هشدار پلیس فتا در مورد کارت‌ های بانکی سرقتی و گمشده

شنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
رئیس اداره‌ی پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا در مورد کارت‌های بانکی هم‌وطنان که به سرقت می‌رود یا آنها را گم می‌کنند، اعلام کرد که تمام بانک‌ها امکان مسدود کردن آنی کارت‌ها را فراهم کرده‌اند. وی از هموطنان خواست تا با یکی از روش‌ها در سریع‌ترین زمان کارت به سرقت رفته‌ی خود را مسدود کنند. همراه زومیت باشید.
تبلیغات

سرهنگ دوم علیرضا آذردرخش گفت: «برخی افراد سودجو با سرقت کارت‌های بانکی اقدام به برداشت از حساب بانکی هم‌وطنان می‌کنند. متأسفانه کم دقتی هم‌وطنان و حسن اعتماد آنان در این امر بسیار مؤثر بود به نحوی که اگر رمز کارت‌های بانکی را در کنار کارت‌ها نگذارند یا آن را به کسی اعلام نکنند، امکان برداشت از حساب بانکی آنها از طریق این روش وجود نخواهد داشت.»

رئیس اداره‌ی پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ادامه داد: «بنابراین استفاده‌کنندگان از کارت‌های بانکی باید رمز‌های عبور خود را به صورت دوره‌ای تغییر دهند و آن را به کسی اعلام نکنند.»

سرهنگ آذردرخش در مورد مسدودکردن کارت‌های بانکی سرقتی یا گمشده اعلام کرد: «تمام بانک‌ها امکان مسدودسازی کارت‌های بانکی را در همان لحظه (به صورت آنی) فراهم کرده‌‌اند، بدین صورت که با برقراری تماس تلفنی با شماره‌های اعلام شده و دادن مشخصات خود از قبیل شماره‌ ملی، شماره شناسنامه و ... می‌توان کارت مورد نظر را مسدود کرد تا برداشت و انتقال وجه از کارت گمشده یا سرقتی دیگر امکانپذیر نباشد.»

رئیس اداره‌ی پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا افزود: «با توجه به اینکه خدمات بدون کارت در دستگاه‌های خودپرداز برخی از بانک‌ها انجام می‌شود که در آن فرد بدون همراه داشتن کارت و فقط با دانستن شماره کارت و رمز عبور می‌تواند برخی از عملیات بانکی را انجام دهد، لازم است مشتریان بانک‌ها بیشتر از گذشته مراقب اطلاعات کارت بانکی خود باشند و از آنها محافظت کنند.»

سرهنگ دوم آذردرخش ادامه داد: «یکی از امکانی که با خدمات بدون کارت می‌توان انجام داد، مسدود کردن کارت بانکی است. این روش به صاحبان کارت‌های بانکی اجازه می‌دهد در صورت سرقت یا گم‌شدن کارت خود سریعاً کارت مورد نظر را مسدود کنند تا از سوءاستفاده‌های احتمالی جلوگیری کنند.»

رئیس اداره‌ی پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا توضیح داد: «نحوه‌ی استفاده از قابلیت مسدود کردن کارت‌های بانکی از طریق خودپرداز (ATM) متفاوت است. البته در اکثر آنها با مراجعه به خودپرداز و فشار دادن دکمه‌ی ثبت، می‌توان گزینه‌ی مسدود کردن را فعال کرد. پس از آن برای مسدود کردن کارت بانکی باید شماره آن و رمز عبور را وارد کرد.»

به گفته‌ی سرهنگ آذردرخش، یکی دیگر از راه‌های مسدودکردن کارت‌های بانکی از طریق اینترنت بانک و موبایل بانک است. بیشتر اینترنت‌بانک‌ها و موبایل‌بانک‌ها دکمه‌ی مسدود یا غیر فعال کردن کارت‌های بانکی را در اختیار کاربرانشان قرار می‌دهند.

رئیس اداره‌ی پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا از هم‌وطنان خواست تا شماره‌ی کارت و رمز عبور خود را در حافظه‌ی خود نگهداری کرده تا در صورت لزوم، برای استفاده از خدمات بدون کارت یا روش‌های دیگر مسدودسازی اقدام کنند.

آذردرخش گفت: «هم‌وطنان در صورت روبروشدن با هر مورد مشکوک، آن را از طریق وب‌سایت پلیس فتا به آدرس cyberpolice.ir بخش مرکز فوریت‌های سایبری به پلیس فتا اطلاع دهند.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات