اینتل تراشه های دسکتاپ Kaby Lake را در CES 2017 رونمایی می‌کند

یک‌شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
افشای نقشه‌ی راه پردازنده‌های دسکتاپ اینتل نشان از این دارد که احتمالا نسل بعدی پردازنده‌های این کمپانی که مبتنی بر معماری Kaby Lake خواهند بود، در نمایشگاه CES 2017 ماه ژانویه رونمایی می‌شوند. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

وب‌سایت چینی Benchlife با انتشار گزارشی اعلام کرده که براساس نقشه‌ی راه اینتل، پردازنده‌های دسکتاپ Kaby Lake این کمپانی در ژانویه ۲۰۱۷ همزمان با برگزاری نمایشگاه CES در لاس وگاس رونمایی خواهند شد. گزارش وب‌سایت‌ چینی شنیده‌های پیشین در خصوص رونمایی از نسل جدید پردازنده‌های Zen کمپانی AMD و Kaby Lake اینتل در ماه ژانویه را تایید می‌کنند.

براساس نقشه‌ی راه اینتل، پردازنده‌های دسکتاپ ۲+۴ هسته‌ای سری S در طول هفته‌ی سی و پنجم وارد فاز تولید آزمایشی خواهند شد، که نشان از آغاز تولید آزمایشی این پردازنده‌ها در اوایل سپتامبر سال جاری میلادی دارد. تولید انبوه این تراشه‌ها نیز در هفته‌ی چهل و دوم یعنی ماه اکتبر سال جاری آغاز خواهد شد، از این‌رو عرضه‌ی این پردازنده‌ها از ماه دسامبر امکان پذیر است. تراشه‌های مورد نظر به احتمال زیاد شامل نمونه‌های Core i5 و Core i7 با چهار هسته‌ی پردازشی خواهند بود که با پردازنده‌ی گرافیکی GT2 همراه می‌شوند.

در مرحله‌ی بعد نوبت به پردازنده‌های دسکتاپ ۲+۲ هسته‌ای سری S می‌رسد. براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته توسط اینتل این پردازنده‌ها از هفته‌ی چهل و چهارم بصورت آزمایشی تولید و شاهد تولید انبوه این تراشه‌ها در میانه‌های ماه دسامبر سال جاری میلادی خواهیم بود. با توجه به تولید آزمایشی در نوامبر و تولید انبوه در دسامبر، این پردازنده‌ها در فوریه ۲۰۱۷ راهی بازار خواهند شد. سری دوم پردازنده‌های اینتل شامل نمونه‌های Core i3 با دو هسته‌ی پردازشی و پردازنده‌ی گرافیکی GT2 خواهد بود.

در نهایت اینتل چیپ ست PCH-H یا همان سری ۲۰۰ را در ماه آگوست وارد فاز تولید آزمایشی می‌کند. از جمله‌ی ویژگی‌های جالب توجهی که این چیپ‌ست در اختیار کاربران قرار خواهد داد پشتیبانی از ۱۰ درگاه USB 3.0، سه درگاه SATA 3 و ۲۴ لین برای PCI-e 3.0 است. نسل جدید پردازنده‌های ۴+۴ اسکای‌لیک که اواخر سال جاری میلادی راهی بازار می‌شوند، احتمالا تنها با چیپ‌ست جدید اینتل قابل استفاده خواهند بود.

به نظر می‌رسد اطلاعاتی در خصوص تراشه‌های موبایل سری Kaby Lake در اسناد مربوط به نقشه‌ی راه این کمپانی موجود نبوده است. انتظار می‌رود اینتل پیش از عرضه‌ی و رونمایی از پردازنده‌های Kaby Lake سری دسکتاپ، نمونه‌های موبایل این سری از پردازنده‌هایش را که شامل سری U، Y و H است را در جریان برگزاری ایفا ۲۰۱۶ رونمایی کرده و راهی بازار کند. پردازنده‌های سری موبایل که شامل نمونه‌های Y و U هستند از وجود دو هسته‌ی پردازشی بهره می‌برند، حال آنکه نسخه‌ی H دارای ۴ هسته‌ی پردازشی است.

پردازنده‌های سری Kaby Lake را باید یک بروزرسانی برای سری اسکای‌لیک این کمپانی خواند. پردازنده‌های کیبی‌لیک نیز مبتنی بر لیتوگرافی ۱۴ نانومنری تولید می‌شوند. این سری نیز شامل نسخه‌‌های آنلاک و لاک شده است تا کاربران از آن‌ها در رایانه‌های شخصی و سرورها استفاده کنند. براساس اطلاعات ارائه شده انتظار می‌رود نسخه‌های دسکتاپ از چیپ‌ست سری ۱۰۰ اینتل پشتیبانی کرده و همچنین از حافظه‌های DDR3L و DDR4 نیز پشتیبانی کنند. برآوردهای انجام شده توان حرارتی نسخه‌های دو هسته‌ای بین ۳۵ تا ۶۵ وات و توان حرارتی پردازنده‌های چهار هسته‌ای نیز بین ۲۵ تا ۸۰ وات خواهد بود.

گمانه‌ زنی‌ها حکایت از این دارد که AMD نیز در جریان CES 2017 از نسل جدید پردازنده‌های Zen خود مبتنی بر لیتوگرافی ۱۴ نانومتری و فرآیند FInFET رونمایی خواهد کرد. این پردازنده‌ها از چیپ‌ست AM4 کمپانی AMD پشتیبانی خواهند کرد. نسل جدید پردازنده‌های Zen به نوبت برای دسکتاپ، سرور، لپ‌تاپ و گجت‌های توکار (Embedded) راهی بازار خواهند شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات