سارا زاهدی، محقق جوان ایرانی-سوئدی برنده جایزه معتبر ریاضی اروپا شد

یک‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
سارا زاهدی نام ریاضیدان جوان ایرانی-سوئدی است که اخیرا موفق شده تا جایزه‌ی معتبر انجمن ریاضی اروپا را از آن خود کرد. این جایزه هر چهار سال یک بار به ریاضیدانان جوان اروپایی تعلق می‌گیرد. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

دانشمند جوان ایرانی-سوئدی موفق شده تا جایز‌ه‌ی معتبر انجمن ریاضی اروپا را از آن خود کند. این جایزه هر چهار سال یک بار به برترین ریاضیدان جوان اروپایی تعلق می‌گیرد.

زاهدی بیشتر به دلیل تحقیقات خود روی توسعه‌ی سیستم شبیه‌ساز رایانه‌ای برای رفتار مایعاتی که با یکدیگر مخلوط نمی‌شوند، شناخته می‌شود.

خانم زاهدی به عنوان یکی از ده برنده‌ی زیر ۳۵ سال این جایزه، تنها بانویی است که موفق شده تا امسال این جایزه را به خود اختصاص دهد. سارا زاهدی از جمله‌ی ۹ خانمی است که موفق شده تا این جایزه را که اهدای آن از سال ۱۹۹۲ شروع شده، تصاحب کند. خانم زاهدی به عنوان جایزه مبلغ ۵۰۰۰ یورو دریافت خواهد کرد.

سارا زاهدی متولد تهران است و پدر خود را در جریان انقلاب اسلامی از دست داده است. زاهدی در ۱۰ سالگی توسط مادر وی راهی اروپا و کشور سوئد شده است.

زاهدی در خصوص روزهای اولی که به سوئد رفته بود، چنین می‌گوید:

من در اینجا دوستی نداشتم و اصلا با زبان سوئدی آشنا نبودم. ریاضی زبانی بود که من آن را متوجه می شدم. در کلاس‌های ریاضی من می‌توانستم با همکلاسی‌های خود ارتباط برقرار کرده و از طریق حل مسئله‌های ریاضی دوستان جدیدی را پیدا کنم.

زاهدی پس از پایان تحصیلات خود راهی انستیتو سلطنتی فناوری KTH شده که هم اکنون نیز در آن به تدریس می‌پردازد.

تخصص زاهدی در زمینه‌ی آنالیز اعداد است که کاربرد آن در بهینه‌سازی و بالا بردن صحت انجام شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای است. همانطور که اشاره کردیم، وی موفق شده تا شبیه‌سازی را برای مایعاتی که با یکدیگری مخلوط نمی‌شوند، توسعه دهند. از جمله‌ی این مایعات می‌توان به آب، نفت و گاز اشاره کرد.

نتیجه‌ی تحقیقات زاهدی می‌تواند در کاهش خطرات زیست و محیطی ناشی از پخش شدن قطرات نفت بسیار موثر واقع شود.

وی در گفتگو با مجله‌ی پلاس تحقیقات خود را چنین تشریح کرده است:

مردم نمی‌خواهند تا نفت شناور روی آب دریا به خشکی برسد، از این‌رو با استفاده از سورفاکتانت‌های متعدیی به حل نفت در آب اقدام می‌کنند.

مساله اینجا است که افراد درکی از تغییرات ایجاد شده در آب اقیانوس و دریاها ندارند و نمی‌دانند برای مثال چه بر سر زندگی موجودات زیر آب می‌آید. با استفاده از این شبیه سازی می‌توان عملکرد این مایعات را به راحتی شبیه‌سازی کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات