اگر جاذبه اثر خود را از دست بدهد چه اتفاقی در زمین می افتد؟

شنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
بسیاری از مردم در حال حاضر تصوری به شکل امواج گرانشی از جاذبه دارند. همگی ما به نوعی با نیروی گرانش آشنایی داریم و در زندگی با آن مواجه شده‌ایم‌. شما ممکن است زمانی متوجه این رویارویی شوید که به هوا پریده‌اید. برخلاف برخی تصورات بلندپروازانه همچون موجودات خیالی مانند سوپرمن که نیروی جاذبه تاثیری بر آنها ندارد باید گفت که ما همگی جذب زمین می‌شویم. اما اگر این نیرو نباشد چه اتفاقی رخ می‌دهد؟
تبلیغات

نیروی جاذبه موردی است که همیشه با آن سروکار داریم اما شاید به قدری درگیر اتفاقات روزانه‌ی اطراف خود هستیم که وجود این نیرو را فراموش می‌کنیم.

اما چه اتفاقی می‌افتد اگر نیروی جاذبه از کار بیفتد‌؟

زخم‌ها دیرتر التیام می‌یابند و سیستم ایمنی بدن قدرت خود را از دست می‌دهد 

علم فیزیک معتقد است که چنین اتفاقی هرگز رخ نخواهد داد، البته این موضوع باعث توقف افکار برخی مردم در این رابطه نشده است. در اینجا ما بر مبنای نظر کارشناسان به شما خواهیم گفت که اگر نیروی جاذبه ناگهان متوقف شود چه اتفاقاتی روی خواهد افتاد. جی باکی، یک پزشک و فضانورد ناسا است. او تاثیرات نبود جاذبه بر بدن انسان را در کنفرانس Ted بررسی کرده است.

آب

Buckey می گوید که بدن ما با یک محیط گرانشی شبیه زمین سازگار شده است. اگر ما مدتی از عمرمان را در محیطی که میزان جاذبه آن با زمین متفاوت است بگذرانیم، بدن ما تغییراتی خواهد کرد. امروزه ثابت شده است که فضانوردان با کاهش توده استخوانی، کاهش قدرت بافت عضلانی و همچنین تغییراتی در احساسشان از تعادل در فضا رو به رو می‌شوند.

Kevin Fong در این رابطه می گوید که نبود جاذبه مشکلات دیگری را نیز به همراه می‌آورد. به دلایل نامشخصی، تعداد گلبول‌های قرمز ما کاهش می‌یابند و ما دچار نوعی کم خونی فضایی می‌شویم. زخم‌ها دیرتر بهبود می یابند و سیستم ایمنی بدن ما قدرت خود را از دست می‌دهد. حتی خواب ما نیز در صورت قطع یا تضعیف جاذبه دچار اختلالاتی می‌شود.

این اتفاقات تنها مدت کوتاهی پس از مواجهه با فضا رخ خواهند داد. حالا اگر بدن شما بدون وجود جاذبه در حال رشد باشد، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ Buckey به برخی از پرسش‌ها در رابطه با اتفاقاتی که بر سر سیستم‌هایی مانند ماهیچه‌ها، سیستم تعادلی بدن، قلب و یا رگ‌های خونی شما می‌افتد، می‌پردازد‌.

دلایل خوبی در این زمینه وجود دارند که رشد بدن به شیوه‌ای متفاوت اتفاق خواهد افتاد. Buckey به یک آزمایش در این رابطه اشاره می‌کند که در آن گربه‌ای که یک چشم او را بسته بودند در فضا رشد می‌کرد. او گفت که گربه در نهایت چشم خود را از دست داد و آن چشمش کور شد‌. در حقیقت بخش‌هایی از سیستم عصبی که منجر به ارتباط چشم با نواحی مرتبط به پردازش بینایی در مغز می‌شد توانایی رشد و نمو خود را از دست داده بودند زیرا چشم مربوطه هیچ پردازشی در مورد اطلاعات بصری انجام نداده بود. این رویداد ما را یاد این ضرب المثل قدیمی می اندازد که "یا از آن استفاده کنید یا از دستش بدهید."

اتمسفر زمین و اقیانوس‌های آن ، رودخانه‌ها و دریاچه‌ها جزو اولین چیز هایی خواهند بود که به سمت فضا گسیل خواهند شد

به نظر می‌رسد که سایر اعضای بدن ما نیز رفتاری مشابه را از خود نشان خواهند داد. اگر نیروی جاذبه نباشد، قلب، ماهیچه‌ها، استخوان‌ها و سایر اعضای بدن ما نیز به گونه‌ای متفاوت رشد خواهند کرد. وی گفت که اگر جاذبه متوقف شود، ما موارد نگران کننده‌تری نسبت به تاثیر طولانی مدت نبود جاذبه بر روی رشد جامعه انسانی خواهیم داشت.

جاذبه

Karen Masters، ستاره شناس از دانشگاه پورتسموت انگلستان است و به بررسی عواقب فیزیکی نبود جاذبه از منظر یک ستاره شناس پرداخته است. اولین مشکل این است که زمین با سرعت زیادی در حال چرخش است. مثل حالتی که شما با داشتن وزنه‌ای به چرخیدن حول سرتان می‌پردازید. قطع نیروی جاذبه در این حال باعث می شود که تمام اشیا در امتداد خطی مستقیم از جدایششان از سطح زمین به پرواز در آیند.

Masters می گوید به این ترتیب همگی از سطح زمین جدا خواهند شد. افرادی که در داخل ساختمان‌ها هستند از امنیت بیشتری برخوردارند زیرا ساختمان‌ها خیلی محکم به زمین متصل شده‌اند و حتی بدون جاذبه نیز آنها به زمین متصل خواهد ماند. (حداقل برای مدتی کوتاه)

تمامی اشیاء دیگر نیز که به زمین وصل نشده‌اند به صورت شناور در فضا معلق خواهد ماند. اتمسفر زمین و اقیانوس‌های آن، رودخانه‌ها و همچنین دریاچه‌ها از جمله اولین مواردی خواهند بود که به سمت فضا گسیل خواهند شد.

جاذبه

Jolene Creighton نیز می‌گوید که البته مانیز همگی خواهیم مرد. Masters می‌گوید نبود نیروی جاذبه ضایعات زیادی را متحمل زمین خواهد کرد و زمین احتمالا درهم خواهد شکست و به تکه‌هایی شناور در فضا تبدیل خواهد شد‌.

بر مبنای ویدیو DNews، خورشید نیز سرنوشت مشابهی خواهد داشت. بدون وجود نیروی جاذبه که برای حفظ خورشید الزامی است، فشارهای شدید وارده در هسته خورشید منجر به تکه تکه شدن آن خواهد شد. سایر ستارگان موجود در جهان نیز سرنوشتی مشابه را تجربه خواهند کرد. با این حال آنها خیلی دور هستند و ممکن است دریافت نورهای گسیل شده قبلی آنها به شما چندین سالی طول بکشد.

و البته همه‌ی ما خواهیم مرد

در نهایت باید گفت که هیچ توده‌ای از مواد مانند سیارات و ستارگان در جهان باقی نخواهد ماند. فقط یک توده از اتم‌ها و مولکولهایی که به دور خود می چرخند وجود خواهند داشت و همه چیز از بین خواهد رفت. این سناریو، که البته بار دیگر ذکر آن ضروری است که تقریبا غیرممکن است، نشان دهنده‌ی چگونگی دخالت نیروی جاذبه در رخدادهای جهانی است. بدون نیروی جاذبه هیچ چیز جالبی مانند سیارات یا دنیای جالب اینترنت وجود نخواهند داشت.

نیروی جاذبه یکی از چهار نیروی بنیادین حاکم بر جهان است. سه نیروی دیگر نیز به نوبه خود حیاتی هستند. بدون وجود نیروهای هسته‌ای ضعیف و قوی و نیروی الکترومغناطیس، اتمها در هم خواهند شکست.

نیروی جاذبه یکی از نیروهای آشنایی است که بر جهان ما حکم فرماست و احتمالا به همین دلیل است که ایده‌های ضدگرانشی جالب هستند و کشف امواج گرانشی، حتی اگر تاثیر مستقیم و ملموسی بر روی زندگی ما نگذارد، هیجان انگیز و جذاب هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات