بررسی گلکسی نوت 7 سامسونگ

سه‌شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
مطالعه 26 دقیقه
گلکسی نوت ۷ نتیجه‌ی تکامل شش نسل از سری نوت سامسونگ است. گلکسی نوت ۷ بهترین گوشی سامسونگ تا به امروز و شاید هم بهترین گوشی هوشمند دنیای اندروید باشد.
تبلیغات

گلکسی نوت 7 نام نسخه‌ی ششم از سری نوت سامسونگ است. سامسونگ با گذر کامل از عدد ۶ نام محصول جدید خود را برای هماهنگی بیشتر با سری اس برگزیده است و این موضوع را حتی در طراحی گوشی نیز می‌توانید مشاهده کنید. اما گذر کامل از یک نسل و نام‌گذاری فبلت جدید به اسم گلکسی نوت ۷ به‌معنای پیشرفتی به اندازه‌ی دو نسل در این گوشی است؟

مقاله‌های مرتبط:

    سری نوت سامسونگ از زمان معرفی در سال ۲۰۱۱ ابتدا با صفحه‌نمایش بزرگ خود توجهات را به سمت خود جلب کرد و بعدها با اصرار سامسونگ و بازاریابی موفقی که این شرکت انجام داد توانست این سری از گوشی‌های خود را به یک گوشی محبوب تبدیل کرده و حتی به نوعی مفهوم فبلت را در بازار گوشی‌های هوشمند جا بیاندازد. حالا سامسونگ در نسل ششم از این سری به سراغ نام‌گذاری هماهنگ با سری اس رفته و این فبلت را گلکسی نوت ۷ نامیده است که البته این موضوع در طراحی گوشی کاملا مشهود است.

    Galaxy Note 7 / گلکسی نوت 7

    سامسونگ مانند روند سال‌های گذشته که در سری اس ۷ به اوج خود رسید در گلکسی نوت ۷ نیز تمرکز به حل مشکلات نسل قبل داشته و تغییرات زیادی در طراحی گوشی خود ایجاد نکرده و حتی سخت‌افزاری مشابه با گلکسی اس ۷ را برای گوشی خود انتخاب کرده است تا با رفع ایرادات گلکسی نوت ۵ به نوعی طرفداران این سری از گوشی‌های خود را به خرید فبلت جدید سری نوت ترغیب کند. آیا سامسونگ می‌تواند در این زمینه موفق عمل کند. در ادامه با زومیت همراه باشید تا به بررسی گلکسی نوت 7 بپردازیم.

    برای بررسی این محصول از دید عملکرد در بازی‌های و ویژگی‌های مخصوص به سرگرمی، به مقاله بررسی گلکسی نوت 7 سامسونگ در زومجی مراجعه کنید.

    گلکسی نوت 7 را می‌توانید با قیمت ۳٫۲۰۰٫۰۰۰ تومان از فروشگاه آل‌دیجیتال خریداری کنید. برای مشاهده پایین‌ترین قیمت گوشی های سامسونگ از بین فروشگاه‌های مختلف به بخش محصولات زومیت مراجعه کنید.

    مشخصات فنی Galaxy Note 7:

    • پردازنده‌ی ۸ هسته‌ای ۶۴ بیتی اکسینوس ۸۸۹۰
    • نمایشگر ۵.۷ اینچی با رزولوشن ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل همراه‌با پنل امولد و تراکم پیکسلی ۵۱۸ پیکسل در هر اینچ
    • پردازنده‌ی گرافیکی Mali-T880 MP12
    • دوربین ۱۲ مگاپیکسلی در پشت با فلش یک گانه و دوربین جلوی ۵ مگاپیکسلی
    • اندروید نسخه‌ی ۶.۰.۱ 
    • ابعاد ۱۵۳.۵ در ۷۳.۹ در ۷.۹ میلی‌متر با وزن ۱۶۹ گرم
    • باتری ۳۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی لیتیوم یونی
    • پشتیبانی از شبکه 3G و 4G و بلوتوث نسخه‌ی 4.2
    • پشتیبانی از دو سیم‌کارت هم‌زمان
    • مجهز به حسگر اثر انگشت و اسکنر عنبیه چشم
    • قیمت حدود ۳ میلیون تومان

    طراحی

    گلکسی نوت ۷ در نگاه اول شباهت بسیاری به گلکسی اس ۷ اج دارد و شاید یک کاربر عادی نتواند تفاوت این دو گوشی را تشخیص دهد. با این حال اندکی دقت می‌تواند تفاوت‌ها بسیاری را نمایان کند. تمامی پورت‌ها و دکمه‌ها شبیه به اس ۷ اج هستند اما سامسونگ برای اولین‌بار رو به استفاده از پورت یو‌اس‌بی نوع سی (USB Type C) آورده و علاوه بر آن در مقایسه با گلکسی اس ۷ اج شاهد حضور قلم اس پن نیز هستیم.

    Galaxy Note 7 / گلکسی نوت 7

    قلم اس پن در مقایسه با گذشته، نوک باریک‌ترِ ۰.۷ میلی‌متر دارد و حساسیت آن نسبت به فشار بیشتر شده است. نکته‌ی جالب این است که در برخی بخش‌های گوشی می‌توانید روی بخش‌های خمیده‌ی صفحه‌نمایش با قلم بنویسید هر چند این کار به سختی صورت می‌گیرد و مشخصا سامسونگ قلم را برای نوشتن در این بخش‌ها در نظر نگرفته است. با ضد آب و گرد و غبار شدن گوشی، قلم اس پن نیز ضد آب شده تا بتوانید زیر آب نیز به یادداشت‌برداری بپردازید. این ویژگی به خودی خود عملا بدون کاربرد است اما موضوع مهمی در این زمینه وجود دارد. برای مثال در روزهای بارانی که صفحه‌نمایش خیس شده و حساسیت خود به لمس انگشت را از دست می‌دهد یا روزهای سردی که دستکش به دست دارید می‌توانید از قلم برای کار با گوشی استفاده کنید.

    حسگر اثر انگشت در گوشی‌های سری نوت سامسونگ از گلکسی نوت ۴ آغاز شد و حالا به نظر می‌رسد این حسگر در گلکسی نوت ۷ به تکامل رسیده است. حسگر مورد استفاده در این گوشی بسیار سریع است و تقریبا در همه‌ی شرایط، اثر انگشت را شناسایی می‌کند. البته اگر انگشت خیس یا چرب باشد دقت حسگر نیز کاهش می‌یابد. تنظیم حسگر اثر انگشت نیز خیلی سریع و ساده است و با ۶ تا ۷ بار تماس با حسگر، اثر انگشت شما ثبت می‌شود. در آزمایش‌هایی که انجام دادیم حسگر اثر انگشت گلکسی نوت ۷ بهتر و سریع‌تر از حسگر مشابه در گلکسی اس ۷ کار می‌کند.

    Galaxy Note 7 / گلکسی نوت 7
    Galaxy Note 7 / گلکسی نوت 7
    Galaxy Note 7 / گلکسی نوت 7
    Galaxy Note 7 / گلکسی نوت 7

    سامسونگ در گلکسی نوت ۵ نشان داد که خمیدگی قاب پشتی می‌تواند به‌راحتی کار با گوشی اضافه کند و در گلکسی اس ۶ اج پلاس راحتی کار با گوشی دارای لبه‌های جلوی خمیده را نشان داده و حالا در نوت ۷ هر دو بخش را خمیده کرده تا استفاده از گوشی ساده‌تر و ظاهر آن زیباتر شود. اما برخلاف گلکسی اس ۷ اج این خمیدگی ملایم‌تر بوده و حالا گوشی حالتی کاملا متقارن یافته و خمیدگی قاب پشتی با خمیدگی لبه‌های نمایشگر کاملا متقارن هستند تا گوشی حس بهتری را به کاربر بدهد. همچنین این خمیدگی باعث شده تا صفحه‌نمایش در لبه‌ها بدون حاشیه به نظر برسد و ابعاد گوشی نیز با توجه به صفحه‌نمایش بزرگ ۵.۷ اینچی کمتر از بسیاری از فبلت‌های موجود در بازار باشد.

    گلکسی نوت7 / Galaxy Note 7
    گلکسی نوت7 / Galaxy Note 7

    مشکل بزرگی که گلکسی اس ۷ اج و پنل خمیده‌ی آن دست‌وپنجه نرم می‌کرد، لمس‌های ناخواسته بود که در مدت طولانی کار با گوشی باعث لطمه خوردن تجربه‌ی کاربری می‌شد اما حالا سامسونگ در گلکسی نوت ۷ به ترکیبی از زیبایی و کارایی دست پیدا کرده و دیگر به ندرت شاهد لمس‌های ناخواسته‌ی لبه‌های صفحه‌نمایش هستیم. همچنین حالا فریم فلزی اطراف گوشی نیز با توجه به رنگ خود گوشی در رنگ‌بندی‌های مختلف متفاوت شده و برای مثال گوشی رنگ آبی، فریم طلایی و گوشی مشکی دارای فریم مشکی نیز هست تا گوشی طراحی خاص‌تری داشته باشد.

    اما تفاوت عمده‌ی دیگر در اطراف هدفون مکالمات گوشی به چشم می‌خورد. در کنار دوربین سلفی دوربینی دیگر تعبیه شده و در بخش سمت چپ هدفون مکالمات شاهد حضور حسگر مادون قرمز هستیم. این دوربین در کنار حسگر برای اسکن عنبیه‌ی چشم تعبیه شده‌اند که در بخش‌های بعدی به بررسی عملکرد و دقت آن خواهیم پرداخت.

    در حالت کلی گلکسی نوت 7 دارای طراحی آشنا همانند گلکسی اس ۷ اج است اما تغییرات کوچکی که در ن ایجاد شده می‌توان گفت زبان طراحی سامسونگ را به بلوغ رسانده است. شاید بتوان گفت گلکسی نوت ۷ از لحاظ طراحی با صرفه‌نظر از لیز بودن لکه‌پذیر بودن قاب پشتی، ایرادی ندارد. بلوغ طراحی گوشی باعث می‌شود از ایرادات کوچک چشم‌پوشی کنیم و گلکسی نوت ۷ را از لحاظ طراحی زیباترین گوشی ساخته شده تا به امروز بدانیم.

    گلکسی نوت ۷ از استاندارد IP68 پشتیبانی می‌کند و این به‌معنی مقاومت گوشی در برابر نفوذ مایعات و گرد و غبار به داخل گوشی است. سامسونگ همچون گلکسی اس ۷ در گلکسی نوت ۷ نیز، گوشی را از داخل ضد آب کرده است تا ظاهر گوشی دچار تغییر نشود و درگاه‌ها بدون نیاز به درپوش باشند. البته این نوع از ضد آب کردن گوشی باعث می‌شود صدای اسپیکرها کاهش یابد. استاندارد IP68 به‌معنی حفاظت کامل گوشی در برابر نفوذ گرد و غبار و مایعات تا عمق ۱.۵ متری آب است. اما در نظر داشته باشید که اگر به هر دلیلی مایعات به داخل گوشی نفوذ کند و دچار آسیب شود گارانتی، هزینه‌ی وارد شده به گوشی شما را متقبل نمی‌شود.

    Galaxy Note 7 / گلکسی نوت 7

    اسکنر عنبیه چشم

    اما یکی از مواردی که سامسونگ در مراسم معرفی تمرکز ویژه‌ای روی آن داشت اسکنر عنبیه چشم است. این اسکنر قبلا در گوشی‌هایی مانند لومیا ۹۵۰ نیز استفاده شده، اما در آن گوشی در واقع جایگزین حسگر اثر انگشت شده بود؛ اما سامسونگ در کنار حسگر اثر انگشت از این اسکنر نیز بهره برده است. همین ابتدا ذکر این نکته ضروری است که اسکنر عنبیه چشم به هیچ عنوان سریع‌تر از حسگر اثر انگشت نیست و شاید در آینده نیز این موضوع چندان تغییر نکند، به‌خصوص اگر عینک به چشم داشته یا از لنز استفاده می‌کنید.

    توجه داشته باشید که تنها یک جفت چشم را می‌توانید برای کار با این اسکنر تنظیم کنید. تنها کافی است در بخش امنیتی به قسمت Iris بروید و با توجه به توضیحات ارائه شده چشمان خود را در برابر اسکنر قرار دهید تا در عرض دو تا سه ثانیه تنظیم آن به اتمام برسد. اما برای باز کردن گوشی با اسکنر عنبیه چشم کافی است با دکمه‌ی پاور گوشی را روشن کرده، با سوایپ انگشت روی صفحه‌نمایش اسکنر فعال شده و با تاباندن اشعه مادون قرمز شروع به کار می‌کند. کافی است چشمان خود را در فاصله‌ی نزدیک و مستقیم جلوی اسکنر قرار دهید تا به سرعت عنبیه‌ی چشم شما اسکن شده و گوشی باز شود.

    Galaxy Note 7 / گلکسی نوت 7

    اما در مورد سرعت کارکرد این اسکنر باید گفت که با فعال شدن آن و عادت به کار با این اسکنر به سرعت چشمان شما شناسایی و گوشی باز خواهد شد اما کارهای ابتدایی از قبیل روشن کردن صفحه‌نمایش، سوایپ و قرار دادن گوشی در راستای چشمانتان باعث می‌شود تا کل فرایند باز کردن قفل گوشی نسبت به حسگر اثر انگشت طولانی‌تر باشد. با این حال شاید بهترین کاربرد را برای این اسکنر در ویژگی‌ نرم‌افزاری Secure Folder یا زمانی دانست که برای مثال در دستان خود دستکش دارید و نمی‌توانید با استفاده از اثر انگشت قفل گوشی را باز کنید. در مورد استفاده از Secure Folder نیز در بخش نرم‌افزار توضیحات کافی داده خواهد شد.

    اسپیکر

    اسپیکر گوشی‌های سامسونگ هیچ‌گاه جزو نکات قوت آن‌ها نبوده و این روند در گلکسی نوت ۷ نیز تکرار شده است. اسپیکر مورد استفاده در گلکسی نوت ۷ دقیقا مشابه با گلکسی اس ۷ اج است و در بخش زیری فریم فلزی گوشی قرار گرفته است. این اسپیکر همانند گذشته عملکرد متوسطی دارد.

    حداکثر حجم صدا در حد متوسط است و کیفیت آن نیز در حد متوسط است. به‌علاوه محل قرارگیری این اسپیکر تک گانه در گوشی که صفحه‌نمایش با ابعاد بزرگ داشته و به‌طور قطع استفاده‌هایی در زمینه مدیا و پخش فیلم نیز خواهد داشت. اگر این گوشی را به‌صورت افقی در دست بگیرید به‌راحتی دستان شما می‌تواند آن‌ها را پوشش داده و باعث افت کامل کیفیت و حجم صدا شود.

    Galaxy Note 7 / گلکسی نوت 7

    هدفون‌هایی که به همراه این گوشی عرضه می‌شوند نیز کیفیت نسبتا خوبی دارند و با توجه به اینکه گلکسی نوت ۷ برخلاف گوشی‌هایی مانند اچ تی سی ۱۰ و ال‌جی وی ۱۰ دارای DAC جداگانه برای صدا نیست، کیفیت صدای خروجی از این هدفون‌ها خوب ارزیابی می‌شود.

    صفحه‌نمایش

    مانند روند سال‌های گذشته گلکسی نوت ۷ نیز دارای صفحه‌نمایش ۵.۷ اینچی است که از نوع امولد بوده و رزولوشن QHD دارد. البته سامسونگ در این صفحه‌نمایش تغییراتی ایجاد کرده تا جذاب‌تر از قبل شود. صفحه‌نمایش و پنل‌های مورد استفاده‌ی سامسونگ همواره جزو بهترین‌ها بوده و شاید در سال‌های اخیر به بهترین صفحه‌نمایش در بین گوشی‌های هوشمند تبدیل شده است.

    پنل ۵.۷ اینچی گلکسی نوت ۷ نیز از این قاعده مستثنی نیست و باید گفت که بهترین صفحه‌نمایش را در بین گوشی‌های هوشمند دارد. عمق رنگ مشکی در این صفحه‌نمایش بسیار زیاد بوده و رنگ‌ها در آن اشباع هستند. هر چند می‌توانید در صورت نیاز پروفایل نمایش رنگ‌ها روی این صفحه‌نمایش را تغییر داده و حتی در حالت پایه رنگ‌های نمایش داده شده را به رنگ‌های استاندارد و طبیعی بسیار نزدیک کنید.

    Galaxy Note 7 / گلکسی نوت 7

    روشنایی صفحه‌نمایش گلکسی نوت ۷ بسیار بالا است و به‌راحتی و بدون هیچ مشکلی می‌توانید با این گوشی حتی در زیر نور مستقیم خورشید نیز کار کنید. همچنین روشنایی حداقلی این پنل بسیار کم است تا در صورت استفاده‌ی طولانی مدت در محیط‌های تاریک چشمانتان اذیت نشوند. سامسونگ ویژگی با نام Blue light filter را در نظر گرفته تا با حذف نور آبی که باعث به هم ریختن ریتم خواب به هنگام کار با گوشی در شب می‌شود، امکان کار طولانی مدت در محیط تاریک را برای کاربران فراهم کند.

    اما ویژگی‌های دیگری نیز برای گلکسی نوت ۷ در نظر گرفته شده است. گلکسی نوت ۷ جزو اولین گوشی‌های هوشمند است که از پخش ویدیوهای HDR پشتیبانی می‌کند. این فرمت ویدئو باعث می‌شود تا جزئیات بیشتر هم در بخش‌های تاریک و هم در بخش‌های روشن تصویر نمایش داده شود. البته محتوای HDR در حال حاضر بسیار محدود بوده و کمتر در دسترس است.

    ویژگی بهبود تصویر دیگری با نام Video Enhancer در این گوشی وجود دارد که این بار در اپلیکیشن‌های غیرپیش‌فرض و سوم شخص نیز کار می‌کند. این ویژگی روی عکس‌ها هم قابل استفاده است و به نوعی حالت HDR را روی این محتوا شبیه‌سازی می‌کند، به این ترتیب که عکس‌ها را روشن‌تر و رنگ‌ها را زنده‌تر می‌کند. این ویژگی باعث بهبود صدای ویدیوها نیز می‌شود.

    نرم‌افزار

    گلکسی نوت 7 برخلاف انتظارات مجهز به اندروید ۶.۰.۱ است. رابط کاربری فبلت جدید سامسونگ نام جدید Grace UX را نیز به خود گرفته تا تلاش سامسونگ برای تغییر در تاچ‌ویز را بیش‌ازپیش نمایان کند به این معنا که روند سال‌های قبل ادامه داشته و سامسونگ سعی کرده تا رابط کاربری خود را ساده‌تر کند. با این حال همچنان چند اپلیکیشن برای انجام یک کار وجود دارد. به‌طور پیش‌فرض دو مرورگر، دو اپلیکیشن برای ایمیل و دو اپلیکیشن گالری تصاویر دارید، هر چند این اپلیکیشن‌ها بسیار کمتر شده‌اند اما وجود آن‌ها تقریبا بدون کاربرد است.

    گلکسی نوت 7 / Galaxy Note 7

    در رابط کاربری سامسونگ که اسم جدیدی به خود دیده تغییراتی نیز مشاهده می‌شود. برای مثال حالا نوار اعلانیه‌ها تمام صفحه شده و میان‌برهای در نظر گرفته شده در این بخش همگی با یک بار سوایپ بیشتر در دسترس قرار می‌گیرند. با رفتن به منوی تنظیمات تغییرات بیشتر نیز خواهند شد. حالا منو در نگاه اول ساده‌تر شده و آیکون‌های در نظر گرفته شده برای هر کدام شکل و رنگ خاصی دارند و در زیر هر یک از بخش‌ها زیربخش‌هایی که در این گزینه از منو قرار دارند نیز ذکر شده است. علاوه بر تغییرات در ظاهر منو، در شکل آیکون‌ها نیز تغییراتی داده شده تا یکپارچگی بیشنر داشته و شکل کارتونی گذشته را نداشته باشند.

    ویژگی‌های رابط کاربری جدید سامسونگ به اینجا خلاصه نمی‌شوند. در گلکسی نوت ۷ می‌توانید رزولوشن صفحه‌نمایش را برای کم کردن مصرف باتری پایین بیاورید. رزولوشن صفحه‌نمایش در حالت عادی QHD است که می‌توانید آن را به Full HD یا حتی HD نیز تغییر دهید. تغییر رزولوشن با استفاده ار پروفایل‌های مصرف باتری به وضوح خود را در بخش‌های مختلف نشان می‌دهد و به نظر می‌رسد رزولوشن واقعا تغییر کرده و این ویژگی تنها جنبه‌ی تبلیغاتی ندارد.

    اسکرین شات گلکسی نوت 7

    ویژگی جدید دیگر که برای امنیت بیشتر در نظر گرفته شده، Secure Folder نام دارد. کافی است این اپلیکیشن را اجرا کرده و به انتخاب خود با اثر انگشت، رمز یا اسکنر عنبیه چشم وارد این بخش شوید. با اضافه کردن اپلیکیشن‌ها به این بخش در واقع نسخه‌ی دومی از آن ایجاد شده و کاملا مستقل با اپلیکیشنی که در منوهای اصلی وجود دارند عمل می‌کنند.

    اما گلکسی نوت ۷ با داشتن لبه‌های خمیده کاربردهای نرم‌افزاری اضافه نیز دارد. کافی است دست خود را روی لبه‌ی گوشی بکشید تا با بخش‌های مختلفی رو‌به‌رو شوید. برای مثال می‌توانید جدیدترین اخبار یاهو را مشاهده‌ کنید و مخاطبان و اپلیکیشن‌های دلخواه خود را در ستونی که حالا دوتایی شده اضافه کنید.

    Apps Edge: در این بخش می‌توانید اپلیکیشن‌هایی که بیشتر اجرا می‌کنید را قرار دهید تا در هر بخش از رابط کاربری تنها با یک سوایپ آن‌ها را به سرعت اجرا کنید.

    People Edge: در این بخش می‌توانید مخاطبان مورد علاقه‌ی خود را قرار دهید تا به سرعت بتوانید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. به‌علاوه رنگ دایره‌ی هر مخاطب نیز مفهوم خاصی دارد. زمانی‌که گوشی را روی صفحه‌نمایش روی سطحی قرار دهید و فردی که در بخش‌ مخاطبان مورد علاقه قرار دارد با شما تماس بگیرد، لبه‌های نمایشگر به همان رنگ مخاطب روشن خواهد شد.

    Task Edge: در این بخش می‌توانید وظایف مختلفی برای هر اپلیکیشن‌ معرفی کرده و میان‌بری برای آن قرار دهید. برای مثال گرفتن عکس سلفی در اپلیکیشن دوربین یا نوشتن پیامک جدید را می‌توانید به‌عنوان میان‌بر در این بخش قرار دهید. البته اپلیکیشن‌های سیستمی در حال حاضر از این ویژگی پشتیبانی می‌کنند که تعداد آن‌ها نیز بسیار محدود است.

    رابط کاربری سامسونگ مانند گذشته امکانات کاربردی زیادی نیز دارد. برای مثال می‌توانید قالب گرافیکی گوشی خود را به‌طور کلی عوض کرده و بسیار نزدیک به اندروید خالص کنید. یا حتی رنگ‌های بسیار جذاب و شادی به ظاهر رابط کاربری خود ببخشید. یا حتی فونت گوشی را نیز عوض کرده و ارتفاع کیبورد را نیز به دلخواه خود تنظیم کنید. در گلکسی نوت ۷ حتی می‌توانید با دانلود آیکون پک‌های مختلف، شکل آیکون‌ها را نیز به‌طور کامل دگرگون کنید.

    اسکرین شات گلکسی نوت 7

    قابلیت Always On مانند گذشته در گلکسی نوت ۷ حاضر است، اما تفاوت‌هایی نسبت به گذشته کرده است. حالا این بخش اعلانیه‌های مربوط به اپلیکیشن‌های غیرسیستمی مانند تلگرام یا واتساپ را روی صفحه‌نمایش گوشی نشان می‌دهد تا بتوان این بار ویژگی صفحه‌نمایش همیشه روشن را کاربردی دانسته و مقدار باتری ۲۰ تا ۲۵ درصدی که این ویژگی در طی شبانه روز مصرف می‌کند را به نوعی توجیه کرد. اما ویژگی جالب دیگر در ترکیب با Screen Off Memo خود را نمایان می‌کند. این ویژگی که از گلکسی نوت ۵ در سری نوت حاضر است به شما اجازه می‌دهد تا زمانی‌که گوشی در حالت اسلیپ قرار دارد، قلم را بیرون کشیده و روی صفحه‌نمایش خاموش شروع به نوشتن کنید اما در گلکسی نوت ۷ می‌توانید این نوشته را روی صفحه‌نمایش پین کنید تا به همراه نمایش ساعت و اعلانیه‌های در ویژگی Always On نوشته‌ی شما یا یادداشتی که داشته‌اید نیز نمایش داده شود.

    اما ویژگی جذاب دیگر، برای گیمرها ساخته شده است. کاربر با این ویژگی نرم‌افزاری که Game Launcher نام دارد در حین بازی اسکرین‌شات گرفته یا از صفحه ویدئو ضبط می‌کند. همچنین با فعال بودن این ویژگی می‌توان مانع نمایش اعلانیه‌‌ها شده، دکمه‌های ناوبری فیزیکی را غیرفعال کرده و همچنین بازی را مینیمایز کنید. این ویژگی‌ها هر چند کوچک، اما برای گیمرها بسیار کاربردی هستند.

    قلم اس پن

    اما آن چه که سری نوت با آن شناخته می‌شود، قلم آن است. این قلم حالا نوک نازک ۰.۷ میلی‌متر دارد و از این نظر بیشتر از پیش شبیه به یک قلم واقعی عمل می‌کند و البته حالا حساسیت بیشتری به فشار دارد. البته سامسونگ سعی داشته تا با اضافه کردن ویژگی‌های جدید قلم را کاربردی‌تر نیز بکند. از این ویژگی‌های جدید می‌توان به امکان ترجمه‌ی لغات اشاره کرد. کافی است روی کلمات موردنظر خود با استفاده از قلم هاور کنید تا معنی آن را به زبان دلخواه خود مشاهده کنید.

    Galaxy Note 7 / گلکسی نوت 7

    به ویژگی Smart Select نیز بخش‌های جدیدی اضافه شده است که شاید جالب‌ترین آن ضبط گیف از صفحه‌نمایش است تا برای مثال از ویدیویی بلند بخشی دلخواه را در قالب گیف ثبت کرده و به اشتراک بگذارید. اس پن با اینکه مانند گذشته بسیار خوب عمل می‌کند، اما برای همگان نیست و قطعا کاربران عادی استفاده‌ی زیادی از آن نخواهند داشت.

    دوربین

    سامسونگ در گذشته علاقه‌ی زیادی به بازی با اعداد داشته و تلاش می‌کرد با بالا بردن تعداد مگاپیکسل‌های حسگر مورد استفاده توجه کاربران را به سمت دوربین گوشی خود جلب کند، دوربین گوشی‌های پرچم‌دار سامسونگ همواره جزو نقاط قوت آن‌ها بوده و حالا سامسونگ به حرف کاربران گوش داده و به‌جای بالا بردن تعداد پیکسل‌ها به تجربه‌ی کاربران فکر کرده و حسگری کاملا مشابه با گلکسی اس ۷ اج را به کار برده است. گلکسی اس ۷ اج یکی از بهترین دوربین‌ها را در بین گوشی‌های هوشمند داشته است و سامسونگ ترجیح داده در گلکسی نوت ۷ نیز فرمول برنده را تغییر ندهد. اجرای اپلیکیشن دوربین نیز بسیار سریع است و کافی است دوبار دکمه‌ی هوم را فشار دهید تا به اپلیکیشن دوربین منتقل شوید.

    نرم‌افزار دوربین نسبت به گذشته تغییر زیادی نکرده و امکان تنظیمات دستی برای مواردی مثل ایزو و سایر پارامترها به‌صورت دستی وجود دارد. البته برخی موارد مانند سوایپ به بالا یا کنار برای تغییر حالات عکاسی یا تغییر دوربین اصلی به دوربین سلفی موارد و تغییرات ریزی هستند که در گلکسی نوت ۷ ایجاد شده‌اند. تنظیمات دستی به شما کمک خواهند کرد تا اگر با پارامترهای دوربین آشنایی داشته باشید بتوانید با تنظیم دستی آن‌ها عکس موردنظر خود را ثبت کنید البته در اکثر مواقع تنظیمات خودکار بهترین حالت برای عکاسی است.

    گلکسی نوت ۷ / Galaxy Note 7

    تصاویر ثبت شده توسط گلکسی نوت ۷ سامسونگ دارای جزئیات بسیار بالا هستند و رنگ‌ها در آن‌ها پویا و البته کمی اشباع شده به نظر می‌رسند. مانند روال گذشته نیز کنتراست تصاویر بسیار بالا است و الگوریتم‌های نرم‌افزاری سامسونگ، تصاویر را بسیار شارپ و واضح می‌کنند که اندکی باعث کم شدن عمق تصاویر نیز می‌شود.

    از طرفی لنز با f/1.7 باعث شده تا میدان دید لنز کمتر شده و وقتی به سوژه خیلی نزدیک شوید هر چند به خوبی خواهید توانست روی آن فوکوس کنید، اما محیط پشت سوژه مات شده و جزئیات آن را به‌طور کامل از دست می‌دهید. البته این ویژگی برای ثبت تصاویر ماکرو فوق‌العاده است. در روشنایی مناسب و در محیط‌ها بیرونی، شاید تنها ایرادی که بتوان به این دوربین وارد کرد در مورد اکسپوژر باشد. به این معنا که بخش‌های روشن تصویر روشن‌تر از آن چه که در واقعیت هستند ثبت می‌شوند. البته این مشکل در گلکسی اس ۷ اج بیشتر بود اما در نوت ۷ بسیار کمتر از قبل شده است. تصاویر ثبت شده در نور کم نیز بسیار بهتر از گلکسی نوت ۵ هستند که شاید بتوان دلیل آن را لنز با f/1.7 و اندازه‌ی بزرگ پیکسل‌ها دانست. نویز در این تصاویر وجود دارند، اما صدمه‌ی زیادی به کیفیت تصاویر وارد نمی‌کنند.

    دوربین خودعکس (سلفی) بکار رفته در گلکسی نوت 7 نیز همانند گذشته دارای حسگر ۵ مگاپیکسلی است، اما این لنز نیز دارای f/1.7 است و زاویه‌ی دید بیشتری نسبت به دوربین عقب دارد. تصاویر ثبت شده توسط این دوربین بسیار خوب هستند و البته رنگ‌ها در آن‌ها اشباع نیستند، همچنین شارپ کردن نرم‌افزاری زیاد روی این تصاویر صورت نمی‌گیرد. اما شاید بهترین ویژگی دوربین گلکسی نوت ۷ ویژگی با نام Dual Pixel باشد که باعث می‌شود فوکوس با سرعت بالایی انجام شود. در دنیای واقعی نیز این ویژگی بسیار عالی کار می‌کند و فوکوس روی سوژه با سرعت بسیار بالا و شگفت‌انگیزی صورت می‌گیرد. نکته‌ی جالب دیگر سرعت فوق‌العاده‌ی فوکوس در محیط‌های تاریک است که کمتر در دوربین‌ گوشی‌های هوشمند شاهد چنین سرعت فوکوسی بوده‌ایم. فناوری Dual Pixel حتی بین دوربین‌های حرفه‌ای DSLR بازار نیز به ندرت یافت می‌شود. این فناوری به شکل خارق‌العاده‌ای عمل می‌کند و فوکوس آنی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.  این سرعت بالای فوکوس در بخش فیلم‌برداری نیز مشهود است و باعث شده تا کیفیت تصاویر ضبط شده توسط این دوربین بسیار خوب باشد. این ویژگی در کنار دوربین بسیار خوب باعث شده تا گلکسی نوت ۷، گوشی فوق‌العاده برای فیلم‌برداری و عکاسی باشد.

    در حالت کلی می‌توان گفت که کیفیت دوربین گلکسی نوت ۷ همانند گلکسی اس ۷ اج فوق‌العاده است. اجرای سریع اپلیکیشن دوربین، فوکوس فوق‌العاده سریع و البته امکان کنترل پارامترهای عکاسی به‌صورت دستی همگی باعث می‌شوند تا دوربین گلکسی نوت ۷ را یکی از بهترین‌ها بدانیم.

    نمونه تصاویر گلکسی نوت ۷:

    نمونه تصاویر گلکسی نوت 7
    نمونه تصاویر گلکسی نوت 7
    نمونه تصاویر گلکسی نوت 7
    نمونه تصاویر گلکسی نوت 7
    نمونه تصاویر گلکسی نوت 7
    نمونه تصاویر گلکسی نوت 7
    نمونه تصاویر گلکسی نوت 7
    نمونه تصاویر گلکسی نوت 7
    نمونه تصاویر گلکسی نوت 7
    نمونه تصاویر گلکسی نوت 7
    نمونه تصاویر گلکسی نوت 7
    نمونه تصاویر گلکسی نوت 7
    نمونه تصاویر گلکسی نوت 7
    نمونه تصاویر گلکسی نوت 7
    نمونه تصاویر گلکسی نوت 7
    نمونه تصاویر گلکسی نوت 7
    نمونه تصاویر گلکسی نوت 7
    نمونه عکس گلکسی نوت 7
    نمونه عکس گلکسی نوت 7
    نمونه عکس گلکسی نوت 7
    نمونه عکس گلکسی نوت 7
    نمونه عکس گلکسی نوت 7
    نمونه عکس گلکسی نوت 7
    نمونه عکس گلکسی نوت 7
    نمونه عکس گلکسی نوت 7
    نمونه عکس گلکسی نوت 7
    نمونه عکس گلکسی نوت 7
    نمونه عکس گلکسی نوت 7

    بازده و عملکرد

    گلکسی نوت ۷ برخلاف انتظاری که از سامسونگ داشتیم همچنان به پردازنده‌ای مشابه گلکسی اس ۷ اج یعنی اکسینوس ۸۸۹۰ مجهز شده است و دارای ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم است. این مقدار رم هر چند کافی به نظر می‌رسد، اما سامسونگ از روند سال‌های قبل خود فاصله گرفته و به مشخصات فنی و بالا بردن اعداد توجه زیادی ندارد. این موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم گوشی‌هایی با ۶ گیگابایت رم و قیمت پایین‌تر عرضه شده‌اند و حتی زمزمه‌ی معرفی گوشی‌ها با رم ۸ گیگابایتی نیز به گوشی‌ می‌رسد.

    Galaxy Note 7 / گلکسی نوت 7

    البته سامسونگ نسخه‌ای با ۶ گیگابایت رم از گلکسی نوت ۷ را برای بازار چین در نظر گفته است چرا که چینی‌ها نسبت به مشخصات فنی حساس‌تر از مردم سایر نقاط جهان هستند. مانند روال گوشی‌های گذشته، گلکسی نوت را نیز تحت بنچمارک‌های مختلف بررسی کردیم که در ادامه می‌توانید نتایج آن را مشاهده کنید:

    تلفن / تبلت

    AnTutu 6

    Linpack

    Single /

    Multi

    Quadrant 2.1

    3DMark 

    IceStorm

    Vellamo

    Browser /

    Metal

    CF Bench

    v1.3

    BaseMark

    OS II 

    Galaxy Note 7

    132586

    426.63

    608.36

    34569

    23989

    4823

    2956

    63989

    1802

    Xiaomi Mi 5

    122695

    475.65

    533.65

    37896

    26859

    4896

    3485

    65847

    1899

    OnePlus 3

    141895

    421.36

    542.32

    38562

    27546

    4986

    3568

    66587

    1948

    Xperia X

    72658

    130.25

    301.28

    28659

    19858

    3589

    2235

    46589

    1214

    LG G5

    128459

    468.343

    532.072

    37017

    26152

    4869

    3465

    65986

    1895

    HTC 10

    132456

    401.25

    635.36

    35264

    24589

    4568

    3569

    64589

    1823

    Huawei P9

    95369

    360.35

    491.23

    31589

    19026

    5401

    2956

    48963

    1901

    Galaxy S7 edge

    127589

    406.49

    624.25

    34859

    24046

    4789

    3058

    65489

    1798

    LG V10

    69585

    128.589

    283.524

    25695

    18423

    3489

    2189

    44598

    1152

    Huawei Nexus 6P

    88123

    85.37

    254.783

    29823

    26644

    4653

    2421

     41882

    1923

    Xperia Z5 Premium

     69004

    245.127

    480.532

    22187 

    22420

     2951

    1286

     46757

    1540

    Nexus 5X

    63754

    80.687

    241.228

    19207

    14438

    3561

    1140

    31987

    1230

    Galaxy Note 5

    92586

    610.448

    778.421

    36014

    21404

    5469

    2545

    54810

    1820

    همان‌طور که انتظار نیز می‌رفت گلکسی نوت ۷ از لحاظ قدرت پردازشی بسیار خوب عمل می‌کند و قطعا در انجام تمامی کارهای سنگین از جمله اجرای بازی‌ها، به مشکلی برنخواهید خورد. البته همچنان مشکل مدیریت رم و بستن اپلیکیشن‌های پس‌زمینه در این گوشی همانند نسخه‌های اولیه‌ی نرم‌افزار گلکسی اس ۷ اج وجود دارد که به احتمال زیاد با به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری رفع خواهد شد.

    قطعا خریداران گوشی‌های پرچم‌دار انتظار عملکردی در حد بهترین‌ها را دارند که از این لحاظ نیز همان گونه که انتظار می‌رفت گلکسی نوت ۷ در حد بهترین گوشی‌ها عمل می‌کند.

    باتری

    نکته‌ی جالب در مورد گلکسی نوت ۷ باتری با حجم کمتر در مقایسه با گلکسی اس ۷ اج است. این در حالی است که نوت ابعاد و وزن بیشتر از اس ۷ اج دارد. البته با توجه به حجمی که قلم اشغال می‌کند این کم شدن حجم باتری نیز قابل توجیه است. با توجه به ظرفیت باتری تقریبا مشابه با گلکسی اس ۷ اج انتظار عمر باتری مشابه با این گوشی را نیز داریم.

    طبق روال همیشه روشنایی صفحه‌نمایش این گوشی را روی ۵۰ درصد قرار داده، ارتباطات بی‌سیم را قطع کرده و ویدئویی با رزولوشن HD را تا رسیدن شارژ باتری از ۱۰۰ به صفر پخش کردیم. باتری نوت 7 توانست در این تست قبل از اتمام کامل شارژ ۱۰ ساعت و ۱۵ دقیقه دوام بیاورد که این مدت زمان خوبی است. به‌علاوه نوت ۷ می‌تواند تا ۱۵ ساعت وبگردی را نیز برای کاربران تضمین کند.

    برای بسیاری مهم است که بدانند علاوه بر اینکه در طی شبانه روز باتری گوشی پاسخگو بوده یا خیر، چند ساعت صفحه‌نمایش آن در این مدت روشن بوده و در این مدت چه استفاده‌هایی از گوشی شده است. بهترین معیار برای سنجش زمان روشن بودن صفحه‌نمایش بخش Screen On Time در تظیمات باتری است. دقت کنید که این مقدار به‌معنای مدت زمان شارژدهی باتری نیست بلکه نشان می‌دهد که در مدت رسیدن شارژ باتری از صد به صفر چند ساعت صفحه‌نمایش روشن بوده است.

    Galaxy Note 7 / گلکسی نوت 7

    برای داشتن دید بهتر نسبت به این تجربه، مدت زمان Screen On Time را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت. البته این زمان بستگی زیادی به استفاده کاربر از گوشی دارد اما با شرح نوع استفاده‌ی خود از آن سعی خواهیم کرد علاوه بر ایجاد یک استاندارد برای مقایسه در تجریه‌ی واقعی، دید بهتری را نسبت به باتری گوشی‌های هوشمند مورد بررسی به شما بدهیم. 

    مدت زمان SOT در تجربه‌ی کاری ما با این گوشی در حدود ۵ ساعت به‌صورت منظم بود. در مدت این ۵ ساعت در حدود ۱.۵ ساعت به تماشای ویدئو نشستیم، حدود ۳ ساعت به وبگردی و کار در شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های پیام‌رسان پرداختیم و نیم ساعت باقی مانده نیز مربوط به انجام بازی و عکاسی می‌شود. استفاده‌ی بیان شده مجموع استفاده‌ی ما در یک روز کاری بود که نشان می‌دهد یک بار شارژ نوت ۷ در طول روز برای غالب کاربران با مصرف نیمه‌سنگین شارژدهی کافی را به همراه خواهد داشت. البته توجه داشته باشید تقریبا نیمی از این زمان را به اینترنت موبایل متصل بودیم و نیمی دیگر را به اینترنت وای‌فای. اگر استفاده‌ی مستمر از اینترنت موبایل داشته باشید ممکن است این زمان کمتر نیز شود. 

    همان‌طور که از نتایج بنچمارک‌ها نیز بر‌می‌آید، گلکسی نوت ۷ به‌راحتی می‌تواند با هرگونه استفاده‌ی نیمه سنگین یک روز را به‌طور مداوم شارژدهی کند. البته فعال کردن ویژگی Always On می‌تواند باعث کاهش عمر باتری شود. در تجربه‌ای که ما داشتیم این ویژگی در هر ساعت یک درصد از شارژ باتری را مصرف می‌کند. همچنین گلکسی نوت ۷ از شارژ سریع نیز پشتیبانی می‌کند و می‌توان با استفاده از آن باتری گوشی را در نیم ساعت در حدود ۵۰ درصد شارژ کرد.

    نتیجه‌گیری

    گلکسی نوت ۷ در ظاهر و در نگاه اول با گلکسی اس ۷ اج تفاوت زیادی ندارد و سامسونگ مانند سال‌های اخیر به‌جای تغییرات زیاد، رو به تغییرات کوچک اما کاربردی آورده تا تجربه‌ی بهتری در اختیار کاربران قرار دهد. البته هر چند تغییرات نسبت به گلکسی اس ۷ اج کم هستند، اما اگر گلکسی نوت ۵ را در مقایسه با گلکسی نوت ۷ در نظر بگیریم علاوه بر بزرگ‌تر شدن تغییرات، متوجه مثبت بودن آن‌ها نیز خواهید شد. ضد آب و گرد و غبار بودن گوشی، امکان اضافه کردن حافظه داخلی، لبه‌های خمیده در پشت و جلوی گوشی و باتری با ظرفیت بزرگ‌تر همگی مواردی هستند که می‌توانند خرید فبلت جدید سامسونگ را برای دارندگان فعلی گلکسی نوت ۵ توجیه کنند.

    Galaxy Note 7 / گلکسی نوت 7

    گلکسی نوت ۷ یکی از زیباترین گوشی‌ها در دنیای متنوع گوشی‌های اندرویدی است و شاید بتوان آن را زیباترین گوشی ساخته شده تا به امروز نیز دانست، اما سوالی که در انتها مطرح می‌شود این است که اگر گوشی گلکسی اس ۷ اج را دارید، خرید گلکسی نوت ۷ گزینه مناسبی است یا خیر؟ پاسخ به این سؤال آسان است، اگر نیاز به قلم اس پن نوت ۷ دارید، خرید این فبلت گزینه مناسبی است اما در غیر این صورت دلایل زیادی برای کوچ کردن از گلکسی اس ۷ اج وجود ندارد.

    اما در حالت کلی سامسونگ بار دیگر با گلکسی نوت ۷ نشان داد که در دنیای فبلت‌ها پیشرو بوده و حتی با استفاده از اس پن توانسته از ابعاد بزرگ صفحات نمایش این دستگاه‌ها بهره‌ی مناسبی ببرد. در کنار این موضوع، کیفیت ساخت عالی در کنار دوربین بسیار خوب و صفحه نمایشی بدون رقیب، گلکسی نوت ۷ را در دنیای فبلت‌ها بی‌رقیب کرده اما سوالی بی‌پاسخ این است که با وجود گوشی‌های ۴۰۰ دلاری بسیار قدرتمند آیا گلکسی نوت ۷ با قیمتی در حدود دو برابر این گوشی‌ها، می‌تواند نظر کاربران را جلب کند یا خیر. پاسخ این سؤال را تنها گذر زمان خواهد داد.

    گلکسی نوت 7 را می‌توانید با قیمت ۳٫۲۰۰٫۰۰۰ تومان از فروشگاه آل‌دیجیتال خریداری کنید.

     

    نکات مثبت

    • کیفیت ساخت عالی
    • بهترین صفحه‌نمایش در بین گوشی‌های هوشمند
    • دوربین با عملکرد عالی
    • ویژگی‌های کاربردی برای استفاده از صفحه‌نمایش بزرگ گوشی

    نکات منفی

    • لیز بودن گوشی
    • لکه پذیر بودن قاب پشتی گوشی
    • قیمت بالا
    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات