اپلیکیشن های موبایلی در حال تحول هستند

مدتی است برخی اعتقاد دارند روند رونق اپلیکیشن‌ها پایان یافته، ولی مطالعه صورت گرفته در این زمینه مشخص کرده که این گفته واقعیت ندارد. بر اساس نتیجه‌ی مطالعه‌ای جدید در مورد اپلیکیشن‌ها، اعلام شده که این حوزه در حال تغییر و تحول است. در ادامه با زومیت همراه شوید.

پیش از این در برخی از منابع، خبر از پایان یافتن رونق اپلیکیشن‌های موبایلی به گوش می‌رسید و برخی اعتقاد داشتند که اپلیکیشن‌های موبایلی به مرگ خود نزدیک شده و دیگر آن جو اولیه بر حوزه اپلیکیشن‌ها حاکم نیست. اما بر اساس نتایج اعلام شده از یک تحلیل جدید، این موضوع واقعیت ندارد.

Jan Dawson که یکی از تحلیلگران موسسه تحقیقاتی Jackdaw است در یکی از نکات مرتبط با تحقیق انجام شده در مورد اپ‌های موبایل می‌گوید، برخلاف بسیاری از بحث‌های کنونی که خبر از مرگ اپلیکیشن‌ها می‌دهند، اپ‌های موبایلی آمده‌اند تا بمانند. در این تحقیق اعلام شده که نرخ رشد نصب ۱۰۰ اپلیکیشن برتر در اپ‌استور و نیز اعلام نارضایتی برخی از کاربران برای جلوگیری از اینکه دیگران نسبت به نصب برخی اپلیکیشن‌ها اقدام نکنند، به این معنی نیست که اپلیکیشن‌ها دیگر به عنوان یک پلتفرم مهم و اولیه برای موبایل‌ها شناخته نشوند.

appsotre

در برخی از تحلیل‌ها حتی به این موضوع اشاره شده که اپلیکیشن‌های چت و گفتگو و نیز بات‌ها تقریبا جایگزین تمام اپلیکیشن‌های دیگر شده‌اند، اما Dawson معتقد است که جایگزین شدن اپلیکیشن‌های چت به جای سایر اپلیکیشن‌ها یک حرف بی پایه و اساس بوده و اپلیکیشن‌های موبایل به جای اینکه از رونق بیفتند، در حال تحول هستند.

سرعت دانلود اپلیکیشن‌ها در بازارهایی که به بلوغ رسیده‌اند به طور غیرقابل انکاری کاهش یافته، اما این موضوع دلیل نمی‌شود که سناریو مرگ اپلیکیشن‌ها بیان شود و برای تایید این گفته سه دلیل اصلی وجود دارد. اول اینکه نرخ پرداخت به توسعه‌دهندگان در حال افزایش است چراکه اپل گزارش داده ۵۰ میلیارد دلار را در این زمینه به توسعه دهندگان پرداخت کرده است. این یعنی درآمد اپ‌استور تقریبا به ۷۰ میلیارد دلار رسیده است.

علاوه بر این و با وجود کاهش یافتن تعداد دانلودها، تعداد کاربرانی که به اپ‌استور متصل شده‌اند از زمان ایجاد این فروشگاه تا کنون همیشه بالا بوده است. بنابراین به نظر نمی‌رسد دانلود‌ اپ‌ها و درآمدی که از اپ‌استور بدست می‌آید به این زودی‌ها پایان بیابد.

دومین دلیل این است که تکنولوژی بات‌ها برای فعال بودن نیازمند به موارد خارجی زیادی است که همین عامل باعث می‌شود نتوان آن‌ها را جایگزینی برای بیشتر اپلیکیشن‌های سودآور دانست. علاوه بر این باید به این موضوع هم توجه داشت که ۷۵ درصد از درآمد اپ‌استور از بخش بازی‌ها بدست می‌آید، که در این زمینه بات‌ها نمی‌توانند جایگزین بازی‌ها شوند. Dawson همچنین به این نکته پی برده که احتمالا بات‌ها نمی‌توانند همانند اپلیکیشن‌های بهره‌وری، اپلیکیشن‌های اجتماعی، اپلیکیشن‌های ویدیویی و ... در انجام امور موثر واقع شوند.

playstore

در نهایت باید گفت که حتی با وجود نوسان‌هایی که در محبوبیت اپلیکیشن‌های موبایلی وجود دارد، اما این حوزه به طور دائم در حال تغییر و تحول است. این یعنی اپلیکیشن‌ها قادر هستند تا در برابر مدل‌های جدیدی که در این حوزه به وجود می‌آید مقاومت کنند. Dawson به این نکته اشاره می‌کند که تصمیم اپل مبنی بر باز کردن اپلیکیشن‌هایی نظیر آی‌مسیج، سیری و مپز در اوایل ماه جاری مثالی از همین موضوع است.

اما رفع تنش‌های مختلفی که در یک بازار بسیار شلوغ از اپلیکیشن‌ها وجود دارد، برای توسعه‌دهندگانی که قصد ایجاد اپ‌هایی که بر پایه ماندگاری کاربران را دارند، حیاتی به نظر می‌رسد. هم‌اکنون در ۵ فروشگاه اپلیکیشن‌ برتر جهان، بیش از ۳ میلیون اپلیکیشن وجود دارد. ایجاد محصولاتی مناسب در زمان مناسب و برای مخاطبان خاص آن محصول در چنین محیطی برای موفقیت هر اپلیکیشن ضروری به نظر می‌رسد.

چالشی که به منظور بازاریابی برای نصب شدن اپلیکیشن‌ها ایجاد شد باعث شده تا تبلیغاتی بدین منظور ایجاد شود. این نوع تبلیغات کاربران را به طور مستقیم به دانلود اپلیکیشن مورد نظر هدایت می‌کنند. این نوع تبلیغات یک ابزار ضروری برای توسعه‌دهندگانی است که به دنبال موفقیت در فروشگاه‌های اپ‌استور و گوگل‌پلی هستند. این موضوع بخوبی مشخص می‌کند که چرا نسبت به گذشته، هم اکنون بازاریابان از این روش بیشتر استفاده می‌کنند و در واقع با استفاده از کانال‌های پولی، سعی در افزایش تعداد دانلود اپلیکیشن‌های مورد نظر خود دارند. در حقیقت بیش از ۸۰ درصد از پاسخ‌هایی که در نظر سنجی از ۱۰۰ اپلیکیشن‌ در حال رشد و برتر داده شده، توسعه‌دهندگان به این نکته اشاره داشته‌اند که قصد دارند تا هزینه بیشتری را برای تبلیغات نصب اپلیکیشن‌ها صرف کنند.

McKitterick تحلیلگر ارشد BI Intelligence در یک گزارش کامل و با جزئیات اعلام کرده که تبلیغات نصب اپلیکیشن‌ها به منظور افزایش درآمد در پنج سال آینده چگونه گسترش خواهد یافت. وی همچنین در گزارش خود به کارایی تبلیغات نصب اپلیکیشن‌ها و اینکه چگونه انتظار دارد معیارهای مرتبط با آن در طول زمان تغییر کنند پرداخته است.

علاوه بر این در گزارش یاد شده، مدل‌های تبلیغات نصب اپلیکیشن‌ها و قیمت‌های آن‌ها که توسط پلتفرم‌های برتر تبلیغاتی نظیر فیسبوک، توییتر، یاهو و گوگل ارائه می‌شود، مورد بررسی قرار گرفته‌اند. همچنین روش‌های ارائه شده توسط روش‌های نصب اپلیکیشن جدیدی که توسط اینستاگرام و اسنپ‌چت ارائه می‌شود نیز بررسی شده‌اند. گزارش مورد بحث این مورد را هم بررسی کرده که شرکت‌های مختلف چگونه تبلیغات مرتبط با نصب اپلیکیشن‌ها را با فرمت‌های جدیدی تغییر می‌دهند. علاوه بر این به ابزارهای جدیدی که به منظور بهبود و بهینه‌سازی تبلیغات و اثربخشی بیشتر آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند نیز اشاره شده است.

در ادامه بخش‌های گزیده‌ای از این گزارش را مرور می‌کنیم:

  • تبلیغات مرتبط با نصب اپلیکیشن‌ها - یک واحد تبلیغاتی که کاربر را به طور مستقیم به دانلود اپلیکیشن هدایت می‌کند - این تبلیغات یک ابزار بسیار ضروری برای توسعه‌دهندگانی است که قصد دارند میزان استفاده از اپلیکیشن‌ خود را افزایش دهند. بر طبق بررسی‌ها ۲۵ درصد از کل درآمد تبلیغاتی حوزه موبایل در آمریکا و در سال ۲۰۱۵ از جانب تبلیغات مرتبط با نصب اپلیکیشن‌ها به دست آمده است.
  • ورود توسعه‌دهندگان جدید و افزایش بودجه برای انجام تبلیغات در سال‌هایی که در پیش داریم افزایش خواهد یافت. بنابه اعلام BI Intelligence درآمد تبلیغاتی مرتبط با نصب اپلیکیشن‌ها تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی تا بیش از ۷ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.
  • تبلیغ‌کنندگان نصب اپلیکیشن‌های موبایلی عموما سرمایه‌گذاری سنگینی را در نمایش تبلیغات کرده‌اند، اما این تبلیغ‌دهندگان در حال حرکت به سمت تبلیغات ویدیویی موبایلی و نیز روش نصب معمولی هستند. در حال حاضر ۸۶ درصد از توسعه‌دهندگان از تبلیغات ویدیویی درون‌برنامه‌ای به عنوان نصب اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کنند و تبلیغات ویدیویی به نظر می‌رسد موثرترین روش برای افزایش تعداد نصب اپلیکیشن‌ها هستند.
  • با توجه به اینکه محبوبیت روش‌هایی مثل تبلیغات ویدیویی در حال افزایش است، روش‌های قدیمی اثربخشی خود را به منظور نصب اپلیکیشن‌ها از دست می‌دهند. شبکه‌های اپلیکیشن‌های رایگان نیز در حال از دست دادن محبوبیت خود هستند.
  • پلتفرم‌های تبلیغاتی در حال حاضر در حال توسعه روش‌های خلاقانه به منظور نصب اپلیکیشن‌ها هستند تا بتوانند درآمد بیشتری را از واحدهای تبلیغاتی سودآور بدست آورند. روش‌های جدید شامل، ارتباط‌دهی عمیق و استریمینگ اپلیکیشن است که مفهوم‌سازی بیشتری داشته و نسبت به مدل‌های قدیمی‌تر تعاملی‌تر هستند.

در زیر خلاصه اهداف این گزارش آورده شده است:

  • پیش‌بینی میزان هزینه صرف شده برای تبلیغات مرتبط با نصب اپلیکیشن‌ها در آمریکا تا سال ۲۰۲۰.
  • جستجوی اینکه کدام فرمت‌های تبلیغاتی برای نصب اپلیکیشن‌ها از نظر توسعه‌دهندگان اثربخشی بیشتر دارند.
  • بحث در مورد اینکه محبوب‌ترین و برترین پلتفرم‌ها و شبکه‌های تبلیغاتی چه کاری انجام می‌دهند تا تبلیغات آن‌ها اثربخشی بیشتری داشته باشند.
  • بررسی ابزارهای جدید برای بازاریابی اپلیکیشن‌ها شامل ارتباط‌دهی عمیق و اپ استریمینگ.

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا اپلیکیشن‌های موبایلی به مرگ خود نزدیک شده‌اند یا شما هم با موارد ارایه شده در این تحقیق موافق هستید که این حوزه در حال تغییر و تحول است؟

منبع businessinsider

مقاله های مرتبط

  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده