چگونه رزومه بهتری بنویسیم: ۶ توصیه برای نوشتن رزومه

شنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
نوشتن رزومه اولین قدم برای استخدام در شغل مورد نظر است. طبعا هر چه قدر کارنامه‌ی کاری و حرفه‌ای شما بهتر تنظیم شده باشد در جلب نظر دیگران موفق‌تر عمل خواهد کرد. با زومیت همراه باشید تا با ۶ توصیه‌ی رایج در نوشتن رزومه‌ آشنا شوید.
تبلیغات

رزومه‌ی خوب نوشتن از جمله مهارت‌هایی است که به خصوص برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی پراهمیت به شمار می‌رود؛ با رزومه‌ی خوب می‌توان خود را به درستی تبلیغ و توجه مخاطبان را به خود جلب کرد. در ادامه به شش توصیه می‌پردازیم که با به کارگیری آن‌ها می‌توان رزومه‌ای تاثر‌گذارتر نوشت.

۱. بر تجربه‌های خود تمرکز کنید

تعداد زیادی از تازه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در پیدا کردن شفل مورد نظر خود دچار مشکل می‌شوند. دلیل این امر هم اصرار شرکت‌ها به استخدام افراد با تجربه است. از طرفی دیگر معمولا دانشجوها فاقد تجربه‌های لازم در زمینه‌ی کاری مورد نیاز هستند.

بنابراین برای اینکه رزومه‌ی بهتری داشته باشید بر مهارت‌های کسب شده از پروژه‌های مختلف غیرکاری مثل پروژه‌های دانشگاهی یا کارهای داوطلبانه تمرکز کنید. فقط دقت کنید که هر چیزی در رزومه‌ی می‌نویسید در راستای اهداف و  موقعیت کاری باشد.

۲. رزومه‌های مشابه برای موقعیت‌های متفاوت نفرستید

هر شرکتی مایل است رزومه‌هایی را بررسی کند که برای همان شرکت و همان موقعیت شغلی نوشته شده‌اند. به همین دلیل داشتن یه نمونه‌ی رزومه و تغییر آن بنا به کاری که دنبال آن هستید کار مفیدی به نظر می‌رسد.

۳. از مثال‌های عادی برای مهارت‌های حرفه‌ای خود استفاده کنید

سعی کنید در مورد اینکه مهارت‌های نوشته شده را چطور کسب کرده‌اید و چطور این مهارت به شما در کار کمک می‌کند، بیشتر توضیح دهید.

به عنوان مثال وقتی در رزومه‌ی خود می‌نویسید "رهبری تیم"، به طور کامل قید کنید که چه تیمی با چه ویژگی‌هایی را رهبری کرده‌اید. در مثالی دیگر می‌توان به مهارت‌های برنامه‌نویسی اشاره کرد، اگر مثلا پایتون بلد هستید در چه پروژه‌ای از این مهارت استفاده کرده‌اید.

۴. در مورد موفقیت‌های خود بیشتر توضیح دهید

شاید در یک مسابقه، کنفرانس یا آزمونی خاص شرکت و رتبه‌ی مهمی را کسب کرده باشید. برای اینکه مخاطب شما بیشتر در مورد نقش این موفقیت در زندگی کاری شما و توسعه‌ی مهارت‌ها اطلاعات بگیرد، باید در مورد آن بیشتر توضیح داد. اگر در مسابقه‌ای شرکت کرده‌اید، رتبه شما در میان چه تعداد شرکت‌کننده چند شده است؟

در نهایت نیز نکات مهم رزومه‌ی خود را در بالای صفحه قرار دهید تا سریع‌تر به چشم مخاطب بخورد.

رزومه نوشتن

۵. در مورد علائق شخصی خود بنویسید

شرکت‌ها تنها به دنبال مهارت‌های تخصصی شما نمی‌گردند. در این میان ویژگی‌های فرهنگی شما و ارزش‌های شرکت هم برای کارفرمایان اهمیت بالایی دارد. بنابراین با داشتن فرهنگی نزدیک می‌توان از بروز تنش‌های کاری در آینده جلوگیری کرد.

تنها به گفتن "کتاب خواندن یا فیلم دیدن را دوست دارم" قناعت نکنید و لیست کتاب‌ها، فیلم‌ها یا ورزش مورد علاقه‌ی خود را هم ذکر کنید.

رزومه نویسی

۶. از نوشتن اطلاعات بی‌فایده پرهیز کنید

اینکه در دوران دانشگاه چه کلاس‌هایی را گذرانده‌ یا چه کارهایی را به عنوان کار حرفه‌ای انجام داده‌اید برای مصاحبه‌کننده و در جریان مصاحبه شغلی هیچ اهمیتی ندارد. به جای نوشتن اینچنین مواردی در نحوه‌ی تاثیرگذاری آن روی اهداف تیمی یا سازمانی تمرکز کنید؛ به این معنی که کار شما چطور باعث پیشرفت تیم شده است.

نظر شما در این مورد چیست؟ تجربیات خود در نوشتن رزومه را برای ما و دیگر کاربران زومیت به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات