۱۲ ویژگی کاربردی خودروها برای والدین و خانواده‌ های پرجمیعت

جمعه ۱۸ تیر ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
اگر در آستانه‌ی پدر یا مادر شدن هستید یا قصد افزودن بر تعداد اعضای خانواده‌ی خود را دارید، شاید نتوانید از هر خودرویی به خوبی بهره ببرید. از طرفی باید به دنبال خودرویی مناسب‌تر برای حمل‌ و‌ نقل فرزندان خود باشید. برای آگاهی بیشتر از ویژگی‌های کاربردی خودروها برای خانواده‌های پرجمعیت و والدین آن‌ها، با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

شاید حتی این سؤال برای شما پیش بیاید که آیا باید به دنبال یک مینی ون برای حمل‌و نقل کودکتان باشید؟ خب اگرچه مینی ون‌ها خودروهای فوق‌العاده‌ای هستند، اما اگر با ویژگی‌های یک خودروی مناسب برای کودک آشنایی داشته باشید، گزینه‌های زیادی از خودروها را پیش رو خواهید داشت. نکته‌ی مهم، شناسایی این ویژگی‌ها است که بسیاری از آن‌ها توسط خریداران نادیده گرفته می‌شوند. در اینجا ۱۲ مورد از مهم‌ترین این ویژگی‌ها را گردآوری کردیم. وجود این ویژگی‌ها در برند‌ها و مدل‌های مختلف خودرو متفاوت است، اما این موارد، نکات مهمی هستند که باید در هنگام خرید در ذهن داشته باشید.

۱. آینه‌ی مکالمه با سرنشینان

1

نام رسمی آن، آینه‌ی محدب بالاسری است که به شما این اجازه را می‌دهد تا بدون روی برگرداندن و چشم برداشتن از مسیر، اتفاقات در حال رخ دادن در هرکجای کابین خودرو را مشاهده کنید. می‌توانید کودک خردسال خود را که خوابیده‌ است، چک کنید و حتی بررسی کنید که چه کسی در ردیف سوم خودرو شلوغ‌کاری می‌کند. به دلیل کوچک بودن این آینه، شاید مشاهده‌ی جزییات آسان نباشد، اما هیچ پدر و مادری نباید از این وسیله غافل شود. به‌ خصوص در SUVها و مینی ون‌ها که به دلیل ابعاد بزرگ‌تر، دسترسی و دید سخت‌تری دارند.

 ۲. چرم یا طرح چرم با رنگ تیره

2

آیا تابه‌حال برای شما اتفاق افتاده است که هنگام رانندگی، کودک شما بر روی صندلی‌ها استفراغ کند؟ وقتی این موضوع اتفاق می‌افتد، از اینکه صندلی خودروی شما از جنس چرم یا طرح چرم‌ باشد، احساس خوشحالی خواهید کرد. این جنس در برابر نفوذ مایعات مقاومت‌تر است و تمیز کردن آن نسبت به پارچه بسیار آسان‌تر خواهد بود. رنگ تیره نیز بهتر از رنگ روشن است، زیرا کثیفی کمتری را نشان می‌دهد؛ اما دقت داشته باشید که هرچه صندلی تیره‌تر باشد، زودتر داغ می‌شود.

۳. دسترسی آسان به ردیف سوم (حتی وقتی کمربند‌های ایمنی بسته باشد)

3

همان‌قدر که وجود ردیف سوم یک مزیت محسوب می‌شود، دسترسی و ورود به آن می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، به‌خصوص هنگامی‌ که صندلی ایمنی کودک در ردیف دوم نصب شده باشد. نصب این صندلی‌، حرکت پشتی صندلی را محدود کرده و دسترسی به ردیف سوم مشکل می‌شود. برخی خودروهای شاسی بلند و کراس‌اورها از صندلی‌های خلبانی برای ردیف دوم استفاده می‌کنند که اجازه‌ی ورود آسان و راحت را به ردیف سوم می‌دهد. در مزدا CX-۹ جدید از نوع دیگری استفاده شده است. صندلی‌های ردیف دوم طوری طراحی شده‌اند که با وجود نصب صندلی ایمنی کودک، به‌راحتی به سمت جلو سر می‌خورند.

۴. درب صندوق عقب خودکار

4

وقتی دست پر از خرید برگشته باشید و یا وسایل خود را برای پیک‌نیک جمع کرده باشید، باز کردن درب و دسترسی به صندوق‌عقب با زحمت انجام می‌شود. خوشبختانه، تعداد زیادی از خودروها می‌توانند با باز کردن خودکار درب صندوق‌عقب به شما یاری رسانند. برخی از آن‌ها وقتی پاهایتان را در زیر سپر عقب تکان دهید باز خواهند شد و برخی دیگر پس از نزدیک شدن شما به خودرو باز می‌شوند.

۵. رویه‌ی مقاوم پشت صندلی‌های جلو

5

برخی از خودروها رویه‌ی پشت صندلی مقاومی دارند که از جنس پلاستیک سخت به‌جای پارچه یا وینیل استفاده شده است. تمیز کردن و حذف آلودگی‌ها از آن بسیار آسان‌تر است. همچنین پلاستیک مقاومت بهتری در برابر خراش و سوراخ دارد؛ اما نکته‌ی منفی آن این است که صدای لگد زدن‌های کودک به پشت صندلی چندین برابر می‌شود.

۶. پنجره‌ی خصوصی

6

این پنجره‌های دودی دو وظیفه را بر عهده دارند: اول آن‌ که به دیگران اجازه نمی‌دهند ببینند فرزند شما در صندلی عقب نشسته است و دوم آن‌که موجب کاهش تابش مستقیم نور آفتاب به صورت فرزندتان می‌شود. این ویژگی به‌ طور معمول در خودروهای لوکس، کراس‌اورها و SUV ها به کار رفته است. برخی خودروها با اخذ هزینه‌ی این آپشن را عرضه می‌کنند اما اگر خودروی شما فاقد این ویژگی است، با مراجعه به مغازه‌ی لوازم‌ یدکی و دودی کردن شیشه‌ها همین نتیجه حاصل می‌شود.

۷. دریچه‌های هوای عقب

7

تعداد زیادی از خودروها دریچه‌های هوایی را برای سرنشینان عقب تعبیه کرده‌اند. تعیین مکان این دریچه‌ها برای ایجاد جریان هوایی مطلوب، دشوار است و اغلب مقدار هوای ناچیزی را می‌دمند که موجب خنک‌شدن کافی کودک دلبند شما نمی‌شود. در هنگام خرید خودرو این نکته را بررسی کنید که آیا تهویه‌ی دریچه‌های عقب مناسب هستند یا خیر. از نظر ما، دریچه‌های بالاسری که در SUV های بزرگ‌تر مانند مینی‌ون‌ها استفاده می‌شود برای کودکانی که در صندلی ایمنی می‌نشینند، کارایی بهتری دارند.

۸. پرده‌ی درهای عقب

8

پس از شیشه‌های دودی، پرده‌‌ی درهای عقب دومین وسیله برای حفاظت در برابر نور خورشید است. این پرده‌ها از جنس توری فابریک هستند که در داخل درب خودرو جانمایی می‌شوند و به‌صورت دستی به سمت بالا کشیده می‌شوند و توسط گیره‌ای در جای خود ثابت می‌شود. با آزاد کردن گیره، این پرده به داخل درب خودرو جمع می‌شود. این نوع از پرده‌ها بهتر از آفتاب‌گیرهای با گیره‌های بادکشی هستند، زیرا کاملاً منطبق با پنجره‌ی خودرو هستند.

۹. استارت از راه دور

9

آیا به دنبال راهی برای سرد کردن سریع صندلی کودک خود یا کاهش نق‌های مکرر کودک خود ازجمله "من گرمم است" و "من سردم است"، هستید؟ این ویژگی به شما این امکان را می‌دهد که خودروی خود را از پیش از وارد شدن به آن روشن کرده تا فرصت بیشتری برای گرم شدن موتور خودرو (و گرم‌کن صندلی‌ها) در روزهای سرد و روشن شدن کولر خودرو در روزهای گرم مهیا شود. بسیاری از این سامانه‌ها می‌توانند دمای داخل خودرو را به‌صورت خودکار اندازه‌گیری کرده و تهویه‌ی هوای کابین را مطابق با آن تنظیم کنند.

۱۰. قابلیت بیرون آمدن پشت‌سری صندلی‌های عقب

10

در هنگام خرید خودرو به این نکته توجه کنید که آیا پشت‌سری‌های صندلی عقب قابلیت بیرون آمدن دارند یا خیر. وجود این پشت‌سری‌ها، مانع تنظیم و جایگذاری مناسب صندلی ایمنی کودک می‌شود. اکثر پشت‌سری‌هایی که قابلیت تنظیم ارتفاع را دارند، قابلیت برداشته شدن را نیز دارند، اما برخی از آن‌ها نیاز به نیرو و تقلای کمتری برای خارج شدن دارند.

۱۱. قابلیت کشویی بودن صندلی‌های ردیف دوم

11

اگر خودرویی دارای صندلی‌های ردیف دوم کشویی باشد، کار برای والدین بسیار آسان‌تر خواهد شد. چرا که با جلو کشیدن صندلی‌ها می‌توانید کنترل و دسترسی بیشتری بر فرزند خود داشته باشید و وسایل را راحت‌تر به آن‌ها بدهید یا اینکه صندلی را به سمت عقب سر دهید تا از لگدزدن‌های کودک خود به پشت صندلی آسوده باشید. همچنین با جلو کشیدن این صندلی‌ها فضای صندوق‌ عقب افزایش می‌یابد. خودروهای کراس‌اور عموماً این ویژگی را دارند.

۱۲. گیره‌ی کمربند کارآمد

12

دولت به‌کارگیری اتصالات گیره‌ی کمربند را برای ثابت کردن صندلی ایمنی کودک، الزامی کرده است؛ اما (در کمال تعجب) این موضوع که این گیره‌ها به‌آسانی قابل‌دسترس و استفاده باشد، الزامی نشده است. اخیراً موسسه‌ی بیمه‌ی ایمنی بزرگراه‌های ایالات متحده برای ارزیابی این گیره‌ها، یک سیستم امتیازبندی را معرفی کرده است که امتیاز "خوب" نشان‌دهنده‌ی آسانی بیشتر در استفاده از آن است و خطر و دشواری کمتری در نصب اشتباه آن وجود دارد. توصیه‌ی ما این است که پیش از خرید خودرو، از کارآمد بودن این گیره‌ها اطمینان حاصل کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات