مدیرکل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز: طرح رجیستری موبایل تا اول مرداد اجرا می‌شود

شنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
مدیرکل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز زمان جدید برای اجرای طرح رجیستری گوشی‌های موبایل را اوایل مرداد ماه امسال اعلام کرد.
تبلیغات

عباس نخعی در باره‌ی زمان اجرای طرح رجیستری موبایل یا همان ثبت IMEI گوشی تلفن همراه گفت: «به دنبال برنامه‌ریزی انجام شده برای اجرا کردن طرح رجیستری موبایل، دولت در خرداد ماه یک فرصت دوماهه برای اجرای آن اعلام کرد و قرار است تا اول مردادماه این طرح در سراسر کشور اجرا شود.»

مدیرکل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: «هم‌اکنون جلساتی به منظور هماهنگی‌های پایانی و تنظیم پروتکل‌های اجرایی این طرح در وزارت ارتباطات در حال برگزاری است و کمیته‌ی ویژه‌ای متشکل از نمایندگان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت صنعت، معدن و تجارت، در جلساتی فشرده که ۳ بار در هفته‌ برگزاری می‌شود، فرآیند نهایی عملیاتی کردن این طرح را برنامه‌ریزی می‌کنند.»

نخعی اعلام کرد: «هم‌اکنون اطلاعات تمام گوشی‌های موبایل وارداتی در سامانه‌های گمرک در حال ثبت است و بانک اطلاعاتی مربوطه نیز تکمیل شده است. همچنین سامانه‌ی دیگری که برای این طرح نیاز بود نیز طراحی شده و در حال بهره‌بردای از آن هستیم و اجرای طرح قطعاً از ابتدای مردادماه انجام خواهد شد.»

او ادامه داد: «به محض صدور فرمان اجرای طرح رجیستری موبایل اپراتورهای موبایل طرح فوق را کلید خواهند زد. بر اساس دستور معاون اول رئیس جمهور باید این طرح هرچه سریع‌تر به مرحله‌ی بهره‌برداری برسد.»

به گفته‌ مدیرکل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در صورت اجرای این طرح، گوشی‌های تلفن همراهی که از مبادی رسمی گمرک‌های قانونی وارد کشور شده‌ باشند قادر به ارائه خدمات ارتباطی خواهند بود و سایر موبایل‌هایی که از مبادی غیر از گمرک‌ها وارد کشور می‌شود بی ارزش خواهند بود زیرا هیچ خدمات ارتباطی در داخل کشور دریافت نخواهند کرد. به عنوان مثال پس از اجرای این طرح، موبایل قاچاقی که قیمت امروز آن ۲ میلیون تومان است، نهایتاً به قیمت ۲۰۰ هزار تومان خواهد رسید که آن هم به خاطر ارزش سخت افزار است.

طرح رجیستر شدن موبایل سال ‌۸۵ در کشورمان اجرا شد که به خاطر مشکلات بسیار و راه‌های آسان دور زدن، در سال ۸۶ متوقف شد.

در طرح رجیستری موبایل، گوشی‌های تلفن‌همراهی که کد IMEI آنها در سامانه‌ی موجود ثبت شود می‌تواند به شبکه اپراتورهای کشور متصل شوند و دیگر گوشی‌ها قابلیت متصل شدن به شبکه را نخواهد داشت. این طرح در برخی کشورها مانند ترکیه انجام شده است.

IMEI یک کد ۱۵ رقمی است که برای هر گوشی‌ منحصر به فرد است. این کد مانند شناسه‌ی MAC دستگاه‌های کامپیوتری است. برای دریافت کد IMEI هر گوشی کافی است کد #۰۶#* را شماره‌گیری کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات