه‌ای جدید از نرم‌افزارها: نمایش ویدیوها

نرم‌افزار Xplayer که برپایه‌ی Totem توسعه داده شده، در حال حاضر به عنوان نرم‌افزار پیش‌فرض پخش محتوای رسانه‌ای مانند موسیقی و فیلم کاربرد دارد. روی آوردن به استفاده از مجموعه‌ی نرم‌افزاری X Apps برای کاربران قدیمی بسیار آهسته خواهد بود. به عنوان مثال طبق اظهار تیم توسعه دهنده‌ی لینوکس مینت، نرم‌افزار Xplayer در حقیقت بسیار شبیه به پخش کننده‌ی فایل‌های رسانه‌ای Totem موجود در سیستم عامل لینوکس مینت 17 بوده و به نوعی نسخه‌ی جدیدتر آن محسوب می‌شود.

لینوکس مینت 18

۵- مجموعه‌ای جدید از نرم‌افزارها: سازماندهی تصاویر

سیستم عامل لینوکس مینت ۱۸ از نرم‌افزار Pix که برپایه‌ی gThumb طراحی شده، برای سازماندهی تصاویر استفاده می‌کند.

لینوکس مینت 18

۶- ابزار مدیریت بروزرسانی بهبود یافته

سیستم عامل لینوکس مینت رویکردی محافظه‌کارانه برای بروزرسانی نرم‌افزار اتخاذ کرده که شامل ابزار مدیریت بروزرسانی اختصاصی برای کمک به نگهداری ساده‌تر نرم‌افزارها و سیستم عامل است. ابزار مدیریت بروزرسانی در این نسخه، به میزان قابل توجهی بهبود یافته است. به عنوان نمونه دو گزینه‌ی تنظیماتی جدید، امکان مشاهده و انتخاب بروزرسانی‌های هسته (kernel) را در اختیار کاربران گذاشته است.

لینوکس مینت 18

۷- سیاست بروزرسانی ساده و صریح

با وجود این که نسخه‌های قبلی ابزار مدیریت بروزرسانی سیستم عامل لینوکس مینت قابل پیکربندی بود اما همیشه استفاده از آن حتی برای کاربران حرفه‌ای هم ساده و راحت نبود. در حال حاضر، صفحه‌ای جدید نحوه‌ی دریافت بروزرسانی را توضیح داده و امکان انتخاب سیاست بروزرسانی مورد نظر هر کاربر را با ۳ گزینه‌ی عدم آسیب‌رسانی به رایانه (Don’t break my computer)، بهینه‌سازی پایداری و امنیت (Optimize stability and security) و بروزرسانی دائمی همه‌ی موارد (Always update Everything) فراهم می‌کند.

لینوکس مینت 18

۸- تم کاملا جدید Mint Y

سال ۲۰۱۰ میلادی سیستم عامل لینوکس مینت ۱۰، همراه با تم فلزی جدیدی تحت عنوان Mint X معرفی شد. هم‌اکنون با هدف دنبال کردن روند قبلی، تم جدید لینوکس مینت ۱۸ تحت عنوان Mint Y معرفی شده که دارای طراحی مدرن، تمیز و حرفه‌ای است. در تصویر زیر نسخه‌ی روشن تم دسکتاپ MATE قابل مشاهده است.

لینوکس مینت 18

۹- نسخه‌ی تیره‌ی تم Mint Y

تم‌های جدید سری Mint Y دارای نسخه‌های روشن، تیره و مخلوطی از رابط کاربری ویرایش‌های MATE و Cinnamon سیستم عامل لینوکس مینت هستند. طبق اظهار گروه توسعه دهنده‌ی مینت، تا زمان کامل شدن و به بلوغ رسیدن تم Mint Y، تم Mint X هنوز به عنوان تم پیش‌فرض لینوکس مینت ۱۸ استفاده خواهد شد.

لینوکس مینت 18

۱۰- تصاویر پس‌زمینه‌ی جدید و موارد دیگر

علاوه‌بر موارد یاد شده، سیستم عامل لینوکس مینت ۱۸ دارای مجموعه تصاویر پس‌زمینه‌ی جدید، عملکردهای امنیتی نوین و نسخه‌ی ۴.۴ کرنل لینوکس است. توزیع لینوکسی مینت ۱۸ تا سال ۲۰۲۱ بروزرسانی‌های امنیتی را دریافت خواهد کرد. اگر مایل به نصب و بررسی یکی از ویرایش‌های سیستم عامل لینوکس مینت هستید، می‌توانید با مراجعه به بخش دانلود وب‌سایت لینوکس مینت یکی از ویرایش‌ها را دریافت کنید.

لینوکس مینت 18

آیا از سیستم عامل Linux Mint استفاده می‌کنید؟ نظر شما دربار‌ه‌ی رابط کاربری و تغییرات این سیستم عامل چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات